Waarom is zwart niet altijd zwart

Gestart door Eriks, september 12, 2012, 15:31:15

Vorige topic - Volgende topic

Eriks

Sinds gisteren aan het stoeien met mn HTPC. Een HD5450 gekocht ingebouwd en alles werkt op een probleem na. Ik heb bij bepaalde bluray iso's geen zwart maar grijs :nopompom: Ik begrijp er niets van.
Ik heb een pioneer pdp5090 dus als zwart wegvalt zie je dat gelijkin B.V. De zwarte balken boven en onder, en ook in het beeld natuurlijk. Iemand dit ooit al eens meegemaakt? En eventueel een oplossing?

Ik heb getracht te zoeken naar iemand die dit ook heeft/had, niet kunnen vinden

Gr

roland p

Dat komt doordat zwart/wit waarden voor pc in de range 0...255 zitten waar 0 zwart is en 255 wit is. Bij video wordt de range 16...235 gebruikt. Als er dus geen aanpassing wordt gedaan zal het beeld er grijzig uit zien. Een oplossing is je brightness/contrast aanpassen zodat zwart er wel als zwart uit ziet, maar dan wordt 'pc'-grijs dus zwart. Een andere oplossing is in je blu-ray player aan te geven dat je een pc-monitor gebruikt. Of in je pioneer aangeven of je pc of video levels gebruikt.
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - MKSound

Eriks

Citaat van: roland p op september 12, 2012, 15:42:38
Dat komt doordat zwart/wit waarden voor pc in de range 0...255 zitten waar 0 zwart is en 255 wit is. Bij video wordt de range 16...235 gebruikt. Als er dus geen aanpassing wordt gedaan zal het beeld er grijzig uit zien. Een oplossing is je brightness/contrast aanpassen zodat zwart er wel als zwart uit ziet, maar dan wordt 'pc'-grijs dus zwart. Een andere oplossing is in je blu-ray player aan te geven dat je een pc-monitor gebruikt. Of in je pioneer aangeven of je pc of video levels gebruikt.

Ok, ik snap dan alleen nog niet waarom het bij de ene iso wel is en bij de andere niet. 1op1 rips....
Ik gebruik powerdvd, zit die optie daarin?

roland p

Geen idee waarom de ene iso dat wel heeft en de andere niet. Misschien een mastering-fout?

Volgens mij kun je het ook in je videokaart instellen en dan ziet het er zo uit:

Daar kun je ook nog mee rommelen. Ik zou 'm eens op YCbCr kunnen zetten ipv. rgb.
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - MKSound

Eriks

Citaat van: roland p op september 12, 2012, 16:04:12
Geen idee waarom de ene iso dat wel heeft en de andere niet. Misschien een mastering-fout?

Volgens mij kun je het ook in je videokaart instellen en dan ziet het er zo uit:

Daar kun je ook nog mee rommelen. Ik zou 'm eens op YCbCr kunnen zetten ipv. rgb.

Dank je wel voor je tijd! Ik ga ermee rommelen vanavond en koppel het nog wel even hier terug!
Gr

Eriks

Helemaal vergeten!
Bovenstaand loste het probleem inderdaad op...

Gerbrand

Het lost het probleem misschien op, maar volgens mij is het i.h.a. niet zo'n goed idee deze stand te gebruiken. Intern rekent Windows namelijk gewoon in RGB. Je krijgt dan bron (YCbCr) -> RGB -> YCbCr. Je kunt het na de initiele conversie beter op RGB houden.

Je kan beter kijken of er ergens in de drivers PC levels aanstaat ipv video levels.

Gerbrand
Dedicated HT, soundproofed. 7.1.2 Dolby Atmos (B&W 9NT + HTM1 LCR)
Versterking: Denon AVC-4700. Eindversterkers: Emotiva XPA-3 + XPA -2
Projector: JVC N5. Bron:  Shield, Oppo BDP83, panasonic UB 900

Ariekros

ik heb dit probleem ok denk ik op mij htpc

alleen ik heb nvidia en ik kan nergens de rgb/ycbcr settings vinden weet iemand dit misschien

alvast bedankt