Huib's Stereo Set - XLR-setje

Gestart door treky22, juni 13, 2012, 20:37:15

Vorige topic - Volgende topic

treky22

Ben nu de keuze aan het maken voor een meubel.
Of 1.50 mtr of 2.00 mtr breed.

Bij 1.50 houd ik aan iedere kant van het meubel 1.15 mtr over om een speaker te plaatsen

Bij 2.00 houd ik aan iedere kant van het meubel 0.90 mtr over om een speaker te plaatsen.

Voor het 1.50 mtr meubel geldt dan:
Zeg dat ik voor een MD2 ga, dan zou dit volgens mij wel moeten lukken. LS staat dan 60 cm van het gordijn, en zou dan 40/50 cm van de muur erachter af staan. Hetzelfde geldt dan natuurlijk ook voor de RS, alleen staan die dan 60 cm van de koelkast  ;)

Voor het 2.00 mtr meubel geldt dan:
Zeg dat ik voor een MD2 ga, dan zou dit volgens mij wel moeten lukken. LS staat dan 45/50 cm van het gordijn, en zou dan 40/50 cm van de muur erachter af staan. Hetzelfde geldt dan natuurlijk ook voor de RS, alleen staan die dan 45/50 cm van de koelkast  ;)

Is dit acceptabel voor de MD2 ?

Eerst nog gaan luisteren natuurlijk  :music:
Sony KD-65XE9305 | JVC DLA-RS20 | Kingpin CES210 16:9
Marantz SR-7008 | Klipsch RP-280F
Mede8er MED800X3D + Logitech Harmony 1100
Xbox One X + externe drive 3 TB

Maximus_Aurelius

Huib heb je ook andere luidsprekers al beluisterd dan alleen Usher?  Uiteraard weet je hoe Quadral klinkt ;).
Er zijn namelijk zoveel andere luidsprekers en ik zal zeker een paar andere merken ook gaan luisteren.
Weet je wat het leven je uiteindelijk leert?
Dat niet iedereen tot het einde bij je zal zijn. Sommigen vergezellen je slechts een paar hoofdstukken, sommigen maar een enkel moment en sommigen laten littekens achter, zelfs lang nadat ze er niet meer zijn.
Je dacht vroeger dat je iedereen moest vasthouden, elke vriendschap moest redden, elke liefde voor je moest laten vechten. Maar... uiteindelijk begrijp je dat mensen...
hoe goed je ook voor ze bent geweest het heeft niet altijd iets met jou te maken.
Sommige mensen maken gewoon deel uit van je verhaal, niet van je hele leven. Het moeilijkste is niet loslaten maar accepteren dat sommige herinneringen mooier zullen blijven.

treky22

Citaat van: Maximus_Aurelius op juli 28, 2012, 13:35:10
Huib heb je ook andere luidsprekers al beluisterd dan alleen Usher?  Uiteraard weet je hoe Quadral klinkt ;).
Er zijn namelijk zoveel andere luidsprekers en ik zal zeker een paar andere merken ook gaan luisteren.

Komende of die week erna ga ik naar W&W, om daar te gaan luisteren naar Ushers, en kijk dan meteen wat hij anders heeft staan.
Ik neem mijn pre/pro ook mee daar naartoe.

Hopelijk valt ook komende week de beslissing voor het meubel.

frank2

Verstandige opmerking: ga vooral naar meerdere speaker merken luisteren, Karel heeft er genoeg staan. Het kan zijn dat met jouw set een ander merk dan Usher mooier klinkt, het blijft tenslotte heel persoonlijk.

Ik wil je een tip geven: sla speakers over die vanaf het begin meteen een wow gevoel geven omdat ze vet en helder klinken, die speakers worden na een tijdje luisteren hoogstwaarschijnlijk irritant. Als je en speaker luistert die bij het begin je het gevoel geeft klinkt goed, zit er nog meer in? dan zit je goed.

Usher speakers laten echt alles horen en zijn zeer gevoelig voor kabels en versterkers en stroomsnoeren. Je kunt daarmee behoorlijk tweaken indien nodig. Bij Karel ligt er gewoon wat snoer, goede standaard snoer, dus neem je eigen snoeren e.d. mee heb je een betere indruk.
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

Xander32

Veel plezier bij W&W en met de Ushers, echter, ik zou idd. ook (elders) andere luisterindrukken op gaan doen.
Zelf ben ik al een aantal jaren content met Usher maar daar is meer ...

Een drietal speakers die mij tijdens luistersessies lang wisten te boeien zijn;
Neat Motive 2 (SE)
Harbeth Monitor 30 (.1)
Totem Hawk / Totem Staff

Maar niets zo persoonlijk als ...
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

Kingpin

W&W heeft ook een heel mooi setje Revel Ultima Gem's staan...
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, MoFi Sourcepoint 10 Master Edition, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

treky22

Hier (Eindhoven)in de buurt kan ik niet zo 1 2 3 audio zaken vinden, die deze merken voeren.

Karel gaf al aan dat hij mijn huidige set wel wil hebben, dus ben ik vlugger geneigd om dan daar speakers te kopen.

Oh wacht, toch iets gevonden ... AudioXperience in Nuenen. Deze hebben Totem.

frank2

Het verschil tussen Totem en Usher is behoorlijk groot. En dan heb ik het niet over de prijs.
Maar ga het ervaren en dan weet je het voor jezelf....
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

treky22

Wat is het verschil tussen monitors zoals Xander32 heeft, en speakers die ik heb/wil gaan beluisteren ?

Daar heb je natuurlijk ook weer een sub bijnodig ?

Of zie ik het helemaal verkeerd ?

Xander32

Een zuilspeaker heeft in vergelijk met een monitor meestal meer kastinhoud en/of meerdere bass-drivers waardoor meer (Db.) en vaak een diepere (Hz.) bass.

De 718`s gaan echter vanzichzelf al behoorlijk diep (42Hz., door een relatief grote driver en kastinhoud). Echter, om het bereik verder uit te breiden (tot 25 Hz.) heb ik een sub toegevoegd. En deze, mits van goede kwaliteit en een correcte op- en afstelling, zal zelfs de meeste zuilspeakers goed aanvullen ;).

Aanvulling; voorts heb ik ervaren dat zuilspeakers vaak meer/gemakkelijker dynamiek kunnen geven dan monitorspeakers en monitorspeakers weer een wat scherper en gedetailleerder geluidsbeeld dan zuilspeakers.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

treky22

Zodra dalijk het nieuwe meubel besteld is, zou ik geen ruimte daar meer hebben voor een sub.
Dus dat ik bij zuilen blijf (zeker vanwege het bereik van het laag), is zeker.
De 8571, en ook de MD, hebben dat bereik  8)

Die Totems zien er ook wel gelikt uit. Maar zoals Frnak2 al zei, eerst eens lekker gaan luisteren.
Vanavond alvast 2 cd's branden met nummers die ik zeker wil horen op nieuwe speakers.

Xander32

... de keuze tussen monitoren versus zuilen is mij destijds ingegeven door een bass-probleem; ik had zuilen (Focal 816W en later Usher MD-1), maar die veroorzaakten hinderlijke staande golven in mijn ruimte, de monitoren veel minder.

Wat bedoel ik ermee te zeggen: de keuze speakers zou ik niet direct laten afhangen van de bouw van de speaker (monitor / zuil) maar veel meer van de match met jouw ruimte ;).

frank2

Ben na veel luisteren naar de Usher BE718 monitor speakers bij Martin en veel luisteren naar de ND1 en 2 wel tot de slotsom gekomen dat de DM 2 maar ook de DM1 een grootser, voller geluid geven dan een monitor, eventuele basproblemen (die ik gelukkig niet heb) zijn echter op verschillende manieren te verminderen, maar dit zou niet nodig moeten zijn bij een redelijke akoestiek in je huiskamer.

Bovendien vind ik sowieso dat je de speakers eerst thuis beluisteren moet

Xander32

Citaat van: frank2 op juli 29, 2012, 16:18:13
Ben na veel luisteren naar de Usher BE718 monitor speakers bij Martin en veel luisteren naar de MD1 en 2 wel tot de slotsom gekomen dat de MD2 maar ook de MD1 een grootser, voller geluid geven dan een monitor, eventuele basproblemen (die ik gelukkig niet heb) zijn echter op verschillende manieren te verminderen, maar dit zou niet nodig moeten zijn bij een redelijke akoestiek in je huiskamer.

Bovendien vind ik sowieso dat je de speakers eerst thuis beluisteren moet
Volgens mij zeggen dan wel bedoelen wij beiden hetzelfde ;).

Zelf heb ik door m`n twee subs een nog wat ruimere bezetting betreft (bass-)drivers, dan een MD-1  / MD-2. Dat zie je terug in m.n. het bereik (meer fundament, een voller meer volwassen geluid), niet aangaande de dynamiek. Hetgeen m.i. aansluit op bovenstaande ervaringen van Frank.

treky22

Gisteren een mailtje gehad van Neptune, betreffende het meubel.
Het is er ook in de maat 180 cm.

Ik twijfel nu tussen de 150 en de 180 cm.
Bij de 150 zouden mijn nieuwe speakers 115 cm ruimte hebben waarin ik ze kan plaatsen.
Anders 100 cm ruimte.

Wat is verstandig ? Qua ruimte voor apparatuur zou ik het halen met de 150, maar dan zouden er geen toekomstige uitbreidingen meer in kunnen.

Rusher

Ik zou voor 150 cm kiezen:
- Meer ruimte om, zonder krassen te maken op de luidsprekers of meubel, "even" achter je stereoset te kruipen om iets aan te passen in je zet.
- Minder resonantie van de luidsprekers op het meubel.
- Meer speelruimte om de luidsprekers te verschuiven; iets dichter naar elkaar toe of toch iets verder van elkaar.
Persoonlijk zou ik wel zorgen dat je apparatuur in je meubel als op het meubel kan zetten (platenspeler of toploader cd-speler zet je graag op het meubel....)

treky22

Citaat van: Rusher op augustus  2, 2012, 19:32:18
Ik zou voor 150 cm kiezen:
- Meer ruimte om, zonder krassen te maken op de luidsprekers of meubel, "even" achter je stereoset te kruipen om iets aan te passen in je zet.
- Minder resonantie van de luidsprekers op het meubel.
- Meer speelruimte om de luidsprekers te verschuiven; iets dichter naar elkaar toe of toch iets verder van elkaar.
Persoonlijk zou ik wel zorgen dat je apparatuur in je meubel als op het meubel kan zetten (platenspeler of toploader cd-speler zet je graag op het meubel....)

Apparatuur bovenop het meubel is een No Go (waf  :devil:).

Tenminste, ik zie op dit moment nog niet vlug een platenspeler of tl cd-speler in mijn collectie verschijnen ...

Van het meubel zijn trouwens de wanden achter dicht. Er moeten natuurlijk wel koelgaten in komen, dat wel.
Xbox360 staat er ook, wordt ook lekker warm.
En de MAA406 heeft ook een lekkere temperatuur  8)

Oke, het scheelt 15 cm aan elke kant om te schuiven. Klinkt weinig maar is redelijk wat.

Twijfel, twijfel, twijfel .....
Dalijk toch nog eens een keer de app. opmeten qua ruimte

frank2

Wees slim, koop dat meubel pas als er speakers staan die je hebben wilt, in een winkel lijkt alles klein, in je huiskamer alles groot. Optisch.... kan het dan best zijn dat je meteen kiest voor 150 cm....

frank2

Even een tip: Usher speakers moet je GEEN toe-in geven vlgs Karel, dus ze staan recht en niet schuin

Kingpin

Citaat van: frank2 op augustus  3, 2012, 08:26:37
Even een tip: Usher speakers moet je GEEN toe-in geven vlgs Karel, dus ze staan recht en niet schuin
Volgens Usher zelf horen Usher speakers geheel ingedraait te worden, zover dat de speaker op je oor gericht is.
Wbt opstelling houd Usher de driehoeksverhouding aan maar de afstand tussen de speakers is kleiner dan de luisterafstand ...
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, MoFi Sourcepoint 10 Master Edition, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

Lex Groningen

Wat Frank schrijft klopt wel. Heb zelf ook Ushers gehad en die kwamen het mooist tot hun recht als ze zo
recht mogelijk naar je toe stonden.
Versterker: Musical Fidelity M3si/ Draaitafel: Technics SL-1210 MK2/ Phono-pre: Musical Fidelity LX2 LPS/ Luidsprekers: Harbeth ps3er / Streamer: ?/ DAC: ??/  Kabels: ?/Platenwasmachine: Okki Nokki

Kingpin

Citaat van: Alex Groningen op augustus  3, 2012, 09:02:03
Wat Frank schrijft klopt wel. Heb zelf ook Ushers gehad en die kwamen het mooist tot hun recht als ze zo
recht mogelijk naar je toe stonden.
Dan klopt dat toch wat ik schrijf ... Speakers zover indraaien dat ze recht naar je toe staan, of bedoel je recht naar voren?
Ik citeer alleen wat Usher Audio in hun manual hebben staan en neem aan dat ze hun speakers daarop ook gebaseerd hebben, uiteraard ben je zelf vrij om te bepalen wat het beste in je gehoor ligt.

Maro

Ik heb het ook recht naar voren geprobeerd maar een paar graden indraaien gaf bij mij het mooiste resultaat. Zal denk ik ook met akoestiek te maken hebben.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 818v3 * DSP 7200 -  Roon
Mancave : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Thorens TD-403 DD * Fezz Gaia * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE - JVC DLA X7500 Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Lex Groningen

Citaat van: Kingpin op augustus  3, 2012, 09:49:27
Dan klopt dat toch wat ik schrijf ... Speakers zover indraaien dat ze recht naar je toe staan, of bedoel je recht naar voren?
Ik citeer alleen wat Usher Audio in hun manual hebben staan en neem aan dat ze hun speakers daarop ook gebaseerd hebben, uiteraard ben je zelf vrij om te bepalen wat het beste in je gehoor ligt.

Ik bedoel inderdaad recht naar voren. Vond zelf altijd als ik de MD2 teveel indraaide dat er een teveel laag aanwezig was op mijn luisterpositie wat ik dan niet als echt prettig beschouwde.
Versterker: Musical Fidelity M3si/ Draaitafel: Technics SL-1210 MK2/ Phono-pre: Musical Fidelity LX2 LPS/ Luidsprekers: Harbeth ps3er / Streamer: ?/ DAC: ??/  Kabels: ?/Platenwasmachine: Okki Nokki

chansig

Teveel indraaien en zo recht mogelijk..dus toch een beetje indraaien ??

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon