Nieuwe Linn Majik DSM, nu met HDMI (3D!) ingangen

Gestart door garmtz, april 21, 2012, 11:27:04

Vorige topic - Volgende topic

garmtz

Linn heeft nu ook in de Majik lijn een streamer/voorversterker uitgebracht met HDMI ingangen. Ten opzichte van de Akurate DSM en Klimax DSM heeft de Majik DSM ook een uitstekende eindversterker aan boord. Zo ben je met een enkel apparaat klaar voor nu en de toekomst!

Met hun nieuwe lijn 'DSM systemen' is de heldere boodschap van Linn dat ze alles waar je thuis naar luistert, beter kunnen laten klinken. En met alles bedoelen ze ook ALLES! De DSM produkten, die dus nu zowel in de Majik, Akurate als Klimax lijn uit zijn gekomen, zijn feitelijk Linn streamer en voorversterker ineen. Ze zijn naast analoge en digitale ingangen uitgerust met HDMI ingangen, kunnen met een simpele applicatie dienen als ontvanger voor al het geluid vanaf de PC/Mac (dus ook Spotify, iTunes, YouTube, Last FM etc.) en zelfs het geluid van een iPad/iPhone/iPod Touch wireless weergeven!

Maar even een stap terug... Waar staat DSM voor? De DS in DSM staat voor Digital Streaming en geeft aan dat het netwerk de voornaamste bron is voor de DSM produkten. De M is zowel simpel als revolutionair vernieuwend en staat hier zoals eerder genoemd voor een scala aan mogelijkheden:

• M voor Muziek: van MP3 tot 'Studio Master', DSM systemen zijn geschapen voor muziek.
  • M voor 'Movies & TV': sluit uw Blu-ray speler, DVD-speler, set-top box of TV aan en hoor wat een verschil Linn maakt in de kijkervaring. Dit kan dus zelfs via HDMI!
  • M voor 'Multi-source': naast alle analoge en digitale ingangen laat de netwerkingang u genieten van alle mogelijke muziek op welke computer in het netwerk dan ook – bedraad of wireless! Van iTunes tot Spotify, van een iPlayer tot YouTube, Internet radio of live-concerten; dankzij Songcast kan alles dat wordt afgespeeld op PC of Mac worden beluisterd op een DSM systeem.
  • M voor Mobiel: een vriend langs met een iPad of iPhone? Hij kan zijn muziek direct naar het DSM systeem sturen.
  • M voor 'Multi-room': omdat DSM systemen zijn ontworpen met het oog op multiroom, kan met Songcast alles dat op een DSM systeem speelt (dus ook iedere analoge bron) via het netwerk worden afgespeeld op ieder ander DS apparaat waar dan ook in huis.
  • M voor 'Multi-user': de open netwerk benadering betekent dat DSM systemen kunnen worden gebruikt door het hele huishouden, danwel met gezamelijke of individuele muziekbibliotheken, welke combinatie van besturingsapparaten ook en met onafhankelijke of juist simultane 'streams' door het gehele huis.

De Klimax DSM, Akurate DSM en Majik DSM zijn allen bij ons beluisterbaar naast de bestaande Klimax DS, Akurate DS en Majik DS. Hier meer over het hoe en wat: http://www.linn.co.uk/systems/ds#how-it-works/8

Zie voor meer informatie zie hier:  http://www.linn.co.uk/systems/majik

R

Jackol

Ziet er mooi uit, benieuwd of het een mooie match zal zijn met mijn PMC fact 8 speakers.

B.J.

Is de versterker in de majik krachtig genoeg om een setje ML aan te sturen? Of Heb je dan eigenlijk een Akurate Eind versterker nodig?

beunky

Erg mooi, dank voor de sessie vanmiddag. Bedieningsgemak is in ieder geval evident.
Ben heel benieuwd hoe de DSM zich houdt met de adams.
Naast dat het een mooi en eenvoudig systeem is, vind ik het er persoonlijk ook erg mooi uit zien.

@ Bas: de ML is volgens mij net zo gevoelig als mijn adams (89 db/1w/1m), dat is redelijk gevoelig dus zou moeten kunnen. Misschien is de impedantiedip naar 1 ohm op 20 kHz wel lastig...
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Jumping Jack

Citaat van: Bas Janssen op april 21, 2012, 18:13:09
Is de versterker in de majik krachtig genoeg om een setje ML aan te sturen? Of Heb je dan eigenlijk een Akurate Eind versterker nodig?

Of een Majik eindversterker in een bi-amp configuratie?
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

R

Ben je vanmiddag al geweest? In welke setup gehoord?

Citaat van: beunky op april 21, 2012, 19:19:32
Erg mooi, dank voor de sessie vanmiddag. Bedieningsgemak is in ieder geval evident.
Ben heel benieuwd hoe de DSM zich houdt met de adams.
Naast dat het een mooi en eenvoudig systeem is, vind ik het er persoonlijk ook erg mooi uit zien.

@ Bas: de ML is volgens mij net zo gevoelig als mijn adams (89 db/1w/1m), dat is redelijk gevoelig dus zou moeten kunnen. Misschien is de impedantiedip naar 1 ohm op 20 kHz wel lastig...

beunky

Jep, met harbeth. Volgens mij de super hl5. Erg mooie combi naar mijn smaak.
Mijn vrouw was wat stil, maar die gaf in de auto aan dat ze toch wat meer 'vuurwerk' zocht, de adams hebben haar voorkeur. Ze offert liever wat verfijning/subtiliteit op voor wat grandeur.

R

Ken beide niet, kan er niet over meepraten. Maar binnenkort dus thuis?

Perfectionist

Citaat van: R op april 21, 2012, 22:30:07

Hoe vond jij de DSM t.o.v. de A32?
Cambridge Audio CXN100 streamer / CXC CD loopwerk / Arcam FMJ A32 versterker / KEF R5 luidsprekers / Chord Shawline bekabeling

beunky

Citaat van: R op april 21, 2012, 22:30:07

Ja, eind mei thuis een dagje uitproberen. Lijkt me voldoende om te testen en vergelijken met mijn huidige set.
Heb ik nog ff de tijd om een nas aan te schaffen en mijn collectie te rippen.

R

Sowieso beide erg mooi! Ik 2 variabelen tegelijk getest, van cd naar streaming en daarna ook met linn versterking.  Ik vond streaming mooier dan cd, meer in balans, vloeiender meer definitie onderin. Wel wat eerlijker (liever) en minder bombastisch. Dat was voor mij het het grootste verschil. Met versterking was Linn erbij was het gewoon erg mooi! Simpele minimale setup en maximaal resultaat. Het maakt vooral muziek op een eerlijke manier.

Citaat van: Perfectionist op april 21, 2012, 22:36:10
Hoe vond jij de DSM t.o.v. de A32?

Kjelt

Waar dient dat fallback knopje naast de RJ45 aansluiting voor?

garmtz

Citaat van: Kjelt op april 22, 2012, 13:12:52

Als de unit echt helemaal nergens meer op reageert, bijvoorbeeld als er iets tijdens een update fout gaat, kun je hiermee de unit weer leven inblazen. Met die knop laadt de DS uit ROM weer zijn oorspronkelijke config, waardoor hij weer teruggaat naar fabrieksinstelling en benaderbaar wordt voor een nieuwe poging.

B.J.

Citaat van: Kjelt op april 22, 2012, 13:12:52

Volgens Google kom je dan in een safe mode voor updaten of rectoren van een firmware

http://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/Konfig_Manual

Edit: ik type veeeeeeel te traag op de iPad  ;D

garmtz

Citaat van: beunky op april 21, 2012, 19:19:32

Valt wel mee... Erg is nauwelijks energie in dat gebied... Wat je je wel moet afvragen is of het wel verstandig is over te stappen van ML naar Linn. Heel ander geluid en heel andere prijsklasse. Aan de andere kant is Linn mooi in balans en geeft het je een gevoel dat je weinig 'mist', zelfs in de Majik serie. Uiteraard zal een Akurate versterker de speakers wel beter aansturen, maar is een heel andere prijsklasse.

MTouch

Ik zie alleen maar stereo aansluitingen? Dus die M staat in ieder geval niet voor Multichannel?
Waarom zou ik hier dan mijn bluray of mediaspeler nog op aan willen sluiten?

garmtz

Citaat van: MTouch op mei  1, 2012, 19:18:46
Ik zie alleen maar stereo aansluitingen? Dus die M staat in ieder geval niet voor Multichannel?

Nee, staat toch ook niet in mijn overzichtje van M-en? ;)

Als je in stereo draait, is het evident waarom je hier je Blu-ray speler of mediaspeler op aansluit lijkt me... Geluid via HDMI en video switching. Als je in multi-kanaals draait, haalt de DSM de frontkanalen uit het signaal en stuurt de rest door via de HDMI uitgang. Het evidente voordeel in een multikanaals opstelling is navenent betere stereo-weergave dan met gemiddelde surround-apparatuur.

beunky

Citaat van: MTouch op mei  1, 2012, 19:18:46

In mijn geval omdat ik alleen maar stereo heb, bijvoorbeeld.

evilniek

Citaat van: garmtz op mei  1, 2012, 19:35:42
Nee, staat toch ook niet in mijn overzichtje van M-en? ;)

Als je in stereo draait, is het evident waarom je hier je Blu-ray speler of mediaspeler op aansluit lijkt me... Geluid via HDMI en video switching. Als je in multi-kanaals draait, haalt de DSM de frontkanalen uit het signaal en stuurt de rest door via de HDMI uitgang. Het evidente voordeel in een multikanaals opstelling is navenent betere stereo-weergave dan met gemiddelde surround-apparatuur.

Hoe verhoud de Linn Majik zich tov zoiets als, een Anthem D2v bvb.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

bmateijsen

Citaat van: evilniek op mei  2, 2012, 09:47:54
Hoe verhoud de Linn Majik zich tov zoiets als, een Anthem D2v bvb.

Volledig appels met peren, vooral omdat de D2V een surround processor is en de Majik DSM een stereo versterker is met DS en digitale ingangen, waaronder HDMI). ;).

Groet,

Bjorn

evilniek

Citaat van: bmateijsen op mei  2, 2012, 09:50:15
Volledig appels met peren, vooral omdat de D2V een surround processor is en de Majik DSM een stereo versterker is met DS en digitale ingangen, waaronder HDMI). ;).

Groet,

Bjorn

Laat ik het zo zeggen, wat klinkt "beter" in jouw optiek. :)
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

bmateijsen

Citaat van: evilniek op mei  2, 2012, 10:12:53

Ik heb ze letterlijk nog nooit zo naast elkaar beluisterd, dus moeilijk om die vraag te beantwoorden. Als je overigens surround wil, dan heb je nog nog steeds een AV-receiver of processor nodig naast de Majik DSM.

garmtz

Citaat van: evilniek op mei  2, 2012, 10:12:53

Klinken denk ik vooral 'anders'. De Linn klinkt verfijnd (Engels?) en de D2V 'Amerikaans'. Dus niet alleen appels/peren vergelijken op features betreft, maar ook wat smaak betreft. En ook prijs: de D2V is 3x de prijs van de Majik DSM!

De D2V wordt door best wel wat reviewers als referentie gebruikt, dus als DAC/pre denk ik dat het een bijzonder mooi apparaat is.

beunky

Citaat van: beunky op april 21, 2012, 23:06:48
Ja, eind mei thuis een dagje uitproberen. Lijkt me voldoende om te testen en vergelijken met mijn huidige set.
Heb ik nog ff de tijd om een nas aan te schaffen en mijn collectie te rippen.

Zo, binnenkort de Linn op visite... ben druk bezig om alles te rippen. Heb er al aardig wat gedaan.
Ik moet zeggen dat de kwaliteit van de metadata over het algemeen wel redelijk is. De slechte ervaringen in het begin bleken wat incidentjes/exoten.
Desondanks blijft het veel handwerk om dingen strak te zetten, maar dat heeft meer met mijn eigen wensen te maken (alleen achternamen van componist en dirigent bijvoorbeeld, omdat ik dat makkelijker vind zoeken).