Electrickery | Appletje, maar geen eitje

Gestart door Bas Akkerman, september 24, 2012, 20:17:47

« vorige - volgende »

0 leden en 16 gasten bekijken dit topic.

Kingpin

Citaat van: Bas Akkerman op oktober  3, 2012, 17:17:31
Ik verwacht met enige zekerheid dat de digitale uitgang van de SBT het af gaat leggen tegen de digitale uitgangen van de andere streamers. Maar dat ga ik zeker eerst testen.
Gebruik dan tenminste een goede lineaire voeding voor een vergelijk ;) zal je verbazen wat dat doet.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

YamahaRXV

Citaat van: Bas Akkerman op oktober  3, 2012, 19:08:23Eerst maar eens sparen voor een NAS.

Mocht een nauwelijks gebruikte QNap TS-112 Turbo met Samsung 2 tb HD een optie zijn voor je Bas dan weet ik er nog eentje voor je  ;)
Kan ook i.c.m. een net zo weinig gebruikte SB Touch gekocht worden  ;)

Succes en nog zeer veel luisterplezier met je mooie set.

Groeten,

Jan
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Bas Akkerman

Citaat van: Zee op oktober  3, 2012, 19:22:37

Zeker!  en dat niet alleen:
Vergeleken heb ik o.a. coax SPDIF vs AES/EBU vs optical, CD versus SB versus laptop met USB etc etc.
Ok, dus meerdere streamers en diens uitgangen. Interessant! Welke streamers heb je getest?

Citaat van: evilniek op oktober  3, 2012, 19:27:32
Je kunt ook gewoon je laptop als server inrichten met LMS, een NAS is niet direct een noodzaak om te streamen.
Probleem is een beetje de schijfruimte. Heb zo'n 750 cd's en die wil ik allemaal digitaliseren. Natuurlijk kan ik alleen mijn lievelingscd's rippen, maar dan draai ik die weer alleen terwijl ik zoveel meer wil draaien. Misschien een externe harde schijf ook al is dat een extra kastje erbij.

Citaat van: Kingpin op oktober  3, 2012, 21:03:15
Gebruik dan tenminste een goede lineaire voeding voor een vergelijk ;) zal je verbazen wat dat doet.
Wil ik ook doen, alhoewel het daardoor voor mijn gevoel steeds minder een SBT wordt waarmee ik ga vergelijken. Heb je nog tips voor voedingen Kingpin?

Citaat van: YamahaRXV op oktober  3, 2012, 21:39:06
Mocht een nauwelijks gebruikte QNap TS-112 Turbo met Samsung 2 tb HD een optie zijn voor je Bas dan weet ik er nog eentje voor je  ;)
Kan ook i.c.m. een net zo weinig gebruikte SB Touch gekocht worden  ;)

Succes en nog zeer veel luisterplezier met je mooie set.

Groeten,

Jan
Dank je voor het aanbod Jan, maar ik ben op zoek naar een wat snellere NAS. Ik heb gemerkt dat dat wel meespeelt in het gebruiksplezier. Ja, ik ben een zeikerd. ;)
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Deleted Member 2

Citaat van: Bas Akkerman op oktober  4, 2012, 08:39:44

Dank je voor het aanbod Jan, maar ik ben op zoek naar een wat snellere NAS. Ik heb gemerkt dat dat wel meespeelt in het gebruiksplezier. Ja, ik ben een zeikerd. ;)

Als je collectie wat groter wordt speelt de snelheid van de nas een belangrijke rol. Niet bij het spelen, maar wel bij het selecteren in een uitgebreide mappenstructuur en het actualiseren van de database. De Qnap 669Pro die ik nu heb doet dit uitstekend. De vorige nas (de 419P+ waar jij ook nog belangstelling voor had) is een stuk trager. De omvang van je muziekcollectie is uiteraard ook een belangrijke factor.

Groet,

Henk

Deleted Member 2

Quote from: Bas Akkerman on Yesterday at 17:17:31

Gebruik dan tenminste een goede lineaire voeding voor een vergelijk  zal je verbazen wat dat doet.

Quote

Ik heb gemerkt dat een goede digitale interlink meer toevoegt dan een goede lineaire voeding. De voeding heb ik ervaren als de "kers op de taart". De juiste digitale interlink maakte een wereld van verschil.

