Arcam P7 vs JBL Synthesis S7165 review

Gestart door Jiri, juni 4, 2012, 15:33:41

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jiri

Medeforumleden,

Onlangs heb ik ik een JBL Synthesis S7165 7 kanaals eindversterker een tijdje mogen uitproberen. Hierdoor kreeg ik mooi de gelegenheid deze Amerikaanse krachtpatser eens met mijn eigen "English Lord" de Arcam P7 te vergelijken. Mijn bevindingen wil ik jullie niet onthouden.
De versterkers zijn aangesloten geweest op JBL Project Array 1000, 800 en 880 center luidsprekers, ook uit de Synthesis lijn van JBL. Als Sub gebruikte ik een Velodyne SPL 1200 Ultra. De voorversterker of wel surroundprocessor is de Arcam AV888.

De JBL Synthesis S7165 is een zware jongen met bijna 50 kilo en 160 watts per kanaal. Je zou verwachten dat deze JBL perfect aansluit bij de JBL Synthesis Array luidsprekers waarmee ik speel. Maar is dat ook zo in de praktijk?

Muziek:
Allereerst heb ik een aantal stereo opnamen beluisterd in 2.0, dus zonder subwoofer op de S7165 op een volume van 60db
De eerste CD, is die van Ricardo Villalobos genaamd Alcachofa. Het nummer is Easy Lee. Het is elektronische muziek, in het alternatieve techno genre
Het eerste wat opvalt is de enorme zwartheid die de versterker heeft ivm de Arcam. Echte stilte!
Als het laag doorkomt in het nummer, voel ik direct een druk op mijn borst, net als in de club eigenlijk. Zeer scherpe afbeelding, alle tingeltjes en tangeltjes zijn zeer scherp afgebeeld en worden snel weergegeven.
Van enige kleur kan ik niets ontdekken. Lijkt me super neutraal. Laag is dus lekker punchy en snel. totaal beheerst en super strak. Enorme controle. Echt club/discotheek gevoel en het heeft iets weg van een grote PA installatie.
Op de Arcam P7, is het allemaal wat liever, maar ook weer op een of andere manier muzikaler. Waarschijnlijk omdat de Arcam P7 iets meer kleur geeft. Het swingt wat meer op de Arcam, je zit sneller met je voeten te bewegen. Ook verschrikkelijk lekker om naar te luisteren. Strakke bass heeft de P7 ook zeer zeker, maar het PA geluid is verdwenen, en daarmee ook het discotheek/club gevoel.
Nog maar meer techno dan maar, want het smaakt naar meer!!  8)
Van het album Berlin Calling van Paul Kalkbrenner draai ik eerst Gebrun Gebrun en daarna Queer Fellow.
Wat direct opvalt op de JBL S7165 is het PA achting geluid. Echt Live, alsof je bij een openlucht live concert van Paul Kalkbrenner aanwezig bent. Het heeft Controle, overzicht rust en het gaat werkelijk heel goed.
Bij Queer fellow wordt de stereo opname als een echte 3D surroundbeleving de kamer ingeslingerd. En dat uit twee luidsprekers. Alles is volledig los in de ruimte.
Bij de Arcam P7 merk je gelijk dat het PA geluid weer verdwenen is. Qua timing en ritme kan ik de Arcam toch wel beter noemen dan de JBL S7165, ook heeft de P7 meer kleur, wat bij muziek toch wel erg prettig is. Qua holografische afbeelding zijn de versterkers gelijkwaardig aan elkaar.
Laten we maar eens een echte klankkleur test doen, door wat klassieke muziek te draaien.
Bach viool concert van uitgevoerd door Sergey Khachatryan.
Op de JBL S7165 is de viool van van Sergey erg groot, een veel te grote onsubtiele afbeelding van de viool. Hier klopt iets niet. Aangezet groots, te Amerikaans zou ik zeggen. Tonaal klinkt het scherp, niet prettig en niet zoals een viool hoort te klinken. Het doet me niets. Ik zet het snel weer uit.
Op de P7 is de afbeelding van de viool kleiner, meer in verhouding. Tonaal is het zeer prettig om naar te luisteren, veel echter. Het doet me veel meer, krijg kippenvel en wordt gegrepen door de muziek. Emotie voert de boventoon.
Nog maar iets klassieks dan. Beethovens 7e symfonie door het gewandhaus orchester Leipzich o.l.v. Riccardo Chailly (Decca)
Ook hier weer het zelfde eigenlijk. Op de JBL scherp, aangezet, weinig subtiel, vermoeiend om naar te luisteren.
Je raad het al, op de Arcam P7 betere klankkleur, meer in verhouding. Vooral de subtiliteit in de zachte passages en harde passages is veel beter. Muzikaal zullen we maar zeggen.
Toch nog maar eens iets anders proberen, Pop, Chris Isaak met Pretty Girls don't cry
Op de JBL gelijk het gevoel dat je bij een live optreden zit van Chris. De stem van Chris klinkt live en open. Ik hoor veel rust en kan daardoor goed de detaillering horen.
Op de P7 klinkt het lief, prettig, timing is beter, maar het is geen live optreden meer, het is een studio opname geworden, wat het in werkelijkheid ook is!  ::)

Dan op naar waar het echt om draait in mijn HT, de films, want daar gaat het ten slotte om. Voor muziek heb ik immers al een andere mooie set.
Blade 2, met een normale DTS soundtrack in 5.1 De sub gaat ook aan! Ik luister op 70db volume (referentieniveau)
De rust en zwartheid die de JBL S7165 heeft komt nu echt goed tot zijn recht. Dit is fenomenaal. Er is zoveel controle en autoriteit bij deze versterker. De set geeft geen krimp. Het gemak en overzicht waarmee alles wordt weergegeven is erg prettig en ontspannen. Luistermoeheid bij dit referentievolume zal niet optreden. En omdat het zo lekker hard staat klinkt het allemaal waanzinnig spectaculair. Het is zeer holografisch, je hoort alles heel duidelijk. Echt heel goed!
Kenmerk is openheid, zeer dynamisch, snel, agressief, het schreeuwt als het moet schreeuwen en dat alles met een super gemak.
Welke film ik er ook op draai, Fast 5, Transformers, ik kom steeds tot dezelfde conclusies. Dit is echt heel heel goed.
De P7 blijft hier toch wel iets bij achter. Het heeft niet die controle, overzicht, gemak en zwartheid van de JBL. De Arcam is wat terughoudender, meer geknepen, niet zo vrij als de JBL. Hierdoor klinkt het relatief wat platter, met minder detaillering! Ook hier zou je kunnen zeggen dat de JBL meer de Pro PA uitstraling heeft, wat ik persoonlijk wenselijk vind voor in de bioscoop. Het benaderd meer het echte bioscoop geluid voor thuis.
Je moet dit wel in de juiste verhouding zien, de P7 is een erg goede eindversterker, maar de S7165 is voor films gewoon een maatje beter.
Je zou dus kunnen zeggen dat de JBL S7165 goed aansluit bij de JBL Project Array speakers als het om films gaat, maar ga je echt voor muziek, kies dan de Arcam. Ga je voor films en luister je veel klassieke muziek of jazz, kies de Arcam. Ga je voor Amerikaans gooi en smijtwerk kies de JBL!!  :headbanging:

Gegroet,
Jiri


Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

LittleNinja

Ik wilde al suggereren om een zwarte P7 te nemen om de zwartheid van de versterker toe te laten nemen.... :P
Maar je gebruikt al een zwarte...  :ph34r:
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

garmtz

Leuk review! Kan me er wel in vinden!

jasjenl

Citaat van: LittleNinja op juni  4, 2012, 16:35:22
Ik wilde al suggereren om een zwarte P7 te nemen om de zwartheid van de versterker toe te laten nemen.... :P
Maar je gebruikt al een zwarte...  :ph34r:
Maar aan de foto's te zien zou de Arcam met behulp van een stofdoekje nog wel veel zwarter kunnen worden ;)
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

Jiri

#4
Citaat van: jasjenl op juni  4, 2012, 17:44:54
Maar aan de foto's te zien zou de Arcam met behulp van een stofdoekje nog wel veel zwarter kunnen worden ;)

Ehhm, die stoffige doos die jij bedoeld is de AV888 niet de P7 :crazy:
Mwoehaaaa  :withstupid:
Sorry zit lekker aan (veel) de wijn
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

Jiri

wat ik mij afvraag is, of de eindversterkers van Lexicon nog veel verschillen met die van JBL Synthesis.
Immers de JBL Synthesis Processor is eigenlijk toch gewoon een Lexicon MC12 HD, dus waarom de eindbakken ook niet van Lexicon?
Of zijn Lexicon Eindbakken Lexicon electronica  en JBL Synthesis eigenlijk Crown of andere electronica?
Vandaar misschien het echte PA effect van de Synthesis bak en is een Lexicon misschien veel geraffineerder en allrounder, dus ook meer voor muziek geschikt?

Gegroet,
Jiri
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

Raphie

alle harman labels gebruiken min of meer dezelfde componenten, het is vooral design en labelling wat verschil maakt.
JBL PRX Power!

Jiri

#7
Wat mij verder nog opviel aan de JBL Bak was dat ieder kanaal als een soort PCI kaart in de versterker geschoven was. Dus makkelijk te vervangen als iets kapot zou gaan of als er een upgrade voorhanden is.
Dat doet mij denken aan het merk Theta. En zowaar zie ik overeenkomsten met Theta.  ::)
Qua vorm dan!
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

sr7000

Ik meen mij te herinneren dat de lexicon versterkers gebouwd werd met componenten van Ada, maar kan dat zo snel even niet terug vinden. Dus misschien vergis ik me.

garmtz

Citaat van: sr7000 op juni  4, 2012, 19:34:38
Ik meen mij te herinneren dat de lexicon versterkers gebouwd werd met componenten van Ada, maar kan dat zo snel even niet terug vinden. Dus misschien vergis ik me.

De 'NT' serie versterkers van Lexicon was gemaakt door Bryston, latere versterkers (in ieder geval de LX-7) waren van Crown. De huidige lijn van zowel Lexicon als JBL Synthesis zal wellicht ook wel mede door Crown zijn ontwikkeld. De versterkers zullen denk ik wel licht anders worden 'gevoiced', maar er zijn denk ik sterke overeenkomsten. Ik denk niet dat de Lexicon versterkers 'muzikaler' ofzo zijn. Ik heb de LX-7 in huis gehad en die was ook behoorlijk 'PA'... :)

Jiri

Citaat van: garmtz op juni  4, 2012, 19:58:08
De 'NT' serie versterkers van Lexicon was gemaakt door Bryston, latere versterkers (in ieder geval de LX-7) waren van Crown. De huidige lijn van zowel Lexicon als JBL Synthesis zal wellicht ook wel mede door Crown zijn ontwikkeld. De versterkers zullen denk ik wel licht anders worden 'gevoiced', maar er zijn denk ik sterke overeenkomsten. Ik denk niet dat de Lexicon versterkers 'muzikaler' ofzo zijn. Ik heb de LX-7 in huis gehad en die was ook behoorlijk 'PA'... :)

Yep, Crown is ook echte PA en wordt bijna in alle met JBL speakers uitgeruste bioscopen als versterking gebruikt, dus als de Lexicons ook op basis van Crown zijn en de Synthesis ook, dan zullen ze in basis hetzelfde klinken, alleen is de Synthesis lijn echt gevoiced voor JBL speakers en de Lexicon zal meer een allemans vriend moeten zijn, omdat ze ook op B&W, Martin Logan, Tannoy or what ever gebruikt zullen worden. Lijkt mij althans... (theorie van een leek) :withstupid:
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

garmtz

Citaat van: Jiri op juni  4, 2012, 20:03:27
Yep, Crown is ook echte PA en wordt bijna in alle met JBL speakers uitgeruste bioscopen als versterking gebruikt, dus als de Lexicons ook op basis van Crown zijn en de Synthesis ook, dan zullen ze in basis hetzelfde klinken, alleen is de Synthesis lijn echt gevoiced voor JBL speakers en de Lexicon zal meer een allemans vriend moeten zijn, omdat ze ook op B&W, Martin Logan, Tannoy or what ever gebruikt zullen worden. Lijkt mij althans... (theorie van een leek) :withstupid:

Geen idee... :)  Zal het eens aan de importeur vragen...

road rebel


Matthieu

Is de JBL net nieuw uit doos?
Als dat zo is dan, zou dat kunnen verklaren dat hij minder swingt, en nog ingespeeld moet worden.
Kan het ook zijn dat de ander liever klinkt omdat deze vertrouwd voor je is?

Ik ben niet zo'n grote jongen Qua budget, maar ik heb zonet mijn Onkyo NR3009 aangesloten en die draaid nu ruim een dag.
Deze hoor je gewoon mooier worden.
Of het zit allemaal gewoon tussen mijn oren hoor. ;)

Ik vind dat je wel op een levedige manier verteld hoe je het beleeft.
Dit maakt het voor ons erg visueel en goed te volgen.
Erg leuke review.
Dank je wel.

bmateijsen


thommy

Ik zou graag de 5 kanaals S5165 eens in mijn set willen uitproberen.

Weet er iemand waar ik deze Synthesis kan bekomen en misschien kopen?

Ik hou wel van dat groots geluid met film en ben benieuwd voor het verschil met mijn huidige Sunfire Cinema Grand Signature 5ch.

bmateijsen

Citaat van: thommy op augustus 27, 2012, 20:26:50
Ik zou graag de 5 kanaals S5165 eens in mijn set willen uitproberen.

Weet er iemand waar ik deze Synthesis kan bekomen en misschien kopen?

Ik hou wel van dat groots geluid met film en ben benieuwd voor het verschil met mijn huidige Sunfire Cinema Grand Signature 5ch.

Wij zijn Synthesis dealer, neem anders even contact op ;).

Groet,

Bjorn