Luidsprekers beoordelen, hoe doen jullie het?

Started by Arno P, May 31, 2012, 20:31:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Alex Groningen

Quote from: ArjanR1 on June  2, 2012, 12:07:34
Ik vind de cd van Yello, Touch, goed om speakers op de beoordelen.


Bedankt. Ik maar zoeken en zoeken naar deze cd maar kon niet meer op de naam komen.
Ga hem gelijk bestellen. Vind alleen de prijs nergens over gaan €25,- >:(

Willy de Woofer

Fragment 1: Astrud Gilbert met het orkest van James Last. (30 jaar oude opname).
Veel percussie, lichte stem van Astrud, ik wil goed horen hoe beroerd de meneer zingt, trombonesolo waarbij het trillen van de beker hoorbaar moet zijn, duidelijke basgitaar, drums.
Fragment 2: Freddy Hubbard. (30 jaar oude opname)
Begint met conga's(de handen wil ik kunnen "zien"), basgitaar die verderop een octaaf lager gaat en die tonen moeten nog goed hoorbaar zijn, trompet en sax moeten goed gescheiden hoorbaar blijven, saxsolo met veel geluiden om de tonen heen.
Fragmant 3: Wycliff Gorden Quintet (zeer goede opname van de laatste jaren)
Veel instumenten komen solistisch aan bod(jazz). Ze moeten uit de l.s. knallen.
Fragment 4: STS Audiofiele opname
De zangeres moet bijna bij je op schoot zitten.

Klout10

Gewoon, lekker de muziek draaien die ik altijd luister...
Current system: Rega Planar 8 with Ania MC | Linn Selekt DSM Edition Hub | Stereo Power Amplifier Cartridge | Organik DAC | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's

CZ79

Quote from: Willy de Woofer on June  2, 2012, 19:33:06
Fragment 1: Astrud Gilbert met het orkest van James Last. (30 jaar oude opname).
Veel percussie, lichte stem van Astrud, ik wil goed horen hoe beroerd de meneer zingt, trombonesolo waarbij het trillen van de beker hoorbaar moet zijn, duidelijke basgitaar, drums.
Fragment 2: Freddy Hubbard. (30 jaar oude opname)
Begint met conga's(de handen wil ik kunnen "zien"), basgitaar die verderop een octaaf lager gaat en die tonen moeten nog goed hoorbaar zijn, trompet en sax moeten goed gescheiden hoorbaar blijven, saxsolo met veel geluiden om de tonen heen.
Fragmant 3: Wycliff Gorden Quintet (zeer goede opname van de laatste jaren)
Veel instumenten komen solistisch aan bod(jazz). Ze moeten uit de l.s. knallen.
Fragment 4: STS Audiofiele opname
De zangeres moet bijna bij je op schoot zitten.

Over welke STS editie/ welk nummer heb je het?
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Willy de Woofer

Quote from: cz79 on June  2, 2012, 21:31:20
Over welke STS editie/ welk nummer heb je het?
Het is maar "bij wijze van spreken" dat ze op je schoot komt zitten.

CZ79

Ah ok, is ook zo maar dacht dat je naar een bepaald nummer refereerde.
De 15e editie wordt ook weer een mooie, met (aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid) muziek van:

- Muddy Waters
- Illinois Jaquet
- Hugh Masekela
- Laurence Juber & Preston Reed
- Melody Gardot
- Jack Johnson
- Loreena Mc Kennitt
- John Campbell
- Eleanora Mc Evoy
- Marc Berthoumieux
- Marcus Miller

Vernomen uit betrouwbare bron ;)
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Arno P

Quote from: Arno P on June  2, 2012, 16:17:00
Het is een grote rommel in de woonkamer door de stapels CD's en LP's...wat heb ik veel geluisterd en genoteerd.

Ik denk dat ik er nagenoeg uit ben en de ervaringen zijn onder andere...

Oorgevoeligheidscurve in gedachten houden tijdens het luisteren....
Ik heb voor het mid nagenoeg voor alle opnamen het filter tot 2 keuzemogelijkheden kunnen beperken waarbij de stem net iets naar achteren danwel naar voor wordt verplaatst. Bij hoger volume kan het mid een beetje meer "pit" gebruiken (oorgevoeligheidscurve) en bij lager volume is het bij een aantal opnamen net weer iets tegen het randje en is er een tikje lager nodig (heb het hier over een dB of 2)
Tweeter blijft op de laagste stand meedraaien en rond het geluid netjes af waar het hoort zonder aanwezig te zijn

Ook een bevinding:
Bij gemiddeld geluidsniveau en opnamen met een goed aandeel laag en enkel een stem in het middengebied dan kan het voor het gevoel in het midden iets HOTTER zijn, maar gaat er in het middengebied veel meer gebeuren dan enkel een stem, dan wordt de energie in het midden net een tikje teveel en kan het beter een stapje terug gaan.....ga je dan vervolgens in de HOT middengebiedstand naar een hoger volume, dan past het weer perfect.

Erg boeiend deze studie

En hier staat ongeveer alles nog beter uitgelegd, inclusief maskering

http://www.breem.nl/fldtechniek/pggehoor.htm

chansig

Dead can dance is een favo van mij om te testen, Yello ook altijd leuk en voor het wat stevigere werk Guano Apes voor stem gebruik ik ook Trijntje Oosterhuis.....vaak heb ik aan dead can dance wel genoeg. Als dat niet klinkt, klinkt eigenlijk de rest ook niet.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

CZ79

Youn Sun Nah - Voyage is ook een mooie tester, verder Buddy Guy (Blues Singer) en Hans Theessink (Slow Train)
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Kingpin

Quote from: ArjanR1 on June  2, 2012, 12:07:34
Ik vind de cd van Yello, Touch, goed om speakers op de beoordelen.
Zit her en der veel laag in, en het is erg ruimtelijk.

Gebruik ook vaak de demo cd's van Usher. (van de speakers, niet die rapper)
Als je Yello wat vind luister dan ook eens naar Ozric Tentacles, in m'n diensttijd al mee in aanraking gekomen, geweldig, vooral de oudere nummers die live werden ingedrumt met vette bass partijen!
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

erik s.

Quote from: Kingpin on June  4, 2012, 13:04:56
Als je Yello wat vind luister dan ook eens naar Ozric Tentacles, in m'n diensttijd al mee in aanraking gekomen, geweldig, vooral de oudere nummers die live werden ingedrumt met vette bass partijen!
leg de joint maar vast klaar...  :D
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Kingpin

#36
Quote from: erik s. on June  4, 2012, 13:06:43
leg de joint maar vast klaar...  :D
Sterker nog ... ik rook niet en ben echt anti drugs maar bij het beluisteren waan je je idd in hogere sferen.
Diegene destijds die deze muziek had was ook geregeld op een andere planeet idd  :D
Maar er zitten best hele mooie stukken tussen.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

garmtz

Er is wel een verschil bij mij in de nummers die ik gebruik voor het BEOORDELEN van speakers en het NEERZETTEN van luidsprekers. Voor het tunen van de plaatsing van een speaker heb ik inmiddels mijn vaste tracks:

- Hildegard von Bingen - A Feather on the breath of God (diverse nummers, perfect om de toe-in, maar ook onderlinge afstand tussen speakers te perfectioneren)
- Anne Galowich - Harpsichord (1e nummer: hiermee kun je de maximale afstand tussen de speakers goed beoordelen, alsmede de toe-in)
- Bozz Scaggs - Dig (Thanks to You, veel diep aangehouden laag, bepaling van de meest neutrale plek van de speakers voor de laagweergave)

Voor het beoordelen (eigenlijk een bloemlezing):

- Pansonic - Katodivaihe (Laptev Sea, diepgang en strakte in het laag)
- Bozz Scaggs - Dig (thanks to you, idem)
- Paul Simon - Graceland (Homeless/Diamonds on the Soles of her shoes, voor ruimtelijkheid, natuurlijkheid)
- Anouar Brahem - The Eyes of Rita (hele album, natuurlijke klankkleuren, detaillering)
- Mike Oldield - Amarok (hele album, dynamiek, directheid)
- Divers koorwerk, o.a. Psalms of Repentence van Schnittke (ECM) voor natuurlijkheid, dynamiek, belastbaarheid (koor is heel moeilijk luid weer te geven door bijna alle speakers)
- Divers koperwerk, zowel klassiek als jazz (koper is het moeilijkste voor bijna iedere speaker)

En verder echt zo veel mogelijk verschillende dingen. Ik heb een extreem brede muzieksmaak, dus ik sta erop dat een speaker geen voorkeur heeft. Liever een all-round speaker dan een uitblinker in 1 of 2 punten.