Het 'grote' Rotel topic

Gestart door W.Otter, april 28, 2012, 15:08:54

Vorige topic - Volgende topic

Maro

Citaat van: flakkees op augustus  9, 2013, 09:09:53
misschien kom je eens in de buurt van goeree Overflakkee  :D
:coffee: laat maar weten wanneer je komt

gaan we daarna nog eens over die lat praten  ;)

Beetje uit de buurt maar wie weet.

Citaat van: Kingpin op augustus  9, 2013, 09:10:21
Door een beetje te spelen met de kamer wbt akoestiek kom je een heel eind.
Wel ben ik van mening dat dsp onontbeerlijk is in het laag, maar voor de rest niet.

Zeg niet dat je altijd RC nodig bent ( ik ervaar de meerwaarde trouwens zelf wel maar dat is ieders eigen smaak/keuze) maar een avondje of wat pielen in een doorsnee woning met de bijpassende akoestiek, ben je doorgaans wel nodig. 

Citaat van: flakkees op augustus  9, 2013, 09:11:32

Juist dan lijkt me dsp een must.
tenzij je een 2 x 15'' sub hebt  :D

Juist dan lijkt mee een beetje dsp geen overbodige luxe.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 818v3 * DSP 7200 -  Roon
Mancave : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Thorens TD-403 DD * Fezz Gaia * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE - JVC DLA X7500 Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

flakkees

ik had een mini-dsp voor de sub maar die ging er niet beter van worden
dus verkocht en tevreden .
ik kan er niets anders van maken
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

Maro

Citaat van: flakkees op augustus  9, 2013, 09:22:04
ik had een mini-dsp voor de sub maar die ging er niet beter van worden
dus verkocht en tevreden .
ik kan er niets anders van maken

Even resumerend.

Jij koopt een receiver, regelt niks in, zet daar een sub bij van 2 maal 15 inch draait de boel op tot soms 110 dB en ervaart een perfecte surround bubble.
Zeg niet dat het niet kan (ken je situatie verder niet natuurlijk) maar het lijkt zeer onwaarschijnlijk dat ik het ook mooi ga vinden. :P  Niet dat dat ook maar een beetje relevant is natuurlijk. Als jij er van geniet is het goed.  :headbanging:
Mancave : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Thorens TD-403 DD * Fezz Gaia * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE - JVC DLA X7500 Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

W.Otter

Ik heb zelf ook weinig hoeven sleutelen aan instellingen, al heb ik Rotel alleen nog stereo gehad, de rsp1570 heeft ook geen audessey oid. maar met een DB meter kun je dit zeer precies instellen. Met een half jaartje zal ik het wel meemaken  :D

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

danielo

Citaat van: W.Otter op augustus  8, 2013, 23:50:26
laten we er maar geen discussie van maken  :popcorn: het is inderdaad het opbouwen van componenten in een symmetrische opzet.. nu ik het verhaaltje lees hebben ze er inderdaad een hoop van weten te maken ;) maar je bregijpt dat zo'n apparaat helemaal 'balanced' opbbouwen met afwezigheid van XLR oid een rare manier van werken is.. net als een hoop andere dingen uit het lijstje

Ik wil helemaal geen discussie ik deelde alleen de mening dat het raar is dat als alle units helemaal balanced zijn ze geen xlr's hebben. Tweede wat raar is dat Rotel dan alles balanced doet terwijl classe uit de zelfde stal dat niet voor al hun units doet. Deze twee dingen vond ik vreemd dus denk zoek even de beschrijving op en zoals ik het lees hebben ze een ander idee bij het woord dan wat normaal is. Verder kan je je afvragen wat balanced echt toevoegt in een ht omgeving ik denk als de rest goed gedaan is vrij weinig persoonlijk juist omdat je zolang dingen digitaal wilt houden in een pre/pro als de bron ook digitaal is.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

W.Otter

die mening deel ik 100% dus vanwaar deze reactie?..
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Maro

Citaat van: W.Otter op augustus  9, 2013, 10:37:31
Ik heb zelf ook weinig hoeven sleutelen aan instellingen, al heb ik Rotel alleen nog stereo gehad, de rsp1570 heeft ook geen audessey oid. maar met een DB meter kun je dit zeer precies instellen. Met een half jaartje zal ik het wel meemaken  :D

Als het zo simpel was, dB metertje volumes even aanpassen en klaar. Het gaat om de tijdvertraging, roomEQ ed en dat is niet met de dB meter te meten.

flakkees

Citaat van: Maro op augustus  9, 2013, 09:27:49
Even resumerend.

Jij koopt een receiver, regelt niks in, zet daar een sub bij van 2 maal 15 inch draait de boel op tot soms 110 dB en ervaart een perfecte surround bubble.
Zeg niet dat het niet kan (ken je situatie verder niet natuurlijk) maar het lijkt zeer onwaarschijnlijk dat ik het ook mooi ga vinden. :P  Niet dat dat ook maar een beetje relevant is natuurlijk. Als jij er van geniet is het goed.  :headbanging:

misschien had ik erbij moeten zetten dat ik hier voor een instap modelletje sr5004 van Marantz had

Cobraatje

Citaat van: flakkees op augustus  9, 2013, 10:54:23
misschien had ik erbij moeten zetten dat ik hier voor een instap modelletje sr5004 van Marantz had
Als je nu tevreden bent vooral niet gaan luisteren naar een set die met goede roomcorrectie is ingeregeld ;).
Monitor Audio Platinum 100 3G - Platinum C350 3G - Gold 50 6G - 2x M&K V12+ subs - LG OLED 83G6 - Lyngdorf MP40 2.1 - Mark Levinson no. 535H - Sony UBP-X800M2 Cinemike - NAD M50 - Apple TV 4K 128GB Cinemike

danielo

Citaat van: W.Otter op augustus  9, 2013, 10:51:42
die mening deel ik 100% dus vanwaar deze reactie?..

Je deelt de mening dat die niet balanced is opgebouwd en daarom xlr niet perse logisch is ? Sorry dat was mij nog niet duidelijk..

Maar blijkbaar vind je dat mijn bijdrage overbodig is prima dan lees ik alleen verder en probeer ik niet uit te zoeken als er zulke vragen ontstaan.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

flakkees

Citaat van: Cobraatje op augustus  9, 2013, 11:00:09
Als je nu tevreden bent vooral niet gaan luisteren naar een set die met goede roomcorrectie is ingeregeld ;).

waarom niet ? ik ben niet schuw van upgraden hoor  ;)
en natuurlijk kan het altijd beter . maar ik ben op dit moment nog erg blij met wat er nu staat

W.Otter

Citaat van: danielo op augustus  9, 2013, 11:05:59
Je deelt de mening dat die niet balanced is opgebouwd en daarom xlr niet perse logisch is ? Sorry dat was mij nog niet duidelijk..

Maar blijkbaar vind je dat mijn bijdrage overbodig is prima dan lees ik alleen verder en probeer ik niet uit te zoeken als er zulke vragen ontstaan.

Daniel.

ik zeg alleen als ze bij Rotel zoveel moeite doen om het apparaat symmetrisch (dus in hun woorden: balanced) op te bouwen waarom ze dan niet denken aan XLR aansluitingen etc. ik hoef er geen halve studie van te maken. ik vind helemaal niet dat je bijdrage overbodig is ik denk dat we elkaars insteek niet begrijpen.

W.Otter

Citaat van: Maro op augustus  9, 2013, 10:52:48
Als het zo simpel was, dB metertje volumes even aanpassen en klaar. Het gaat om de tijdvertraging, roomEQ ed en dat is niet met de dB meter te meten.

ik denk dat ik de lat wat minder hoog leg, ik wil gewoon een goede film kunnen kijken met lekker geluid en ik denk dat ik er tegen die tijd zeer tevreden mee ben. heb het druk zat om me ook nog eens te bekommeren over roomEQ ;)

heb je trouwens externe apparaten die dit inregelen? net zoals de antimode bijvoorbeeld? lijkt me wel eens leuk om te testen of dit echt zoveel verschil maakt..

Cobraatje

Citaat van: flakkees op augustus  9, 2013, 11:29:02
waarom niet ? ik ben niet schuw van upgraden hoor  ;)
en natuurlijk kan het altijd beter . maar ik ben op dit moment nog erg blij met wat er nu staat
Ok dan  ;D, ik weet nog toen ik van Audyssey XT met antimode naar Audyssey XT32 met antimode ging.
Het verschil in surroundbubble was echt enorm. Kwam natuurlijk ook omdat ik van een Marantz SR6006 naar een Integra dhc 80.2(vergelijkbaar met de Marantz AV8801) ging.

Citaat van: W.Otter op augustus  9, 2013, 11:38:51
ik denk dat ik de lat wat minder hoog leg, ik wil gewoon een goede film kunnen kijken met lekker geluid en ik denk dat ik er tegen die tijd zeer tevreden mee ben. heb het druk zat om me ook nog eens te bekommeren over roomEQ ;)

heb je trouwens externe apparaten die dit inregelen? net zoals de antimode bijvoorbeeld? lijkt me wel eens leuk om te testen of dit echt zoveel verschil maakt..
Bij mij zorgt de antimode 8033C (maar ook XT32) dat ik van een ietwat boemerige bass naar een strakke bas ga.
Het leuke van de antimode is dat je ook een stand op het apparaat hebt dat je kunt luisteren zonder de correctie van de anti mode. Zo kun je binnen een seconde het verschil tussen wel/geen roomcorrectie horen.   
Monitor Audio Platinum 100 3G - Platinum C350 3G - Gold 50 6G - 2x M&K V12+ subs - LG OLED 83G6 - Lyngdorf MP40 2.1 - Mark Levinson no. 535H - Sony UBP-X800M2 Cinemike - NAD M50 - Apple TV 4K 128GB Cinemike

Maro

Citaat van: W.Otter op augustus  9, 2013, 11:38:51

Oke, kreeg elders de indruk dat je graag een setje CM 9 speakers als rear wel zou willen. Dan neem ik maar even aan dat je surround wel serieus neemt. Als je je daarna niet om zoiets belangrijks als roomEQ wilt bekommeren snap ik het niet goed meer.

W.Otter

als ik dat kan betalen zou het geen probleem zijn nee ;) ik heb me er nog nooit om bekommerd, misschien moet ik er maar eens induiken. Heb het wel ooit gehad maar geen gebruik van gemaakt, ik kan trouwens wel alles handmatig instellen op de Rotel, dus ook vertraging etc.

Kingpin

110dB :wacko: ik heb net een test gedaan en kom niet verder dan 95 dB in surround mode.
En dan ben ik blij dat de plafondplaten niet naar beneden komen.
Het geheel blijft dan nog wel ontzettend strak spelen.

Maak eens een foto of film om te laten zien?
110dB op de luisterplek?
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, MoFi Sourcepoint 10 Master Edition, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

EdwinB

Citaat van: EdwinB op juli 29, 2013, 23:03:58
Voorvesterker:
Onkyo PR-SC5509

Eindversterker:
Rotel  RMB-1575 en Rotel RB-1572

Wat mij opvalt is dat wanneer ik de set aan doe er "gekraak" uit de speakers komt, dit hoor je ook wanneer je van input verandert of wanneer je bijvoorbeeld van PCM naar DTS-HD schakelt bij een Blu-ray.

Ter informatie kom ik nog even terug op bovenstaande. Het "gekraak" bleek uiteindelijk tweeledig te zijn. De Rotels geven een "tikje" in de speakers wanneer de versterker aangaat, het overige "gekraak" werd veroorzaakt door de Onkyo (foutief examplaar hoop ik voor Onkyo, de dealer heeft hem weer meegenomen).

Iedereen in ieder geval nog bedankt voor de reacties en het meedenken!  :)

W.Otter

reef

Citaat van: Guido42 op juni 22, 2013, 20:25:48
Mannen, ik heb thuis een Rotel 1090 voor - en eindversterker. Ik wil ze binnenkort gaan verkopen. Ik merk dat er wel vraag is naar de eindtrap. Weten jullie of er rc 1090 voorversterker goed in de markt ligt. Ik vind het een nogal onderschatte versterker, maar ik ben natuurlijk bevooroordeeld.

PM gestuurd

gerben

Ik ben nieuw hier op het forum.
na veel googlen kom ik toch telkens weer op dit forum en dan bij het rotel stukje (leuk!)

ik heb een vraag aan jullie.
momenteel speel ik met een rsp 1098 icm rb 1080 voor de fronts (dynaudio contour 1.4s) en de rmb 1095 voor de center (dynaudio audience 122c), rear (dynaudio audience 42) en subs (passief)

nu zou ik toch wel graag een stapje verder gaan dus is dan eigenlijk de rsp 1572 de enige opvolger van de rsp 1098, alleen ben ik een beetje bang dat ik ga inleveren kwa gewoon stereo, de 1098 is echt wel spectaculair goed! ik heb al heeel veel surround processors beluisterd maar was elke keer toch echt duidelijk minder. (marantz/denon enzo)

heeft er iemand ervaring met deze "upgrade"?

en weet er iemand wat het verschil is van de processor van de rsx 1562 en de rsp 1572? is de rsx 1562 gewoon hetzelfde als de rsp 1572 alleen dan met een ingebouwde amp?
want dan zou de rsx 1562 ook wel een optie kunnen zijn, dan kan ik de rear speakers daarop aansluiten, en kan de rb 1080 eruit als ik de fronts op de rmb 1095 zet. (wat ik momenteel al heb gedaan om het verschil te beoordelen tussen de 1080 en de 1095, en verrassend genoeg lijkt met dat de 1095 meer controle heeft)

van de rsp 1580 (of een "opvolger" hiervan) heeft nog niemand wat van gehoord zeker? zou op zich wel een kanshebber kunnen zijn dat die eraan komt nu de rmb 1585 er is...

ik ben erg benieuwd naar jullie mening!

W.Otter

allemaal interessante vraagstukken!

ik heb de 10 serie nog nooit mogen beluisteren, ik weet wel dat de versterkers echt heel goed zijn. Misschien nog wel beter dan de huidige klasse D versterking uit de 15 serie. Ik heb zelf de rsp1570, wat ik weet is dat de stereoDac in mijn rdg1520 vrijwel gelijk is aan de stereokwaliteiten van de rsp1570. Ik denk wel dat het eerder een side-grade is dan een upgrade.. qua functionaliteit is het eerder een upgrade.

de rsx1562 heeft exact dezelfde specificaties als de rsp1572 maar dan met versterking, de rsx heeft echter andere afmetingen dan de standaard rack maten die de rest van de serie wel heeft. dus stapelen en inbouwen met de rsx1562 is niet aan de orde. Daarnaast zijn gescheiden componenten stabieler en is het makkelijker om te wisselen van pre/pro of eindversterking.

de rsp1580/rsp1582 is verkrijgbaar in Oceanie geloof ik.. er is verder vrij weinig over bekend, maar dat is vrij standaard bij Rotel.. dat ze ineens met een paar versterkers en cd speler en geïntegreerde versterker komen is voor mij dan ook onverwacht..

gerben

bedankt voor je reactie!

ik ben er zelf ook nog niet helemaal uit wat het gaar worden.

als het de rsx 1562 word ga ik zijn eigen versterkers alleen gebruiken voor de rear speakers, voor de rest heb ik dan de rmb 1095 voor.

maar ik denk dat ik nog wel even ga wachten, want als ze opeens met 2x een 5 kanaals eindversterker komen lijkt met mij ook wel logisch dat er verder nog iets nieuws komt kwa surround.

het liefst zet ik er een hdmi 1.4 board in de 1098, maar die bestaat helaas niet, haha.
de hdmi 1.1 is het hoogst maar dan heb je geen voordeel kwa geluid (dts hd ect.) en die is ook niet leverbaar in nederland.

gerben

het is wat anders geworden, geen rotel, niet echt voor dit topic dus, maar ik heb nog zeker de rotel rb1080 voor mijn fronts, voor de rest heb ik de arcam avr450, erg mooie machine! maar zoals ik al eerder zei niet voor hier, hahaha.

toch bedankt voor de reactie!    :bigsmile:

W.Otter