Hulp gezocht bij opzet Media Center

Gestart door BasB, juli 5, 2012, 20:50:11

Vorige topic - Volgende topic

BasB

myReact
    gallery

Allen, ik sta op het punt om te verhuizen naar een eigen appartement, weg uit mijn studentenhuis.
Ik kan niet wachten om eindelijk fatsoenlijk muziek te kunnen luisteren en films/series te kunnen kijken.

Ik ben me aan het orienteren en heb nu het volgende in mijn hoofd zitten:

Ik neem mijn dedicated stereo setup mee (Monitor Audio icm Music Hall stereo versterker). Ik wil hier een airport express op aansluiten, zodat ik de muziek die op mijn laptop staat (iTunes) kan afspelen op mijn set. Ik heb begrepen dat de Remote app het mogelijk maakt dit via iPhone en iPad te bedienen? Dit zou ideaal zijn.

Een andere optie, die misschien nog wel mijn voorkeur heeft, is het aanschaffen van een NAS. Hier wil ik dan naast mijn muziek ook mijn film + serie collectie opzetten. En een mediaplayer naast de tv om het af te spelen. Daarbij heb ik nog een 5.1 set die ik wel graag wil behouden voor tv, films en series (muziek afspelen is geen aanrader op deze set, vandaar de losse stereo set). Een paar vragen waar ik mee zit:
- Wat heeft de voorkeur als Media Player: apple tv (flash) of Mac Mini
- Laat ik deze mediaplayer via de 5.1 set (HDMI) naar de tv lopen?
- Een NAS sluit ik bedraad aan op mijn router, en bij voorkeur ook bedraad naar de media player ivm snelheid?
- Kan ik met mijn iPad of Macbook de NAS bedienen als downloadcenter (SABnzb)?
- Als ik Plex installeer op de media player en de bestanden op de NAS zet, kan ik dan op mijn laptop, tv en iPad de content streamen?
- Is Plex hiervoor de meest geschikte software?
- Ik zou graag ook muziek op mijn laptop willen hebben (iTunes), en niet alleen op de NAS. Is het mogeljk muziek te downloaden op mijn macbook, en deze dan op mijn HD op te slaan, maar tegelijkertijd ook op mijn NAS zodat ik de bestanden van afstand kan benaderen
- Heeft iemand ervaring met Airport Express en Last.FM scrobble op deze manier? M.a.w. werkt de scrobble als ik op deze manier muziek stream of moet ik hiervoor iets op de NAS installeren?

Hoop dat mensen antwoord hebben op deze vragen en een goede set-up kunnen adviseren.

loki504

Citaat van: BasB op juli  5, 2012, 20:50:11
myReact
    gallery

Allen, ik sta op het punt om te verhuizen naar een eigen appartement, weg uit mijn studentenhuis.
Ik kan niet wachten om eindelijk fatsoenlijk muziek te kunnen luisteren en films/series te kunnen kijken.

Ik ben me aan het orienteren en heb nu het volgende in mijn hoofd zitten:

Ik neem mijn dedicated stereo setup mee (Monitor Audio icm Music Hall stereo versterker). Ik wil hier een airport express op aansluiten, zodat ik de muziek die op mijn laptop staat (iTunes) kan afspelen op mijn set. Ik heb begrepen dat de Remote app het mogelijk maakt dit via iPhone en iPad te bedienen? Dit zou ideaal zijn.

Een andere optie, die misschien nog wel mijn voorkeur heeft, is het aanschaffen van een NAS. Hier wil ik dan naast mijn muziek ook mijn film + serie collectie opzetten. En een mediaplayer naast de tv om het af te spelen. Daarbij heb ik nog een 5.1 set die ik wel graag wil behouden voor tv, films en series (muziek afspelen is geen aanrader op deze set, vandaar de losse stereo set). Een paar vragen waar ik mee zit:
- Wat heeft de voorkeur als Media Player: apple tv (flash) of Mac Mini
- Laat ik deze mediaplayer via de 5.1 set (HDMI) naar de tv lopen?
- Een NAS sluit ik bedraad aan op mijn router, en bij voorkeur ook bedraad naar de media player ivm snelheid?
- Kan ik met mijn iPad of Macbook de NAS bedienen als downloadcenter (SABnzb)?
- Als ik Plex installeer op de media player en de bestanden op de NAS zet, kan ik dan op mijn laptop, tv en iPad de content streamen?
- Is Plex hiervoor de meest geschikte software?
- Ik zou graag ook muziek op mijn laptop willen hebben (iTunes), en niet alleen op de NAS. Is het mogeljk muziek te downloaden op mijn macbook, en deze dan op mijn HD op te slaan, maar tegelijkertijd ook op mijn NAS zodat ik de bestanden van afstand kan benaderen
- Heeft iemand ervaring met Airport Express en Last.FM scrobble op deze manier? M.a.w. werkt de scrobble als ik op deze manier muziek stream of moet ik hiervoor iets op de NAS installeren?

Hoop dat mensen antwoord hebben op deze vragen en een goede set-up kunnen adviseren.

hey. ik denk ik reageer alvast.

1. Wat heeft de voorkeur als Media Player: apple tv (flash) of Mac Mini
als je apple tv neemt. moet je versie 2 hebben en nog niet 3. want die is nog niet te jailbreaken. mac mini gebruik ik zelf niet. maar daar kan prima xbmc op draaien.
mac mini en alle andere htpc hebben veel meer instal mogelijk heden dan apple tv. maar wil je die functie gebruiken zal je het ook moeten onderhouden.(denk aan virus killer. instellingen die toch niet helemaal werken) maar het onderhouden ben je echt niet dagen mee bezig.

2. Laat ik deze mediaplayer via de 5.1 set (HDMI) naar de tv lopen?
of je tv 5.1 via hdmi kan uizenden zal aan je tv liggen. maar misschien kan je een redelijk goedkope surround receiver op de kop tikken.ik heb de yamaha 671 voor 400 euro gekocht en ben er zeer blij mee. op die manier kan je al je apparaten op je receiver aansluiten en dan via 1 hdmi kabel naar je tv.

3. Een NAS sluit ik bedraad aan op mijn router, en bij voorkeur ook bedraad naar de media player ivm snelheid?
bedraad heeft wel de voorkeur voor de meeste. zeker als je huis nog leeg staat gewoon bedraad aansluisten.

4. Kan ik met mijn iPad of Macbook de NAS bedienen als downloadcenter (SABnzb)?.
dit zal denk ik aan je nas liggen(maar weet ik niet zeker). ik ben wel http://wiki.sabnzbd.org/install-nas tegen gekomen.
maar kan je niet gewoon downloaden op je pc/laptop en dan uitpakken naar je nas?

5. Als ik Plex installeer op de media player en de bestanden op de NAS zet, kan ik dan op mijn laptop, tv en iPad de content streamen?
ja je kan gewoon dingen van je nas afspelen op zowel je laptop als je media center. in hoevere je nas het aan kan zal denk ik weer aan je nas liggen(hier ben ik niet zeker van).

6.  Ik zou graag ook muziek op mijn laptop willen hebben (iTunes), en niet alleen op de NAS. Is het mogeljk muziek te downloaden op mijn macbook, en deze dan op mijn HD op te slaan, maar tegelijkertijd ook op mijn NAS zodat ik de bestanden van afstand kan benaderen.

ja dit is geen probleem. je kan content gewoon van je nas naar je laptop kopieren. en dan vanaf je laptop spelen als je nas niet in de buurt is.

7. Heeft iemand ervaring met Airport Express en Last.FM scrobble op deze manier? M.a.w. werkt de scrobble als ik op deze manier muziek stream of moet ik hiervoor iets op de NAS installeren?

hier heb ik totaal geen ervaring mee. sorry.

ik weet niet wat jou totale budget is. maar  als je weet wat je wil/moet kunnen kan je altijd en draadje maken op het koop en advies sub forum. hier komen veel meer mensen als het htpc gedeelte.