Electrickery | Appletje, maar geen eitje

Gestart door Bas Akkerman, september 24, 2012, 20:17:47

« vorige - volgende »

0 leden en 25 gasten bekijken dit topic.

AbZ

Soms hoor ik dingen op YouTube, waarbij het hele audiogebeuren irrelevant wordt,
gewoon omdat muzikaal zo geweldig is.  Zolang dit nog lukt ben ik gezond (tenminste qua audio) :smile:

Bas Akkerman

Citaat van: Hipster op april  4, 2013, 14:25:15
En toch kan imperfectie , lees ongepolijst/niet-geproduceerd, mij vaak extra bekoren.

Voorbeeld: Anouks "Lost tracks" album , "In the sand". Simpel DAT-recordertje in keuken of badkamer naar ik meen. :music:
Vind ik ook, maar ook dan kan ik soms het gevoel hebben dat "losjes opgenomen" ook bewust is gedaan om het "authenthiek" te maken. Het is zo subjectief als wat, maar ik heb gewoon een hekel aan gekunstelde muziek. Nou ja, is nu wel duidelijk volgens mij.

Citaat van: AbZ op april  4, 2013, 14:45:46
Soms hoor ik dingen op YouTube, waarbij het hele audiogebeuren irrelevant wordt,
gewoon omdat muzikaal zo geweldig is.  Zolang dit nog lukt ben ik gezond (tenminste qua audio) :smile:
Oh zeker! Zo ben ik achter "Fratres" gekomen, via YouTube. (op lichamelijk gebied ligt het anders Abel...?)
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

AbZ

Handig he?

maar eh, pianospel in Fratres?  in de war met Tabula Rasa?
of heb ik een nieuw 'arrangement' gemist? 

Edit: is niet eens zo nieuw zie ik nu.  Heb al jaren 1 cd ervan, zodoende.

verder alles goed met de entropie idd.

HTip

Ik kan trouwens prima genieten van muziek via bijv. de speaker van mijn iPad, maar als ik in mijn speciaal voor het luisteren ingerichte ruimte ga zitten dan is kwaliteit van de opname toch wel erg van belang.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Bas Akkerman

Citaat van: AbZ op april  4, 2013, 15:16:53
Handig he?

maar eh, pianospel in Fratres?  in de war met Tabula Rasa?
of heb ik een nieuw 'arrangement' gemist?  verder alles goed met de entropie idd.
Deze bedoel ik:



Ok, gelukkig. Schrok even.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

AbZ

Ja merci, had al een edi/correctie gedaan want meerdere gevonden.
Heb de cd met versie voor viool en percussie; Gil Shaham & co.

Bas Akkerman

Citaat van: HTip op april  4, 2013, 15:22:54
Ik kan trouwens prima genieten van muziek via bijv. de speaker van mijn iPad, maar als ik in mijn speciaal voor het luisteren ingerichte ruimte ga zitten dan is kwaliteit van de opname toch wel erg van belang.
Ik ook, maar nee dan is een goede opname een toetje. Een toetje dat ik erg kan waarderen hoor, maar als het voorgerecht en hoofdgerecht van passie getuigen, kan ik met een minder toetje ook wel genieten van het hele menu.

Mmmzz, ik heb wel eens betere metaforen gebruikt... :sigh:

Citaat van: AbZ op april  4, 2013, 15:26:18
Ja merci, had al een edi/correctie gedaan want meerdere gevonden.
Heb de cd met versie voor viool en percussie; Gil Shaham & co.
Ah, zie het. Ach, deze versie verkondig ik graag en veel.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

frank2

Citaat van: HTip op april  4, 2013, 15:22:54
Ik kan trouwens prima genieten van muziek via bijv. de speaker van mijn iPad, maar als ik in mijn speciaal voor het luisteren ingerichte ruimte ga zitten dan is kwaliteit van de opname toch wel erg van belang.

Ik kan mij het voorstellen, maar niet perfect opgenomen muziek moet altijd luisterbaar blijven, maw. mag wat vlakker klinken maar moet toch dusdanig zijn dat je er naar kunt luisteren.

Echter ik heb ooit een cd gedownload winnaar van de Voice, die klinkt dusdanig slecht, loudness war, dat daar echt niet eens naar te luisteren is, een en al hoog en alles loeihard, geen dynamiek.

Maar een oudje van Yes 90125 zou toch ook nog aardig moeten klinken.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Eddye

Citaat van: HTip op april  4, 2013, 15:22:54
Ik kan trouwens prima genieten van muziek via bijv. de speaker van mijn iPad, maar als ik in mijn speciaal voor het luisteren ingerichte ruimte ga zitten dan is kwaliteit van de opname toch wel erg van belang.
Ik ook wel, of bijvoorbeeld in de auto (Aygo speakers zijn nou niet echt heel goed), lekker meebleren. Tegenwoordig denkt toch iedereen dat je handsfree zit te bellen :D
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

AbZ

Citaat van: Bas Akkerman op april  4, 2013, 15:28:36Ah, zie het. Ach, deze versie verkondig ik graag en veel.
Ik hou van cello maar voor mij werkt dit hier nog niet.  Komt in 1e instantie nogal mat over.  Zal de cd 'ns achterhalen.
Ik heb deze:  http://www.youtube.com/watch?v=7vdgZAJVnes

Deleted Member 2

Als je de opnames hoort van bijvoorbeeld Billie Holiday blinken deze niet uit door de opname, e.d. Blijkbaar is er toch meer dat boeit. Onder de streep en als ik mag kiezen tussen maar weer Billie Holiday en een of andere dame die een briljant opgenomen cover zingt..........

Bas Akkerman

Citaat van: Eddye op april  4, 2013, 15:33:19
Ik ook wel, of bijvoorbeeld in de auto (Aygo speakers zijn nou niet echt heel goed), lekker meebleren. Tegenwoordig denkt toch iedereen dat je handsfree zit te bellen :D
In de auto moet het ook weer niet teveel boeien, voor je het weet sluit je je ogen.

Citaat van: AbZ op april  4, 2013, 15:34:07
Ik hou van cello maar voor mij werkt dit hier nog niet.  Komt in 1e instantie nogal mat over.  Zal de cd 'ns achterhalen.
Ik heb deze:  http://www.youtube.com/watch?v=7vdgZAJVnes
Luister je met koptelefoon op YT? Dan nog is het vaak een stuk matter. Juist op de stereo vind ik hem erg dynamiekrijk. Hij moet wel behoorlijk hard worden afgespeeld. Linda is ook dol op cello, vindt ze een "oud en romantisch geluid".

Citaat van: Onder013 op april  4, 2013, 15:39:09
Als je de opnames hoort van bijvoorbeeld Billie Holiday blinken deze niet uit door de opname, e.d. Blijkbaar is er toch meer dat boeit. Onder de streep en als ik mag kiezen tussen maar weer Billie Holiday en een of andere dame die een briljant opgenomen cover zingt..........
Juist! :thumbs-up:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Staaled

Citaat van: Bas Akkerman op april  4, 2013, 15:55:53

Juist! :thumbs-up:

Indien het doel van opname en weergave het benaderen van de realiteit is komt dat ook veel dichter in de buurt dan het gepolijste werk.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

AbZ

Citaat van: Bas Akkerman op april  4, 2013, 15:55:53Luister je met koptelefoon op YT? Dan nog is het vaak een stuk matter. Juist op de stereo vind ik hem erg dynamiekrijk. Hij moet wel behoorlijk hard worden afgespeeld. Linda is ook dol op cello, vindt ze een "oud en romantisch geluid".
Ik luisterde per abuis naar "The 12 Cellists of the Berlin Philharmonic Orchestra"
die toevallig met dezelfde cover op YouTube is geplaatst!
Kwam erachter toen ik de tekst las:  Gidon Kremer  :blink:  da's toch geen cellist  :blink:
Inmiddels de 'goede' versie gevonden.  Meer piano nu, erg veel zelfs.

Bas Akkerman

Citaat van: Hipster op april  4, 2013, 16:02:09
Indien het doel van opname en weergave het benaderen van de realiteit is komt dat ook veel dichter in de buurt dan het gepolijste werk.
Hoeft niet per se. Er zijn ook albums die de werkelijkheid benaderen (zoals de eerder aangehaalde Patricia-albums), maar die wel gepolijst klinken. "De" realiteit is gewoon een ramp om over te discussiëren. Wel een leuke ramp, dat moet ik toegeven. ;)

Citaat van: AbZ op april  4, 2013, 16:02:57
Ik luisterde per abuis naar "The 12 Cellists of the Berlin Philharmonic Orchestra"
die toevallig met dezelfde cover op YouTube is geplaatst!
Kwam erachter toen ik de tekst las:  Gidon Kremer  :blink:  da's toch geen cellist  :blink:
Inmiddels de 'goede' versie gevonden.  Meer piano nu, erg veel zelfs.
Haha, ok. Ja, meer dan genoeg piano. Piano, viool en wat schuifelende voetjes. Dat is het wel. ;)
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

AbZ

Goeie violist uiteraard maar speelt hier naar mijn smaak vaak te lief, vult dan teveel in voor mij
waar ik Gil Shaham's uitvoering veel spannender vind.  KJ's bijdrage kan me gestolen worden. 

Bas Akkerman

Citaat van: AbZ op april  4, 2013, 16:19:32
Goeie violist uiteraard maar speelt hier naar mijn smaak vaak te lief, vult dan teveel in voor mij
waar ik Gil Shaham's uitvoering veel spannender vind.  KJ's bijdrage kan me gestolen worden.
Meen je dat? Ik vind het pianospel juist wel spannend en de viool in vergelijking daarmee te weinig solistisch.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

AbZ

Citaat van: Bas Akkerman op april  4, 2013, 16:22:00
Meen je dat? Ik vind het pianospel juist wel spannend en de viool in vergelijking daarmee te weinig solistisch.
Ja dat meen ik.  Piano is idd erg prominent in het geluid...
maar niet in de compositie, dus imho too much hier.  Met percussie werkt het beter.
(Het stuk wordt dan wel veel meer door de strijkers gedragen.)
Verder niets tegen KJ hoewel klassiek niet zijn sterkste kant is.

Bas Akkerman

Citaat van: AbZ op april  4, 2013, 16:26:12
Ja dat meen ik.  Piano is idd erg prominent in het geluid...
maar niet in de compositie, dus imho too much hier.  Met percussie werkt het beter.
(Het stuk wordt dan wel veel meer door de strijkers gedragen.)
Verder niets tegen KJ hoewel klassiek niet zijn sterkste kant is.
Het is inderdaad minder klassiek, meer een klein samenspel. Juist bij de meer "originele" stukken, mis ik de eenvoud van deze uitvoering. Misschien, als ik vaker en meer klassiek heb geluisterd, dat dat eenvoudige me wel tegen gaat staan. Voor nu vind ik het juist een mooie uitvoering en opname.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

AbZ

Citaat van: Bas Akkerman op april  4, 2013, 16:47:03
Het is inderdaad minder klassiek, meer een klein samenspel. Juist bij de meer "originele" stukken, mis ik de eenvoud van deze uitvoering. Misschien, als ik vaker en meer klassiek heb geluisterd, dat dat eenvoudige me wel tegen gaat staan. Voor nu vind ik het juist een mooie uitvoering en opname.
Nee het is juist meer 'klassiek' (met name door GK, want KJ is niet zo belangrijk).
Gil Shaham zit imho gewoon veel beter in de stijl.  Neemt niet weg dat de uitvoeringen
op verschillende manieren goed kunnen zijn, en dan is er nog smaak...

p.s. Het klopt wel dat de uitvoering van GK & KJ wat toegankelijker is, denk ik.

Staaled

Citaat van: Bas Akkerman op april  4, 2013, 16:19:07
Hoeft niet per se. Er zijn ook albums die de werkelijkheid benaderen (zoals de eerder aangehaalde Patricia-albums), maar die wel gepolijst klinken. "De" realiteit is gewoon een ramp om over te discussiëren. Wel een leuke ramp, dat moet ik toegeven. ;)
Haha, ok. Ja, meer dan genoeg piano. Piano, viool en wat schuifelende voetjes. Dat is het wel. ;)

Billboards ,modellen en fotoshop dringt zich op.

Enfin wel laven onze verbeelding maar aan de "geluidspiegeling". ;)  :music:
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Bas Akkerman

Citaat van: AbZ op april  4, 2013, 16:50:10
Nee het is juist meer 'klassiek' (met name door GK, want KJ is niet zo belangrijk).
Gil Shaham zit imho gewoon veel beter in de stijl.  Neemt niet weg dat de uitvoeringen
op verschillende manieren goed kunnen zijn, en dan is er nog smaak...

p.s. Het klopt wel dat de uitvoering van GK & KJ wat toegankelijker is, denk ik.
Toegankelijker inderdaad, goed verwoord. Die uitvoering van Gil Shaham ga ik zeker nog eens beluisteren. Via YouTube! ;)
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bas Akkerman

Citaat van: Hipster op april  4, 2013, 18:00:40
Billboards ,modellen en fotoshop dringt zich op.

Enfin wel laven onze verbeelding maar aan de "geluidspiegeling". ;)  :music:
Haha, die vergelijking hoor ik soms ook. En soms is dat ook niet verkeerd.
Precies, dat is al wat wij doen hier ook, een geluidsspiegeling.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Deleted member

Citaat van: frank2 op april  4, 2013, 15:29:18
Ik kan mij het voorstellen, maar niet perfect opgenomen muziek moet altijd luisterbaar blijven, maw. mag wat vlakker klinken maar moet toch dusdanig zijn dat je er naar kunt luisteren.

Echter ik heb ooit een cd gedownload winnaar van de Voice, die klinkt dusdanig slecht, loudness war, dat daar echt niet eens naar te luisteren is, een en al hoog en alles loeihard, geen dynamiek.

Maar een oudje van Yes 90125 zou toch ook nog aardig moeten klinken.

Wat mij betreft kan het een het ander uitsluiten. Fantastische muziek die kwalitatief slecht is opgenomen kan ik niet aanhoren. Omgekeerd kan wel: Ik kan verliefd worden op geluid en klank. Ook al hou ik niet echt van de muziek, dan kan ik puur vanwege de geluidskwaliteit en klank echt gek worden op een album. Bijvoorbeeld Marcus Miller (Tutu Revisited). Dit hoorde ik in het voorbijlopen van een luisterruimte bij Rapsody in Hilversum. |Het pakte me meteen, alleen al door de klankl!

De muziek sprak me niet direct aan (ben niet een echte Jazz liefhebber), maar de klank wel. Om precies te zijn: de rimshot in track 5 (Jean-Pierre) deed het 'm voor mij... Dat MOEST ik thuis horen.

Direct de CD / DVD gekocht en nu ben ik er helemaal verliefd op. Ik kan heel impulsief zijn wat dat betreft; liefde op het eerste gehoor is heerlijk!!!  :D
Stereo-fan for life!

Bas Akkerman

Citaat van: technative op april  7, 2013, 23:15:26
Wat mij betreft kan het een het ander uitsluiten. Fantastische muziek die kwalitatief slecht is opgenomen kan ik niet aanhoren.
Ik dus juist wel. Fantastische muziek, zoals Nirvana's 'Smells Like Teen Spirit' of Prodigy's 'Firestarter' zijn zeer slecht opgenomen, maar geven me wel een kick. Ik vind het wel jammer dat de opname zo slecht is, maar de muzikale boodschap komt daar gewoon bovenuit.

CitaatOmgekeerd kan wel: Ik kan verliefd worden op geluid en klank. Ook al hou ik niet echt van de muziek, dan kan ik puur vanwege de geluidskwaliteit en klank echt gek worden op een album. Bijvoorbeeld Marcus Miller (Tutu Revisited). Dit hoorde ik in het voorbijlopen van een luisterruimte bij Rapsody in Hilversum. |Het pakte me meteen, alleen al door de klankl!
Dat kan ik ook wel mits de klank onderdeel is van de liefde die de muzikant heeft voor zijn lied. Als ik het gevoel krijg dat de artiest speelt om te laten horen hoe goed hij of zij wel niet is, houdt het voor mij op. Misschien is dat wel de essentie; ik houd ervan als de muzikant in dienst staat van de muziek (zijn ziel er in legt, het verlangen heeft zijn muzikale boodschap over te brengen) en heb er een hekel aan als de artiest zich zelf voorop stelt, zijn portemonnee belangrijker vindt dan de liefde voor muziek. Zo subjectief als wat, ik weet het.

Wellicht dat ik daarom vaak debuutalbums nog het beste vind, omdat daar nog veel passie in zit en het bij latere albums vaker een herhaling van zetten en simpelweg "cashen" is. Opnamekwaliteit kan daar dan precies tegenover staan. Bij het eerste album is er minder geld voorhanden dan latere albums waardoor soms de opname steeds beter wordt. Ook niet altijd als een artiest meegaat in de loudness war.

CitaatDe muziek sprak me niet direct aan (ben niet een echte Jazz liefhebber), maar de klank wel. Om precies te zijn: de rimshot in track 5 (Jean-Pierre) deed het 'm voor mij... Dat MOEST ik thuis horen.

Direct de CD / DVD gekocht en nu ben ik er helemaal verliefd op. Ik kan heel impulsief zijn wat dat betreft; liefde op het eerste gehoor is heerlijk!!!  :D
Dat heb ik ook. Ik vind het dan altijd wel spannend of die liefde na meerdere keren luisteren ook aanhoudt.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten