Roving Gecko's Woonkamer - Linkwitz LX521

Gestart door rovinggecko, april 1, 2012, 13:45:29

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

RubenV.

Kijk aan, nog iemand die zich aan een ontwerp van Linkwitz gaat wagen  O0 Daar ga je geen spijt van krijgen. Ik zie op een van de foto's de meter van Agilent staan, die had je ook van mij kunnen lenen (beetje mosterd na de maaltijd nu misschien). Ik ga dit topic in de gaten houden. Succes met bouwen!  8)
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

rovinggecko

Citaat van: ruud2 op januari  5, 2014, 18:27:32
loodkorrels met lijm?
massief stuk rond staal draaien op de binnendiameter?
loodslab van 15,5 cm oprollen?

Kijk da's het betere creative werk. Komt het gewicht zeker ten goede op deze wijze :). Bedankt voor de tips!

Citaat van: RubenV. op januari  5, 2014, 19:10:53
Kijk aan, nog iemand die zich aan een ontwerp van Linkwitz gaat wagen  O0 Daar ga je geen spijt van krijgen. Ik zie op een van de foto's de meter van Agilent staan, die had je ook van mij kunnen lenen (beetje mosterd na de maaltijd nu misschien). Ik ga dit topic in de gaten houden. Succes met bouwen!  8)
Thx. Ik verwacht niet dat ik er snel spijt van ga krijgen, want als ik heel eerlijk ben is het bouwen al een heel groot deel van de lol. :)
Dank voor het aanbod, maar voorlopig uit gemeten, nu het physieke deel af maken...
Linkwitz'  ontwerpen zijn in ieder geval aardig doordacht en de meeste bouwers kijken met zeer veel plezier terug naar het traject en het eind resultaat.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

RubenV.

Citaat van: rovinggecko op januari  5, 2014, 19:55:38
Thx. Ik verwacht niet dat ik er snel spijt van ga krijgen, want als ik heel eerlijk ben is het bouwen al een heel groot deel van de lol. :)
Dank voor het aanbod, maar voorlopig uit gemeten, nu het physieke deel af maken...
Linkwitz'  ontwerpen zijn in ieder geval aardig doordacht en de meeste bouwers kijken met zeer veel plezier terug naar het traject en het eind resultaat.

Ik ben benieuwd wat je van het uiteindelijke resultaat vind. Of heb je ze al eens ergens gehoord voordat je met de bouw begon? Ik heb van het bouwen iig ontzettend veel geleerd, en nu ik er dan van kan genieten geeft de wetenschap dat ik ze zelf heb gebouwd ook een hoop voldoening  8) Het solderen vond ik het leukste klusje. Waren alle componenten nog beschikbaar toen je ging bestellen?
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

rovinggecko

Nope, nog niet gehoord, wordt dus een verrassing :). Ben ook heel benieuwd hoe het resultaat wordt en hoe ze zich verhouden tot mijn Scan speak A4's. Dat was ook zelfbouw, maar toch andere orde grootte.
Twee componenten waren er niet op voorraad bij digikey, maar mouser had daar een prima vervanger voor (standaard weerstanden). Dus eigenlijk heel makkelijk. Lastigst waren nog de woofers om te krijgen. Die moesten via via uit Denemarken komen om er niet al te lang op te hoeven wachten.

Goed te horen dat jij er van kunt genieten nu! Nog een tikje meer werk dan de Pluto's! En ook een stapje verder in kwaliteit. Mocht ik ooit nog eens verhuizen en daar plek hebben, dan is duidelijk wat het donkere winter avonden hobby project wordt. Geniet van je LX521s!
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

rovinggecko

Citaat van: ruud2 op januari  5, 2014, 18:27:32
loodkorrels met lijm?
massief stuk rond staal draaien op de binnendiameter?
loodslab van 15,5 cm oprollen?

Bedankt!
-> Loodbitumen, standaard speaker dempingsmateriaal. Beetje warm maken: even op de vloerverwarming voor de basis en dan met een fohn: rolt heel makkelijk op!

Stapje voor stapje komen we er wel :)
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

ruud2

Citaat van: rovinggecko op januari 19, 2014, 15:17:14
Bedankt!
-> Loodbitumen, standaard speaker dempingsmateriaal. Beetje warm maken: even op de vloerverwarming voor de basis en dan met een fohn: rolt heel makkelijk op!

Stapje voor stapje komen we er wel :)



na afloop wel goed de handjes wassen!
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

rovinggecko

HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

rovinggecko

HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

thepioneer

Meridian DSP5200SE, Meridian 218, ROON
SVS SB13 Ultra

rovinggecko

Bedankt!

Blijft leuk knutselen. Sommige stukken gaan soepeltjes, op andere plekken moet er even opnieuw nagedacht worden.
Zo moet de 2de pcb omgekeerd op de eerste, en dan ook met de opamps tegen een alu plaat aan de zijkant met wat koelribben (de open zijkant op de foto).
Gaat helemaal goed tot ik de gaatjes wil maken voor de inverted pcb om de koelribben aan de opamps te schroeven.... daar kan ik dus niet meer bij :).
Oeps.

Komt wel weer goed, eens kijken wat de slimste oplossing is....
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

rovinggecko

En... ze spelen!
Gaat met spongen vooruit in het eerste half uur inspelen :)
Klinkt veel belovend, heel ruimtelijk. De bas valt me ook niet mee, zeker als je bedenkt dat de woofers eerst nog even flink los moeten komen.

Als eea een beetje ingespeeld is en er geen dingen meer te tweaken zijn, dan gaan de tweater en woofers er weer uit, en kan ik eea afschilderen. (daarna wordt het lastig om eea weer uit elkaar te halen).

:pompom: :pompom:
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

LucasKun

#236
 Hoera, heerlijk om te lezen, gefeliciteerd! :) :)

Vooral dat ruimtelijke klinkt heel spannend!

rovinggecko

Thx!

Heb ze nu nearfield staan. Verder uit elkaar dan ik er voor zit. Met een flink stuk ruimte er achter. Wow, wat een soundstage.
Is natuurlijk puur enthousiasme dat ze het uberhaupt doen :) er waren genoeg kansen eea te verprutsen.

De bas dreunt lekker door op de houten vloer zo. Ze zijn bedoeld voor boven dus eerst kijken hoe dat daar gaat en anders een setje spikes er onder ( liggen al klaar).

Maar eerst eens lekker in laten spelen...
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

RubenV.

Wow, dat is lekker snel gegaan  :worship: Nu lekker genieten van deze mooie speakers  :headbanging:
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

MegaJ

Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K

rovinggecko

Citaat van: RubenV. op februari 11, 2014, 12:47:05
Wow, dat is lekker snel gegaan  :worship: Nu lekker genieten van deze mooie speakers  :headbanging:
Ja, dat 'inspelen' is een goed excuus :)
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

rovinggecko

HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

LucasKun

Dat eerste luisteren naar je nieuwe speakers, dat zal heerlijk zijn :) :)

rovinggecko

HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

rovinggecko

Qua pijp is heb ik de 110 voor de woofer en 50mm voor de tweeter. Akoustastuff kon ik hier niet vinden, dus sonofil. In iedere woofer gaan 2 pakken, die rol je gewoon op. Voor de tweeter pijp een pak voor beide, kwestie van knippen en ook weer oprollen.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

rovinggecko

#245
Even wat snelle pics met Tapatalk (als dat echt werkt tenminste).

Ze staan nu een weekje te spelen. Klinkt helemaal top zo. Gaat plenty hard genoeg. En laag ook. Zo laag dat als ik eea echt hard zet de houten vloer ook bij gaat dragen. Geen probleem bij normale volumes overigens.

Zoals te zien hebben ze nog een likje verf nodig, maar aangezien de woofers er niet meer uit kunnen als de tweeter vast zit eerst maar even goed testen.

Zal ook eea even meten...
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

rovinggecko

HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

rovinggecko

#247
Even met REW gekeken hoe eea er uit ziet.
Bijgaand twee metingen, een op de luister plek, de ander 10cm van de linker speaker (rechts is vergelijkbaar).
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

klaasje11

#248
Wauw, wat vet!  :worship: :wub:

Waar haal je de onderdelen vandaan?
Ik ben benieuwd hoe deze set zich gaat ontwikkelen qua componenten, als ik naar je home cinema kijk word 't een beste set  ;)
Elac FS57.2 -- Sony TA-N55 ES -- Aristona Voorversterker -- Luxman T-240 -- Sony CDP-M19 -- Sony MDS-JE500 -- Beyer Dynamic DT 770 Pro -- Choseal Q-854 -- Roccat ISKU -- Roccat SAVU -- jaren 70 Philips broodrooster

rovinggecko

Dank je.

De onderdelen komen bij Digikey & Mouser vandaan voor het electronische gebeuren. De woofer bij Rumoh en de tweeter bij Falcon Acoustics.
Behuizing bij karwei. En andere speaker onderdelen bij Speaker&Co. En natuurlijk de pcb & bouwtekeningen van Linkwitz zelf.

Vwb het ontwikkelen van de rest van de set, da's een goede vraag. Ben ik nog niet uit.

Op dit moment heb ik een SBT er direct, analoog op staan, maar da's niet de eind situatie denk ik.

Overweeg een aantal opties:
Bron
- SBT - nu staat m'n SBT van beneden er op, zou eventueel een tweede kunnen nemen.
- Olive One - moet toch ooit eens afkomen, maar dan wel de vraag of het wat is :)
- Meridian MS200 - toch weer een MS200 op de kop tikken
- Zelfbouw streamer pc

Pre-amp
- Meridian G61R - de Meridian sound bevalt goed beneden
- Meridian G02 of G91A - Ook Meridian sound, maar geen roomcorrection
- Lightspeed passive attenuator - zelfbouw volume controle

DAC
- Meridian Director
- DDDAC - lekker zelfbouwen

Probleem bij Meridian is dat, hoewel de sound en bedieningsgemak helemaal top is, ze geen Spotify hebben. En da's toch eigenlijk wel erg lastig.
Dus misschien gewoon lekker door knutselen en een streamer pc, dddac en attenuator bouwen :)

Suggesties?
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer