Electrickery | Appletje, maar geen eitje

Gestart door Bas Akkerman, september 24, 2012, 20:17:47

« vorige - volgende »

0 leden en 20 gasten bekijken dit topic.



Deleted member

Grappig, Bas vraagt naar tips voor/rond akoestiek, resultaat 0 reactie. Dezelfde vraag voor een netfilter, direct veel respons.  :wacko:

Overigens niet zuur bedoeld omdat ik de verkoper ben van de Duet. Ik was de eerste die tegen Bas zei dat de prioriteit m.i. bij de akoestiek zou moeten liggen:

Citaat van: Antoine op december 12, 2012, 11:10:58
Akoestiek, zou ook zeker prioriteit moeten hebben naar mijn mening Bas! :thumbs-up: En ja, dat kan ook zeer prijzig zijn afhankelijk van wat je gaat doen uiteraard, ik weet er "alles" van.  ;)

Ik hoor 't wel Bas, succes en voel zeker geen verplichting naar mij toe nu je een reservering op de Duet hebt gedaan. Ik verwacht dat ik 'm in no time kwijt ben voor deze prijs. :)

Deleted member

Citaat van: garmtz op december 16, 2012, 15:05:19
Bovendien heeft de Opus 21 al intern een lichtnetfilter...

Er heeft geen apparaat in mijn kamer gestaan die dat ook niet had...en toch heb ik een los netfilter in gebruik, rara!? :lookaround:

Cyreg

Stroomvoorziening, zeg maar netspul, heeft in het algemeen best flink veel invloed  :omg:

Maar Bas, je hebt toch op z'n minst wel de stekkers in de juiste of beste fase/neutral stand staan?
Dat is om te beginnen en bij alles wat je verder doet aan netspul, altijd belangrijk  :police:
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > BlackCable Ruhr47  > Furutech e-TP60E > BlackCable Ruhr18 (3510), AH! KB10 (PSU1), BlackCable Ruhr18 (8SE)

Martin!!!

Sorry Bas even je topic vervuilen.

Mede dankzij de M&G van 9 december j.l. staat er hier nu een Velodyne SPL 1000 Ultra op demo de Harbeths M30.1 AE van een degelijk fundament te voorzien. Ondanks dat de SPL nog niet geheel juist is afgesteld (de aftandbediening was leeg  :( ) hoor en voel ik de meerwaarde ervan in mijn set.

Donderdag komt Garmt terug om deze SPL beter in te regelen met een werkende afstandsbediening. Dat er een SPL gaat komen is zeker. Ik twijfel alleen nog of ik voor de SPL 1000 (die volgens Garmt voor deze ruimte meer dan voldoende is en qua technisce specificaties gelijk is aan de 1200) of toch voor de alom geprezen SPL 1200 (een iets grotere kast en woofer waardoor het geluid net iets makkerlijker weergegeven schijnt te worden).

De SPL staat nu op een stuk graniet met daaronder 4 halve squashballetjes en ik moet zeggen hier in huis dreunt er absoluut niets door, eerdaags is bij de buurtjes gaan informeren.... als de definitieve SPL hier geplaatst wordt laat ik het stuk graniet in de vorm van de desbetreffende SPL verwerken, de plaat smalweglopend naar achter.....  :inlove:
mainly British stuff

eric_audio

Citaat van: Bas Akkerman op december 16, 2012, 14:47:55
Die albums ga ik zeker nog eens luisteren jongens, leuk!

Ik speel met de gedachte om de PS Audio Duet Power Center aan te schaffen. Nu vraag ik me echter af of dit verstandig is. Met één enkele stroomkabel worden alle Resolution Audio-onderdelen namelijk gevoed. De PS Audio heeft dus ook op alle onderdelen invloed. Ik hoor verschillende verhalen; van een analytischer geluid (wat ik absoluut niet wil) tot een schoner geluid.

Proberen kan altijd natuurlijk, maar wat zijn jullie ideeën?

Ik ben geen kenner op dit gebied. Maar wat ik begrepen heb, is dat je met netfiltering moet uitkijken. Het leidt niet op alle apparatuur tot een verbetering. Zeker eindversterkers hebben er vaak geen baat bij. Check met je dealer, die hebben er verstand van (zoals van zoveel zaken).
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

Xander32

Citaat van: Martin!!! op december 16, 2012, 21:39:54
Sorry Bas even je topic vervuilen.

Mede dankzij de M&G van 9 december j.l. staat er hier nu een Velodyne SPL 1000 Ultra op demo de Harbeths M30.1 AE van een degelijk fundament te voorzien. Ondanks dat de SPL nog niet geheel juist is afgesteld (de aftandbediening was leeg  :( ) hoor en voel ik de meerwaarde ervan in mijn set.

Donderdag komt Garmt terug om deze SPL beter in te regelen met een werkende afstandsbediening. Dat er een SPL gaat komen is zeker. Ik twijfel alleen nog of ik voor de SPL 1000 (die volgens Garmt voor deze ruimte meer dan voldoende is en qua technisce specificaties gelijk is aan de 1200) of toch voor de alom geprezen SPL 1200 (een iets grotere kast en woofer waardoor het geluid net iets makkerlijker weergegeven schijnt te worden).

De SPL staat nu op een stuk graniet met daaronder 4 halve squashballetjes en ik moet zeggen hier in huis dreunt er absoluut niets door, eerdaags is bij de buurtjes gaan informeren.... als de definitieve SPL hier geplaatst wordt laat ik het stuk graniet in de vorm van de desbetreffende SPL verwerken, de plaat smalweglopend naar achter.....  :inlove:
Nice!
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Bas Akkerman

Citaat van: frank2 op december 16, 2012, 16:40:30
Klopt akoestiek kan/maakt veel verschil, maar onderschat de bekabeling ook niet, daar is nog veel te bereiken zonder dat het duur wordt. Ook stekkerblokken hebben een bepaalde klank, daar zit echt verschil tussen.
Dat geloof ik ook, vandaar ook de wens om alles eerst te testen. De luidsprekerbekabeling heb ik al uitvoerig getest, dus dat zit nu goed. Interlinks voor de streamer naar de cd-speler is voor later, net als stroom.

Citaat van: tompj op december 16, 2012, 16:47:18
Onruststroker! ;D
Haha, ja dat zijn jullie wel in mijn topic. Met mij als leider voorop! ;D

Citaat van: Antoine op december 16, 2012, 17:57:21
Grappig, Bas vraagt naar tips voor/rond akoestiek, resultaat 0 reactie. Dezelfde vraag voor een netfilter, direct veel respons.  :wacko:

Overigens niet zuur bedoeld omdat ik de verkoper ben van de Duet. Ik was de eerste die tegen Bas zei dat de prioriteit m.i. bij de akoestiek zou moeten liggen:

Ik hoor 't wel Bas, succes en voel zeker geen verplichting naar mij toe nu je een reservering op de Duet hebt gedaan. Ik verwacht dat ik 'm in no time kwijt ben voor deze prijs. :)
Tsja, ik vind het ook frappant. Nou zijn er natuurlijk wel reacties geweest op de akoestiek, maar minder concreet inderdaad. Het zal te maken hebben met het feit dat ik nu met iets tastbaars aan kom en het zo makkelijker is om er iets over te zeggen. Op één of andere manier zal een netfilter wellicht ook "makkelijker te beoordelen zijn" dan akoestiek. De laatste heeft natuurlijk best wat voeten in de aarde (meetwaardes, concepten) en neigt sneller naar de noodzaak tot uitleg dan een "simpel" stekkerblok. Wie zal het zeggen?
Ik voel me niet verplicht hoor, het is meer dat ik de juiste afwegingen probeer te maken.

Citaat van: Cyreg op december 16, 2012, 21:29:09
Stroomvoorziening, zeg maar netspul, heeft in het algemeen best flink veel invloed  :omg:

Maar Bas, je hebt toch op z'n minst wel de stekkers in de juiste of beste fase/neutral stand staan?
Dat is om te beginnen en bij alles wat je verder doet aan netspul, altijd belangrijk  :police:
Dat heb ik tijdens de luistersessies al wel meegemaakt, dus daar "geloof" ik zeker in! Het is meer dat ik nu ook naar mijn budget moet kijken en daar afwegingen op moet maken. Ik heb dan soms de neiging om voor snel gewin te gaan en iets te willen kopen dat binnen het budget ligt. De analytische Bas wint het overigens echter meestal van de impulsieve Bas. ;)
Ja, de set staat op de beste fase.

Citaat van: Martin!!! op december 16, 2012, 21:39:54
Sorry Bas even je topic vervuilen.

Mede dankzij de M&G van 9 december j.l. staat er hier nu een Velodyne SPL 1000 Ultra op demo de Harbeths M30.1 AE van een degelijk fundament te voorzien. Ondanks dat de SPL nog niet geheel juist is afgesteld (de aftandbediening was leeg  :( ) hoor en voel ik de meerwaarde ervan in mijn set.

Donderdag komt Garmt terug om deze SPL beter in te regelen met een werkende afstandsbediening. Dat er een SPL gaat komen is zeker. Ik twijfel alleen nog of ik voor de SPL 1000 (die volgens Garmt voor deze ruimte meer dan voldoende is en qua technisce specificaties gelijk is aan de 1200) of toch voor de alom geprezen SPL 1200 (een iets grotere kast en woofer waardoor het geluid net iets makkerlijker weergegeven schijnt te worden).

De SPL staat nu op een stuk graniet met daaronder 4 halve squashballetjes en ik moet zeggen hier in huis dreunt er absoluut niets door, eerdaags is bij de buurtjes gaan informeren.... als de definitieve SPL hier geplaatst wordt laat ik het stuk graniet in de vorm van de desbetreffende SPL verwerken, de plaat smalweglopend naar achter.....  :inlove:
Gaaf zeg, zeker geen topicvervuiling! Leuk dat we het er zo over hadden toen ik bij jou was en je het nu ook echt in huis hebt! Ik zou zelf voor de SPL1200 gaan, meer gemak lijkt me wel een meerwaarde.

Citaat van: eric_audio op december 16, 2012, 21:42:54
Ik ben geen kenner op dit gebied. Maar wat ik begrepen heb, is dat je met netfiltering moet uitkijken. Het leidt niet op alle apparatuur tot een verbetering. Zeker eindversterkers hebben er vaak geen baat bij. Check met je dealer, die hebben er verstand van (zoals van zoveel zaken).
Dat heb ik ook begrepen, vandaar dat ik dit soort vragen hier ook stel. Ik ben natuurlijk behoorlijk kritisch, dus tot het simpelste kabeltje aan toe zal ik advies vragen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Staaled

Citaat van: Antoine op december 16, 2012, 17:57:21
Grappig, Bas vraagt naar tips voor/rond akoestiek, resultaat 0 reactie. Dezelfde vraag voor een netfilter, direct veel respons.  :wacko:

Waarvan de meesten Bas weer richting akoestiek adviseren. ;)

Zonder echter de situatie van Bas concreet ,lees gemeten, te kennen valt er weinig zinnigs over te zeggen.

Bas, je kunt al aardig wat met die materie vertrouwd raken op :
http://gikacoustics.com/videos/educational-videos/
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

)p(

Citaat van: Bas Akkerman op december 16, 2012, 16:31:23
Jongens, jullie willen te graag dat ik ontevreden ben. Dan koop ik weer nieuwe spullen, blijft dit forum bestaan en kunnen jullie zeggen "zie je wel, ook jij ontkomt er niet aan". ;) Maar ik ben helemaal niet ontevreden over mijn spullen, lees: de geluidsweergave. Het lijkt me gewoon leuk om dat wat ik nog niet heb aangepakt aan te pakken om echt alles uit de set te halen.

Ach zo lang je maar geniet van de muziek zo als die nu klinkt, en van wat ik hier heb gelezen zit dat wel goed  :music:

Wellicht is deze die hier nu aanstaat iets voor je:
http://open.spotify.com/album/4oRaFi044yhwH77gUXbH5I

Martijn M

Ik heb bij Bas geluisterd en gemeten en ik durf te stellen dat zijn ruimte profijt zou hebben van akoestische behandeling  ^-^. Naar mijn mening is het inhuren van een (dure) professional niet per se een vereiste - huiskamerakoestiek is geen 'rocket-science'. Door je goed in de materie te verdiepen en gezond verstand te gebruiken kom je zelf een heel eind. Mocht je toch graag een expert over de vloer willen, ik ken een goede (stuur me maar een PM als je wilt dat ik je met hem in contact breng).

Ten eerste is de galm in zijn ruimte te sterk. Dat kun je meten, maar veel belangrijker is dat je het kunt horen. RT-metingen zijn maar in een beperkte mate nuttig in een luisterruimte, want aan de aannames waarop de berekening van RT gebaseerd is wordt niet voldaan. Het belangrijkste probleem is dat het geluidsveld in je huiskamer verre van diffuus is. RT-metingen kunnen nuttig zijn (ik doe ze zelf ook heel vaak), maar je moet voorzichtig zijn met de interpretatie ervan.

Met een akoestisch plafond moet de te sterke galm goed te tackelen zijn. Ik zou op zoek gaan naar een goede leverancier - een belangrijk punt! Je wilt graag een plafond dat zo breedbandig en gelijkmatig mogelijk werkt. Op basis van ervaring en kennis van zijn producten zou een goede leverancier moeten kunnen inschatten welk plafond geschikt zou moeten zijn. Simulatieprogramma's kunnen daarbij houvast bieden, maar ook deze werken vaak op basis van de aanname dat het geluidsveld verregaand diffuus is. Pas op met overdemping, maar ook wat dat betreft zou ik vertrouwen op de expertise van de leverancier. Het is doorgaans lastig om goede betrouwbare meetgegevens te vinden van de eigenschappen van akoestische materialen- en constructies, op basis waarvan je vergelijkingen zou kunnen doen. De galm zou je echter ook kunnen verhelpen met het vloerkleed dat er gaat komen, een extra dempend bankstel, wat boekenkasten, gordijnen etc. ;) . Meer meubels en parafernalia zorgen bovendien voor enige diffusie. Voor diffusie zou je ook groter diffusers kunnen gebruiken, maar dan gaat je kamer er al gauw uitzien als een studio. Want om goed te werken dienen die dingen erg groot en diep te zijn. Wat mij betreft horen ze niet thuis in de woonkamer - die van mij heb ik om die reden van de hand gedaan.

Ten tweede zou je kunnen denken aan reflectiebeheersing. Daarbij werpt zich de vraag op welke reflecties aangepakt zouden moeten worden. Sommige reflecties zijn voornamelijk nadelig, maar andere hebben een minder vervelend of zelfs aangenaam effect. De plafondreflectie is een goede kandidaat om compleet te dempen (hou daar rekening mee bij het kiezen van het plafond; wellicht kan een sterker dempend materiaal worden gekozen op de primaire reflectiepunten) en ook de vloerreflectie is hoofdzakelijk nadelig. Met een dik hoogpolig vloerkleed kun je de invloed die de vloerreflectie op imaging heeft aardig beperken. In het lagere middengebied is het effect van een kleed echter echter verwaarloosbaar. De horizontale reflectie zou je kunnen laten voor wat ze zijn - deze vertroebelen weliswaar het stereobeeld, maar ze zorgen ook voor een wat grootser geluid met een beeld 'breder dan de luidsprekers' (iets waar audio-recensenten over het algemeen dol op zijn ;D ). Van de andere kant, bij Bas is de opstelling niet volledig symmetrisch en als ik me niet vergis ziet de rechter luidspreker wél een reflectie tegen de zijmuur en straalt linker speaker naar het liggende deel van de L van de kamer. Met een dempingspaneel op het reflectiepunt van de rechter speaker zal het beeld mogelijk wat scherper en symmetrischer worden, maar misschien is dat helemaal geen issue. De laatste discrete reflectie die een rol zal spelen in Bas' situatie, is die tegen de wand achter de luisterplek. Een flinke demper op die plek zal waarschijnlijk voor een betere afbeelding en een rustiger klankbeeld zorgen. Ik vermoed echter dat Linda nogal wat waarde aan daglicht hecht :wacko:. Kwestie van prioriteiten :yin-yang: . Een dik, zwaar gordijn dat tijdens het luisteren dichtgeschoven kan worden wellicht?

Een ander mogelijk probleem is flutter. In bijna alle woonkamers kun je wel een bron van flutter vinden. Flutter ontstaat makkelijk tussen weinig dempende parallelle wanden. Flutter herken je aan een repeterend 'zingggg'-geluid dat je hoort als je in je handen klapt terwijl je tussen die twee wanden staat. Flutter kun je verhelpen door wat demping aan te brengen op één van de wanden, of door diffusie. Een iets scheef hangend schilderij of een kastje op de juiste plek kan vaak al genoeg zijn. Je moet de ernst van een flutter echter ook niet overdrijven: als je er tijdens conversaties en op de luisterplek geen last van hebt, laat 't mooi voor wat het is. Je kunt makkelijk onderzoeken of flutters een probleem vormen door op de luisterplek te gaan zitten en een ander te laten klappen op de plek waar de luidsprekers staan. Als vanaf die locatie door het in de handen klappen geen hoorbare flutters worden gegenereerd, zullen je luidsprekers dat ook niet doen.

Ten slotte vormen staande golven een probleem. Staande golven heb je in elke ruimte en ze zorgen vaak voor aanzienlijke klankproblemen in de lage tonen. In het middengebied en het hoog kun je geluid dempen met resistieve absorbers (moeilijke term voor dempingsmateriaal), maar in het laag zijn de golflengtes dermate lang dat je zult moeten werken met dempingspanelen van meters dik om staande golven echt fatsoenlijk te dempen. Daarom worden in het laag doorgaans resonatoren gebruikt. Het vaakst zie je paneelabsorbers, maar je komt ook Helmholtz-resonatoren tegen. Resonatoren zou ik zelf niet aanraden voor in een woonkamer, want om significant effect te sorteren kosten ze je veel geld en ruimte (denk aan duizenden euro's en meerdere kubieke meters). Het kost geld, want als je het goed wilt doen, haal je er een professional bij die kan bepalen waar ze moeten komen te staan en die ze juist kan afstemmen. De kant-en-klare bass-traps die hier op het forum zo nu nu en dan de revue passeren, zetten feitelijk weinig zoden aan de dijk. Een goede bass-trap wordt gericht afgestemd en geplaatst. Idealiter pas je laagabsorptie echter al toe bij de constructie van de kamer. Zoals je weet pak ik staande golven doorgaans aan met meerdere subwoofers (feitelijk ingezet als actieve absorbers) en gebruik ik DSP voor het puntje op de I. Zelfs in een speciaal akoestisch ontworpen luisterruimte zul je nog staande golven hebben, dus zelfs in een dergelijke ruimte zou ik meerdere subs en DSP toepassen. Ik zou het jou daarom ook eerder aanraden dan bass-traps :) .

Succes!
Dutch & Dutch

YamahaRXV

@keyser   Zeer leerzame en interessante uitéénzetting over het voor vele (inclusief mijzelf) niet geheel ''tastbare'' onderwerp akoestiek.
Vooral ook goed en makkelijk te volgen opgezet, hier kunnen een hoop forumleden wat mee denk ik  :clapping:

Er werd door Antoine al aangegeven dat er zeer weinig ''feedback'' kwam op de akoestische wensen van Bas, maar wel veel op het door Bas aangegeven onderwerp netfilters etc.
Ik denk dat dit puur komt doordat het voor veel audio liefhebbers een grijs gebied is waar velen simpelweg niet de kennis en ervaring mee hebben om hier een discussie over te willen, of beter gezegd durven te voeren.
Zelf vind ik het een reuze interessant onderwerp en wil mij ook goed gaan verdiepen in de evt. te behalen voordelen op dit gebied.
De ''volgmodus'' staat dus ook zeker ingeschakeld  ;)
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Bas Akkerman

Wow, ontzettend bedankt voor je toelichting keyser!

Grappig om in grote lijnen te lezen wat ik, met dank aan jullie eerdere adviezen, al had geleerd. Langzaam aan begint akoestiek een minder diffuus (pun intended) onderwerp te worden.

Wat mij betreft zijn het vloerkleed en de gordijnen achter de luisterplek de eerste stappen in het verbeteren van de akoestiek. Het zijn stappen die nauwelijks ingreep maken op het visuele woonplezier, in tegendeel. Wanneer ik die stappen heb gemaakt, is er al een beter uitgangspunt voor het adviseren van verdere aanpassingen. Gelukkig is Linda behoorlijk meegaand en vindt ze veel akoestische oplossingen nog best mooi.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

frank2

Mooi verhaal van Keyser, simpele dingen als een vloerkleed, is zeker het overwegen waard. Ook zijn idee met 4 subs heb ik bij hem thuis mogen beluisteren, probleem is alleen dat het erg lelijk staat 4 subs.
Akoestisch plafond e.d. schijnen erg goed te zijn alleen kost ook een behoorlijk vermogen.

Persoonlijk zou ik na het vloerkleed e.d. eerst eens een DSP ergens lenen en dat na goed ingesteld te hebben eens een weekje naar luisteren. Het vereffend veel akoestiek problemen als het een goede DSP is die goed is in te meten. Je zou aan BB&G even een anthem kunnen vragen voor dit doel.

Mocht dat al heel veel problemen oplossen ben je redelijk goedkoop al klaar, maar je zult wel zien wat akoestische maatregelingen door een professional kosten bij een offerteaanvraag. Heb hier op het forum behoorlijk hoge prijzen voorbij zien komen....  ik vond het echt teveel geld...
Maar ik heb daarentegen ook weer geen slechte akoestiek...
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Bas Akkerman

Citaat van: frank2 op december 17, 2012, 09:26:11
Mooi verhaal van Keyser, simpele dingen als een vloerkleed, is zeker het overwegen waard. Ook zijn idee met 4 subs heb ik bij hem thuis mogen beluisteren, probleem is alleen dat het erg lelijk staat 4 subs.
Akoestisch plafond e.d. schijnen erg goed te zijn alleen kost ook een behoorlijk vermogen.

Persoonlijk zou ik na het vloerkleed e.d. eerst eens een DSP ergens lenen en dat na goed ingesteld te hebben eens een weekje naar luisteren. Het vereffend veel akoestiek problemen als het een goede DSP is die goed is in te meten. Je zou aan BB&G even een anthem kunnen vragen voor dit doel.

Mocht dat al heel veel problemen oplossen ben je redelijk goedkoop al klaar, maar je zult wel zien wat akoestische maatregelingen door een professional kosten bij een offerteaanvraag. Heb hier op het forum behoorlijk hoge prijzen voorbij zien komen....  ik vond het echt teveel geld...
Maar ik heb daarentegen ook weer geen slechte akoestiek...
DSP... ik weet het nog steeds niet. Elke keer als ik DSP heb gehoord, ook zonder dat ik het wist, vond ik de algehele geluidsweergave heel coherent en "duidelijk". Maar ook mechanisch en verre van natuurlijk, een bepaalde verstilling en bleekheid die mij afleidt van de muziek. De natuurlijkheid en vanzelfsprekendheid die ik nu thuis ervaar, wil ik absoluut behouden. Als dat lang sparen betekent voor akoestische aanpassingen dan zij dat zo.

Evengoed moet ik misschien een DSP eens langere tijd in huis proberen om een definitief oordeel te vellen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

frank2

Ik begrijp wat je bedoelt, dit had ik destijds ook met de Behringer. Het geluid was niet natuurlijk, leek vlakker.
Ik wil dat een DSP de natuurlijkheid voor 100% behoud, de Anthem doet dat, vandaar dat ik het aanhaalde voor een proef. Je moet wel goed alles inmeten met de bijgeleverde microfoon, de ARC werkt anders dan audysee, de ARC is professioneler.

Als voorbeeld: als je Herman van Veen, Hilversum3 gebruikt, hoor je in het begin van het nummer van die belletjes. Als de DSP niet goed is afgesteld, sterven de belletjes niet mooi uit, alsof hij afgetopt wordt, hier klinken ze wel zoals ze moeten klinken, met en zonder DSP (de ARC) klinken beide gelijk.

Met een goede DSP blijft het natuurlijk en goed klinken, anders had ik nooit de Anthem gekocht, en wat jij bedoelt heb ik destijds met de Behringer gehad, en echt goed was ingeregeld door Keyser.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

garmtz

Bas, vergeet niet dat de afwijkingen in je de frequentiecurve niet zo dramatisch zijn dat een DSP noodzakelijk is. Hoef je dus (nog) niet echt over na te denken.

Zee

Mijn ervaring na een luistersessie bij Bas komen geheel overeen met Keyser.  Ik zou zeker als eerste een zwaar gordijn achter de luisterplaats ophangen.  En inderdaad demping op het 1e orde reflectiepunt op de rechter zijmuur.
Een akoestisch plafond zet natuurlijk wel zoden aan de dijk mbt het verlagen van de algehele nagalmtijd omdat het oppervlakte dan erg groot is (t.o.v. een vloerkleed tussen de speakers en de luisterplek).  Echter, omdat je relatief dicht bij de luidsprekers zit is de 1e orde reflectie via het plafond relatief zwak en meer vertraagd dan de reflectie via de vloer.   Om deze reden (en ook ivm de lagere kosten) zou ik als eerste met een vloerkleed experimenteren.

Mbt DSP: de subwoofer van Bas gebruikt natuurlijk al DSP!  Zoals al eerder in dit topic besproken zou je kunnen experimenten met het dichtzetten van de basreflexpoort van de Harbeth en het opnieuw inregelen van de Sub.  Omdat de Harbeth dan wat minder ver in het laag doorloopt kun je de x-over van de sub iets hoger instellen en profiteer je in een groter frequentiegebied van de DSP van de sub.  De x-over moet uiteraard wel laag genoeg blijven opdat de sub niet localiseerbaar wordt.  Mede afhankelijk van de gekozen afval per octaaf verwacht ik met een x-over < 80Hz hier weinig problemen mee.  Maar allicht is de winst die hier te halen is erg klein omdat Garmt al aangeeft dat de response al erg vlak is.
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

Bas Akkerman

Garmt, dat weet ik. Gelukkig weten degene die hier zijn wezen luisteren dat mijn geluidsweergave echt niet slecht is of zo. Wel dat er aan de akoestiek nog vrij weinig tot niets is gedaan en dat hier met de nodige aanpassingen winst is te halen. Dat even om te duiden dat ik iets dat al erg goed is nog beter wil maken en niet iets slechts tracht redelijk te maken.

Zee, het vloerkleed en de gordijnen zijn inderdaad het makkelijkste en goedkoopste, vandaar dat ik er ook mee begin.
Wat betreft de DSP in de subwoofer heb je wel een punt. Wellicht dat keyser mij eens wil helpen bij het goed laten aansluiten van de subwoofer op de "gesloten" Harbeths. Waarbij ik de huidige instellingen wel wil bewaren. Zoals ik al eerder heb gezegd vind ik dat Garmt en keyser een subwoofer erg goed kunnen instellen!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Maximus_Aurelius

Akoestische gordijnen aanschaffen  ;).
Ik ken een merk die toch wel mooie (akoestische) gordijnen maakt. Zit zelf ook aan te denken. Ik verwacht dat ik minder stof nodig zal hebben dan iemand met een woonkamer raam.
APL DSD AR > Accuphase P4500 > YG Acoustic Carmel >  Siltech 770L & 770 XLR > Crystal Cable Power reference Diamond, > Furutech DPS 4.1 LE with FI (E) 48 NCF, > USB kabel Final touch audio Sinope > Ediscreation Silent Switch OXCO > Farad Super 3 > zelfbouw Computer audio transport ( USB Pink Faun Bridge + OXCO Clock, Farad super3 ) >Boldz Chunkz & Panelz & RTFS Sirrah's, Big Block B > Townshend Audio Seismic Isolation Podium > Fuses, SR Orange  > Ps Audio P10 power plant.

Bas Akkerman

Citaat van: Maximus_Aurelius op december 17, 2012, 18:59:09
Akoestische gordijnen aanschaffen  ;).
Ik ken een merk die toch wel mooie (akoestische) gordijnen maakt. Zit zelf ook aan te denken. Ik verwacht dat ik minder stof nodig zal hebben dan iemand met een woonkamer raam.
Ok, als je daar meer informatie over hebt, hoor ik het graag!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Maximus_Aurelius

Citaat van: Bas Akkerman op december 17, 2012, 19:01:54
Ok, als je daar meer informatie over hebt, hoor ik het graag!

Ik ga bij mij alles opmeten en dan ga ik een prijsopgave opvragen.
APL DSD AR > Accuphase P4500 > YG Acoustic Carmel >  Siltech 770L & 770 XLR > Crystal Cable Power reference Diamond, > Furutech DPS 4.1 LE with FI (E) 48 NCF, > USB kabel Final touch audio Sinope > Ediscreation Silent Switch OXCO > Farad Super 3 > zelfbouw Computer audio transport ( USB Pink Faun Bridge + OXCO Clock, Farad super3 ) >Boldz Chunkz & Panelz & RTFS Sirrah's, Big Block B > Townshend Audio Seismic Isolation Podium > Fuses, SR Orange  > Ps Audio P10 power plant.

Bas Akkerman

Citaat van: Maximus_Aurelius op december 17, 2012, 19:08:35
Ik ga bij mij alles opmeten en dan ga ik een prijsopgave opvragen.
Mmm, ben benieuwd. Las het inderdaad net in je eigen topic. ;)
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Xander32

Citaat van: garmtz op december 17, 2012, 10:48:16
Bas, vergeet niet dat de afwijkingen in je de frequentiecurve niet zo dramatisch zijn dat een DSP noodzakelijk is. Hoef je dus (nog) niet echt over na te denken.
Recent heb ik zowel een Integra receiver met pro afstelling als een Anthem mogen beluisteren, beiden zowel in een stereo als een meerkanaals set.

In het meerkanaals deden deze goed werk, echter in het stereo gaf het dsp en de eq een soort van compressie op het geluid welke absoluut niet ten goed kwam aan de kwaliteit van het geluid. Het ging te koste van het stereobeeld en het natuurlijke, vloeiende van de muziek.

Zoals je leest; ik ben duidelijk geen voorstander van dsp en/of eq in het stereo 8).
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT