Rechtsgeldigheid Huurcontract

Gestart door Fatalfelix, april 13, 2012, 12:32:25

Vorige topic - Volgende topic

Fatalfelix

Ik woon inmiddels in een mooie studiowoning waar ik het onwijs naar mijn zin heb. Helaas heb ik een probleem meegenomen uit mijn vorige woning waar ik nu mee zit:

Mijn vorige woning was een kamer in een studentenhuis die eigendom was van een huisbaas(melker). Ik had destijds de kamer gehaast genomen omdat ik voor mijn studie anders een verblijfprobleem had gehad. Helaas was het geen top huis ondanks dat het wel gezellig was. Er hing namelijk een vieze stank waar ik destijds ook een topic over had geopend (http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=105778.0). Dit topic kwam vooral na aanleiding van de huisbaas die niks fatsoenlijks aan het probleem deed en op een gegeven moment zelfs ging bedreigen. Dit laatste deed hij omdat we hem destijds een aangetekende brief hadden gestuurd die we wilden doorsturen naar de huurstichting.

Zoals ik al in de opening had vermeld heb ik inmiddels wel een fijn verblijf. Helaas heb ik wel een probleem meegenomen vanuit de vorige woning en dat is de huisbaas. Die belt en sms't mij namelijk sinds vorige week constant dat ik hem huur verschuldigd ben van de maand nadat ik ben vertrokken. De kamer had in die maand namelijk leeg gestaan. Als ik niet zou betalen dan zou ik de post die hij van mij had verzameld niet terug krijgen en zou hij mijn nieuwe adres achterhalen en ervoor zorgen dat ik hem minimaal een jaar huur zou betalen.

Ik heb destijds een contract ondertekend via de mail waar op stond dat het huurtermijn een jaar was. Hierna zou het stilzwijgend met een jaar worden verlengd. Een uitzondering van deze regel was dat de kamer in tussentijd weer werd verhuurd aan een nieuwe bewoner. Echter had de huurbaas dit contract niet ondertekend en heb ik ook nooit een kopie van dit contract met zijn handtekening ontvangen. Ook is de datum die op het contract staat negatief (voorbeeld:1 september 2011 tot 31 augustus 2011). Daarnaast staat er ook op dat het contract is getekend door zowel de verhuurder als de huurder in de woonplaats van mijn ouders terwijl dat ook niet is gebeurt. In dat opzicht zou ik daarom denken dat dit contract niet geldig is?

Daarnaast heb ik hem een mail gestuurd dat de reden dat ik de woning ging verlaten de stank was. Wettelijk gezien moeten problemen aangetekend worden verstuurd (wat wij hebben gedaan) en moeten huurbazen een bepaalde termijn hebben om het op te lossen om hun rechten te behouden (was volgens mij 8 weken). In dit geval was het probleem na dik een jaar nog niet opgelost en dan heeft de huurder volgens mij per direct het recht om de woning te verlaten. In dat geval zou zelfs als het contract wel geldig is, het contract overruled worden.  

Maar goed, ondanks dat ik het idee heb dat zijn positie niet erg sterk is blijft het erg vervelend dat hij mij blijft lastig vallen. Ik vroeg me daarom af of iemand met dit soort situaties ervaring heeft? Alvast hartelijk bedankt.
Black & White by Rogér, We Can't Get Enough

LittleNinja

Als ik even naar de zakelijke dienstverlening kijk, weet ik dat een partij een contract ook aanvaard indien deze er minimaal 3 maanden ( of eigenlijk 3 periodieken ) voor heeft betaald.

Zijn positie is naar mijn mening wel zwakker door het feit dat hij niet getekend heeft. Daarnaast vraag ik me af hoe redelijk het is wat hij nu roept.. zeker in combinatie met het ongetekende contract. Maar dat is slechts een gevoel.
Mijn hemel jullie zijn vermoeiend....

qinq

Ik zou rechtsbijstand inschakelen of een advocaat. Als je het kan missen is een maandje huur betalen misschien een betere oplossing dan je denkt... Zelf zou ik het niet doen omdat ik wat dat betreft in een luxe positie zit; studeer zelf rechten, pa is jurist en oom advocaat.

Je kan eventueel een brief naar hem sturen dat je overweegt aangifte te doen ivm bedreiging en je een advocaat inschakelt als hij je niet met rust laat. Maar het zou wel een stuk handiger zijn als je een advocaat kan krijgen. Die kan dan ook echt passend advies geven.

Een advocaat is echter nogal duur en uit je bericht kan ik opmaken dat het nogal om een louche typ gaat. Als het je een maandje huur kost ben je er maar vanaf. Natuurlijk kan ik op basis van dit alineatje info ook niet zien hoe de zaak in elkaar zit maar t is denk geen slechte oplossing.

Ghosty J

Jan kees heeft mij toen ook goed geholpen om een nette brief te schrijven naar de tegen partij. nooit meer iets van gehoord :)

=> http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=profile;u=86
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

Fatalfelix

Bedankt voor de reacties.

De maand huur betalen en van het gezeur af zijn is een overweging waar ik wel aan heb gedacht. Niet dat ik 400e makkelijk kan missen, maar die berichtjes zijn ook niet echt fijn en ik zit er niet op te wachten dat hij... "langs komt"... (zoals hij zelf altijd zei). Echter gaat dit wel compleet tegen m'n principes in omdat zo'n huisbaas naar mijn mening eigenlijk eens flink onderuit moet gaan. Maar goed, ik heb eerlijk gezegd weinig zin om daar tijd in te steken. Die man vergaat vanzelf wel een keer en ik heb leukere dingen om te doen :).

Rechtsbijstand heb ik niet, maar ik heb er wel over gedacht om deze te nemen. Echter wordt door de rechtsbijstand een geschil van een paar honderd euro meestal afgekocht omdat dat voor hun goedkoper is dan het inschakelen van een advocaat en het opstarten van een proces. In dat geval heeft die man volgens mij alsnog z'n niet verdiende geld. Maar goed, wellicht is het wel verstandig om naar iets dergelijks te kijken. Ik heb geen idee tot waar de beste man in staat is, en mocht het echt op een zaak aankomen dan zit ik in ieder geval goed.

Wat betreft de nette brief weet ik niet of dit direct helpt (wellicht in een eventueel proces). Mijn ex huisbaas snapt namelijk niet zoveel van dure termen en verwijzingen naar rechten/plichten. Ik heb in het verleden regelmatig moeite gehad met het ontcijferen van zijn mailtjes  :crazy:.

Hanky Panky

Kijk eens of er een Rechtswinkel in je woonplaats zit. Vaak hebben die in studentensteden wel vaker met het huisjesmelkers-bijltje gehakt.
Doorgaans helpen ze je gratis of zeer goedkoop: http://www.rechtswinkel.info/

of bel de Jurofoon : 0900-1411

En neem een doorzend/verhuisservice voor een paar tientjes per maand, ben je ook niet afhankelijk van zijn goede wil mbt je post.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

Groovy

Had je wel een huurcontract.
Heb je bij aanvang borg of sleutelgeld moeten betalen wat je eventueel terug moet krijgen.
Claim dat dan bij hem middels een aangetekende brief.

Heb je de huur opgezegd of ben je zomaar vertrokken.
Even alles goed op een rijtje zetten.

Ben je er dan van overtuigd dat je rechtgeldig gehandeld hebt,dan zou je naar een advocaten collectief kunnen gaan.
Je bent dan ongeveer e25 kwijt voor 2 uren werk wat hun voor je doen.
Zeg hem ook dat je dat gaat doen omdat je zijn eisen onterecht vind.
Op brieven van hem moet je ook per brief antwoorden en daar een copie van maken.

Als je zelf ook fouten hebt gemaakt dan is een maand huur om van de trammelant af te zijn misschien een optie.
Schrijf dan zelf een brief waarin staat dat hij van verdere claims afziet en onderteken dat beide.
Geef hem een copie, het orgineel houd je zelf.
Luxman l507s.  Yamaha M2. Yamaha c4. Lenco l75
Ortofon rmg 212.  Lenco l75 long base 12 inch dv zelfbouw. Denon dcd 2700. Emt 938. Elipson 1404. Custom made dt op td 160 basis.

donaldk

Stelen van post is altijd nog een strafbaar feit. Niet slechts stelen, maar ook nog apart feit in de postwet, toch.

Fatalfelix

Ik kan me inderdaad voorstellen dat het lastig is om overzicht te krijgen omdat er twee zaken door elkaar heenlopen. Wellicht dat het zo overzichtelijker is:

Algemeen:
- Huurder heeft contract voor 1 jaar die stilzwijgend per jaar wordt verlengd (huurder ondertekend, verhuurder niet ondertekend, plaats van ondertekenen klopt niet, ingangsdatum klopt niet, geen kopie ontvangen)
- Huurder heeft 1 maand borg en sleutelgeld betaald

Situatie 1:
- Het huis heeft mankementen (stank)
- Huisbaas onderneemt geen serieuze pogingen om mankementen te verhelpen
- Huisbaas is per brief op de hoogte gesteld van mankementen, maar lost mankementen nog steeds niet goed op
- Huurder wil naar huurstichting maar wordt bedreigd

Situatie 2:
- Huurder verhuisd door mankementen en geeft aan dat hij door de mankementen binnen 4 weken verhuisd
- Huurder betaald uit voorzorg zijn laatste maand huur niet in ruil voor de borg en neemt sleutelgeld voor lief (borg werd namelijk bij vorige bewoners nooit terug betaald)
- Kamer staat na het verlaten van huurder een maand leeg en verhuurder probeert deze kosten af te dwingen op oude huurder (post inhouden, bedreigen)

Wettelijk gezien ben ik dus ook niet geheel correct geweest, maar ik heb bij vorige bewoners gezien hoe zij hun borgsom misliepen dus had gekozen voor het zekere en heb het sleutelgeld voor lief genomen. Wellicht dat ik daardoor minder sterk in mijn schoenen sta. Aan de andere kant, als beide partijen niet juist hebben gehandeld dan kan het verschil hooguit nietig worden verklaard zou ik denken.

Maar goed, ik ga eerst wat extra informatie inwinnen. @HP bedankt voor die link van de rechtswinkel. Heb een mail gestuurd voor een eventuele intake.

LittleNinja

De gevolgen van het achterhouden van de post kun je weer (dreigen te) verhalen op die bedenkelijke huisbaas...

donaldk

Sleutelgeld mag ook al heeeeel lang niet meer. "In Nederland is sleutelgeld niet toegestaan.[1][2] Betaald sleutelgeld kan daarom bij de kantonrechter worden teruggevorderd." Procedure bij Kantoorrechter betreffende sleutelgeld is ook nog een drukmiddel, als het escaleert. http://nl.wikipedia.org/wiki/Sleutelgeld

Erik

Twee dingen:
1) Je gaat inderdaad de strijd aan dat kan alleen als je niet bang bent voor het nodige schreeuw en trekwerk, cq fysiek aan kunt waarbij niet gezegd is dat dat ook gebeurd, hij dreigt alleen maar tot nu toe. Kan met advocaat geregeld worden.

2) Je bent niet opgewassen financieel of qua terugdreigen/kracht, in dat geval morgen afhandelen maand huur betalen en verder met je leven. Niet terugkijken.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

VlisChris

De kans dat het via een rechter een slepende zaak gaat worden waar je uiteindelijk allebei minder blij van wordt is realistisch. Houdt dat in gedachten bij je verdere besluitvorming.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

negotiata

Zeer lastige zaak.

En zeer lastig mannetje die huurbaas .

Mischien toch aangifte doen van bedreiging,

Ga eerst maar eens naar buro rechtshulp.

Succes ermee !
- To be or not to be, thats the question -

LittleNinja

Die maand betalen en daarna aangifte doen van bedreigingen. Krijgt hij ieder geval waar voor zijn geld.

Gezien zijn handelen verwacht ik dat er wel meer bekend is bij oom agent over deze meneer.

Fatalfelix

Aangifte doen van bedreiging heb ik eerder gedaan, maar daar werd door de politie niks mee gedaan! Het kwam immers dagelijks zo vaak voor dat mensen werden bedreigd... Wat betreft de opties van Erik ga ik voor 1. Pas als hij echt vervelend en fysiek wordt overweeg ik om hem af te kopen met de maand huur. 

Remus

Aangifte van bedreiging kan alleen als er ook daadwerkelijk een bedreiging wordt geuit. Daarmee bedoel ik een bedreiging zoals beschreven in de wet. Denk hierbij bijvoorbeeld aan letterlijke bedreigingen met de dood of zware mishandelingen. Tevens moet de bedreiging reëel zijn en moet je je bedreigd voelen.

Bij uitingen als 'ik ga je adres achterhalen en je laten betalen' oid kan de politie niets doen. Ik kan me voorstellen dat het bedreigend voelt, maar justitie kan en doet er niets mee.

Ik zou het ook in een civiele oplossing zoeken.

Erik

En dan moet je het nog kunnen bewijzen, meerdere getuigen, op papier etc.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill