buizen schoonmaken; if yes, how

Gestart door solitaire, juli 28, 2012, 16:05:11

Vorige topic - Volgende topic

solitaire

Natuurlijk kan je bij mij van de vloer eten ...

Echter per saldo blijkt er toch vaak een zweempje stof op de buizen van m'n Audio Innovations First Audio Triode eindversterker te liggen (op de buisjes in m'n voortrap vast ook, maar aangezien die 'behuisd' zijn valt eea. daar niet zo op ...).

Stof blaas ik er voorzichtig af / uit met een busje perslucht.

De buizen in de eindversterker wissel ik ook nog wel eens (experimenteergeil), en ondanks dat ik dat met latex handschoentjes doe onstaan er soms toch 'vingerafdrukken'. Die verwijder ik, als ik me er echt aan stoor, met een tissue lauwwarm water + ietsepietsje alcohol (regel: 24uur drogen voor gebruik ...).

Nu merk ik om me heen dat ik wellicht wat neurotisch hiermee omga :-[

Houden jullie specifiek je buisjes schoon ? En zo ja, hoe / hoevaak ?

soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

Former member 78

Stof kun je er gewoon afvegen met een droge doek.
De pinnen kun je met alcohol doen, maar 24uur laten drogen is behoorlijk lang ;)

solitaire

Perslucht is makkelijker imo., bereikt ook de buisjes in de behuizing en voorkomt contact (sommige buizen zijn nogal gevoelig voor het contact in de buisvoet ...).

Verder dacht ik bij het schrijven van de post eigenlijk alleen aan 'vervuiling van het glas'; na vroeger ook wel eens met 'cleaning pastes' / contact'enhancers' te hebben gewerkt op de pinnen, gebruik ik sinds enige tijd hiervoor, en op alle bereikbare contacten in de keten, Stein Contact Clear System Reinigungsflüssigkeit + Furutech Nano Liquid, en dit bevalt me tot nu prima.

24Uur is overdreven ... maar dan weet ik zeker dat ik goed zit ...

soli

chansig

Nee hoor je bent helemaal niet neurotisch.. :D :D :D

Gr Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

Kingpin

Ik heb speciaal een doorzichtige afdekkap ervoor laten maken, vanwege stof en personen die altijd met hun handen kijken.
Daarnaast gebruik ik gewoon een vezeldoek om het schoon te houden.
Buisjes raak ik nooit met de handen handen aan, had ergens gelezen dat de vingerafdruk op de buis een temperatuursverschil veroorzaakt, of het waar is weet ik niet maar de bijgeleverde handschoenen zullen wel niet voor niets zijn.
Pincontacten gewoon bekijken als deze nog goed zijn, vaak als je ze even opnieuw installeerd geeft dit alweer voldoende contact.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

solitaire

Citaat van: chansig op juli 28, 2012, 17:54:38
Nee hoor je bent helemaal niet neurotisch.. :D :D :D

Gr Hans

de omnibus dubitandum est (oid.) :D

soli

solitaire

Citaat van: Kingpin op juli 28, 2012, 18:39:47
Ik heb speciaal een doorzichtige afdekkap ervoor laten maken, vanwege stof en personen die altijd met hun handen kijken.
Daarnaast gebruik ik gewoon een vezeldoek om het schoon te houden.
Buisjes raak ik nooit met de handen handen aan, had ergens gelezen dat de vingerafdruk op de buis een temperatuursverschil veroorzaakt, of het waar is weet ik niet maar de bijgeleverde handschoenen zullen wel niet voor niets zijn.
Pincontacten gewoon bekijken als deze nog goed zijn, vaak als je ze even opnieuw installeerd geeft dit alweer voldoende contact.

Je hebt toch een wat meer down-to-earth benadering ... :coffee:

Vet/vuil, zo lees/hoor je, brand in in het glas, waardoor het glas minder hitte kan verdragen ... die handschoentjes gebruik ik wellicht niet voor niets dan ...

Een goede reinigingsvloeistof (met minimaal residu) plus Furutech Nano Liquid kan ik je aanraden (klank-wise)

soli

martin778

Daarom moet je ook geen plastic handschoenen gebruiken maar gewoon stoffen handschoenen.  :thumbs-up:
Ik maakte de buizen in mijn Yaqin MC10L altijd met Glassex schoon. Vingerafdrukken en dus ook vet zorgen dat de buizen behoorlijk gaan stinken zodra ze warm worden en er blijven bruine ingebrande plekken achter, verders niks raars gemerkt mbt tot de werking van de buis (in dit geval EL34's)

solitaire

Arno P

Niets schoonmaken want na een tijdje heb je ook de opdruk "schoon gemaakt". En het verhaal dat vingervlekken inbranden in het glas is volgens mij alleen van toepassing bij kwartsglas/halogeen enz..
Tegen de tijd dat ze te vuil worden stop je er een nieuw setje buizen in  ;)

phy

En je zou het er ook eens een keertje met je huisarts over kunnen hebbben
gewoon even aangeven
de boel in gang zetten  ;D

vanzomereng

Gewoon schoonmaken met een vezeldoekje of brillentissue en anders zachte
papieren keukenrol, moet ook uitstekend voldoen !
Ik zou zeker geen vloeistoffen gebruiken en voordat je aan de schoonmaak begint,
zelf je handen goed wassen en zorgen dat ze droog zijn, zodat geen zweet in je
schoonmaakdoekjes trekt. 

ik heb een hekel aan schoonmaken  :hmmm:
dus hiero komen er geen buizen open en bloot binnen
Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

AbZ

Citaat van: Arno P op juli 29, 2012, 08:47:22
Niets schoonmaken want na een tijdje heb je ook de opdruk "schoon gemaakt".
Dacht dat de opdruk alleen bij kabeltjes veel uitmaakte voor het geluid.

Former member 78

Lijkt me vooral handig om te zien welke buis er in zit.
Dit omdat 9 van de 10 mensen niks van buizen weten, en denken als ze er het zelfde uitzien
dan ook het zelfde zullen doen.

AbZ

Citaat van: ArjanR1 op juli 29, 2012, 16:25:45
Lijkt me vooral handig om te zien welke buis er in zit.
Dit omdat 9 van de 10 mensen niks van buizen weten, en denken als ze er het zelfde uitzien
dan ook het zelfde zullen doen.
Ja als je het verschil niet kunt horen is de tekst wel handig idd.

solitaire

Als je buisjes uitprobeerd / uitwisseld, is het zeker een voordeel te weten wat wat is ;D

De thread lezende voel ik me best gerustgesteld ... zo neurotisch ben ik wellicht toch niet (buisjes maak ik bv. niet zo vaak schoon dat het label verdwijnt :D).

soli

Zaagstra

Latex? Buisjes schoonmaken? Meheheh...  >:D

Sorry.

Voor het afstoffen kun je ook een kwastje voor cameralenzen gebruiken.

Walter Zed
Mark & Daniel Sapphire LS, 2x Winsome Labs Mouse,Oppo BDP-105EU, Epson EH-TW7200, Nanotec #207 RCA i/c en Golden Strada #79 Special+SR l/s kabel, Elinex EL1000GW powerconditioner, ASI resonators/phase inverter, Akiko Audio Tuning Sticks, DSPeaker AntiMode 2.0

solitaire

Did you really had to expose the perv in me ?! :D

Blijft in zo'n kwastje voor cameralenzen de stofdeeltjes hangen, of verplaats je het ? Als het stof opneemt zou dat handig zijn voor de buisjes in m'n voortrap.

soli