Electrickery | Appletje, maar geen eitje

Gestart door Bas Akkerman, september 24, 2012, 20:17:47

« vorige - volgende »

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

Bas Akkerman

Citaat van: HTip op februari 28, 2013, 09:00:44
Mooie review en mooi compliment voor je stereoset Bas! Ik snap nu ook dat je de sub in je stereoset gebruikt. Is de DD18 door Garmt ingeregeld met de Gramma eronder of heb je die achteraf toegevoegd?
Die heb ik achteraf toegevoegd, niet eens volledig gekoppeld omdat ik de pootjes er nog niet af heb. Bepaald niet hoe het hoort dus... :blush:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

HTip

Dat zou een verklaring kunnen zijn voor het kunnen lokaliseren van de DD18. De Gramma werkt het best als de sub maximaal contact maakt. Pootjes verwijderen dus.

De Gramma zorgt ook voor demping en ik denk dat je de sub moet bijregelen. Toen ik de SMS-1 had heb ik via mail met Bjorn kunnen regelen. Een afbeelding van je grafiek en de je EQ-setup is voldoende voor Bjorn of Garmt om te weten waar je verbeteringen liggen.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Bas Akkerman

Citaat van: HTip op februari 28, 2013, 09:21:32
Dat zou een verklaring kunnen zijn voor het kunnen lokaliseren van de DD18. De Gramma werkt het best als de sub maximaal contact maakt. Pootjes verwijderen dus.

De Gramma zorgt ook voor demping en ik denk dat je de sub moet bijregelen. Toen ik de SMS-1 had heb ik via mail met Bjorn kunnen regelen. Een afbeelding van je grafiek en de je EQ-setup is voldoende voor Bjorn of Garmt om te weten waar je verbeteringen liggen.
Ik zal het eerst eens goed koppelen en dan wat grafiekjes posten. Ik vind het nu juist ook wel wat strakker klinken, dus daar ben ik erg blij mee!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Martijn M

Citaat van: Zee op februari 21, 2013, 15:02:20

Ik zie het al Bas:  het wordt tijd dat je hier weer eens langs komt om gezellig wat muziek te luisteren.  Doen we gelijk even een blinde test en dan zul je merken dat je inderdaad een verschil kunt waarnemen, maar niet horen...;-)

Citaat van: Bas Akkerman op februari 21, 2013, 17:37:43
Wat mij betreft prima, als Zee ook kan op korte termijn. Ik weet niet wat je in gedachten hebt Zee, zelf heb ik helaas geen kabels om mee te vergelijken?

Hebben jullie al wat afgesproken?
Dutch & Dutch

Bas Akkerman

Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

RubenV.

Leuke review van VANZOMERENG  :thumbs-up:, altijd leuk en leerzaam/interessant om de luisterindrukken van andere te lezen.
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

Bas Akkerman

Citaat van: RubenV. op maart  5, 2013, 14:07:24
Leuke review van VANZOMERENG  :thumbs-up:, altijd leuk en leerzaam/interessant om de luisterindrukken van andere te lezen.
Leuk is dat hè? Ik moet even wat beter aan mijn planning gaan werken om echt goed af te stemmen wie er wanneer komt. In ieder geval geldt ook voor jou dat je welkom bent.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bas Akkerman

Vanaf het moment dat ik weer werk heb, wil ik stappen gaan maken met de veranderingen aan de akoestiek. Het is wellicht oude wijn in nieuwe kruiken, maar onderstaande is wat mij betreft de globale planning voor de aanpassingen:

Voorjaar 2013
- het aanpakken van de nagalmtijd in het midden en hoog door:
      - een mooi, hoogpolig vloerkleed
      - gordijnen
      - verder?
- experiment om de baspoorten van de Harbeth af te sluiten en de Velodyne daarna weer op de Harbeth aan laten sluiten
- informatie inwinnen over kosten en mogelijkheden van uit te voeren testen en materiaalkeuze

Zomer 2013
- laten testen om de precieze verbeterpunten in kaart te brengen
- sparen

Najaar 2013/winter 2014
- plaatsen van professionele maatregelen waarbij ik denk aan:
      - mooi afgewerkte basstraps (indien het experiment met het dichten van de baspoort niet bevalt)
      - plaat aan het plafond boven het luistergedeelte
      - diffusie

Lente 2014
- informatie inwinnen over stroomvoorziening
- testen van verschillende streamers en streamingmogelijkheden en digitale interlinks

Jullie op- en aanmerkingen zijn wederom meer dan welkom!

Nog even de prachtige post van keyser om de zaken rond de akoestiek te schetsen:

Citaat van: keyser op december 17, 2012, 00:32:17
Ik heb bij Bas geluisterd en gemeten en ik durf te stellen dat zijn ruimte profijt zou hebben van akoestische behandeling  ^-^. Naar mijn mening is het inhuren van een (dure) professional niet per se een vereiste - huiskamerakoestiek is geen 'rocket-science'. Door je goed in de materie te verdiepen en gezond verstand te gebruiken kom je zelf een heel eind. Mocht je toch graag een expert over de vloer willen, ik ken een goede (stuur me maar een PM als je wilt dat ik je met hem in contact breng).

Ten eerste is de galm in zijn ruimte te sterk. Dat kun je meten, maar veel belangrijker is dat je het kunt horen. RT-metingen zijn maar in een beperkte mate nuttig in een luisterruimte, want aan de aannames waarop de berekening van RT gebaseerd is wordt niet voldaan. Het belangrijkste probleem is dat het geluidsveld in je huiskamer verre van diffuus is. RT-metingen kunnen nuttig zijn (ik doe ze zelf ook heel vaak), maar je moet voorzichtig zijn met de interpretatie ervan.

Met een akoestisch plafond moet de te sterke galm goed te tackelen zijn. Ik zou op zoek gaan naar een goede leverancier - een belangrijk punt! Je wilt graag een plafond dat zo breedbandig en gelijkmatig mogelijk werkt. Op basis van ervaring en kennis van zijn producten zou een goede leverancier moeten kunnen inschatten welk plafond geschikt zou moeten zijn. Simulatieprogramma's kunnen daarbij houvast bieden, maar ook deze werken vaak op basis van de aanname dat het geluidsveld verregaand diffuus is. Pas op met overdemping, maar ook wat dat betreft zou ik vertrouwen op de expertise van de leverancier. Het is doorgaans lastig om goede betrouwbare meetgegevens te vinden van de eigenschappen van akoestische materialen- en constructies, op basis waarvan je vergelijkingen zou kunnen doen. De galm zou je echter ook kunnen verhelpen met het vloerkleed dat er gaat komen, een extra dempend bankstel, wat boekenkasten, gordijnen etc. ;) . Meer meubels en parafernalia zorgen bovendien voor enige diffusie. Voor diffusie zou je ook groter diffusers kunnen gebruiken, maar dan gaat je kamer er al gauw uitzien als een studio. Want om goed te werken dienen die dingen erg groot en diep te zijn. Wat mij betreft horen ze niet thuis in de woonkamer - die van mij heb ik om die reden van de hand gedaan.

Ten tweede zou je kunnen denken aan reflectiebeheersing. Daarbij werpt zich de vraag op welke reflecties aangepakt zouden moeten worden. Sommige reflecties zijn voornamelijk nadelig, maar andere hebben een minder vervelend of zelfs aangenaam effect. De plafondreflectie is een goede kandidaat om compleet te dempen (hou daar rekening mee bij het kiezen van het plafond; wellicht kan een sterker dempend materiaal worden gekozen op de primaire reflectiepunten) en ook de vloerreflectie is hoofdzakelijk nadelig. Met een dik hoogpolig vloerkleed kun je de invloed die de vloerreflectie op imaging heeft aardig beperken. In het lagere middengebied is het effect van een kleed echter echter verwaarloosbaar. De horizontale reflectie zou je kunnen laten voor wat ze zijn - deze vertroebelen weliswaar het stereobeeld, maar ze zorgen ook voor een wat grootser geluid met een beeld 'breder dan de luidsprekers' (iets waar audio-recensenten over het algemeen dol op zijn ;D ). Van de andere kant, bij Bas is de opstelling niet volledig symmetrisch en als ik me niet vergis ziet de rechter luidspreker wél een reflectie tegen de zijmuur en straalt linker speaker naar het liggende deel van de L van de kamer. Met een dempingspaneel op het reflectiepunt van de rechter speaker zal het beeld mogelijk wat scherper en symmetrischer worden, maar misschien is dat helemaal geen issue. De laatste discrete reflectie die een rol zal spelen in Bas' situatie, is die tegen de wand achter de luisterplek. Een flinke demper op die plek zal waarschijnlijk voor een betere afbeelding en een rustiger klankbeeld zorgen. Ik vermoed echter dat Linda nogal wat waarde aan daglicht hecht :wacko:. Kwestie van prioriteiten :yin-yang: . Een dik, zwaar gordijn dat tijdens het luisteren dichtgeschoven kan worden wellicht?

Een ander mogelijk probleem is flutter. In bijna alle woonkamers kun je wel een bron van flutter vinden. Flutter ontstaat makkelijk tussen weinig dempende parallelle wanden. Flutter herken je aan een repeterend 'zingggg'-geluid dat je hoort als je in je handen klapt terwijl je tussen die twee wanden staat. Flutter kun je verhelpen door wat demping aan te brengen op één van de wanden, of door diffusie. Een iets scheef hangend schilderij of een kastje op de juiste plek kan vaak al genoeg zijn. Je moet de ernst van een flutter echter ook niet overdrijven: als je er tijdens conversaties en op de luisterplek geen last van hebt, laat 't mooi voor wat het is. Je kunt makkelijk onderzoeken of flutters een probleem vormen door op de luisterplek te gaan zitten en een ander te laten klappen op de plek waar de luidsprekers staan. Als vanaf die locatie door het in de handen klappen geen hoorbare flutters worden gegenereerd, zullen je luidsprekers dat ook niet doen.

Ten slotte vormen staande golven een probleem. Staande golven heb je in elke ruimte en ze zorgen vaak voor aanzienlijke klankproblemen in de lage tonen. In het middengebied en het hoog kun je geluid dempen met resistieve absorbers (moeilijke term voor dempingsmateriaal), maar in het laag zijn de golflengtes dermate lang dat je zult moeten werken met dempingspanelen van meters dik om staande golven echt fatsoenlijk te dempen. Daarom worden in het laag doorgaans resonatoren gebruikt. Het vaakst zie je paneelabsorbers, maar je komt ook Helmholtz-resonatoren tegen. Resonatoren zou ik zelf niet aanraden voor in een woonkamer, want om significant effect te sorteren kosten ze je veel geld en ruimte (denk aan duizenden euro's en meerdere kubieke meters). Het kost geld, want als je het goed wilt doen, haal je er een professional bij die kan bepalen waar ze moeten komen te staan en die ze juist kan afstemmen. De kant-en-klare bass-traps die hier op het forum zo nu nu en dan de revue passeren, zetten feitelijk weinig zoden aan de dijk. Een goede bass-trap wordt gericht afgestemd en geplaatst. Idealiter pas je laagabsorptie echter al toe bij de constructie van de kamer. Zoals je weet pak ik staande golven doorgaans aan met meerdere subwoofers (feitelijk ingezet als actieve absorbers) en gebruik ik DSP voor het puntje op de I. Zelfs in een speciaal akoestisch ontworpen luisterruimte zul je nog staande golven hebben, dus zelfs in een dergelijke ruimte zou ik meerdere subs en DSP toepassen. Ik zou het jou daarom ook eerder aanraden dan bass-traps :) .

Succes!

En nog wat metingen:
Citaat van: garmtz op november  6, 2012, 10:21:02
Ik zou ook graag de metingen willen zien... Mijn metingen lieten een piek op 100 Hz zien van ongeveer +4 dB t.o.v. 1 kHz. Dat is zeker geen extreme boost en ik denk dat de lineariteit of non-lineariteit ook niet het probleem is. Het is de lange NAGALM in het laag die subjectief een bepaalde versmering geeft, die ongewenst is. Als je de baspoort sluit, dan zou het laag meer lineair kunnen worden, maar de langere nagalm blijft. In plaats van de speaker aan te pakken, zou je dus beter de ruimte aan kunnen pakken. Maargoed, het zou kunnen werken als een tijdelijke oplossing...

Heb ook een watervalgrafiek gemaakt bij Bas en heb hier toen de volgende probleemfrequenties kunnen detecteren:

28 Hz
50 Hz
68 Hz
87 Hz





Citaat van: keyser op november  6, 2012, 12:32:36
In de anechoïsche metingen van Soundstage ligt het niveau op 100 hz ongeveer 3 dB hoger dan dat bij 1 khz. Bij HuubF heb ik aan de M30 gemeten en op basis van mijn metingen lijkt het er op dat de M30 iets meer energie rond 100 hz heeft dan de M30.1 die ik bij Bas heb gemeten (al zijn de metingen die ik gedaan heb niet afdoend - daarvoor zou ik bijv. buiten moeten meten). Al met al zou ik op basis van de metingen zeggen dat de M30.1 de betere, neutralere luidspreker is.

In de metingen die ik heb gedaan op en rondom de luisterplek bij Bas is een duidelijke benadrukking van het midlaag te zien. De Schroederfrequentie lijkt rond 250 te liggen. Daarboven zie je duidelijk de karakteristiek van de luidspreker terug: een mooie gelijkmatige curve met een dip in het presence-gebied. Je ziet ook dat de ruimtelijke variantie onder ongeveer 250 hz groter is dan daarboven.

Onder de Schroederfreqentie is de kamer dominant, zowel met betrekking tot wat je meet als tot wat je hoort. Als een luidsprekerontwerper er voor kiest om het laag rond 100 hz 3 dB te luid te maken, heeft dat feitelijk een relatief beperkt effect; de invloed van de ruimte is over het algemeen een stuk groter. In het gemiddelde van de metingen zie je dat het de response onder 250 oploopt. De luidspreker zal daar zeker een rol in spelen, (een dB'tje of 2, afgaande op de metingen in de dode kamer), maar de rest zal toch echt door de akoestiek veroorzaakt worden. Het is wat ongelukkig dat de piek van de luidspreker en ruimte een beetje samen lijken te vallen.

Wat hier klankmatig storend is, zijn zowel de amplitude als het na-ijlen in het tijddomein. Aan het tijddomein-aspect doe je niet veel op deze manier (wel iets, het na-ijlende geluid ligt eerder onder de gehoorgrens en zal makkelijk gemaskeerd worden), maar het amplitude-aspect kun je waarschijnlijk significant verbeteren. De piek rond 100 hz die de luidspreker nu genereert zal verdwijnen, waardoor resulterende piek wat minder groot zal zijn.



Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

lynch1979

Leuk om te zien wat je allemaal nog van plan bent  :clapping:

Ik had begrepen dat je ook een katten hebt? Blijven die wel van je gordijnen af  :D
Bij mij namelijk niet....helaas.

Bas Akkerman

Citaat van: lynch1979 op maart  5, 2013, 15:13:16
Leuk om te zien wat je allemaal nog van plan bent  :clapping:

Ik had begrepen dat je ook een katten hebt? Blijven die wel van je gordijnen af  :D
Bij mij namelijk niet....helaas.
Haha, die van ons hebben in het verleden niet zoveel interesse getoond in de gordijnen, in tegenstelling tot andere spullen. Maar wat niet is, kan nog komen... ;) Nee, mijn "bezwaar" tegen gordijnen is dat we nu juist zo fijn wonen in een heel licht huis. De gordijnen steeds dicht moeten doen voor het beste audiofiele resultaat stuit me dan ook een beetje tegen de borst. Dat wordt dus alleen 's avonds echt luisteren. ;) Of lichtdoorlatende gordijnen die toch dik genoeg zijn, dat wordt de uitdaging.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

frank2

Citaat van: Bas Akkerman op maart  5, 2013, 14:56:17

Lente 2014
- informatie inwinnen over stroomvoorziening
- testen van verschillende streamers en streamingmogelijkheden en digitale interlinks


Bas, mbt stroomvoorziening kan ik je wel wat vertellen, maar er is geen echt standaard antwoord te geven. Ja 1 ding wel; een aparte audiogroep doet veel, geeft een minder versmeerd geluid, schoner, meer dynamiek, ruimtelijkheid.
Maar is afhankelijk van de gebruikte toevoerkabel, Belden= verstopt, HFT= open kabel wordt niet meer verkocht..
Daarnaast is het stroomblok ook weer smaakgebonden: er zijn erg open blokken zoals CP Audio, meer neutrale blokken zoals Vibex, en blokken die het hoog iets benadrukken zoals Furutech.

In jouw set zou ik geen furutech toepassen en blijf verre van stroomgeneratoren, ze doen het goed daar niet van, maar het kost erg veel geld, en dat kun je met de juiste materialen van je audiogroep ook voor elkaar krijgen (dat geluid) Filters zijn uit den boze. Niet gebruiken
Een ander aspect: de zekering in je audio app. vervangen door een betere zekering, dit doet veel relatief gezien dan, je hoort meteen duidelijke verschillen in het totale geluidsbeeld.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

lynch1979

Citaat van: Bas Akkerman op maart  5, 2013, 15:32:58
Haha, die van ons hebben in het verleden niet zoveel interesse getoond in de gordijnen, in tegenstelling tot andere spullen. Maar wat niet is, kan nog komen... ;) Nee, mijn "bezwaar" tegen gordijnen is dat we nu juist zo fijn wonen in een heel licht huis. De gordijnen steeds dicht moeten doen voor het beste audiofiele resultaat stuit me dan ook een beetje tegen de borst. Dat wordt dus alleen 's avonds echt luisteren. ;) Of lichtdoorlatende gordijnen die toch dik genoeg zijn, dat wordt de uitdaging.

Wij hebben er 5, waarvan er 1 stof eet...dat zit in zijn bloedlijn, is een Oosterse Korthaar.
Wij kunnen dus niks van stof laten hangen of liggen, het vloerkleed ruim ik ook elke keer op, je raakt eraan gewend.

Dat is echt een voordeel veel licht in huis, dat is bij ons helaas niet het geval(maar dat zal je t.z.t. zien).

Het zal zeker een uitdaging worden, maar ook leuk om te doen.
Volgens mij gaat je vriendin ook best ver mee met jouw hobby  :D

RubenV.

Citaat van: Bas Akkerman op maart  5, 2013, 14:41:52
Leuk is dat hè? Ik moet even wat beter aan mijn planning gaan werken om echt goed af te stemmen wie er wanneer komt. In ieder geval geldt ook voor jou dat je welkom bent.

Bedankt voor de invite  :thumbs-up: Daar zal ik zeker gebruik van maken.

Citaat van: Bas Akkerman op maart  5, 2013, 14:56:17
Vanaf het moment dat ik weer werk heb, wil ik stappen gaan maken met de veranderingen aan de akoestiek. Het is wellicht oude wijn in nieuwe kruiken, maar onderstaande is wat mij betreft de globale planning voor de aanpassingen:

Voorjaar 2013
- het aanpakken van de nagalmtijd in het midden en hoog door:
      - een mooi, hoogpolig vloerkleed
      - gordijnen
      - verder?
- experiment om de baspoorten van de Harbeth af te sluiten en de Velodyne daarna weer op de Harbeth aan laten sluiten
- informatie inwinnen over kosten en mogelijkheden van uit te voeren testen en materiaalkeuze

Zomer 2013
- laten testen om de precieze verbeterpunten in kaart te brengen
- sparen

Najaar 2013/winter 2014
- plaatsen van professionele maatregelen waarbij ik denk aan:
      - mooi afgewerkte basstraps (indien het experiment met het dichten van de baspoort niet bevalt)
      - plaat aan het plafond boven het luistergedeelte
      - diffusie

Lente 2014
- informatie inwinnen over stroomvoorziening
- testen van verschillende streamers en streamingmogelijkheden en digitale interlinks

Jullie op- en aanmerkingen zijn wederom meer dan welkom!

Mooi, zo'n plan de campagne  :D Misschien is het ook een idee om de Velodyne een keer optimaal te laten instellen icm. de Harbeths.
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

Bas Akkerman

Citaat van: frank2 op maart  5, 2013, 15:37:51
Bas, mbt stroomvoorziening kan ik je wel wat vertellen, maar er is geen echt standaard antwoord te geven. Ja 1 ding wel; een aparte audiogroep doet veel, geeft een minder versmeerd geluid, schoner, meer dynamiek, ruimtelijkheid.
Maar is afhankelijk van de gebruikte toevoerkabel, Belden= verstopt, HFT= open kabel wordt niet meer verkocht..
Daarnaast is het stroomblok ook weer smaakgebonden: er zijn erg open blokken zoals CP Audio, meer neutrale blokken zoals Vibex, en blokken die het hoog iets benadrukken zoals Furutech.

In jouw set zou ik geen furutech toepassen en blijf verre van stroomgeneratoren, ze doen het goed daar niet van, maar het kost erg veel geld, en dat kun je met de juiste materialen van je audiogroep ook voor elkaar krijgen (dat geluid) Filters zijn uit den boze. Niet gebruiken
Een ander aspect: de zekering in je audio app. vervangen door een betere zekering, dit doet veel relatief gezien dan, je hoort meteen duidelijke verschillen in het totale geluidsbeeld.
Dank je Frank. Te zijner tijd zal ik je adviezen zeker in mijn achterhoofd houden! :thumbs-up:

Citaat van: lynch1979 op maart  5, 2013, 15:39:40
Wij hebben er 5, waarvan er 1 stof eet...dat zit in zijn bloedlijn, is een Oosterse Korthaar.
Wij kunnen dus niks van stof laten hangen of liggen, het vloerkleed ruim ik ook elke keer op, je raakt eraan gewend.

Dat is echt een voordeel veel licht in huis, dat is bij ons helaas niet het geval(maar dat zal je t.z.t. zien).

Het zal zeker een uitdaging worden, maar ook leuk om te doen.
Volgens mij gaat je vriendin ook best ver mee met jouw hobby  :D

Mijn vrouw gaat er heel ver in, op het punt soms dat ik mezelf even in de arm moet knijpen. Om een voorbeeld te geven: "Je moet het huis wel naar de speakers inrichten, niet andersom." Dat heeft ze dus écht gezegd... :withstupid:

En ach, katten. Ze geven ook veel liefde, dus de rest neem ik op de koop toe en waar mogelijk doen we een poging ze op te voeden. ;)

Citaat van: RubenV. op maart  5, 2013, 15:39:59
Bedankt voor de invite  :thumbs-up: Daar zal ik zeker gebruik van maken.

Mooi, zo'n plan de campagne  :D Misschien is het ook een idee om de Velodyne een keer optimaal te laten instellen icm. de Harbeths.
Moet je zeker doen, ik zal voor mezelf even een planninkje maken, dat zorgt voor wat duidelijkheid.

De Velodyne is zeker goed ingesteld nu, althans dat is gedaan voor het moment dat hij op de Great Gramma stond. Het "basprobleem" komt door de werking van de kamer met de Harbeth, niet door de Velodyne.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

lynch1979

Citaat van: Bas Akkerman op maart  5, 2013, 16:00:22
Dank je Frank. Te zijner tijd zal ik je adviezen zeker in mijn achterhoofd houden! :thumbs-up:
Mijn vrouw gaat er heel ver in, op het punt soms dat ik mezelf even in de arm moet knijpen. Om een voorbeeld te geven: "Je moet het huis wel naar de speakers inrichten, niet andersom." Dat heeft ze dus écht gezegd... :withstupid:

En ach, katten. Ze geven ook veel liefde, dus de rest neem ik op de koop toe en waar mogelijk doen we een poging ze op te voeden. ;)
Moet je zeker doen, ik zal voor mezelf even een planninkje maken, dat zorgt voor wat duidelijkheid.

De Velodyne is zeker goed ingesteld nu, althans dat is gedaan voor het moment dat hij op de Great Gramma stond. Het "basprobleem" komt door de werking van de kamer met de Harbeth, niet door de Velodyne.

Damn.....dat is een vrouw naar mijn hart  ;D

Ze geven enorm veel liefde, maar opvoeden dat lukt helaas niet  :D

AbZ

Citaat van: lynch1979 op maart  5, 2013, 16:12:00Ze geven enorm veel liefde, maar opvoeden dat lukt helaas niet  :D
Vind ik ook altijd lastig met vrouwen.

lynch1979


Bas Akkerman

Citaat van: lynch1979 op maart  5, 2013, 16:12:00
Damn.....dat is een vrouw naar mijn hart  ;D

Ze geven enorm veel liefde, maar opvoeden dat lukt helaas niet  :D

Zeker een topvrouw!

Citaat van: AbZ op maart  5, 2013, 16:15:27
Vind ik ook altijd lastig met vrouwen.
Lol, ik zat al op een opmerking van je te wachten. ;D Maar het is best simpel, gewoon consequent zijn en met de plantenspuit straffen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

evilniek

Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

Bas Akkerman

Citaat van: evilniek op maart  5, 2013, 17:21:25
De plantenspuit? Ja ja, dat zal wel. :D
OMG... :blink: Zo had ik hem niet eens bedoeld. Wat overigens een uitzondering is, dat moet ik toegeven.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

weust

Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

HTip

Mooie roadmap heb je voor ogen. Het is altijd moeilijk om een advies te geven over een specifieke situatie. De set en de ruimte kunnen verschillend reageren op bepaalde maatregelen. Een kleed kan nooit kwaad en helpt de eerste reflectiepunten van de vloer te elimineren. Lichtdoorlatende dikke gordijnen daan denk ik moeilijk te vinden zijn.

Wat je ook kan doen, en wat wij in de keuken willen doen, is (een deel van) het plafond beplakken met Akotherm platen en die afwerken met een frame en akoestisch transparant doek. Dat kan bijna onzichtbaar wat uitziet als een verlaagd plafond.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

vanzomereng

Houden jullie "met het verlagen van plafonds" wel rekening met eventuele M&G die jullie
nog organizeren willen, sommige hiero, zijn behoorlijke lange slungels  :D
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

vanzomereng

Tip:

WAF-vriendelijke oplossing, om veel kale harde plekken/muren te "behandelen"

Je kunt voor relatief weinig geld (o.a. bij de Hema) van zelf gemaakte digitale foto's, 
grote linnen/stoffen wanddecoratie smurfen, deze zitten, meen ik, op een een houten omspanning
en dit schept ruimte/diepte om echter het doek nog een stuk plaatschuim of ander zacht
dempingsmateriaal op maat te knippen.     
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Bas Akkerman

Goede tip! Mijn dilemma zit er een beetje in om dingen zelf te doen en tegelijkertijd wel effectief zaken aan te pakken. Een vloerkleed en gordijnen zijn vrij standaard. Akoestische materialen, zoals dat achter een schilderij, vind ik dan weer "enger" omdat ik niet weet welke frequenties ik daarmee aanpak. Het middel moet niet erger zijn dan de kwaal. Maar misschien overdrijf ik en is een schilderij met akoestisch materiaal altijd goed.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten