♫☼ Set van Mark235 ♫☼

Gestart door cardas49, augustus 31, 2012, 00:18:18

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RubenV.

@ Audiofiel: Mooi gedaan en erg leuk in beeld gebracht, chapeau  :worship: Ik vroeg mij alleen nog af of je hier nog speciale soldeertin gebruikt?
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

Audiofiel

#351
Citaat van: RubenV. op december 24, 2013, 11:48:43
@ Audiofiel: Mooi gedaan en erg leuk in beeld gebracht, chapeau  :worship: Ik vroeg mij alleen nog af of je hier nog speciale soldeertin gebruikt?

Zilververzadigd tin. Vloeit mooi en geleidt beter. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

cardas49

#352
Citaat van: Audiofiel op december 24, 2013, 09:15:30
*geknipt topverslag*

Dank Audiofiel voor dit schitterende verslag!  :pompom: :pompom: :pompom: :pompom:. Naast dat het heel erg leuk is om te lezen is het ook een mooie geschiedenis om naar te verwijzen. Nu ga ik er van uit dat dat nooit zal hoeven, want deze jongen gaat inderdaad niet meer weg. De enige reden zou een apparaat zijn wat kleiner en koeler is, en hetzelfde geluid kan geven. Maar vraag me af wat dat dan zou moeten zijn.

Citaat van: chansig op december 24, 2013, 10:05:05
Mooi gedaan hoor. Even een vraag vanuit het geen verstand hebben van techniek: wat was de oorzaak van het veel te heet worden en het kapot gaan van de eclo's ?

Gr Hans

De bias van deze klasse A/B apparaten verloopt met de tijd. Deze unit heeft veel te lang met een te hoge bias gedraaid, waardoor de elco's langdurig te veel hitte voor hun kiezen gekregen hebben. En waarschijnlijk heeft de eerste eigenaar (welke hem 90% van de tijd gehad heeft) de unit te gesloten geplaatst, waardoor de warmte ontwikkeling nog meer toenam. De 1e of 2e eigenaar moet geweten hebben van de grote kapotte elco. Dat zal een flinke knal en verbrandingsgeur gegeven hebben.

Citaat van: vik op december 24, 2013, 11:42:59
@ Mark: heeft de verkoper nog een reaktie gegeven en is hij je nog ergens in tegemoet gekomen?

Ik heb, to be honest, nog niet de moeite genomen om contact met hem op te nemen, dus dat moet nog blijken.
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

vik

Duidelijk.  ;)



Citaat van: mark235 op december 24, 2013, 12:59:11
Ik heb, to be honest, nog niet de moeite genomen om contact met hem op te nemen, dus dat moet nog blijken.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

chansig

Citaat van: chansig op december 24, 2013, 10:05:05
Mooi gedaan hoor. Even een vraag vanuit het geen verstand hebben van techniek: wat was de oorzaak van het veel te heet worden en het kapot gaan van de eclo's ?

Gr Hans

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

vik

Ik doe wel een poging  :) :


Het is een samen loop van omstandigheden:

Lang gespeeld zonder een goede ventilatie.

De bias (rust stroom) moet om de zoveel tijd afgeregeld (verlaagd) worden. Zie het als een soort onderhoud.

Bij de versterker van Mark is dat zo goed als niet gebeurd met als resultaat dat de onderdelen te warm worden en dus eerder slijten. De elco's zijn bestand tot een bepaalde maximale temperatuur. Het gevolg is dat ze bol gaan staan en uiteindelijk zullen gaan lekken (ben je nog verder van huis) 


     



Citaat van: chansig op december 24, 2013, 14:06:26
Gr Hans
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

chansig

Helder...zou een auto bias dan geen optie zijn ?

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

AbZ

Treurig dat dingen zo verkocht worden zonder fatsoenlijke tekst en uitleg  :-\

Kudos voor Classéofiel  :worship:

vik

Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

cardas49

Citaat van: chansig op december 24, 2013, 14:33:15
Helder...zou een auto bias dan geen optie zijn ?

Gr Hans

Dat zou je wel denken ja. Is ook het eerste waar ik aan dacht toen ik hoorde dat de bias op deze amp eigenlijk elke 3 - 5 jaar afgeregeld moet worden. Als ik hem nieuw gekocht had in 2001 was ik daar als 1e eigenaar niet blij mee geweest na 4 jaar oid.

Citaat van: AbZ op december 24, 2013, 14:54:25
Treurig dat dingen zo verkocht worden zonder fatsoenlijke tekst en uitleg  :-\

Het zou genuanceerder kunnen liggen dan dat. Maar dat blijft koffiedik kijken.

Stel, de dikke elco knalt bij de 1e eigenaar na 10 jaar, en deze verkoopt de CAV-500 aan de 2e eigenaar, zonder dit probleem te melden. De 2e eigenaar krijgt een amp die prima klinkt, en bij hem altijd helemaal vrij staat, waardoor deze wel aardig warm wordt, maar zeker niet gloeiend heet. De 2e eigenaar gaf aan de amp nooit opengemaakt te hebben, en kijkend naar het stof wat er in de schroefgaten zat toen ik hem openschroefde, zou dat best wel kunnen kloppen. 

De reden dat hij hem verkocht was volgens mij ook niet dat hij hem kwijt wou vanwege mogelijke issues. Hij had net een scheiding achter de rug, ging verhuizen, en wou hem daarom kwijt. Maar wie weet, misschien ben ik wel te naïef. We zullen zien wat zijn reactie is op dit alles.

Al met al heeft deze amp te veel geld gekost, maar ik ben toch blij dat hij gekomen is, want hij klinkt echt :wub: :wub:

Citaat van: vik op december 24, 2013, 15:07:58
Garantie loopt nu via Audiofiel?  :coffee: :hehe:

;D ;D
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

frank2

Gelukkig dat alles goed is opgelost, en dat je iemand hebt gevonden die het voor je wilde maken.

Ben trouwens blij dat mijn Plinius auto bias heeft, dit probleem zal dus niet bij mij voorkomen. Al moet ikz eggen dat ik hier niets vanaf wist...
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

vik

#361
Citaat van: frank2 op december 24, 2013, 15:57:25
Gelukkig dat alles goed is opgelost, en dat je iemand hebt gevonden die het voor je wilde maken.

Ben trouwens blij dat mijn Plinius auto bias heeft, dit probleem zal dus niet bij mij voorkomen. Al moet ikz eggen dat ik hier niets vanaf wist...

Advance Acoustic heeft dit ook maar ik vraag mij af of dit hetzelfde is als het afstellen wat Audiofiel heeft gedaan.

Het kan ook zijn dat de auto bias te maken heeft met het automatisch schakelen van Class A naar Class AB.

Ik haal high bias en auto bias door elkaar.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Mr.M

#362
Citaat van: chansig op december 24, 2013, 14:06:26
wat is de reden dat elcos  kapot gaan.
Gr Hans

WIL JE DE JUISTE ANTWOORD?  vraag het aan JERRY hans maar dat wist je al. :clapping: :clapping: :clapping: :tounge:
**UNDER CONSTRUCTION**

frank2

Citaat van: vik op december 24, 2013, 18:57:27
Advance Acoustic heeft dit ook maar ik vraag mij af of dit hetzelfde is als het afstellen wat Audiofiel heeft gedaan.

Het kan ook zijn dat de auto bias te maken heeft met het automatisch schakelen van Class A naar Class AB.

Dat doet mijn versterker niet, je moet op een knopje drukken om classe A te gebruiken.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

vik

Citaat van: frank2 op december 24, 2013, 19:06:45
Dat doet mijn versterker niet, je moet op een knopje drukken om classe A te gebruiken.

Klopt. Ik haal high bias en auto door elkaar. Dus het zelfde op de Advance.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

vik

Hopelijk niet deze Jerry ?







Citaat van: maz op december 24, 2013, 19:00:07
WIL JE DE JUISTE ANTWOORD?  vraag het aan JERRY hans maar dat wist je al. :clapping: :clapping: :clapping: :tounge:
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

cardas49

Citaat van: vik op december 24, 2013, 19:12:22
Hopelijk niet deze Jerry ?



Nee, in Noord Brabant zit er een Jerry met wat meer intellect dan deze. Hij repareert ook het eea.
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

vik

 ;D


Citaat van: mark235 op december 24, 2013, 19:18:24
Nee, in Noord Brabant zit er een Jerry met wat meer intellect dan deze. Hij repareert ook het eea.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

AbZ

Ik vond Jerry Springer ook altijd erg goed in wat hij deed  :D

cardas49

Relaties (niet) beter maken?

Oh nee wacht, de relaties waren ook nep...  :D
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

Xander32

Citaat van: mark235 op december 24, 2013, 19:18:24
Nee, in Noord Brabant zit er een Jerry met wat meer intellect dan deze. Hij repareert ook het eea.
Is dat die versterker guru, die zelf ook de nodige versterkers heeft ontworpen en voor grote firma's heeft gewerkt?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

cardas49

Of hij zelf amps heeft ontworpen weet ik niet, maar hij heeft inderdaad veel jaren ervaring bij grote jongens in de hifi wereld, en kan veel fixen.
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

JeroenGRT

Mooi gedaan Audiofiel! Mooi dat dit zo kan.
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

Audiofiel

Ik had nog 2 foto's liggen die er ook wel bij horen.

1) De opgeblazen elco heb ik voor de grap nog even nagemeten. Een capaciteit van 102nF en een ESR van ruim 2kOhm!! Bij een nieuwe is de ESR volgens specificaties 0,053 ohm (en op mijn meter nog lager, want hij valt zelfs buiten het bereik en wordt naar 0 afgerond).

2) Alle verwijderde oude elco's die ik als souvenir aan Mark heb meegegeven.

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

cardas49

Citaat van: Audiofiel op december 25, 2013, 10:22:37
Ik had nog 2 foto's liggen die er ook wel bij horen.

1) De opgeblazen elco heb ik voor de grap nog even nagemeten. Een capaciteit van 102nF en een ESR van ruim 2kOhm!! Bij een nieuwe is de ESR volgens specificaties 0,053 ohm (en op mijn meter nog lager, want hij valt zelfs buiten het bereik en wordt naar 0 afgerond).

2) Alle verwijderde oude elco's die ik als souvenir aan Mark heb meegegeven.

Dus zelfs de kapotte elco had nog ietsje capaciteit in zich. Al mag het eigenlijk geen naam hebben.

Mocht iemand nog elco's nodig hebben, de koper van mijn CAV-75 krijgt de CAV-500 elco's er gratis bij! :D :tounge:. Use at your own risk :devil:
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup