Oriëntatie nieuwe luidsprekers

Gestart door weust, juni 27, 2012, 17:35:16

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

weust

Ik ben mijn audio spullen weer eens een update aan het geven, en op het eind zullen ook de speakers vervangen gaan worden.
Is op dit moment het doel in ieder geval.

Als het mee zit komt vrijdag 29 juni de Emotiva XPA-3 binnen met een ERC-2 CD speler.
Dit gaat dan worden aangesloten op een Denon AVR-3808, tot de XMC-1 uit is, en een Denon-DVD-2500BT.
Als luidsprekers heb ik nu een stel B&W 685's met een B&W HTM62 center speaker.

De huidige set klinkt voor mij heel prima, zeker gezien de kleine woonkamer die ik heb.
Deze is 3 meter breed bij een meter of 4, 5 breed en volgens mij een meter of 3 hoog (standaard portiek woning in Den Haag).

Doel van dit topic is om een idee te krijgen wat er zo al voor mij interessant kan zijn om naar te gaan luisteren.
Uiteraard heb ik zelf wel wat rond gekeken op het interweb, maar ben ook benieuwd waar andere mee aan zullen komen.
Geluid is natuurlijk het belangrijkste, maar uiterlijk zeer zeker ook en het moet nog in mijn budget van ~3000 Euro passen.

De 3000 Euro is gebaseerd op mijn idee om de 685's te vervangen door de B&W PM1. Die kosten 1250 Euro per stuk, en dan komen er nog stands bij van 250 Euro (waar mijn even onduidelijk is of die ook per stuk gaan of per paar).
De center speaker wil ik niet direct vervangen. Deze is in dit geval ondergeschikt voor mijn gevoel.
Primair staat audio kwaliteit voorop, met als tweede de kwaliteit voor films.

Mijn muziek smaak is redelijk divers vind ik zelf.
- Rock: Led Zeppelin, Pink Floyd, Foo Fighters, Muse, Placebo, Mastadon, etc
- House: Progressive Techno, Nu-Dicso, Trip-Hop, Minimal, etc (vooral geen hedendaagse trance en hard style)
- Indie/Folk Rock: Eels, White Lies, Mumford and Sons, Ben Howard, etc
- Bepaalde jazz en klassiek kan ik ook waarderen, maar draai het zelden tot nooit eigenlijk.

Zoals ik al aangaf was mijn eerste idee om voor de B&W PM1 te gaan.
Dit betekend echter niet dat ik niet naar zuilen kijk. Vanuit een ander topic kwam ik al bij de Millon Phantom.
Schijnt een heel interessante luidspreker te zijn.

De lijst zoals het er nu voor staat (niet op basis van voorkeur):
- B&W PM1 (Valt wellicht af ivm geen center speaker in deze lijn)
- Millon Phantom (Beluisterd en erg goed bevonden. Iets minder detail dan de Totem Hawk)
- Usher BE-718 DMD (word nog beluisterd in de nabije toekomst)
- Totem Hawk (Beluisterd en erg goed bevonden. Veel detail)

Mijn dank is alvast groot voor het mee denken.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Willy de Woofer


De lijst zoals het er nu voor staat (niet op basis van voorkeur):
- B&W PM1
- Millon Phantom
[/quote]
Ik ken beide l.s.
Misschien kun je ze beiden thuis vergelijken, in je eigen ruimte.

weust

Dat zou wel heel mooi zijn, ja.

We zijn al aan het PM'en, dus komen er wel uit gokt ik zo :-)
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

erik s.

als ze onderdeel worden van een HT-set zou ik luidsprekers kiezen waarvan ook bijpassende center en rears zijn.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

weust

Citaat van: erik s. op juni 27, 2012, 19:41:52
als ze onderdeel worden van een HT-set zou ik luidsprekers kiezen waarvan ook bijpassende center en rears zijn.

Daar heb ik ook aan gedacht. Bij de PM1 kan ik mijn HTM62 wel behouden denk ik.
Bij de Phantom zou ik de Cobra Centre kunnen nemen, maar die ziet er wel heel klein uit.
Wel in de stijl van de slanke Millon luidsprekers natuurlijk.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Sailor Jan

Hele andere speakers:

Totem Hawk
Kudos C20

Er zit een dealer van beide in Den Haag aan de Elandstraat.
Wees lief voor jezelf

WillyP

Ik heb het gevoel dat je het belang van de center onderschat. In mijn oren is een center die niet goed matcht een bron van ergernis.

Mij lijkt de PM1 een fraaie luidspreker, eigenlijk zou je die in vijfvoud moeten kunnen kopen. En dan niet voor de prijs van zes natuurlijk.

Groet,

Willy

weust

@Sailor Jan: Je bedoelt Rik Stoet. Jaren terug wel eens binnen geweest.
Wat betreft de Totem Hawk vind ik het wel erg kaal qua ontwerp. Net een simpele DIY geval ;-)
De Kudos C20 is basic maar niet verkeerd. Ik ga iig informatie zoeken van beiden.

@WillyP: Misschien wel. De center die ik nu heb is mijn eerste. Voor de B&W's had ik twee Allure zuilen, meer niet.
Er had van de PM1 wel een center mogen zijn. Maar ik snap waarom de PM1 ontworpen is.

Ik zag net in het topic over Canton luidsprekers de Vento 890.2 DC. Mooie luidspreker en prima prijs ook.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

weust

Beetje als mental note (wegens het een geheugenspan hebben van een goudvis).

Usher BE-718 DMD. Behuizing twijfel ik nog over, maar is wel apart.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Sailor Jan

Je mag de Totem Hawk's bij mij luisteren (Den Haag Centrum). Versterking is bij mij nog niet optimaal maar ben ermee bezig. Ze hebben aardig wat in hun mars!
Wees lief voor jezelf

Xander32

Citaat van: weust op juni 27, 2012, 22:19:23
Beetje als mental note (wegens het een geheugenspan hebben van een goudvis).

Usher BE-718 DMD. Behuizing twijfel ik nog over, maar is wel apart.
Prachtige speaker ;D. Enne; ik woon slechts een 20 minuten bij Wil vandaan ...
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

weust

@Sailor Jan: Dat aanbod wil ik zeker wel aannemen.
Ik werk zelf in het centrum (tegen over Paleis Noordeinde).
Wanneer komt je uit?

@Xander32: Ik neem aan dat je Willy de Woofer bedoelt, en niet WillyP?
In het laatste geval heb ik geen idee waar hij woont ;-)
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Xander32

Citaat van: weust op juni 27, 2012, 22:37:01
@Sailor Jan: Dat aanbod wil ik zeker wel aannemen.
Ik werk zelf in het centrum (tegen over Paleis Noordeinde).
Wanneer komt je uit?

@Xander32: Ik neem aan dat je Willy de Woofer bedoelt, en niet WillyP?
In het laatste geval heb ik geen idee waar hij woont ;-)
Klopt! Reeds de 2e x dat ik hen door elkander haal  :blush:.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

weust

Ik was met Wil al aan het PM'en over de Millon Phantoms.
Volgende week zaterdag huur ik een auto, omdat ik zondag weg moet, en kan dan langs komen als dat uit komt.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Xander32

Citaat van: weust op juni 27, 2012, 22:43:28
Ik was met Wil al aan het PM'en over de Millon Phantoms.
Volgende week zaterdag huur ik een auto, omdat ik zondag weg moet, en kan dan langs komen als dat uit komt.
p.m.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

weust

Vanavond bij Sailor Jan geweest. Luistersessie van bijna 4 uur lang.
Gezellig en heel veel muziek geluisterd.

Totem Hawk klinken erg goed. Zeker naar mijn smaak.
Ontzettend veel detail, waar ik wel van houd.
Speakers komen op de lijst.

En ik kan "Kate Bush - King of the mountain" ooh toe voegen aan aan de lijst van muziek om te proberen.

Jan, dank je wel!
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Sailor Jan

Weust, je was en bent weer welkom. Ik vond het een leuke avond. Nu ook weer andere muziek ontdekt!

Maar je moet ook eigenlijk al wel weer komen. De Marantz PM15s2 staat de jubelen van vreugde. Nog veel meer detail en strakkere bas. Een waardige versterking voor de Totem Hawks!



Wees lief voor jezelf

weust

Dat heb je snel gedaan? Even België op en neer.
Zeker binnenkort maar weer wat afspreken dan.

En, als je dat goed vind, wil ik ook mijn speaker kabels mee nemen.
Een horen of we daar een wezenlijk verschil horen.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Sailor Jan

Het was in Turnhout, dus in 3 uur en een kwartier heen en weer gereden.

Dat met speaker kabel is goed. Ergens half Juli krijg ik nog een setje W&M ls-03 kabels.

Het geluid klopt nu met deze versterker veel meer!
Wees lief voor jezelf

weust

Ik blijf het nog even houden bij een recieven of AV processor.
Vind het toch wel erg fijn om bijna alles via de reciever te laten lopen.

Game consoles en Blu-ray lijkt mij een heel gedoe om dat met switches enzo te doen, en dan allen het geluid via de versterker. Die dan geen digitale ingangen heeft, etc.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Sailor Jan

Gelijk heb je hoor.

Ik doe de receiver voorlopig ook nog niet va de hand!
Wees lief voor jezelf

weust

Net een half uur terug van de luister middag bij Willy de Woofer.
Samen met Xander32 en een vriend van Willy geluisterd naar de Millon Phantom.

Het duurde even voor ik aan de luidsprekers gewend raakte. Vergeleken met afgelopen vrijdag (de Totem Hawk) miste ik wat detail in bepaalde nummers.
Om een idee te geven, bij het nummer Everlong van Foo Fighters word in het begin de elektrische gitaar van boven naar beneden aangeslagen. Een aantal keer voor het geweld los barst zeg maar.
Op de Totem Hawk kon ik iedere snaar apart horen bij het aanslaan, dat miste ik bij de Millon Phantom.

Dat wil niet zeggen dat er geen detail in de luidsprekers zat. Dat absoluut wel.
Er waren diverse nummers waar de instrumenten geweldig klonken.
Stings Alien in New York was daar een erg goed voorbeeld van.

Met de baas zat het ook erg goed kwamen we achter.
In meerdere nummers, maar één nummer was wel heel apart.
Solar Plexus, van Solar Plexus van een mix album door Sharam bleek een heel aparte en heel diepe bass effect te hebben.

Wat betreft uiterlijk had ik het idee, door de foto's op de site van Millon, dat het een heel dunne en kleine luidspreker was.
Dat viel reuze mee. Ongeveer even hoog als mijn huidige luidsprekers op hun stands, alleen wat smaller.

Al met al mooie luidsprekers. Erg goede weergave op hoog, midden en laag.
Dat beetje gemis in detail is het enige negatieve wat ik kan opmerken.

Oh, en uiteraard de opmerking dat het vergelijk niet helemaal eerlijk is naar mijn mening.
Alles was anders. Grote van de kamer, gebruikte apparatuur voor aansturen.
Maar doet in geenszins afbreuk aan de goede luisterervaring die ik er aan heb over gehouden vandaag.
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Xander32

#22
Citaat van: weust op juli  1, 2012, 20:37:13
...
Stings Alien in New York was daar een erg goed voorbeeld van.


;D


Ik weet niet of Sting een remake heeft uitgebracht, maar ik ken het nummer als Englishman in New York ...

:clapping:


Het was leuk om met je kennis te maken en je bent hier welkom om naar de Ushers te luisteren
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

weust

Do'h! Die bedoelde ik.
Zat echt te twijfelen en zelfs een halve invul actie in de google zoekbalk liet rustig "sting alien in..." zien...

Anyway, Englishman dus :-)
Devialet 200 | Marten Django L | MIT Terminator 2 luidspreker bekabeling | Technics SL1210 MkII / Ortofon 2M Red | Philips CD940 (gemodificeerd) | Philips 42PF9803 | PS3 / PS4

Willy de Woofer

Citaat van: weust op juli  1, 2012, 20:37:13
Net een half uur terug van de luister middag bij Willy de Woofer.
Samen met Xander32 en een vriend van Willy geluisterd naar de Millon Phantom.

Het duurde even voor ik aan de luidsprekers gewend raakte. Vergeleken met afgelopen vrijdag (de Totem Hawk) miste ik wat detail in bepaalde nummers.
Om een idee te geven, bij het nummer Everlong van Foo Fighters word in het begin de elektrische gitaar van boven naar beneden aangeslagen. Een aantal keer voor het geweld los barst zeg maar.
Op de Totem Hawk kon ik iedere snaar apart horen bij het aanslaan, dat miste ik bij de Millon Phantom.

Dat wil niet zeggen dat er geen detail in de luidsprekers zat. Dat absoluut wel.
Er waren diverse nummers waar de instrumenten geweldig klonken.
Stings Alien in New York was daar een erg goed voorbeeld van.

Met de baas zat het ook erg goed kwamen we achter.
In meerdere nummers, maar één nummer was wel heel apart.
Solar Plexus, van Solar Plexus van een mix album door Sharam bleek een heel aparte en heel diepe bass effect te hebben.

Wat betreft uiterlijk had ik het idee, door de foto's op de site van Millon, dat het een heel dunne en kleine luidspreker was.
Dat viel reuze mee. Ongeveer even hoog als mijn huidige luidsprekers op hun stands, alleen wat smaller.

Al met al mooie luidsprekers. Erg goede weergave op hoog, midden en laag.
Dat beetje gemis in detail is het enige negatieve wat ik kan opmerken.

Oh, en uiteraard de opmerking dat het vergelijk niet helemaal eerlijk is naar mijn mening.
Alles was anders. Grote van de kamer, gebruikte apparatuur voor aansturen.
Maar doet in geenszins afbreuk aan de goede luisterervaring die ik er aan heb over gehouden vandaag.
Het verlangen naar een betere bron, wordt steeds groter. Als je 1 apparaat vervangt, is na enige tijd de rest aan de beurt. Zo ging het vroeger al en zo zal het altijd blijven. Maar aangezien ik in december pas ls zou gaan kopen, loop ik al een half jaar voor. Weust mag mijn ls een keer bij hem thuis proberen om te  kijken of het het matched met zijn electronica en bekabeling.