het (geavanceerde) HTPC topic (alles over madVR, ReClock, SVP, LAV, XBMC, Jriver

Gestart door THX-UltraII, september 17, 2012, 11:42:55

Vorige topic - Volgende topic

jaco

Citaat van: williams op oktober 15, 2024, 18:08:45Ik had op het avs gelezen dat er wat problemen waren van Windkw 11 i.c.m. madVR maar het fijne weet ik er niet meer van dus ook daar even lezen .
Het is ook aan te raden om de queue lager te gaan zetten daar er ook hier problemen mee zijn of waren met diversen grafische kaarten .
Zet deze is rond de 3 en kijk of dan het probleem opgelost is .

Oei kan ook mijn probleem zijn, onder windows 11 werkt het zeg maar niet (meer) bij mij. Ik was al blij dat ik beeld had, de inputkant lijkt te werken met de videoprocessor app. En madvr lijkt niets te doen.

Ik zal het wipen en weer windows 10 installeren.
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

dchris

Beste Jaco en Williams.
Beide jullie adviezen opgevolgd.
PC gezet op beste prestaties qua energie verbruik, ja het verbruikt meer, maargoed hij staat ook niet de hele dag aan. 
Ook heb ik de CPU queue teruggezet op 16 en de GPU Queue verlaagt van 8 naar 4, lager dan dat kan hij niet met versie beta 113.

Gisterenavond direct de proef op de som genomen en een film gekeken, en.........géén dropouts en géén switch meer van 4k naar 2k naar 4k :worship: .

Dank heren! ;D
Duimen jullie mee dat het is opgelost ::)
Mvg,

Dchris

dchris

Gisterenavond twee Ruipro power insertors geïnstalleerd, deze geven het HDMI signaal een boost.
En nu met de adviezen welke ik heb gekregen en deze insertors geen dropouts, zwart beeld, sneeuw of resolutie wijziging gehad.
Hoop dat het zo blijft.
Nu nog MadVR goed onder de kniew krijgen.

Ik heb een RTX 4080Super kaart, hebben jullie aanbevelingen qua instellingen welke ik zou kunnen gebruiken?
Mvg,

Dchris

jaco

Onder windows 10 werkt het weer gewoon.
Maar even zien hoe stabiel
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

reza

Citaat van: dchris op oktober 17, 2024, 13:15:53Gisterenavond twee Ruipro power insertors geïnstalleerd, deze geven het HDMI signaal een boost.
En nu met de adviezen welke ik heb gekregen en deze insertors geen dropouts, zwart beeld, sneeuw of resolutie wijziging gehad.
Hoop dat het zo blijft.
Nu nog MadVR goed onder de kniew krijgen.

Ik heb een RTX 4080Super kaart, hebben jullie aanbevelingen qua instellingen welke ik zou kunnen gebruiken?

Dat moet je real life bekijken. Gewoon de rendertijden in de gaten houden. Alles beginnen met low en dan steeds hoger totdat de kaart het niet meer trekt, zo doe ik het in ieder geval.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Robbo

jaco

Ik heb de pc nu autostartend: autologon, start madVr en videoprocessor. Start dan gewoon met fullscreen en de input via HDMI.

Ik heb er alleen nog maar een 1080p monitor aan hangen en de rendertijd is 6 msec max. Maar ik denk dat er haast niets gebeurd.

Ik wil alleen nog een betrouwbare hdcp remover hebben. Heb nu een ezcoo switch die het wel lijkt te doen. Is een hdfury vroom of een diva niet makkelijker ?

reza

De ezcoo is gemakkelijker dan een Fury, wat ik terug lees op AVS.

Heb jij de Ezcoo al werkend met je Sony?
Want die kan je ook gebruiken als "tonemapper".

jaco

Ik heb een ezcoo splitter: https://www.amazon.nl/dp/B083JVPXDY/ref=pe_28126711_487805961_TE_item?th=1

Die werk voor mijn bluray speler en versterker goed. Anders zou ik geen beeld door de capturekaart krijgen lijkt me.
Alleen het ding is licht, ik moet hem met velcro aan een plank van mijn kast vastmaken anders trekken de kabels hem weg.

riwi

Ik had geen HDCP stripper toen ik het bij mij getest heb (kort). Dune en Oppo speelden goed, Ziggo Next ook.
Ik geloof dat je de HDCP stripper pas nodig hebt met streaming diensten en bv een Apple TV, maar ik kan er naast zitten.

jaco

Originele blu ray of uhd disc. Nu heb ik maar een paar fysieke blu ray's

De vrrooom kan ok nog lldv accepteren en dat naar hdr10 omzetten. Daar heb ik ook wel een Hdfury vertex voor, maar dan staan er weer 2 devices in serie.

williams

[quote.    Ik geloof dat je de HDCP stripper pas nodig hebt met streaming diensten en bv een Apple TV, maar ik kan er naast zitten.[/quote]

Ja dat klopt als een bus ,maar dacht wel te herinneren dat Netflix hier niet gevoelig voor was dus mocht dat je enige streamingdienst zijn dan kun je proberen om dit zonder de HDCP stripper te proberen .
JVC NZ- 500 Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5  x7 / REL ht1508 x2
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,LG oled 65 inch G4 ,Sonos playbar , R_ volution , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR.

williams

Citeer.   Ik heb een RTX 4080Super kaart, hebben jullie aanbevelingen qua instellingen welke ik zou kunnen gebruiken?

Kwa upscaling voor de 1080p bestanden is de Lumiance de belangrijkste setting waarin je de meeste power wilt stoppen .
Dus deze zo hoog mogelijk zetten op high of very high en hierna dan daarna de chroma upscalen .
Voor 2160p ( HDR) geldt dit niet daar deze al een native resolutie heeft van 2160p en hier kun je er dus wel voor kiezen om de chroma zo hoog mogelijk te zetten .
Maak dus ook een aantal profielen aan zodat madVR schakelt dus bovenstaande 2 settings .
Hou er ook rekening mee dat je alles afvinkt bij performance want er staan daar een aantal settings aan die het beeld degraderen en met name kwa HDR .

Zoek ook weer even de file van hifiman erbij (die hier regelmatig gepost ) om alle settings na te lopen .
JVC NZ- 500 Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5  x7 / REL ht1508 x2
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,LG oled 65 inch G4 ,Sonos playbar , R_ volution , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR.

jaco

Mijn oppo 203 met een DVD-A of een SACD erin stopt gelijk als de ezcoo er niet tussen zit. Dus mijn AV10 wil wel dat een hdcp handshake plaats wil vinden als de bron dat heeft aan staan.

riwi

Citaat van: jaco op oktober 18, 2024, 12:01:46Mijn oppo 203 met een DVD-A of een SACD erin stopt gelijk als de ezcoo er niet tussen zit. Dus mijn AV10 wil wel dat een dscp handshake plaats wil vinden als de bron dat heeft aan staan.

OK dus schijfjes en sommige streaming diensten.
HDCP handshake neem ik aan. DSCP is voor QoS op IP verbindingen :)

dchris

Citaat van: williams op oktober 17, 2024, 21:22:10Voor 2160p ( HDR) geldt dit niet daar deze al een native resolutie heeft van 2160p en hier kun je er dus wel voor kiezen om de chroma zo hoog mogelijk te zetten .
Maak dus ook een aantal profielen aan zodat madVR schakelt dus bovenstaande 2 settings .
Hou er ook rekening mee dat je alles afvinkt bij performance want er staan daar een aantal settings aan die het beeld degraderen en met name kwa HDR .

Zoek ook weer even de file van hifiman erbij (die hier regelmatig gepost ) om alle settings na te lopen .

Ik kies ervoor om 1080p niet te upscalen, maar wil wel dat HDR zo mooi/goed mogelijk wordt weergegeven.
Welke Chroma setting moet ik dan gebruiken?
Optie HDR tonemap met pixel shaders valt volgens mij veel winst te behalen.

De Dynamic peak nits heb ik op 100 staan, aangezien ik dit ook écht haal, alleen de No Compression limit vind ik een lastige, tips?
Verder geen idee wat handig is om wel of niet te veranderen.
En bij Trade Quality for Performance heb ik inderdaad alles afgevinkt staan.
Mvg,

Dchris

reza

Ik zou juist wel madVR 1080p laten upscalen, er is namelijk geen betere scaler dan madVR.
Het is wel handig om te weten hoeveel nits je echt hebt en niet zomaar 100 nits in te vullen.
Chroma zo hoog mogelijk als je kaart dat trekt.
NO compr heb ik staan op 130 maar ik heb 200 of 300 nits ( ligt er aan welk profiel ik gebruik in de projector ).
Als je 100 nits heb zou ik hem op 80 zetten.

dchris

Hoi Reza,

Ik zal nog eens kijken naar de upscaler, vind het ook lastig om profielen e.d. aan te maken haha.
Ik heb echt gemeten 100 nits, dit heeft Charles samen en Vik bij afregeling van de projector gemeten.
Wat is de hoogste Chroma setting die ik dan kan gebruiken?
No compr. limit zal ik op 80 zetten.
Mvg,

Dchris

jaco

Citaat van: riwi op oktober 18, 2024, 13:07:51OK dus schijfjes en sommige streaming diensten.
HDCP handshake neem ik aan. DSCP is voor QoS op IP verbindingen :)
je hebt helemaal gelijk zat met hoofd in mijn werkdingen toen ik het plaatste.

reza

Insane volgens mij?
Je merkt vanzelf of je render tijden boven de 45 komen.
Meestal is dat het "breekpunt" voor de grafische kaart.
Citaat van: dchris op oktober 18, 2024, 16:15:22Hoi Reza,

Ik zal nog eens kijken naar de upscaler, vind het ook lastig om profielen e.d. aan te maken haha.
Ik heb echt gemeten 100 nits, dit heeft Charles samen en Vik bij afregeling van de projector gemeten.
Wat is de hoogste Chroma setting die ik dan kan gebruiken?
No compr. limit zal ik op 80 zetten.

jaco

Die profielen staan wel beschreven in het document van hifiman.
Op zich niet al te moeilijk met een voorbeeld.

http://www.ronaldverlaan.nl/download/htpc.pdf

Op avs staan ook de wereld aan voorbeelden, geen idee wat goed is maar bijvoorbeeld deze is in ieder geval duidelijk.

If     (srcHeight < 721)  and (deintFps < 25) "720p23"
elseif (srcHeight < 1081) and (bitdepth > 8 )  "1080p23 HDR"
elseif (srcHeight < 1081) and (deintFps < 25) "1080p23"
elseif (srcHeight < 2161) and (deintFps < 25) "2160p23"
elseif (srcHeight < 721)  and (deintFps < 26) "720p25"
elseif (srcHeight < 1081) and (deintFps < 26) "1080p25"
elseif (srcHeight < 721)  and (deintFps < 31) "720p29"
elseif (srcHeight < 1081) and (deintFps < 31) "1080p29"
elseif (srcHeight < 2161) and (deintFps < 31) "2160p29"
elseif (srcHeight < 721)  and (deintFps < 51) "720p50"
elseif (srcHeight < 1081) and (deintFps < 51) "1080p50"
elseif (srcHeight < 721)  and (deintFps < 61) "720p59"
elseif (srcHeight < 1081) and (deintFps < 61) "1080p59"
elseif (srcHeight < 2161) and (deintFps < 61) "2160p59"

jaco

Hoe bepaal ik hoeveel nits in te stellen.
Zal afhankelijk zijn van projector, scherm maat, gain van scherm.

Het is hoeveelheid licht per m2 volgens mij..

Is er een simple formule ?

nielvm

Sony xw5000
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

reza

Indd. Meten=weten.

Je kan gokken uiteraard maar het best is om met een lichtmeter te meten of via een 3Dlut te kijken hoeveel nits/cdm2 je hebt.

Je hebt een 5000 toch?
Hoe groot is je scherm?
Welke gain?
Afstand van je projector?
Welke laser stand staat die?

Met die info kom je wel een eind.

jaco

Ik heb wel licht meters van fotografie, maar of die zinvol zijn :)

Scherm is 92" diagonaal, dus 80" breed en 45" hoog (16:9) is gain 0,95 of heel klein beetje eronder.

Het is inderdaad een Sony xw5000. Hij staat op minimale afstand scherm, iets van 245 cm.

Stand laser geen idee, ding staat nog in de doos.