Htpc, ssd en bluraydrive polleke

Gestart door skank1, augustus 2, 2012, 19:41:53

Vorige topic - Volgende topic

Wat zouden jullie in mijn htpc steken in mijn geval?

Ssd
9 (52.9%)
Blu-ray drive
1 (5.9%)
Beide
5 (29.4%)
Geen van beide
2 (11.8%)

Totaal aantal stemmen: 17

skank1

Ok, kleine poll ;)
Ik game tegenwoordig zelden eigenlijk maar vroeger wel veel.. Nu zou pcgamen op mn tv met surround geluid wel mega zijn natuurlijk, alleen ga ikhet doen , daarom heb ik twijfels.. Ssd erin of niet.
Andere twijfel is, bluraydrive erin of niet...? Ik heb nu geen drive meer , enkel dvd in pc... Maar wie weet dat mn zoon ofzo toch es iets meebrent... Vandaar. De twijfel. Polleke dan maar ;)
HT stijnopolis 7.2.2: Epson TW9300, Marantz sr7010, Hivilux 21:9 fixed frame scherm 311cm x 132cm, Shield TV, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Atmos: Focal Dome, Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Google TV, JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

RalphH

Een stem op de BR drive en voor het geld van de SSD een paar leuke films kopen.
SSD is leuk, maar als je pc eenmaal aan staat en je bent een film aan het kijken, dan is het nut daarvan volledig foetsie.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

skank1

Citaat van: RalphH op augustus  2, 2012, 20:21:55
Een stem op de BR drive en voor het geld van de SSD een paar leuke films kopen.
SSD is leuk, maar als je pc eenmaal aan staat en je bent een film aan het kijken, dan is het nut daarvan volledig foetsie.

Hoezo?
HT stijnopolis 7.2.2: Epson TW9300, Marantz sr7010, Hivilux 21:9 fixed frame scherm 311cm x 132cm, Shield TV, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Atmos: Focal Dome, Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+

RalphH

Citaat van: skank1 op augustus  2, 2012, 20:27:06
Hoezo?

Hoezo nut foetsie?

SSD is lekker snel bij het booten en fijn als je veel filebewerkingen (op je c:schijf) doet of acties waarbij de pagefile veel wordt gebruikt (mits je die op de SSD hebt staan). Als je enkel een film zit te kijken wordt het door de SSD niet beter/scherper ofzo.

Had initieel even over het hoofd gezien dat je juist weer wilde beginnen met gamen.
Daar kan het wel iets nut hebben. De grootste bottleneck daar is doorgaans de videokaart of processor. Maar met een SSD scheelt het wellicht wel wat in laadtijden tussen levels omdat ie die dan wat vlugger in zijn geheugen gepompt krijgt.

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro

skank1

Citaat van: RalphH op augustus  2, 2012, 20:42:52
Hoezo nut foetsie?

SSD is lekker snel bij het booten en fijn als je veel filebewerkingen (op je c:schijf) doet of acties waarbij de pagefile veel wordt gebruikt (mits je die op de SSD hebt staan). Als je enkel een film zit te kijken wordt het door de SSD niet beter/scherper ofzo.

Had initieel even over het hoofd gezien dat je juist weer wilde beginnen met gamen.
Daar kan het wel iets nut hebben. De grootste bottleneck daar is doorgaans de videokaart of processor. Maar met een SSD scheelt het wellicht wel wat in laadtijden tussen levels omdat ie die dan wat vlugger in zijn geheugen gepompt krijgt.

Ik ging als os openelec nemen, en dan zonder hdd en booten vanaf usb...
Vereiste was wel hd-audio... Nu blijkt dat open elec geen hdaudio ondersteund, en je hiervoor win als os nodig hebt.... Als dat zo is , moet ik wel een hdd hebben om er uberhaupt win op te kunnen zetten.. En dan kan ik net zo goed een ssd nemen, scheelt ook in startup, is sneller en koeler...en stiller

katwax

ssd is snel en stil.
BR zie ik geen nut in als je geen br's bezit.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

RalphH

Citaat van: skank1 op augustus  2, 2012, 20:51:52
Ik ging als os openelec nemen, en dan zonder hdd en booten vanaf usb...
Vereiste was wel hd-audio... Nu blijkt dat open elec geen hdaudio ondersteund, en je hiervoor win als os nodig hebt.... Als dat zo is , moet ik wel een hdd hebben om er uberhaupt win op te kunnen zetten.. En dan kan ik net zo goed een ssd nemen, scheelt ook in startup, is sneller en koeler...en stiller

Aaaah zo. Ja nu je het zegt staat me daar wel wat van bij ;D. Teveel topics teveel info zullen we maar zeggen.
Ja dan is het wel relaxed om een ssd te hebben.

skank1

Klopt het nu dat hd-audio enkel mogelijk is als je win als os neemt? Rn openelec bv niet?

Thunder

Ik zou tegenwoordig never nooit een pc bouwen ZONDER SSD. Je HDD is een bottleneck en met de huidige prijzen ben je gek als je geen SSD plaatst. Alleen al van de boottijd word je vrolijk en ook de snelheid waarmee programma's opstarten is een verademing. BR-Speler zou ik alleen plaatsen als je daar werk voor hebt. Ik gebruik daar mijn PS3 voor.
Sony 46W5500 - Onkyo TX-NR609 - Zelfbouw HTPC Win7x64-XMBC 8.5TB Schijfruimte - PS3 Slim 320GB - Apple iPad2 16GB 3G - 6x Boston Acoustics A25 - Boston Acoustics A225C Center - Soundstyle Z2 Stands Front - Apollo A2 20cm Stands Back - Epik Legend Subwoofer - Fisual Havana SW cable

katwax

Zie dat af en toe voorbij komen.
Volgens mij is het wel mogelijk om het te doen werken met xbmclive, dus zou het met openelec ook moeten werken.
Echter weet ik niet of ze bij openelec het ondersteunen en of hun kernel voldoet voor de aanpassingen die nodig zijn voor HD audio.

Heb er zelf nog niet naar gekeken aangezien ik geen HD audio gebruik.
Dit topic zou je meer inzicht moeten geven lijkt mij http://openelec.tv/forum/137-audio/37948-unofficial-openelec-audioengine-issue-reports?limit=20&start=180#40835
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

skank1

Citaat van: Thunder op augustus  3, 2012, 09:34:33
Ik zou tegenwoordig never nooit een pc bouwen ZONDER SSD. Je HDD is een bottleneck en met de huidige prijzen ben je gek als je geen SSD plaatst. Alleen al van de boottijd word je vrolijk en ook de snelheid waarmee programma's opstarten is een verademing. BR-Speler zou ik alleen plaatsen als je daar werk voor hebt. Ik gebruik daar mijn PS3 voor.

Wel, blijkbaar is windows een must voor hd-audio
Als windows een must is, moet ik een hdd hebben... en dan is het zoiezo ssd
Vermits windows er op moet.. moet ik het ook kunnen installeren en dan heb ik zoiezo een dvd-drive nodig, dus dan automatisch een br-drive

Bovendien is het wel makkelijk om een cd(dvd of br) drive te hebben voor als er ooit es een cd moet afgespeeld worden... nu heb ik totaal niks meer en soms is dat wel eens ambetant... dus dat is dan ook opgelost

Thunder

Om windows 7 te installeren heb je zeker geen optische drive nodig om te kunnen installeren. Met een klein tooltje van Microsoft zelf kan je op een andere PC de windows install naar USB disk zetten en daarna installen zonder DVD. Gaat ook nog eens sneller ook. ;)

Maar als je niets meer hebt, dan houdt het inderdaad op en heb je een drive nodig. Maar dan nog zou ik kijken of je echt BR gebruikt. Een DVD-brander is 20 euro, BR drive is minimaal het dubbele.

Sony 46W5500 - Onkyo TX-NR609 - Zelfbouw HTPC Win7x64-XMBC 8.5TB Schijfruimte - PS3 Slim 320GB - Apple iPad2 16GB 3G - 6x Boston Acoustics A25 - Boston Acoustics A225C Center - Soundstyle Z2 Stands Front - Apollo A2 20cm Stands Back - Epik Legend Subwoofer - Fisual Havana SW cable

Xstream

Eigenlijk beantwoord je je eigen vragen al.
Als je verwacht dat je zoon of wie dan ook met BR's aan komt zetten, dan zul je er vast 1 willen. Ik kan 't belang daarvan niet beoordelen, noch in je portemonnee kijken.
Als je bulkt van 't geld, beide kopen, weet je 't zeker :P

SSD is voor films kijken zoals al vermeld vrij nutteloos. Alleen voor booten leuk. Is iets zuiniger en stiller. Of dat opweegt tegen de prijs die je kwijt bent durf ik niet te zeggen.
Als je gaat gamen kan 't helpen bij 't laden, maar zodra je speelt neemt je CPU/VGA 't toch gewoon weer over.

Zo'n poll heeft alleen nut als je enigszins omschrijft wat je denkt wat de waarde is voor jou. En hoe financieel breed je 't hebt.
Zonder dat is 't niet meer dan onze mening naar onze situatie waar je geen kont aan hebt ;)
Of ga je echt beide kopen als de meerderheid dat zegt? Dat weegt zwaarder als 't belang dat jij er aan hecht?
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

RalphH

Niek_gti

SSD als bootdisk zou ik persoonlijk ook doen, vooral de stilte. Zuinigheid t.o.v een green uitvoering van een gewone disk valt mee.

Pagefile is natuurlijk alleen voor Winhoos gebruikers van belang, zolang je voldoende geheugen hebt ook niet echt van belang. XBMC heeft wel HD audio support ja, daar kun je ook voor kiezen.