hoogste tonen geven een kraak in de woofer; filter kapot?

Gestart door botsen, mei 2, 2012, 13:10:28

Vorige topic - Volgende topic

botsen

Heb een paar weken terug een paar Keesonic (jaren 80) driewegspeakers gekocht.

Nu viel me bij de hoogste tonen (van bijvoorbeeld piano) een kraak in de speakers op. Ik dacht aanvankelijk dat de tweeter kapot was, maar nu blijkt de kraak uit de woofer te komen. Kan iemand me vertellen hoe dit komt? Is het filter dan kapot? Ik denk zelf van wel, omdat de tonen ook minder gescheiden lijken dan in de andere speaker (laag/midden/hoog), maar ik heb niet zoveel technisch inzicht. Graag jullie ideeen.

botsen

Of is het ook mogelijk dat je het in de tweeter kunt horen als de woofer kapot is?

spike155

Klinkt als een typisch issue met het filter.
Maar het kan ook zijn dat in de tweeter sluiting wordt gemaakt (Bij hoger belasting)
en terugkoppeling onstaat naar het filter.
Living Room:
Marantz PM6007, Heos Link, Acoustic Energy AE-100.2 fronts, LG OLED65C25LB, HEOS Bar, HEOS SUB, HEOS 1 HS2 rears.
Kitchen: Heos AMP, Magnat Interior ICP 52
Rec Room: Heos AVR, Panasonic TX-58GXW804, PS2, PS3, PS4, Nintendo Switch, Apple TV 4K, Panasonic DMP-BD60, KEF KHT 3001SE Front, KEF KHT 3001SE center, KEF Kube2 Sub, KEF KHT 3001SE rears.

chansig

Of, en dat zou je makkelijk kunnen achterhalen, de woofer is wat uitgezakt door de jaren heen en bij in/uit zetten krakend geluid voortbrengt. De woofers loshalen en dan een halve slag draaien, vastzetten en proberen.

Wie weet.

Gr Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

botsen

Citaat van: chansig op mei  3, 2012, 12:58:13
Of, en dat zou je makkelijk kunnen achterhalen, de woofer is wat uitgezakt door de jaren heen en bij in/uit zetten krakend geluid voortbrengt. De woofers loshalen en dan een halve slag draaien, vastzetten en proberen.

Wie weet.

Gr Hans

Maar de kraak is alleen bij de allerhoogste noten (veel muziek waar geen hoge noten inzit klinkt prima), ik zou aannemen dat deze de woofer helemaal niet horen te bereiken?

botsen

Citaat van: spike155 op mei  3, 2012, 12:02:45
Klinkt als een typisch issue met het filter.
Maar het kan ook zijn dat in de tweeter sluiting wordt gemaakt (Bij hoger belasting)
en terugkoppeling onstaat naar het filter.

Klinkt mij logisch in de oren. Toch maar een professional naar laten kijken dan

Ik ken eigenlijk geen mensen/bedrijven die speakers repareren. Iemand die een dergelijk bedrijf kent in de regio Nijmegen?

quattronl

Wellicht doet Audio Service in Elst zoiets ook. Zijn officieel Marantz Service Center. Een ook lekker vlakbij ;)
Even een belletje plegen dus.
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

botsen

Citaat van: quattronl op mei  3, 2012, 15:24:22
Wellicht doet Audio Service in Elst zoiets ook. Zijn officieel Marantz Service Center. Een ook lekker vlakbij ;)
Even een belletje plegen dus.

Heb contact met hen gehad. Breng de speaker eerdaags naar hen toe en dan weet ik een paar dagen later meer.