♫☼ Set van Mark235 ♫☼

Gestart door cardas49, augustus 31, 2012, 00:18:18

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Kingpin

Gaat het alleen om de vervanging van 36 elco's dan?
Heb even gekeken, maar dat kost de wereld niet.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

cardas49

#276
Wat nu vervangen / afgeregeld moet worden:
- 10 bolle blauwe elco's op de gainstage
- 1 grote zwarte elco zoals op de laatste foto
- Bias

De 36 zwarte elco's van de secundaire voeding zijn eigenlijk ook nu aan vervanging toe. Ze zijn 13 jaar oud, en alles in deze unit wijst er op dat ze aardig hebben zitten zweten (Die conclusie had ik in Duitsland ook moeten trekken, de binnenkant van zo'n ding beoordelen is voor mij echter ook nieuw. Daarbij speelde de lange reistijd toen ook mee. Het zou niet moeten, maar dat doet het wel.) Voorkomen beter dan genezen. Ik wil niet nog zo'n zwarte piet in de behuizing ontdekken als ik de kap over 2 jaar weer open trek. Met een beetje pech is er dan meer schade, en ben ik nog verder van huis.

De hogere reparatiekosten zijn nu dus niet strikt noodzakelijk als je puur naar de buitenkant van de grote elco's kijkt, en bedenkt dat de 500 na afstellen bias weer koeler zal draaien. Maar ik ga de gok niet nemen. Heb al genoeg risico's genomen onlangs  ;D
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR11
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman Edition XS | Showcase: Classé powered setup

vik

In mijn CAV-180 zat Chord Company (type: Silver Siren) bekabeling. Volgens mij ook in jouw CAV-180.  :)



Citaat van: mark235 op december 10, 2013, 10:21:56
Mijn 500 is niet aan geweest. We hebben wel naar Audiofiel's 500 en zijn gemini's geluisterd. Het klonk bij hem beter dan bij mij, maar ja, op de 500 na is zijn keten anders dan mijn set  :), om over akoestiek maar niet te spreken.

Andere leuke ontdekking gisteren was dat er Cardas in de interne bedrading van de 500 zit! Na mijn kabelzoektocht is het toch wel grappig dat dit merk ook in de "nieuwe" EV te vinden is.


Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

cardas49

Ik denk het ook. Het waren paarse kabels. Zagen er ook netjes uit.
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR11
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman Edition XS | Showcase: Classé powered setup

vik

Dit is een foto van die van mij :





Citaat van: mark235 op december 10, 2013, 10:59:17
Ik denk het ook. Het waren paarse kabels. Zagen er ook netjes uit.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

cardas49

Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR11
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman Edition XS | Showcase: Classé powered setup

Kingpin

Citaat van: mark235 op december 10, 2013, 10:54:14
Wat nu vervangen / afgeregeld moet worden:
- 10 bolle blauwe elco's op de gainstage
- 1 grote zwarte elco zoals op de laatste foto
- Bias

De 36 zwarte elco's van de secundaire voeding zijn eigenlijk ook nu aan vervanging toe. Ze zijn 13 jaar oud, en alles in deze unit wijst er op dat ze aardig hebben zitten zweten (Die conclusie had ik in Duitsland ook moeten trekken, de binnenkant van zo'n ding beoordelen is voor mij echter ook nieuw. Daarbij speelde de lange reistijd toen ook mee. Het zou niet moeten, maar dat doet het wel.) Voorkomen beter dan genezen. Ik wil niet nog zo'n zwarte piet in de behuizing ontdekken als ik de kap over 2 jaar weer open trek. Met een beetje pech is er dan meer schade, en ben ik nog verder van huis.

De hogere reparatiekosten zijn nu dus niet strikt noodzakelijk als je puur naar de buitenkant van de grote elco's kijkt, en bedenkt dat de 500 na afstellen bias weer koeler zal draaien. Maar ik ga de gok niet nemen. Heb al genoeg risico's genomen onlangs  ;D
Ik zou idd gelijk alles vervangen. De 36 elco's kosten pakweg €180,- totaal.
Als je het zelf niet kan dan zijn er hier of op het buurforum vast wel mensen te vinden die dit willen doen.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

cardas49

De kosten voor de 36 grote en 10 kleinere elco's bij elkaar komt hoger uit. Het is een kleine €400 bij Farnell als je alle bijkomende kosten bij elkaar optelt. Ga maar door tot aan de checkout, er komen nog heel wat zaken bij. En dan nog arbeidsloon voor degene die het doet. Al die uren solderen en bias afregelen kost ook wat.

Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR11
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman Edition XS | Showcase: Classé powered setup

vik

Citaat van: mark235 op december 10, 2013, 13:44:04
De kosten voor de 36 grote en 10 kleinere elco's bij elkaar komt hoger uit. Het is een kleine €400 bij Farnell als je alle bijkomende kosten bij elkaar optelt. Ga maar door tot aan de checkout, er komen nog heel wat zaken bij. En dan nog arbeidsloon voor degene die het doet. Al die uren solderen en bias afregelen kost ook wat.


Ik heb iemand uit mijn mail box gevist uit de tijd van mijn CAV 180. Deze persoon doet revisies van Classé en heb hem een mailtje gestuurd. Als ik wat hoor laat ik het gelijk weten.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

cardas49

Ok, dank je wel hiervoor. Het ziet er overigens naar uit dat Audiofiel de reparatie gaan doen. Hij zou de 2 hoognodige zaken gaan doen (Bias, kleine elco's), dus grote elco's vervangen kan dan ook meegenomen worden. + Hij kent deze units door en door en heeft het vaker gedaan.

Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR11
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman Edition XS | Showcase: Classé powered setup

vik

#285
Citaat van: mark235 op december 10, 2013, 15:17:57
Ok, dank je wel hiervoor. Het ziet er overigens naar uit dat Audiofiel de reparatie gaan doen. Hij zou de 2 hoognodige zaken gaan doen (Bias, kleine elco's), dus grote elco's vervangen kan dan ook meegenomen worden. + Hij kent deze units door en door en heeft het vaker gedaan.


Wat super van Audiofiel  :clapping:
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

cardas49

Absoluut  :thumbs-up:

Nu nog even kijken welke elco's er in gaan. Het liefst natuurlijk 2x zoveel capaciteit en oven-proof, maar dat past jammer genoeg niet  :D
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR11
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman Edition XS | Showcase: Classé powered setup

Audiofiel

Citaat van: Kjelt op december 10, 2013, 10:33:33
De hele achterste rij naast de kapotte elco zit zo te zien iets krapper in zijn jasje dan de andere elco's. Tenzij dit optisch bedrog is zouden deze ook te warm kunnen hebben gestaan.

Dat is optisch bedrog, ze staan niet bol.

CitaatIk zou zowiezo de ESR van deze elco's laten nameten maar een goede reparateur doet dit ook wel.

Voor het meten moeten de elco's er uit... en dan is vervangen niet meer zoveel werk. ;)


Dus meten en daarna (bij een nette ESR) weer terugzetten terwijl ze al 13 jaar oud zijn lijkt mij niet een optie. Die elco's moeten dan over een paar jaar alsnog worden vervangen en dan kost dat wéér heel veel werk. :-\
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Citaat van: vik op december 10, 2013, 10:56:42
In mijn CAV-180 zat Chord Company (type: Silver Siren) bekabeling. Volgens mij ook in jouw CAV-180.  :)

In mijn CAV-500 en die van Mark zit Cardas. En ook in de CAV-180 die ik heb gehad.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Peerless Monster

Citaat van: vik op december 10, 2013, 15:22:51

Wat super van Audiofiel  :clapping:

Waar een forum goed voor is! Hulde aan de Classe liefhebbers!!
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Kjelt

Citaat van: Audiofiel op december 10, 2013, 15:40:46
Dat is optisch bedrog, ze staan niet bol.
Bol staan is de een na laatste fase voor het scheuren, een eerdere fase van te heet staande elco's is het krimpen van zijn (plastick) jasje. Het leek op de foto's alsof de rand over de elco heen duidelijk kleiner was bij de laatste rij maar dat is alleen in het echt goed te zien. Je kunt ze hier mooi onderling vergelijken omdat de hele partij gelijk is.

CitaatVoor het meten moeten de elco's er uit... en dan is vervangen niet meer zoveel werk. ;)
Ja in dit geval wel omdat er velen parallel staan en dan kun je ze inderdaad net zo goed meteen vervangen.

Playback

Citaat van: mark235 op december 10, 2013, 15:29:29
Absoluut  :thumbs-up:

Nu nog even kijken welke elco's er in gaan. Het liefst natuurlijk 2x zoveel capaciteit en oven-proof, maar dat past jammer genoeg niet  :D

Hoi Mark

Classe heeft in het service manual van de CAV-500 ook nog onderstaande updates staan.
Aan de sticker op de PIC bovenste printplaat van de voeding kun je zien of deze ook in jouw CAV zit.
Op de foto van mijn unit kun je de versie "040AR3" nog net lezen.
Ook te zien dat er paarse "shielded wires" inzitten zoals in de CAV-180 van vik.

Als Audiofiel dan toch aan het solderen gaat kan hij misschien ook deze updates uitvoeren (en misschien ook wel in de unit die hij zelf heeft staan)
     
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of je het verschil tussen deze interne bekabeling en andere updates kunt horen ?

Updates
1. On board B1D5X, replace R108 with Classe part number A211-1344.
2. On board B1D5X, replace R203 with Classe part number A211-1360.
3. On board B1D5X, replace R202 with Classe part number A214-1011
4. On board B02AX (5 PCBs), replace R140 and R141 with Classe part number A211-1455
5. On board B1D4X, replace R1, R2, R3, R4, R5, R6, R7, R8, R9, R10, R11, R12, R13, R14 and R15 with
Classe part number A211-1308.
6. On board B1D1X and B1D7X (5 PCBs), replace R104 with Classe part number 3299X-1-202.
7. On chassis, install capacitors Classe part number A201-1162 on AC poles of the bridge rectifiers (both).
8. On board B02AX, check C115 and C117 for damage and replace them if necessary with Classe part
number A201-1018.
9. On board B1D5X, replace PO11XR02 program with 040AR3 and drop rail sensor voltage from 500mV to
275mV
10. Replace shield wires with newer type.
11. Add jumper between ground point BR102 and ground point R112 on the solder side of board B1D5X.
Make it as short as possible to avoid hum and noise.



vik

#292
Lijkt me een hele mooie tip.  :thumbs-up:


Dus als ik het goed begrijp zit de Chord bekabeling in de laatste update ?

Ik heb even zitten Googlen met een bakje koffie erbij en zie dat er voor de CA-301 , CA 401 en ook voor de CAM-350 updates zijn uitgebracht.  Bij zowel de 301 , 401 en 500 wordt gesproken over nieuwe bekabeling dus dat zou kunnen betekenen dat de Cardas versies de nieuwe updates niet hebben?





Citaat van: Playback op december 10, 2013, 20:53:08
Hoi Mark

Classe heeft in het service manual van de CAV-500 ook nog onderstaande updates staan.
Aan de sticker op de PIC bovenste printplaat van de voeding kun je zien of deze ook in jouw CAV zit.
Op de foto van mijn unit kun je de versie "040AR3" nog net lezen.
Ook te zien dat er paarse "shielded wires" inzitten zoals in de CAV-180 van vik.

Als Audiofiel dan toch aan het solderen gaat kan hij misschien ook deze updates uitvoeren (en misschien ook wel in de unit die hij zelf heeft staan)
     
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of je het verschil tussen deze interne bekabeling en andere updates kunt horen ?

Updates
1. On board B1D5X, replace R108 with Classe part number A211-1344.
2. On board B1D5X, replace R203 with Classe part number A211-1360.
3. On board B1D5X, replace R202 with Classe part number A214-1011
4. On board B02AX (5 PCBs), replace R140 and R141 with Classe part number A211-1455
5. On board B1D4X, replace R1, R2, R3, R4, R5, R6, R7, R8, R9, R10, R11, R12, R13, R14 and R15 with
Classe part number A211-1308.
6. On board B1D1X and B1D7X (5 PCBs), replace R104 with Classe part number 3299X-1-202.
7. On chassis, install capacitors Classe part number A201-1162 on AC poles of the bridge rectifiers (both).
8. On board B02AX, check C115 and C117 for damage and replace them if necessary with Classe part
number A201-1018.
9. On board B1D5X, replace PO11XR02 program with 040AR3 and drop rail sensor voltage from 500mV to
275mV
10. Replace shield wires with newer type.
11. Add jumper between ground point BR102 and ground point R112 on the solder side of board B1D5X.
Make it as short as possible to avoid hum and noise.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

cardas49

#293
Citaat van: Playback op december 10, 2013, 20:53:08
Hoi Mark

Classe heeft in het service manual van de CAV-500 ook nog onderstaande updates staan.
Aan de sticker op de PIC bovenste printplaat van de voeding kun je zien of deze ook in jouw CAV zit.
Op de foto van mijn unit kun je de versie "040AR3" nog net lezen.
Ook te zien dat er paarse "shielded wires" inzitten zoals in de CAV-180 van vik.

Als Audiofiel dan toch aan het solderen gaat kan hij misschien ook deze updates uitvoeren (en misschien ook wel in de unit die hij zelf heeft staan)
     
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of je het verschil tussen deze interne bekabeling en andere updates kunt horen ?

Updates
1. On board B1D5X, replace R108 with Classe part number A211-1344.
2. On board B1D5X, replace R203 with Classe part number A211-1360.
3. On board B1D5X, replace R202 with Classe part number A214-1011
4. On board B02AX (5 PCBs), replace R140 and R141 with Classe part number A211-1455
5. On board B1D4X, replace R1, R2, R3, R4, R5, R6, R7, R8, R9, R10, R11, R12, R13, R14 and R15 with
Classe part number A211-1308.
6. On board B1D1X and B1D7X (5 PCBs), replace R104 with Classe part number 3299X-1-202.
7. On chassis, install capacitors Classe part number A201-1162 on AC poles of the bridge rectifiers (both).
8. On board B02AX, check C115 and C117 for damage and replace them if necessary with Classe part
number A201-1018.
9. On board B1D5X, replace PO11XR02 program with 040AR3 and drop rail sensor voltage from 500mV to
275mV
10. Replace shield wires with newer type.
11. Add jumper between ground point BR102 and ground point R112 on the solder side of board B1D5X.
Make it as short as possible to avoid hum and noise.

Dank! Dat zijn best wel wat wijzigingen. Dit zijn vast de wijzigingen waar Classé reparateur Hanex op doelde toen ik vorige week met hen mailde. Toen refereerden ze naar een paar updates die nodig waren om stabiliteit in de CAV-500 te waarborgen op de lange termijn. Ik weet niet of deze wijzigingen in mijn unit zitten, want hij staat nu bij Audiofiel. Ik vermoed van niet, want de unit is van week 34, jaar 2000, wat meer tegen het begin van de release periode aan zit. De Duitse verkoper gaf aan dat deze unit niet terug is geweest voor onderhoud of reparaties.

Nu is de vraag of te achterhalen is wat die Classé part numbers precies zijn. De service manual geeft deze info niet.
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR11
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman Edition XS | Showcase: Classé powered setup

cardas49

Maarreh Playback, Jij bent dus de 3e CAV-500 eigenaar op het forum?  :pompom: Of beter gezegd, ik ben de 3e?
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR11
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman Edition XS | Showcase: Classé powered setup

Audiofiel

Citaat van: Playback op december 10, 2013, 20:53:08
Classe heeft in het service manual van de CAV-500 ook nog onderstaande updates staan.
Aan de sticker op de PIC bovenste printplaat van de voeding kun je zien of deze ook in jouw CAV zit.
Op de foto van mijn unit kun je de versie "040AR3" nog net lezen.

Ik heb nog nooit een CAV-500 gezien zonder de 040AR3 er in, die zit ook in de mijne en in die van Mark. Hij zat zelfs in mijn allereerste CAV-500 die nog messing luidsprekeraansluitingen had. Je kunt er dan ook van uitgaan, dat al die updates er al lang in zitten, ze vervangen niet alleen die 040AR3 chip. ;)

Meestal zijn de updates van Classé direct in het eerste modeljaar, dan zijn de eventuele kinderziektes er dus uit. Vaak is dat dan al voordat ze in Europa worden geleverd opgelost.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Citaat van: mark235 op december 11, 2013, 10:07:17
Maarreh Playback, Jij bent dus de 3e CAV-500 eigenaar op het forum?  :pompom: Of beter gezegd, ik ben de 3e?

Kijk hier maar eens voor het antwoord. 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Citaat van: vik op december 10, 2013, 23:18:24
Dus als ik het goed begrijp zit de Chord bekabeling in de laatste update ?

Dat is de vraag natuurlijk... is die Chord een update of is dat de Cardas? :bigsmile:


Hier zie je een foto van mijn oude CAV-180 en mijn CAV-500. Met donkerblauwe Cardas kabels:

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

cardas49

Citaat van: Audiofiel op december 11, 2013, 11:14:48
Ik heb nog nooit een CAV-500 gezien zonder de 040AR3 er in, die zit ook in de mijne en in die van Mark. Hij zat zelfs in mijn allereerste CAV-500 die nog messing luidsprekeraansluitingen had. Je kunt er dan ook van uitgaan, dat al die updates er al lang in zitten, ze vervangen niet alleen die 040AR3 chip. ;)

Meestal zijn de updates van Classé direct in het eerste modeljaar, dan zijn de eventuele kinderziektes er dus uit. Vaak is dat dan al voordat ze in Europa worden geleverd opgelost.

Mooi  :pompom: hoef ik me daar geen zorgen over te maken.

Citaat van: Audiofiel op december 11, 2013, 11:16:14
Kijk hier maar eens voor het antwoord. 8)

Wow, wat een prachtige verzameling. Ik herinner me nog wel dat ik deze foto's gezien had in het topic, maar was ff kwijt dat dat Playback was.

En ik ben dus nr 3  :)

Citaat van: Audiofiel op december 11, 2013, 11:18:48
Dat is de vraag natuurlijk... is die Chord een update of is dat de Cardas? :bigsmile:

Hier zie je een foto van mijn oude CAV-180 en mijn CAV-500. Met donkerblauwe Cardas kabels:

De Belgische CAV-180 die Vik een tijdje terug verkocht was geloof ik in 2006 oid onder handen genomen door de officiele reparateur, en toen hebben ze er Chord ingezet. Dus waarschijnlijk is Chord de update?
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR11
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman Edition XS | Showcase: Classé powered setup

Audiofiel

Zat die kabel er bij Vik niet al in dan? ???


Ik denk niet dat het veel uitmaakt wat voor kabel er in zit, waarschijnlijk heeft het meer te maken met welke overeenkomst ze op een bepaald moment met een leverancier hebben afgesloten. Met Cardas hebben ze wel vaker samengewerkt, bij de Omega Mono's zaten standaard bordeauxrode Cardas Golden Power. Maar bij de Omega Pre zat destijds een roze kabel van JPS Labs.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.