Dringend probleem

Gestart door rob, december 30, 2001, 07:47:03

Vorige topic - Volgende topic

rob

Afgelopen zaterdag heb ik mijn computer bij ITC gebracht waar het tijdelijke moederbord werd vervangen door de nieuwe, een ABIT BL7.

Nu moest ik vanwege een aantal instellingen in de BIOS wezen. Tot mijn grote verbazing is daar een wachtwoord op gezet! Niet door mijzelf. Nu vertelde iemand mij dat door de CCMOS pin er van het moederbord te halen en er weer terug op zetten dat dan de BIOS geheel gereset was. Dit heb ik gedaan, kast weer dicht, computer aangesloten. Zet ik de computer aan...blijft ten 1e het rode lampje onder het powerlampje hangen, ten 2e krijg ik geen beeld en loopt de computer niet verder.

Wat is hier aan de hand? het is vrij dringend :S

J.A.F._Doorhof

Niets aan de CCMOS jumper veranderen.

We hebben een wachtwoord op de BIOS staan, omdat we per week 4 CPU's defect terug kregen door oververhitting. Sinds de wachtwoorden is dit één CPU per maand (geen toeval).

Heb je de Jumper wel weer terug gezet in de originele stand ?

Het rode lampje onder de Powerled is van de HD, wat je zou kunnen proberen is even je bekabeling van je IDE's los te gooien en te kijken of je dan wel beeld krijgt. Zoja sluit dan één voor één de apparaten weer aan.

Laat even weten hoe dit uitvalt.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

J.A.F._Doorhof

By the way.

De instellingen in de BIOS hoeven in principe nooit veranderd te worden van de door ons ingestelde waardes.

In de BIOS worden oa de timings van het geheugen en de CPU geregelt, dit wordt door onze TD op de juiste waardes gezet.

Het enige dat ik me kan indenken is de bootsequentie, je had beter even een mailtje kunnen sturen. De wachtwoorden worden ALTIJD zonder problemen verstrekt er wordt alleen een aantekening gemaakt, waardoor we weten als er problemen zijn met overclocken dat het wachtwoord bij de klant bekend was.

MvrGr.
Frank
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

rob

> "Heb je de Jumper wel weer terug gezet in de originele stand?"

Ja, er zijn 3 pinnetjes, dat zwarte "balkje" zat op de linker 2. dus zo [..].

Zo heb ik hem dus ook weer terug gezet.

> "Het rode lampje onder de Powerled is van de HD, wat je zou kunnen proberen is even je bekabeling van je IDE's los te gooien en te kijken of je dan wel beeld krijgt. Zoja sluit dan één voor één de apparaten weer aan."

Zal ik even proberen! Ik post zo snel mogelijk het resultaat.

Bedankt!

rob

De BIOS wilde ik even bekijken omdat mijn geluidskaart het niet deed. Windows startte steeds met Wizard Nieuwe Hardware omdat zij een PCI Multimedia Audio Device had gevonden. Ik wist niet dat deze geluidskaart een onboard sound card was dus aan kijken in het boekje van het moederbord had ik niet gedacht. Dit gaat straks dus waarschijnlijk wel lukken.

Maar eerst moet ik weer beeld zien te krijgen..ik ga gelijk aan de gang.

J.A.F._Doorhof

Op de Driver CD van het mainboard staan ook de geluidskaart drivers.

Houdt er wel rekening mee dat als je de BIOS gereset hebt dat alle instellingen op hun standaard waardes staan, goed opstarten kun je dan wel vergeten.

Eerst de CPU snelheid goed instellen, en dan je geheugen timing aanpassen. Dan kun je als het goed is normaal gebruik maken van je PC.

Ik begreep dat je TOTAAL geen beeld had, mischien heb ik dit mis. Wat is het EXACTE probleem. Start de PC wel op maar de led blijft branden (wat voor melding zie je, CPU changed, unworkable) of blijft het hele beeld zwart ?

MvrGr.
Frank
ITC TD
Custom installer

rob

Ik heb net even bij de HD, cd-rom, diskettestation en cd-brander die brede grijze stekkers eruit getrokken. Toen de PC aangezet. Zelfde probleem, de monitor springt wel aan, dus een groen lampje, maar er komt helemaal niks op het beeld. Wat ik niet snap is dat nu het LED van de HD niet brand...

rob

OK 1 voor 1 alle apparaten weer aangesloten en nou merk ik dat zodra ik de brander weer aansluit, dat dan die LED weer gaat branden. Wat bij de andere apparaten niet het geval is.

Enig idee?

rob

Het beeld blijft nog steeds zwart trouwens..geen meldingen of iets dergelijks. Je ziet wel dat ie aangaat, maar verder niks.

J.A.F._Doorhof

Als je helemaal geen beeld hebt, dan ligt de videokaart waarschijnlijk los.

Check even dat deze kaart goed in het AGP slot zit.
In principe zou alles gewoon moeten werken, alles wordt hier goed getest. En zoals je aangaf de PC werkte wel.

Het moet dus iets heel simpels zijn.
Vaak is het dan dat de videokaart niet goed in het slot zit.

Probeer dat aub nog even.
Anders toch even 3 Januari langs komen met de PC.

Hou me even op de hoogte, ik check het forum minimaal elke 3 uur.

MvrGr.
Frank
ITC
Custom installer

rob

Dat zou wel heel frapant zijn...ik heb niet aan de videokaart gezeten. Maar ik zal voor de zekerheid nog even losschroeven en aandrukken.

Is het zo dat als de videokaart er niet goed in zit, dat de computer dan ook niet verder laad (zonder beeld)?

rob

PS: de videokaart is een Voodoo 4500 PCI, dus geen AGP

J.A.F._Doorhof

In principe zou je PC moeten gaan "schreeuwen" zonder videokaart, maar wel gewoon doorladen.

Heb je een AGP videokaart liggen die je tijdelijk kan proberen ?

MvrGr.
Frank
ITC
Custom installer

J.A.F._Doorhof

Nog iets,

Wat geeft de display op het mainboard aan ?
Je vindt deze rechtsonderin. Dit is een soort diagnose systeem van ABIT.

MvrGr.
Frank
ITC
Custom installer

rob

Tja in deze PC is laatst een AGP kaart gezet..maar als deze PC het straks niet meer doet heb ik niks meer.

Ik heb net de kaart even aangedrukt. PC aangezet, maar geen verschil.

Het beeld wordt trouwens meer donkerblauw als zwart.

J.A.F._Doorhof

Wat geeft die display aan ?

MvrGr.
Frank
ITC

Lijkt wel chat.
Service gaat ver,.......... heeeeeeeeel ver  ;D
Custom installer

rob

Ja over service niks te klagen ;)

ik zie een rood en een groen lampje branden, daarnaast die display... als ie opstart gaat ie van C0, naar C1, naar AF, naar C0 en dan gaat het iets te snel om te volgen maar eindigd en blijft staan op 26.

J.A.F._Doorhof

Ok,

één moment, blijf on-line.
Ga even voor je rennen.
Ben zo terug.

MvrGr.
Frank
ITC
Custom installer

rob

Is goed.

rob

De link naar CDT op hometheater.nl werkt niet ....  :-/

J.A.F._Doorhof

De CDT pagina volgt begin volgend jaar.

De jumper van de CMOS moet op pin 1&2
Je kunt proberen JP7 in te drukken (rechts onderin).

BIOS ERROR CODE 26 komt niet in de handleiding voor.

Probeer toch even de AGP kaart uit je andere systeem in de niet werkende te stoppen, dan sluiten we in iedergeval uit dat het een videoprobleem is.

MvrGr.
Frank
Custom installer

rob

Ho ik had even niet door dat we alweer op pagina 2 waren beland. De jumper van de CCMOS zit inderdaad op 1&2 (normal). Ik zal gelijk even de videokaart omwisselen...hopelijk gaat dit goed.. anders heb ik niks meer  ???

J.A.F._Doorhof

We laten nooit klanten in de kou zitten hoor.

Als je echt in de problemen komt dan help ik je er wel doorheen.

MvrGr.
Frank
Custom installer

J.A.F._Doorhof

Ik ben nu voorlopig off-line (check je mailbox binnen dit forum), ik heb je ons "Business-emergency-response" nummer gemailed.

Als je een oplossing hebt, of er echt niet meer uitkomt bel me daar dan, dan zoek ik verder naar een oplossing.

Nogmaals, maak je geen zorgen.

MvrGr.
Frank
ITC
Custom installer

rob

Ik heb zojuist de nieuwe computer weer aan de praat gekregen met de AGP videokaart. Helaas werkt de andere computer nu niet meer :-/

Dus dat zal het probleem wel zijn...hoewel die andere computer ook al moeilijk deed met deze AGP kaart. Misschien moesten we die binnenkort maar eens bij ITC langs brengen. Alleen wel jammer, want die Voodoo 4500 PCI is nog niet zo oud, was ook niet goedkoop.

Helaas kan ik de survey bij tweakers.net niet invullen aangezien ik geen lid ben, maar ITC heeft een uitstekende service. Dit board was ook een prima idee :D

Hardstikke bedankt!