Electrickery | Appletje, maar geen eitje

Gestart door Bas Akkerman, september 24, 2012, 20:17:47

« vorige - volgende »

0 leden en 22 gasten bekijken dit topic.

S@m

Citaat van: Bas Akkerman op oktober  5, 2012, 13:42:13
De zoektocht was door mijn kritische houding moeilijk

Aha, dat bedoel je.

CitaatSparen, upgraden en proberen, het zelfde dus alleen niet in delen zoals veel anderen. De reden? Synergie!

Synergie kan ook op die ander manier, maar uiteindelijk heb je het -voor jouw doen- klaarblijkelijk goed aangepakt. Althans, dat zal de tijd uitwijzen...   ;)

Maro

#276
Citaat van: Bas Akkerman op oktober  5, 2012, 14:21:43
Synergie is balans. Balans tussen de verschillende geluidskenmerken en die balans is voor iedereen anders. De één wil meer PRAT, de ander meer ruimtelijkheid. Iedereen is op zoek naar zijn ideale recept.

Ik denk dat het heel lastig is in delen te upgraden, omdat je vaak per keer één onderdeel vervangt. Eén onderdeel met het idee dat wanneer je dat vervangt de geluidsweergave beter wordt. Terwijl een ander onderdeel misschien meer effect heeft.
Ik heb gemerkt dat slechts één onderdeel vervangen vaak wel iets verandert, maar niet altijd een verbetering hoeft te zijn binnen de bestaande set. Zo schuif je steeds van onderdeel naar onderdeel zonder echt effectief verder te komen. Ik denk dat wanneer je steeds stukjes upgrade de kans kleiner is dat je een synergetische set samenstelt. Niet onmogelijk en met veel luisterervaring best mogelijk. Daarbij komt dat het onderdeel dat werd vervangen vaak is verkocht en dus niet opnieuw ingezet kan worden.

Wanneer je echter "from scrath" begint, kun je makkelijker stapje voor stapje en onderdeel voor onderdeel beluisteren wat de apparatuur op zichzelf én met elkaar doet. Naar mijn idee ben je dan effectiever bezig en heb je sneller synergie. Nadeel is dat het langer duurt vooraleer je een set thuis hebt.

Om terug te komen op het recept. Dat doe je door te proberen en te proeven én door steeds van voren af aan opnieuw te beginnen. Het lijkt dus op het thuis in delen upgraden, maar is wezenlijk anders. Aan een flauw gerecht kun je meer zout toevoegen, maar ook korter koken. Ik denk dat veel mensen teveel zout gebruiken, het dan te zout vinden en dan suiker gebruiken om het minder zout te krijgen. Probeer daar nog maar een goed gerecht van te maken. Mijns inziens kun je dan beter opnieuw beginnen.

Dit is dus geen diskwalificatie naar anderen of een vooringenomen mening, maar mijn zienswijze.

Voordeel is dat je bepaalde sets of gedeeltes daarvan korte of langere tijd in je eigen huis/akoestiek hebt. Dan leer je ze veel beter kennen dan naar een zaak gaan een middagje in een vreemde omgeving en vreemde akoestiek naar onbekende spullen gaan zitten luisteren en dan na weken je conclussie's trekken. Bv je merkt op een gegeven moment dat speaker merk A (het zout) je erg bevalt tov eerdere speakers die je thuis hebt gehad..dan kun je binnen dat merk en/of serie naar de beste speaker gaan zoeken (beetje meer of juist minder zout).

Zeg niet dat jouw wijze verkeerd is maar hooguit dat er meer wegen naar Rome leiden.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

S@m

Citaat van: Bas Akkerman op oktober  5, 2012, 14:21:43

Ik denk dat het heel lastig is in delen te upgraden,

Wanneer je echter "from scrath" begint, kun je makkelijker stapje voor stapje en onderdeel voor onderdeel beluisteren wat de apparatuur op zichzelf én met elkaar doet. Naar mijn idee ben je dan effectiever bezig en heb je sneller synergie. Nadeel is dat het langer duurt vooraleer je een set thuis hebt.

Mijns inziens kun je dan beter opnieuw beginnen.

Dit is dus geen diskwalificatie naar anderen of een vooringenomen mening, maar mijn zienswijze.

Als jouw zienswijze correct zou zijn dan zat 99,999% van de 'audiofielen' met een set zonder synergie...

Bas Akkerman

Om maar meteen de wind uit de zeilen te halen van degenen die ongetwijfeld zullen gaan roepen dat ik alleen maar aardige reacties wil, niets is minder waar. Het valt me alleen wel op dat er wederom naar de bekende weg wordt gevraagd. Zonder dat men, naar ik weet, enig merk (laat staan type, laat staan de combinatie) van mijn set zelf heeft beluisterd.

Citaat van: Maro op oktober  5, 2012, 14:31:37
Voordeel is dat je bepaalde sets of gedeeltes daarvan korte of langere tijd in je eigen huis/akoestiek hebt. Dan leer je ze veel beter kennen dan naar een zaak gaan een middagje in een vreemde omgeving en vreemde akoestiek naar onbekende spullen gaan zitten luisteren en dan na weken je conclussie's trekken. Bv je merkt op een gegeven moment dat speaker merk A (het zout) je erg bevalt tov eerdere speakers die je thuis hebt gehad..dan kun je binnen dat merk en/of serie naar de beste speaker gaan zoeken (beetje meer of juist minder zout).

Zeg niet dat jouw wijze verkeerd is maar hooguit dat er meer wegen naar Rome leiden.
Uiteraard leiden er meerdere wegen naar Rome. Als je mijn luisterverslagen had gelezen, wist je echter dat ik niet "een middagje" naar de huidige set heb geluisterd noch naar de andere kanshebbers noch naar slechts één type van een merk .

Citaat van: S@m op oktober  5, 2012, 14:22:55
Aha, dat bedoel je.

Synergie kan ook op die ander manier, maar uiteindelijk heb je het -voor jouw doen- klaarblijkelijk goed aangepakt. Althans, dat zal de tijd uitwijzen...   ;)
Citaat van: S@m op oktober  5, 2012, 14:35:18
Als jouw zienswijze correct zou zijn dan zat 99,999% van de 'audiofielen' met een set zonder synergie...
Op deze zin na, reageer ik niet op uit hun verband gehaalde quotes.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Maro

#279
Je haalt maar 1 aspect uit mijn verhaal. Weet wel dat je niet 1 middagje hebt geluisterd. Maar het blijven wel enkele bezoeken onder onbekende omstandigheden. Uiteindelijk heb je alleen de set die je ook gekocht hebt thuis beluisterd. Het is een manier maar niet per definitie de manier.

Jij bent blij met je manier van uitzoeken en het uiteindelijke resultaat. Daar gaat het om.  :pompom:
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

MVG

#280
Ik heb bijlange na niet zoveel ervaring als de meesten hier, echter wil ik wel even kwijt dat volgens mij de meest makkelijke weg naar Rome (in dat geval dus synergie) is te bereiken door de weg die Bas bewandeld heeft.

In plaats van upgraden, sparen, kopen, erachter komen dat dat het ook niet is, verkopen, upgraden etc etc, is het kopen van een complete set doeltreffender om meteen de goede synergie te behalen. Althans zo denk ik erover.

Of deze weg juist wel, of niet leuker is dan het pad van upgraden ,wat velen bewandelen, dat is natuurlijk aan eenieder om dat zelf uit te maken. Persoonlijk lijkt het pad van upgraden me  interessanter (kan je veel van leren natuurlijk), maar leuker? Niet direct, want dit brengt immers onrust met zich mee. Daarnaast kost het je uiteindelijk ook veel meer geld. Maar als dat de hobby is, dan valt daar natuurlijk niets over te zeggen.

Moraal van het verhaal, iedereen moet doen wat hem goed dunkt en leuk vind. De beweegredenen van Bas zijn natuurlijk tot in detail terug te lezen. Have fun iedereen!

CitaatJij bent blij met je manier van uitzoeken en het uiteindelijke resultaat. Daar gaat het om. 
Het aller belangrijkst!  :pompom:

Maro

Citaat van: MVG op oktober  5, 2012, 15:19:11
Ik heb bijlange na niet zoveel ervaring als de meesten hier, echter wil ik wel even kwijt dat volgens mij de meest makkelijke weg naar Rome (in dat geval dus synergie) is te bereiken door de weg die Bas bewandeld heeft.


De zoektocht naar die synergie wordt ook ietwat overdreven benadrukt volgens mij hoor. Als je een versterker en CD speler van het zelfde merk uit de zelfde serie koopt is die synergie vrij snel behaald. Dat mag je aan nemen van een merk en zeker in een prijsklasse als deze. Wat dan over blijft is slechts de speaker keuze. Zo moeilijk is het allemaal niet volgens mij.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

garmtz

Citaat van: Maro op oktober  5, 2012, 15:35:24
De zoektocht naar die synergie wordt ook ietwat overdreven benadrukt volgens mij hoor. Als je een versterker en CD speler van het zelfde merk uit de zelfde serie koopt is die synergie vrij snel behaald. Dat mag je aan nemen van een merk en zeker in een prijsklasse als deze. Wat dan over blijft is slechts de speaker keuze. Zo moeilijk is het allemaal niet volgens mij.

Dat is wel heel simplistisch... Het is juist de match van de luidsprekers met de elektronica die het moeilijkst is... ;)

Maro

Citaat van: garmtz op oktober  5, 2012, 15:39:53
Dat is wel heel simplistisch... Het is juist de match van de luidsprekers met de elektronica die het moeilijkst is... ;)

Citaat van: Maro op oktober  5, 2012, 15:35:24
De zoektocht naar die synergie wordt ook ietwat overdreven benadrukt volgens mij hoor. Als je een versterker en CD speler van het zelfde merk uit de zelfde serie koopt is die synergie vrij snel behaald. Dat mag je aan nemen van een merk en zeker in een prijsklasse als deze. Wat dan over blijft is slechts de speaker keuze. Zo moeilijk is het allemaal niet volgens mij.

Dat zeg ik toch ook.  ;)
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Bas Akkerman

Citaat van: Maro op oktober  5, 2012, 15:09:31
Je haalt maar 1 aspect uit mijn verhaal. Weet wel dat je niet 1 middagje hebt geluisterd. Maar het blijven wel enkele bezoeken onder onbekende omstandigheden. Uiteindelijk heb je alleen de set die je ook gekocht hebt thuis beluisterd. Het is een manier maar niet per definitie de manier.

Jij bent blij met je manier van uitzoeken en het uiteindelijke resultaat. Daar gaat het om.  :pompom:
Je hebt gelijk. Maar de uiteindelijke set heb ik meerdere keren beluisterd. Blijft staan dat ik andere apparatuur vrij snel heb beoordeeld en al dan niet heb gekozen. Dat is inderdaad een risico dat je met thuis beluisteren minder hebt. Ik laat me soms een beetje meeslepen door mijn enthousiasme waardoor mijn manier de enige lijkt te zijn. Natuurlijk is dat niet zo. Gelukkig niet zelfs! Maar...

Citaat van: Maro op oktober  5, 2012, 15:35:24
De zoektocht naar die synergie wordt ook ietwat overdreven benadrukt volgens mij hoor. Als je een versterker en CD speler van het zelfde merk uit de zelfde serie koopt is die synergie vrij snel behaald. Dat mag je aan nemen van een merk en zeker in een prijsklasse als deze. Wat dan over blijft is slechts de speaker keuze. Zo moeilijk is het allemaal niet volgens mij.
Zo moeilijk is het dus wel. Nou ja beter gezegd, zo makkelijk is het niet. De balans is echt niet zo makkelijk te vinden door simpelweg dezelfde cd-speler en dezelfde versterker bij elkaar te zetten van 1 merk. Onderling kunnen die namelijk ook anders klinken. Of juist heel erg hetzelfde. In beide gevallen kan de balans veranderen. Een versterker die bijvoorbeeld jouw smaak is, kan met een felle cd-speler weer naar de verkeerde kant gaan. Of wanneer zowel de cd-speler als de versterker aan de warme kant zijn, kan het tonale beeld weer te donker worden. En dat kan weer verschillen wanneer je binnen een bepaald merk naar verschillende prijsklassen kijkt waar duurder niet altijd beter is. Idem met bijvoorbeeld luidsprekerbekabeling, interlinks en stroomkabels. Niet alles heeft een even groot effect, maar de onderlinge beïnvloeding blijft. En de juiste mix vinden, dat vond ik nog best lastig en vroeg om veel geduld.

Citaat van: MVG op oktober  5, 2012, 15:19:11
Ik heb bijlange na niet zoveel ervaring als de meesten hier, echter wil ik wel even kwijt dat volgens mij de meest makkelijke weg naar Rome (in dat geval dus synergie) is te bereiken door de weg die Bas bewandeld heeft.

In plaats van upgraden, sparen, kopen, erachter komen dat dat het ook niet is, verkopen, upgraden etc etc, is het kopen van een complete set doeltreffender om meteen de goede synergie te behalen. Althans zo denk ik erover.

Of deze weg juist wel, of niet leuker is dan het pad van upgraden ,wat velen bewandelen, dat is natuurlijk aan eenieder om dat zelf uit te maken. Persoonlijk lijkt het pad van upgraden me  interessanter (kan je veel van leren natuurlijk), maar leuker? Niet direct, want dit brengt immers onrust met zich mee. Daarnaast kost het je uiteindelijk ook veel meer geld. Maar als dat de hobby is, dan valt daar natuurlijk niets over te zeggen.

Moraal van het verhaal, iedereen moet doen wat hem goed dunkt en leuk vind. De beweegredenen van Bas zijn natuurlijk tot in detail terug te lezen. Have fun iedereen!
Het aller belangrijkst!  :pompom:
Het allerbelangrijkste is inderdaad dat je tevreden bent met je set. Ik wil dus ook anderen niet ontevreden maken met hun set, dan zou ik wel dealer worden. ;)

Citaat van: garmtz op oktober  5, 2012, 15:39:53
Dat is wel heel simplistisch... Het is juist de match van de luidsprekers met de elektronica die het moeilijkst is... ;)
Ik vond een luidspreker kiezen die naar mijn smaak zelf het minst toevoegde het lastigste. Maar de match daarna vond ik relatief makkelijk.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Maro

Feit blijft dat het een leuk topic is om te lezen.. :worship:   :D
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Bas Akkerman

Citaat van: Maro op oktober  5, 2012, 16:00:05
Feit blijft dat het een leuk topic is om te lezen.. :worship:   :D
;D Soms kan ik jullie én mezelf wel achter het belang plakken, maar er gebeurt altijd wat in dit topic ja! ;)
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

tompj

Citaat van: Maro op oktober  5, 2012, 13:43:27
Synergie kun je toch ook bereiken door in delen te upgraden?

Ik dacht dat Bas nog helemaal nog geen audiocomponenten had had voor zijn aankoop. Dan wordt het vrij lastig om in delen te upgraden.
Speakers: QLN Signature 3 (binnenkort vervangen door Devore Orangutan 0/Baby)
Versterking: Luxman LX 380
Bronnen digitaal: CD: Accuphase DP-55V. Streamer: Naim ND5 XS2.
Bron analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Transfiguration Spirit mk3 mc element

S@m

Citaat van: Bas Akkerman op oktober  5, 2012, 15:54:44
De balans is echt niet zo makkelijk te vinden door simpelweg dezelfde cd-speler en dezelfde versterker bij elkaar te zetten van 1 merk. Onderling kunnen die namelijk ook anders klinken.

Of juist heel erg hetzelfde. In beide gevallen kan de balans veranderen. Een versterker die bijvoorbeeld jouw smaak is, kan met een felle cd-speler weer naar de verkeerde kant gaan. Of wanneer zowel de cd-speler als de versterker aan de warme kant zijn, kan het tonale beeld weer te donker worden.

Hebben we het dan over synergie of over persoonlijke smaak..?!

Pinohelmond

#289
Citaat van: Maro op oktober  5, 2012, 16:00:05
Feit blijft dat het een leuk topic is om te lezen.. :worship:   :D

+1

En ingewikkeld, toen ik een tijdje geleden wat luistersessies had zat ik daar met een kladblok en pen in mijn handen te luisteren en vroeg ik me af: waarom hoor ik geen dekentje weggetrokken worden en hoe donker is de weergave etc.
Lees het allemaal met veel plezier maar al die termen kan ik maar moeilijk volgen.
Boston Acoustics VS336 (4x) - Boston Acoustics VS325C - BK XXLS 400FF - Marantz SR7005 - Creek Destiny - Oppo BDP 83 SE - Squeezebox Touch - Dune HD Smart D1 - Philips 55PFL8008K - Xbox 360 Slim - Harmony One - Canare 4S11 - W&M

Pino's Room

Bas Akkerman

Citaat van: tompj op oktober  5, 2012, 16:43:27
Ik dacht dat Bas nog helemaal nog geen audiocomponenten had had voor zijn aankoop. Dan wordt het vrij lastig om in delen te upgraden.
Klopt! Dan nog zou ik erg voorzichtig zijn met het toevoegen/veranderen van componenten in mijn huidige set.

Citaat van: S@m op oktober  5, 2012, 16:43:36
Hebben we het dan over synergie of over persoonlijke smaak..?!
Van wiki (andere bronnen delen deze uitleg):
"Synergie (Grieks: synergia, samenwerking) is een begrip dat een proces beschrijft waarbij het samengaan van delen meer oplevert dan de som der delen."

De synergie helpt je je doel te bereiken, een set die uit het het geluidsbeeld verdwijnt en muziek afspeelt zoals je dat het liefste hebt, die naar je smaak is. Andersom geredeneerd zal een set zonder synergie dus minder snel "verdwijnen" en meer tussen de luisteraar en de muziek blijven.
De smaak bestaat uit de mate waarin de verschillende geluidsonderdelen (tonale balans, ruimtelijkheid, dynamiek) uit die synergie voortvloeien naar wens van de luisteraar. Synergie is dus niet per se een "neutrale" weergave, maar sluit dat ook niet per definitie uit.

Citaat van: Pinohelmond op oktober  5, 2012, 16:43:45
+1

En ingewikkeld, toen ik een tijdje geleden wat luistersessies had zat ik daar met een kladblok en pen in mijn handen te luisteren en vroeg ik me af: waarom hoor ik geen dekentje weggetrokken worden en hoe donker is de weergave etc.
Lees het allemaal met veel plezier maar al die termen kan ik maar moeilijk volgen.
Het gaat ook helemaal niet om termen, het gaat om muziek. Ik schrijf alleen op wat in me opkomt en de manier waarop ik dat doe gaat vanzelf en zonder bij na te denken, de termen zijn alleen kapstokjes. Maar als de muziek me grijpt, dan ervaar ik het alleen maar en analyseer ik niet meer. Dat doet goede een goede set voor mij.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Martijn M

Onder synergie wordt verstaan dat het totaal meer is dan de som der delen. Voor zover ik kan beoordelen kan er in het kader van audio-componenten nooit sprake zijn van synergie. Eén plus één is twee, en niet stiekem toch drie. Gelukkig maar, want door die voorspelbaarheid van elektronica is het tegenwoordig niet meer zo lastig om goede apparatuur te ontwerpen. 'Synergie' is een mooi woord, maar in deze context naar mijn idee gebakken lucht  :coffee: .

Met de kleurrijke beschrijvingen van Bas kan ik inhoudelijk niet zo veel, maar ik vind dat hij het wel mooi kan verwoorden. Zijn audiofiele vocabulaire is totaal anders dan die van mij, maar ik vind zijn verhalen altijd amusant leesvoer. Bas, zou audio-recensent worden niet wat voor je zijn? Over je eigen set ben je straks wel een keer uitgeschreven lijkt me zo  :) .
Dutch & Dutch

Pinohelmond

Citaat van: Bas Akkerman op oktober  5, 2012, 17:12:31

Het gaat ook helemaal niet om termen, het gaat om muziek. Ik schrijf alleen op wat in me opkomt en de manier waarop ik dat doe gaat vanzelf en zonder bij na te denken, de termen zijn alleen kapstokjes. Maar als de muziek me grijpt, dan ervaar ik het alleen maar en analyseer ik niet meer. Dat doet goede een goede set voor mij.

Was ook absoluut geen sneer of kritiek, eerder bewondering. Ik kan geluid helaas niet omschrijven, vergelijken gaat me goed af maar het onder woorden brengen is heel wat lastiger.
Boston Acoustics VS336 (4x) - Boston Acoustics VS325C - BK XXLS 400FF - Marantz SR7005 - Creek Destiny - Oppo BDP 83 SE - Squeezebox Touch - Dune HD Smart D1 - Philips 55PFL8008K - Xbox 360 Slim - Harmony One - Canare 4S11 - W&M

Pino's Room

Bas Akkerman

Citaat van: keyser op oktober  5, 2012, 17:36:33
Onder synergie wordt verstaan dat het totaal meer is dan de som der delen. Voor zover ik kan beoordelen kan er in het kader van audio-componenten nooit sprake zijn van synergie. Eén plus één is twee, en niet stiekem toch drie. Gelukkig maar, want door die voorspelbaarheid van elektronica is het tegenwoordig niet meer zo lastig om goede apparatuur te ontwerpen. 'Synergie' is een mooi woord, maar in deze context naar mijn idee gebakken lucht  :coffee: .

Met de kleurrijke beschrijvingen van Bas kan ik inhoudelijk niet zo veel, maar ik vind dat hij het wel mooi kan verwoorden. Zijn audiofiele vocabulaire is totaal anders dan die van mij, maar ik vind zijn verhalen altijd amusant leesvoer. Bas, zou audio-recensent worden niet wat voor je zijn? Over je eigen set ben je straks wel een keer uitgeschreven lijkt me zo  :) .
Mooi toch die wetenschappelijke benadering die zo anders is als ik met veel dingen omga. Geen kritiek, alleen een andere kant van een medaille.

Het lijkt me erg leuk om apparatuur te mogen beluisteren en te beschrijven. Waar ik echter helemaal niet op zit te wachten is de onmogelijkheid om kritische noten te kraken binnen zo'n artikel. Dus alleen maar positief zijn over een product waar je toch altijd ook minpunten aan ontdekt.

Citaat van: Pinohelmond op oktober  5, 2012, 18:55:55
Was ook absoluut geen sneer of kritiek, eerder bewondering. Ik kan geluid helaas niet omschrijven, vergelijken gaat me goed af maar het onder woorden brengen is heel wat lastiger.
Ik moet zeggen dat ik soms wat geprikkeld raak door de discussie die er (ook door mijzelf) ontstaat. Daardoor kan ik dan wat pinnig reageren op anderen en dat is zeker niet de bedoeling. In ieder geval zag ik jouw opmerking zeker niet als negatief hoor! Het is meer dat de analytische en beschrijvende "mood" niet in de weg moet gaan staan van het luisteren en ondergaan. Dus als je van jezelf merkt dat je meer bezig bent om krampachtig woorden te zoeken voor wat je hoort dan dat je echt luistert, dan lijkt me dat niet goed. Go with the flow? Sorry keyser! ;)
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

eric_audio

Beetje late reactie...........  Maar...........  Erg leuk verslag Bas. Het is natuurlijk wel erg fijn als de set thuis ook echt zo presteert als je verwacht had. Zeker nu je er zoveel tijd in gestopt hebt. Nu dus het GROTE GENIETEN....
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

Bas Akkerman

Citaat van: eric_audio op oktober  5, 2012, 20:42:31
Beetje late reactie...........  Maar...........  Erg leuk verslag Bas. Het is natuurlijk wel erg fijn als de set thuis ook echt zo presteert als je verwacht had. Zeker nu je er zoveel tijd in gestopt hebt. Nu dus het GROTE GENIETEN....
Absoluut! En genieten van de muziek doe ik zeker!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bas Akkerman

#296
Of ik luister vandaag anders of stroom heeft echt ook zijn aandeel!? Het is weekend (minder bedrijven?), en op één tv, de laptop en de stereo-set na staat alles uit. Het klinkt vandaag wat meer open en ik hoor instrumenten wat makkelijker los van elkaar. Eens zien of dat met meer cd's zo is.

Misschien verbeeld ik het me wel gewoon hoor. Linda is in ieder geval naarstig op zoek naar de thermometer nadat ik haar bovenstaand verhaal vertelde. :crazy:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

garmtz

Je hebt inderdaad 'goede dagen'... Heeft zelfs met luchtvochtigheid en -druk te maken... ;)

Bas Akkerman

Haha, nou is stroom redelijk geaccepteerd volgens mij. Maar als ik eenmaal met keramieke emmers die tot op de milimeter afgevuld zijn in de weer ga... :hehe:
Het is wel echt een flink verschil hoor! Doordat stemmen en instrumenten meer los staan, wordt het nog een stuk echter.

Garmt, heb je trouwens ook dat het soms wat lijkt te kraken vanuit de luidsprekers? Alsof ze warm worden en iets uitzetten of zo? Het is wel vaak op links, dus misschien dat het ook te maken heeft met de vernieuwde versterker? Ik weet namelijk niet meer of het die kant was of niet.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

garmtz

Nee, kraken doen de luidsprekers zelf niet. Is het kraken willekeurig, dus ongeacht of/wat je speelt?