CD Tweaks...

Gestart door SiR-ROUND, november 30, 2003, 20:57:30

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Audiofiel

Citaat van: chansig op augustus 30, 2012, 18:38:00
Als je toevallig (en wie heeft dat niet...) vast nog wel een dikke woofer liggen....probeer het eens.

Been there, done that...

De meeste audioliefhebbers of forumleden hebben bij mij die test al mogen ervaren. Met een dikke magneet (bijvoorbeeld ScanSpeak 18W8545 met 1 Tesla aan kracht) kun je een CD ook prima demagnetiseren. Het resultaat is duidelijk hoorbaar en geeft een strakker laag, meer definitie en vooral een rustiger geluidsbeeld. Eerlijk gezegd, (slechts) een enkeling hoorde het niet, maar het meerendeel wel. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

chansig

De cd had ook de neiging om aan de woofer te blijven plakken ?

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Snowmaster

#302
Citaat van: Audiofiel op augustus 30, 2012, 20:25:02
Been there, done that...

De meeste audioliefhebbers of forumleden hebben bij mij die test al mogen ervaren. Met een dikke magneet (bijvoorbeeld ScanSpeak 18W8545 met 1 Tesla aan kracht) kun je een CD ook prima demagnetiseren. Het resultaat is duidelijk hoorbaar en geeft een strakker laag, meer definitie en vooral een rustiger geluidsbeeld. Eerlijk gezegd, (slechts) een enkeling hoorde het niet, maar het meerendeel wel. ;)

Even zonder gein, hoe doe je dat dan?

Ik haal morgen nog een magneet en bij gelijkwaardig resultaat gaat die demagnetiseerder op marktplaats.  Als dit klopt dan is dit het zoveelste bewijs dat je als audioliefhebber voortdurend te veel betaalt voor allerlei ongein. 
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Peerless Monster

Citaat van: Snowmaster op augustus 30, 2012, 20:49:59
Even zonder gein, hoe doe je dat dan?

Ik haal morgen nog een magneet en bij gelijkwaardig resultaat gaat die demagnetiseerder op marktplaats.  Als dit klopt dan is dit het zoveelste bewijs dat je als audioliefhebber voortdurend te veel betaald voor allerlei ongein. 

Gewoon 1 x beschreven en 1 x onbeschreven langs de magneet halen...
Heeft zijn diensten zwaar bewezen.
Niks geen hocus pocus, gewoon natuurkunde.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Snowmaster

Citaat van: Peerless Monster op augustus 30, 2012, 21:00:19
Gewoon 1 x beschreven en 1 x onbeschreven langs de magneet halen...

Dan ben je een paar krassen rijker....... :P

Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Peerless Monster

Citaat van: Snowmaster op augustus 30, 2012, 21:08:18


Dan ben je een paar krassen rijker....... :P



Frank. Neeeeeeeeee!!!
Das ook natuurkunde.
Nee met een lange haal op ongeveer een centimeter afstand...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Snowmaster

Citaat van: Peerless Monster op augustus 30, 2012, 21:12:20
Frank. Neeeeeeeeee!!!
Das ook natuurkunde.
Nee met een lange haal op ongeveer een centimeter afstand...

Ha,ha,  dat snapte ik nog wel. 

Zal het wel eens proberen.
Doe het met twee identiek gebrande schijfjes en zal eens kijken of te veel magnetisme ook merkbaar is. Altijd leuk dit soort proefjes. 
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

BernHardN

En voor diegene die denken dat aluminium niks heeft te maken met magnetisme...

Citaat.....Het is een goede geleider, het is niet ferromagnetisch, maar kan bij het in contact komen met een hele krachtige magneet wel zijn eigen zwerfstroom en zo een tegengesteld magnetisch veld opwekken.



Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

jowi

#308
Citaat van: Peerless Monster op augustus 30, 2012, 21:00:19
Niks geen hocus pocus, gewoon natuurkunde.
Leg eens uit? Want zo kleine hoeveelheid metaal, ALS dat al in de cd of verf zit, zal toch nooit genoeg zijn om de laser(kop neem ik aan)? van positie te doen veranderen... zodanig dat er bitfouten ontstaan die niet eer gecorrigeerd kunnen worden... zeker niet als eea ook nog eens snel ronddraait zou je zeggen...wat is dan volgens zij die dit waarnemen, de verklaring? Het enige wat ik me kan voorstellen is dat een bewegend magnetisch veld stroom kan opwekken in een geleider... maar ook dat zal zo minimaal zijn... en waarom zou een cd uit zichzelf magnetisch zijn? En zou je, als de cd NIEt magnetisch is, hem JUIST magnetisch maken met een magneet, en dus JUIST een bewegend magnetisch veld creeeren en JUIST problemen :)

Ik vraag me zelfs af of een cd wel aan een magneet blijft plakken? Iemand dat al eens geprobeerd? Want zo niet dan is dit echt make belief...

vik

Ik ben ook in het bezit van de XLO Reference Recordings Test & burn-in cd.

Daar staan ook 2 demagnetizing tracks op:

Demagnetizing Sweep en Demagnetizing Fade.

Ik zal dat ook eens vergelijken.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

CZ79

Beetje hetzelfde als de Densen Demagic CD
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Audiofiel

Citaat van: chansig op augustus 30, 2012, 20:40:16
De cd had ook de neiging om aan de woofer te blijven plakken ?

Citaat van: jowi op augustus 30, 2012, 22:23:54
Ik vraag me zelfs af of een cd wel aan een magneet blijft plakken? Iemand dat al eens geprobeerd? Want zo niet dan is dit echt make belief...

Ik verbaas mij over jullie opmerkingen. Zijn jullie beide alleen overtuigd van magnetische velden als er iets met kracht naar toe vliegt? Misschien teveel films gekeken? ;D


Er zijn tal van magnetische velden die een stuk subtieler opereren, dat lijkt mij iets dat iedereen op de lagere school al leert. Je kompas vliegt ook niet ineens naar de pool toe vanwege de sterke magnetische kracht en ook je pinpas blijft niet op de eerder genoemde ScanSpeak woofer van 1 Tesla kleven... ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

jowi

Citaat van: Audiofiel op augustus 31, 2012, 09:58:28
Ik verbaas mij over jullie opmerkingen. Zijn jullie beide alleen overtuigd van magnetische velden als er iets met kracht naar toe vliegt? Misschien teveel films gekeken? ;D

Er zijn tal van magnetische velden die een stuk subtieler opereren, dat lijkt mij iets dat iedereen op de lagere school al leert. Je kompas vliegt ook niet ineens naar de pool toe vanwege de sterke magnetische kracht en ook je pinpas blijft niet op de eerder genoemde ScanSpeak woofer van 1 Tesla kleven... ::)
Dat begrijp ik; maar dat argument wordt vervolgens WEL gebruikt door eeeh 'believers'... immers de laserkop zou door dit magnetisch veld zo in de war raken dat ie spontaan fouten gaat maken... of het veld is zo sterk dat er spanningen opgewekt worden... dus als DAT kan, zou het ook sterk genoeg moeten zijn om 'er iets met kracht naar toe te laten vliegen'.... ja het zijn niet mijn woorden of beweringen...

Maar goed, nog steeds niemand die het echt uit kan leggen WAT er dan precies gebeurt in je speler met 'magnetische' cd's? En wat er dan anders gaat met 'gedemagnetiseerde' cd's?

chansig

Citaat van: Audiofiel op augustus 31, 2012, 09:58:28

en ook je pinpas blijft niet op de eerder genoemde ScanSpeak woofer van 1 Tesla kleven... ::)

Maar volgens mij moet je dat ook niet doen...mijn gevoel zegt dat het ten koste gaat van de bruikzaamheid van de pas.

En de kompas wijst altijd (als hij goed werkt) naar het noorden en bij een veelfout aan verschillende magnetische krachten zal de kompas ontregeld zijn.

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Audiofiel

Citaat van: chansig op augustus 31, 2012, 13:27:30
Maar volgens mij moet je dat ook niet doen...mijn gevoel zegt dat het ten koste gaat van de bruikzaamheid van de pas.

En de kompas wijst altijd (als hij goed werkt) naar het noorden en bij een veelfout aan verschillende magnetische krachten zal de kompas ontregeld zijn.

Juist. Magnetische krachten kunnen een ontregeling veroorzaken. Zo kan ook een lichtbundel worden verstoord. Een goed voorbeeld daarvan zie je bij het poollicht, dat door het aardmagnetisch veld ontstaat.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Snowmaster

Eigenlijk vreemd dat niemand vragen stelt over de pinpas met magneetstrip.

Zo'n pas is namelijk volledige onzin, want hij blijft niet aan een magneet plakken  ::).
Laat staan dat je daarmee een automaat in beweging kunt zetten om iemand geld uit te betalen.
Je persoonlijk gegevens op zo'n pas.....pffff.  Staat je pincode ook nog op zo'n magneetstrip....ha,ha.
Kan toch niet, want het is gewoon een zwart stripje en niet eens magnetisch. Ik heb mijn magneet er tegenaan gehouden en hij betaalt helemaal geen geld (meer) uit. Dus volledige onzin, zo'n "zwarte stripverhaal".
Die nieuwe passen werken wel want die hebben een chip.  Dat is digitaal meetbaar en wetenschappelijk bewezen  :P.

Soms kan ik er niet meer tegen.....al die hakken in het zand en dat oeverloze gelul over bewijslasten en wetenschap.... :crazy:.


Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Audiofiel

Citaat van: Snowmaster op augustus 31, 2012, 13:59:54
Kan toch niet, want het is gewoon een zwart stripje en niet eens magnetisch. Ik heb mijn magneet er tegenaan gehouden en hij betaalt helemaal geen geld (meer) uit. Dus volledige onzin, zo'n "zwarte stripverhaal".

ROTFLOL :P



Wat men niet kan zien en begrijpen, is eng en gevaarlijk.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

jowi

Citaat van: Audiofiel op augustus 31, 2012, 13:53:52
Juist. Magnetische krachten kunnen een ontregeling veroorzaken. Zo kan ook een lichtbundel worden verstoord. Een goed voorbeeld daarvan zie je bij het poollicht, dat door het aardmagnetisch veld ontstaat.
Nee. Dat is geen licht wat door magnetisme ontregeld wordt, dat zijn deeltjes die op het aardmagnetisch veld 'botsen' en vervolgens energie in de vorm van licht uitstralen... dat is écht iets anders. Maar het geeft wel mooi aan hoe de gemiddelde audiofiel (no pun intended) de klok en de klepel verward en er zonder enige kennis maar alles aan de haren bijtrekt om het onverklaarbare (en naar mijn mening niet bestaanbare) enig bestaansrecht te geven...

jowi

Citaat van: Audiofiel op augustus 31, 2012, 14:08:23
Wat men niet kan zien en begrijpen, is eng en gevaarlijk.
Wat naar mijn mening NOG gevaarlijker is, is dat bij onbegrip er maar wat speciaals en magisch voor verzonnen wordt om het dan maar te 'verklaren', en dan liefst op een manier die erg handig uitkomt. Zo zijn complete godsdiensten ontstaan. Puur uit onbegrip en domheid... dát is pas erg.

chansig

Citaat van: Snowmaster op augustus 31, 2012, 13:59:54
Eigenlijk vreemd dat niemand vragen stelt over de pinpas met magneetstrip.

Zo'n pas is namelijk volledige onzin, want hij blijft niet aan een magneet plakken  ::).
Laat staan dat je daarmee een automaat in beweging kunt zetten om iemand geld uit te betalen.
Je persoonlijk gegevens op zo'n pas.....pffff.  Staat je pincode ook nog op zo'n magneetstrip....ha,ha.
Kan toch niet, want het is gewoon een zwart stripje en niet eens magnetisch. Ik heb mijn magneet er tegenaan gehouden en hij betaalt helemaal geen geld (meer) uit. Dus volledige onzin, zo'n "zwarte stripverhaal".
Die nieuwe passen werken wel want die hebben een chip.  Dat is digitaal meetbaar en wetenschappelijk bewezen  :P.

Soms kan ik er niet meer tegen.....al die hakken in het zand en dat oeverloze gelul over bewijslasten en wetenschap.... :crazy:.

Je haalt het eea (ws onbewust) door elkaar. Het feitelijk bewijs dat wanneer je je pinpas langs een magneet haalt en hij het dan niet meer doet...is dat je geen geld meer uit de automaat krijgt.

Dat jouw suggestie 1 van je hele sterke vaardigheden is dan wel weer mooi. Je komt bij de kassa komt en zegt: wilt u dit briefje voor mij wisselen...heb ik zojuist uit de betaalautomaat gehaald (met een pas die niet werkt omdat je zo stom was hem langs en op een woofer te leggen gedurende een nacht).

Niet raar opkijken als de mevrouw achter de kassa niets geeft en de beveiliging gaat roepen. :D

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

BernHardN

dan kan je beter anti-static spray gebruiken voor de CD's het wordt toch opgewekt door wrijving met de (warme) lucht.

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

Audiofiel

Citaat van: chansig op augustus 31, 2012, 14:31:22
Het feitelijk bewijs dat wanneer je je pinpas langs een magneet haalt en hij het dan niet meer doet...is dat je geen geld meer uit de automaat krijgt.

Gezien de frequentheid van landelijke storingen bij banken is dat geen sluitend bewijs. Laat staan dat het de oorzakelijkheid valide aantoont. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Citaat van: jowi op augustus 31, 2012, 14:13:07
Nee. Dat is geen licht wat door magnetisme ontregeld wordt, dat zijn deeltjes die op het aardmagnetisch veld 'botsen' en vervolgens energie in de vorm van licht uitstralen... dat is écht iets anders.

Misschien is poollicht niet het juiste voorbeeld, maar licht blijft een vorm van electromagnetische straling. En is daarom beïnvloedbaar door een ander magnetisch veld. Een snel ronddraaiende schijf (CD draait met 200-500 rpm) met gemagnetiseerde metalen deeltjes in zich, zal een wisselend magnetisch veld opwekken en dus invloed hebben op de bundel licht.

CitaatMaar het geeft wel mooi aan hoe de gemiddelde audiofiel (no pun intended) de klok en de klepel verward en er zonder enige kennis maar alles aan de haren bijtrekt om het onverklaarbare (en naar mijn mening niet bestaanbare) enig bestaansrecht te geven...

Dank je. Maar onderstaand getuigt naar mijn idee net zo goed van 'de klok en de klepel':

Citaat van: jowi op augustus 30, 2012, 22:23:54
Leg eens uit? Want zo kleine hoeveelheid metaal, ALS dat al in de cd of verf zit, zal toch nooit genoeg zijn om de laser(kop neem ik aan)? van positie te doen veranderen... zodanig dat er bitfouten ontstaan die niet eer gecorrigeerd kunnen worden... zeker niet als eea ook nog eens snel ronddraait zou je zeggen...wat is dan volgens zij die dit waarnemen, de verklaring? Het enige wat ik me kan voorstellen is dat een bewegend magnetisch veld stroom kan opwekken in een geleider... maar ook dat zal zo minimaal zijn... en waarom zou een cd uit zichzelf magnetisch zijn? En zou je, als de cd NIEt magnetisch is, hem JUIST magnetisch maken met een magneet, en dus JUIST een bewegend magnetisch veld creeeren en JUIST problemen :)

Ik vraag me zelfs af of een cd wel aan een magneet blijft plakken? Iemand dat al eens geprobeerd? Want zo niet dan is dit echt make belief...

De laserkop zal niet van positie veranderen. Het gaat om de bundel licht die op de CD valt en wordt teruggekaatst (of juist niet bij een putje). Als die stroom van licht wordt verstoord, is het best aan te nemen dat dat uiteindelijk te horen zal zijn (in de vorm van bijvoorbeeld meer jitter).
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Erik van Voorst (in memoriam)

 Wat ik altijd bemerk is dat er altijd een wederzijdse DRANG is om elkaar te overtuigen....ik bedoel de een hoort het en de ander niet...dus de een koopt het en de ander niet...

En wat is het nut om het geheel dan technisch uiteen te willen hebben gezet....juist ook weer om de ander te overtuigen dat hij zich....uhhhhhh...vergist  :devil:
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Audiofiel

Overigens heeft het effect van de methode 'demagnetiseren met een sterke magneet' naar mijn idee niet alleen te maken met magnetisch geladen (of ontladen) deeltjes. Ik heb zelf sterk de indruk dat het demagnetiserend effect misschien meer met het statisch magneetveld van het (polycarbonaat) schijfje te maken heeft dan met de (zeer kleine) metalen deeltjes. Wrijf een CD maar eens over een (wollen) trui heen en hou hem dan dicht bij je haren; die zullen overeind gaan staan. Een sterk geladen schijfje dat snel ronddraait lijkt mij een bron van (electromagnetische) storing. :ph34r:
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.