Wel moet ik aangeven dat ik niet de lipo-voeding van kingpin gebruik. wellicht dat deze meer brengt dat de BOTW-voeding

Groet,

Henk

Kingpin

#255
Citaat van: Bas Akkerman op oktober  4, 2012, 08:39:44
Wil ik ook doen, alhoewel het daardoor voor mijn gevoel steeds minder een SBT wordt waarmee ik ga vergelijken. Heb je nog tips voor voedingen Kingpin?
Zou gewoon de BOTW Voeding nemen die is goed, wil je echt beter dan kom je uit op een batterijvoeding, maar die zijn vrij kostbaar.
Maar je hebt gelijk dat door al deze veranderingen het haast geen Touch meer is, je zou nog een stapje verder kunnen gaan en betere componenten voor de spdif uitgang gaan gebruiken, maar ik vind het goed zo, Touch met Toolbox en mijn voeding geven mij zoveel plezier met luisteren dat ik geen upgrade drang meer heb.
Daarnaast bediening met iPeng vind ik persoonlijk subliem.

Ik kan goed begrijpen waaronder er 'verschillen' in bv Linn zitten, deze heb je ook bij andere streamers, mooiste wel is dat deze alles mooi in 1 kastje hebben en dat heb je natuurlijk niet met een DIY Touch. Buiten de versterker staat bij mij toch alles in een kast waarvan je de apparatuur niet ziet.

Citaat van: Onder013 op oktober  4, 2012, 10:22:31
Ik heb gemerkt dat een goede digitale interlink meer toevoegt dan een goede lineaire voeding. De voeding heb ik ervaren als de "kers op de taart". De juiste digitale interlink maakte een wereld van verschil.
Uiteraard zullen interlinks 'verschillen' kunnen laten horen alhoewel ik m'n bedenkingen heb over een stukje van 1m als je alles in het digitale domein houdt, mits je natuurlijk geen cheap ass kabeltje gebruikt, maar een fatsoenlijke interlink, vind daarom de Apogee voor z'n bedrag uitzonderlijk goed presteren, heel neutraal mede door de krimp techniek en geen soldeerverbindingen.
Denk ook dat het een beetje te maken heeft welke dac je erachter hangt en wat die doet met het signaal of je interlink keuze daar 'gevoelig' voor is (denk aan rebuffering van het signaal wel/niet).

Vb. Mijn Rotel die het ingangssignaal bufferd heeft daar nagenoeg geen last van, ik heb dit eens getest met 2 apparaten Touch en (hele dure) cd speler ... Verwonderlijk wat dat doet.

Citaat
Wel moet ik aangeven dat ik niet de lipo-voeding van kingpin gebruik. wellicht dat deze meer brengt dat de BOTW-voeding
Als je puur meettechnisch gaat kijken is mijn voeding een wereld van verschil. Voor de techneuten: deze heeft een afwijking (ripple op de uitgangsspanning van 1Hz t/m 100kHz) van 10µV (top-top) bij -110dB bij een ingangsspanning van 11,1Vdc !
Ik draai nu op 7,4V ingangsspanning en kortere voedingsdraden wat nog een beetje meer winst opleverd.

Ik Quote even wat mijn voeding doet:
Citaat van: WonkaBar op april  3, 2012, 12:10:39
Gisteren Kingpin op bezoek gehad om op mijn installatie te zien wat het verschil is tussen de normale voeding van de Touch and de Kingpin Lipo oplossing.

Toen overgestapt naar Kingpin's lipo voeding voor de Touch. Het verschil was meteen en heel duidelijk merkbaar. Van onder naar boven maar: De bas was veel strakker en beter gedefineerd, het mid was nog steeds prominent aanwezig maar beter gedefinieerd. Bij het hoog viel meteen op dat het minder nadrukkelijk aanweizg was. Maar wat er was was stukken beter dan voorheen, het digitale randje was zo goed als niet meer aanweizg.

Het gehele geluids beeld was verbeterd, gemakklijker te beluisteren (smooth-er), analoger als ik het zo mag noemen.
Als je een Touch hebt en er het beste uit wilt halen dan is deze lipo oplossing van Kingpin zeker een aanrader met duidelijk hoorbare en significante verbeteringen.

Enige nadelen die ik zie is dat je het zelf moet maken, de relatief hoge kosten relatief tot de prijs van de Touch en natuurlijk het feit dat je met Lipos werkt (eist voorzichtigheid).
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

garmtz

Kingpin, wel vreemd dat je scepsis hebt over verschillen tussen digitale kabels, maar niet over een andere voeding. Het is toch allemaal digitaal...? ;)

Kingpin

Citaat van: garmtz op oktober  4, 2012, 14:10:02
Kingpin, wel vreemd dat je scepsis hebt over verschillen tussen digitale kabels, maar niet over een andere voeding. Het is toch allemaal digitaal...? ;)
Ik ben niet sceptisch over digitale kabels (ook analoog niet trouwens, ik weet dat er verschillen zijn), ik heb ook zelf gehoord dat er verschil in zit, alleen het ging mij erom dat het niet alleen af kan hangen van de kabel maar ook van de keten. Je hoort dat de 1 meer verschil hoort dan de ander, dat heeft ook te maken met hoe/welke apparatuur je gebruikt (zie boven bv het buffer verhaal), vandaar.

Wbt de voeding is ook daadwerkelijk aan te tonen met een spectrum analyzer, daar hoef je geen believer/non believer voor te zijn. Het signaal met lipo/batt voeding is beduidend beter op de uitgang van de Touch dan met de switching power adapter, zoniet near perfect. Dat 'verschil' in voeding vind je ook terug in je Linn apparatuur, die verschillen zijn toch ook waarneembaar?
Zoek maar eens op switching power adapter vs lineaire voeding wat dat kan doen met je spdif uitgangssignaal, maar ik neem aan dat ik je niets nieuws vertel daarover.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Bas Akkerman

Allebei heeft invloed. En zowel de voor mij hoorbare verschillen in voeding als digitale interlink is precies wat ik ga testen als ik over een tijdje het vergelijk ga maken tussen de SBT (al dan niet met voeding) en andere streamers.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

garmtz

Citaat van: Kingpin op oktober  4, 2012, 16:12:03
Ik ben niet sceptisch over digitale kabels (ook analoog niet trouwens, ik weet dat er verschillen zijn), ik heb ook zelf gehoord dat er verschil in zit, alleen het ging mij erom dat het niet alleen af kan hangen van de kabel maar ook van de keten. Je hoort dat de 1 meer verschil hoort dan de ander, dat heeft ook te maken met hoe/welke apparatuur je gebruikt (zie boven bv het buffer verhaal), vandaar.

Klopt, hangt zeker van de keten af hoeveel verschil er zit tussen de kabels.

CitaatWbt de voeding is ook daadwerkelijk aan te tonen met een spectrum analyzer, daar hoef je geen believer/non believer voor te zijn. Het signaal met lipo/batt voeding is beduidend beter op de uitgang van de Touch dan met de switching power adapter, zoniet near perfect. Dat 'verschil' in voeding vind je ook terug in je Linn apparatuur, die verschillen zijn toch ook waarneembaar?
Zoek maar eens op switching power adapter vs lineaire voeding wat dat kan doen met je spdif uitgangssignaal, maar ik neem aan dat ik je niets nieuws vertel daarover.

Deze verschillen bedoel je dan op de analoge of digitale uitgang? Een goede schakelende voeding kan overigens superieur zijn aan een lineaire voeding. De schakelende 'wall warts' zijn uiteraard bagger, maar niet te vergelijken met een Linn SMPS.

Kingpin

#260
Citaat van: garmtz op oktober  4, 2012, 16:19:46
Deze verschillen bedoel je dan op de analoge of digitale uitgang? Een goede schakelende voeding kan overigens superieur zijn aan een lineaire voeding. De schakelende 'wall warts' zijn uiteraard bagger, maar niet te vergelijken met een Linn SMPS.
Op de digitale uitgang, met name de Touch is daar 'gevoelig' voor, dat heeft te maken met de opbouw intern.
Beide systemen hebben zo hun voor -en nadelen.
Of een switching voeding 'superieur' is zoals jij zegt tov een geregelde lineaire voeding betwijfel ik, zeker in audio apparatuur.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Bas Akkerman

Hoeveel houd je van muziek, hoe mooi speelt je set, hoe goed is het album, wanneer de twee minuten die je elektrische tandenborstel nodig heeft en je oren verstoort een eeuwigheid lijkt?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

garmtz


Graphtuner

wat een mooie set zeg... ik word hoe langer hoe meer benieuwd om eens een harbeth set te horen... deze aangevuld met een sub lijkt me helemaal kicken :)
Klipsch Heresy II / Mcintosh C2600 / Mcintosh MC275 / VPI Classic / Dynavector D17D3 / Astin Trew AT3500plus / Auralic Aries mini

Bas Akkerman

Citaat van: Graphtuner op oktober  5, 2012, 11:52:49
wat een mooie set zeg... ik word hoe langer hoe meer benieuwd om eens een harbeth set te horen... deze aangevuld met een sub lijkt me helemaal kicken :)
Dank je! :bigsmile: De set vind ik erg fijn en de Harbeth's zijn een goed doorgeefluik van al het moois ervoor gebeurt. Dat lijkt makkelijker dan het is, kan ik je verzekeren.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Maro

Wat voor moeilijks gebeurd daar dan? Je kunt dingen ook interessanter maken dan het is natuurlijk.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

S@m

Citaat van: Maro op oktober  5, 2012, 12:42:35
Wat voor moeilijks gebeurd daar dan?

Grappig, je bent me net voor... ;D

Bas Akkerman

#267
Citaat van: Maro op oktober  5, 2012, 12:42:35
Wat voor moeilijks gebeurd daar dan? Je kunt dingen ook interessanter maken dan het is natuurlijk.
Citaat van: S@m op oktober  5, 2012, 12:44:33
Grappig, je bent me net voor... ;D
Ruim een jaar geleden had ik er net zo over gedacht. Totdat ik merkte dat luidsprekers met hun eigen kenmerken het uiteindelijke geluid behoorlijk kunnen bepalen. De Harbeths doen dat uiteraard ook, maar op een manier die ik prettig vind. De bedoeling was dus een luidspreker (en de rest van de set) vinden die het dichtst het mijn "voorkeursgeluid" benaderde. Het moeilijke zit er in dat het merendeel van de luidsprekers die ik heb gehoord een klankkarakter hebben dat mij niet ligt.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Deleted Member 2

Citaat van: Maro op oktober  5, 2012, 12:42:35
Wat voor moeilijks gebeurd daar dan? Je kunt dingen ook interessanter maken dan het is natuurlijk.

Als je het probleem van geluidsopname tot en met weergave zuiver theoretisch beschouwt, is het zeker complex.

De technologie is echter zo ver gevorderd dat het niet langer moeilijk is. immers  vele fabrikanten zijn in staat om het systeem voor opname tot en met weergave te ontwerpen en te fabriceren. De variabelen in dit proces zijn onderkend en worden bewust gemanipuleerd om de gewenste output te realiseren.

De omgeving waarin het systeem vervolgens wordt geplaatst en dat is inclusief de luisteraar en de akoestiek, maakt het weer moeilijk. Immers de variabelen akoestiek en luisteraar zijn divers.

Vrije vertaling vanuit de discipline risico-management. ;D

Maro

Citaat van: Bas Akkerman op oktober  5, 2012, 13:16:56
Ruim een jaar geleden had ik er net zo over gedacht. Totdat ik merkte dat luidsprekers met hun eigen kenmerken het uiteindelijke geluid behoorlijk kunnen bepalen. De Harbeths doen dat uiteraard ook, maar op een manier die ik prettig vind. De bedoeling was dus een luidspreker (en de rest van de set) vinden die het dichtst het mijn "voorkeursgeluid" benaderde. Het moeilijke zit er in dat het merendeel van de luidsprekers die ik heb gehoord een klankkarakter hebben dat mij niet ligt.
Snap 'het moeilijke' nog niet maar zoals je het beschrijft heb je het zelfde gedaan als iedereen hier op het forum.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Bas Akkerman

Citaat van: Maro op oktober  5, 2012, 13:21:03
Snap 'het moeilijke' nog niet maar zoals je het beschrijft heb je het zelfde gedaan als iedereen hier op het forum.
Nou maak jij het weer moeilijker dan het is. ;) Ik bedoelde er alleen mee dat ik van alle luidsprekers die ik heb gehoord er twee het beste vond in de zin dat ze "mijn" geluid het beste konden weergeven. Waarmee ik dus niet zeg dat er niet nog meer luidsprekers zijn "mijn" geluid kunnen weergeven, vast wel. Gezien het aantal luidsprekers dat ik heb beluisterd, was dat dus achteraf niet zo makkelijk als ik van tevoren had gedacht. Daar lag de "moeilijkheid" in.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Maro

Citaat van: Bas Akkerman op oktober  5, 2012, 12:33:10
Dank je! :bigsmile: De set vind ik erg fijn en de Harbeth's zijn een goed doorgeefluik van al het moois ervoor gebeurt. Dat lijkt makkelijker dan het is, kan ik je verzekeren.

Hier uit maakte ik op dat je op iets technisch doelde maar je had het dus over je eigen moeilijke zoek tocht. Die hebben de meeste hier ook maar die doen meer aan proberen, sparen en upgraden. Komt op het zelfde neer. Meer fun in mijn ogen maar ieder zijn manier natuurlijk.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Bas Akkerman

Citaat van: Maro op oktober  5, 2012, 13:32:34
Hier uit maakte ik op dat je op iets technisch doelde maar je had het dus over je eigen moeilijke zoek tocht. Die hebben de meeste hier ook maar die doen meer aan proberen, sparen en upgraden. Komt op het zelfde neer. Meer fun in mijn ogen maar ieder zijn manier natuurlijk.
Ah zo. Nee, elke luidspreker "doet" het zelfde, lucht verplaatsen. De zoektocht was door mijn kritische houding moeilijk én makkelijk. Moeilijk om iets te vinden dat in mijn smaak viel, makkelijk om uiteindelijk iets te kiezen.

Sparen, upgraden en proberen, het zelfde dus alleen niet in delen zoals veel anderen. De reden? Synergie! En daar heb ik het al-uit-en-te-na over gehad. ;)
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Maro

#273
Synergie kun je toch ook bereiken door in delen te upgraden?

[edit]spelfoutjes verwijderd[edit]
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Bas Akkerman

Citaat van: Maro op oktober  5, 2012, 13:43:27
Synergie kun je toch berijken door in delen te upgraden?
Synergie is balans. Balans tussen de verschillende geluidskenmerken en die balans is voor iedereen anders. De één wil meer PRAT, de ander meer ruimtelijkheid. Iedereen is op zoek naar zijn ideale recept.

Ik denk dat het heel lastig is in delen te upgraden, omdat je vaak per keer één onderdeel vervangt. Eén onderdeel met het idee dat wanneer je dat vervangt de geluidsweergave beter wordt. Terwijl een ander onderdeel misschien meer effect heeft.
Ik heb gemerkt dat slechts één onderdeel vervangen vaak wel iets verandert, maar niet altijd een verbetering hoeft te zijn binnen de bestaande set. Zo schuif je steeds van onderdeel naar onderdeel zonder echt effectief verder te komen. Ik denk dat wanneer je steeds stukjes upgrade de kans kleiner is dat je een synergetische set samenstelt. Niet onmogelijk en met veel luisterervaring best mogelijk. Daarbij komt dat het onderdeel dat werd vervangen vaak is verkocht en dus niet opnieuw ingezet kan worden.

Wanneer je echter "from scrath" begint, kun je makkelijker stapje voor stapje en onderdeel voor onderdeel beluisteren wat de apparatuur op zichzelf én met elkaar doet. Naar mijn idee ben je dan effectiever bezig en heb je sneller synergie. Nadeel is dat het langer duurt vooraleer je een set thuis hebt.

Om terug te komen op het recept. Dat doe je door te proberen en te proeven én door steeds van voren af aan opnieuw te beginnen. Het lijkt dus op het thuis in delen upgraden, maar is wezenlijk anders. Aan een flauw gerecht kun je meer zout toevoegen, maar ook korter koken. Ik denk dat veel mensen teveel zout gebruiken, het dan te zout vinden en dan suiker gebruiken om het minder zout te krijgen. Probeer daar nog maar een goed gerecht van te maken. Mijns inziens kun je dan beter opnieuw beginnen.

Dit is dus geen diskwalificatie naar anderen of een vooringenomen mening, maar mijn zienswijze.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten