Audiofiele netwerkkabels vanuit de praktijk van een voormalig netwerkingenieur

Gestart door FvP, maart 23, 2012, 22:37:58

Vorige topic - Volgende topic

AbZ

evilniek

Nog beter, schijnt een U/UTP ook wel unshielded ethernet kabel te zijn, Meicord verkoopt een mooie geconfectioneerde U/UTP netwerkkabel.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

garmtz

Ik ga het in ieder geval een keer testen voor mensen hier op het forum... ;)

Joris1971

evilniek

Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

twani

Citaat van: evilniek op maart 24, 2012, 20:51:27
Nog beter, schijnt een U/UTP ook wel unshielded ethernet kabel te zijn, Meicord verkoopt een mooie geconfectioneerde U/UTP netwerkkabel.
Met hoorbare verschillen, super testen, een meet protocol bijgeleverd, en aardse  prijzen bovendien.
Ik wil `m nog wel bestellen, betalen en naar je toebrengen Garmt, als jij `m bij jullie op een set voor ons wil testen doe ik dat graag, wil namelijk echt weten hoe het nu zit...

Groet,
Theo

garmtz

Joris1971

twani

Citaat van: garmtz op maart 24, 2012, 22:04:30
De kabel die ik ga testen, zal een AudioQuest zijn.
Ging je toch morgenochtend vroeg doen? ;D  Zonder dollen, vraag me dit echt al lang af...........

FvP

een test die we kunnen doen is eens wired vs wireless vergelijken met muziek gestreamed vanaf een nas naar een laptop en dan afgespeeld door bvb een asynchrone USB naar een eximus dp1, stello U3 of één van onze drie zodiac dacs

garmtz

Citaat van: Joris1971 op maart 24, 2012, 22:08:46
Welk type Garmt?

Geen idee nog, we moeten nog een nieuwe kabel bestellen voor onszelf namelijk. Denk niet de Vodka, maar eentje eronder...

garmtz

Citaat van: Klinkt Beter op maart 24, 2012, 22:20:08
een test die we kunnen doen is eens wired vs wireless vergelijken met muziek gestreamed vanaf een nas naar een laptop en dan afgespeeld door bvb een asynchrone USB naar een eximus dp1, stello U3 of één van onze drie zodiac dacs

Heb ik ook al eens gedaan. Wireless verloor... Maar het is moeilijk om alles 100% hetzelfde te houden bij zo'n test, ik kan iets over het hoofd hebben gezien, hoewel ik zelf vermoed van niet.

FvP

Citaat van: garmtz op maart 24, 2012, 22:21:29
Heb ik ook al eens gedaan. Wireless verloor... Maar het is moeilijk om alles 100% hetzelfde te houden bij zo'n test, ik kan iets over het hoofd hebben gezien, hoewel ik zelf vermoed van niet.

Ik heb net de test gedaan met vriendin als proefkonijn die niet weet met wat ik technisch speel, wired was eerste keer éénmalig iets beter dan zogenaamd wireless, maar na steeds switchen kon ze het verschil niet meer horen. Gezien niet of moeilijk onderscheidbaar hecht ik er voorlopig weinig waarde aan totdat er meer resultaten bekend zijn via anderen. Het lijkt alsof wired net iets cleaner is. Maar het zijn waanzinnig kleine verschillen t.o.v. het andere dat we vandaag hebben getest.

Spoiler

We hebben vandaag voor een luisterpanel (bestaande uit niet-audiofielen) A=432 Hz vs A=440 Hz shootouts gedaan, en die waren van zulke aard dat alle deelnemers steeds de A=432 hz versies hebben aangeduid als beste keuze (de verschillen in toonhoogte stemming van de grondnoot A waren veel groter en veel spectaculairder dan wired vs wireless). Er zaten ook muzikanten en zangeressen in ons panel. Maar daarover volgen er binnenkort aankondigingen ondermeer op hifi.nl , audiovideo2day.be en de eigen site.

Na een dagje zulke grote verschillen te hebben genoteerd bij deelnemers (en de bijhorende emotionele reacties tussen beide toonstemmingen) kan ik deze topic best wel relativeren.

Staaled

Citaat van: Joris1971 op maart 24, 2012, 19:59:56
Mensen die een hoogwaardige set hebben, en op hoog niveau streamen gaan denk ik niet letten op 180 euro..

Stel je speelt met een Linn Akurate DS van 5500 euro... dan is onderstaande AQ Vodka UTP kabel wel gerechtvaardigt.

Da's 0.75 m.
Echte lengte wordt al honderden euro's meer.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

garmtz

FvP

Als Wi-Fi net iets minder zou zijn dan ethernet (als dat al waar is), dan zou een beetje techneut er toch op moeten komen dat je de straling en dus bijhorende interferentie kan minimaliseren door met de transmit power van de chipset te spelen.

Wij hebben dat voor de lol eens getest en nagemeten.

Hier zie je de straling komende van de laptop in µW/m2.
In de minimale setting van de chipset blijft de uitstraling veilig onder de bioinitiative norm van 0.6 Volt/meter oftewel onder de 1000µW/m2.

Als we de chipset in maximaal zendvermogen zetten, dan gaat dit boven het meetbaar bereik van onze meter in de gevoeligste stand (max 200µW/m2)
Als we de meter omschakelen in een bereik tot 2000µW/m2 dan zie je hoeveel meer straling de chipset uitstraalt op alles in de nabijheid, dus ook op de usb kabels:

Je ziet stralingspieken die gewoon over de norm gaan. Als we de stream stoppen stopt ook de straling (hoorbaar door de luidspreker van de meter : ruis)! Nadien zijn er nog wel pieken omdat foobar niet het enige programma is wat over het netwerk iets wil doen.

Gezien wij redelijk wat onderwerpen daadwerkelijk researchen en wellicht één van de weinige winkels zijn die ook zaken effectief onderzoekt verwondert het me niet dat hier nog niemand is opgekomen om dit te gaan tweaken.

Maar we vermoeden waarom: aan audiofiele lucht valt niks te verdienen dus geen enkele kabelfabrikant zal research doen naar optimalisatie en minimalisatie van straling en dus bij gevolg in/uitstraling. Het makkelijkst is dan te beweren dat ethernet beter klinkt dan wi-fi.

AbZ

Citaat van: Klinkt Beter op maart 24, 2012, 22:48:53We hebben vandaag voor een luisterpanel (bestaande uit niet-audiofielen) A=432 Hz vs A=440 Hz shootouts gedaan, en die waren van zulke aard dat alle deelnemers steeds de A=432 hz versies hebben aangeduid als beste keuze (de verschillen in toonhoogte stemming van de grondnoot A waren veel groter en veel spectaculairder dan wired vs wireless). Er zaten ook muzikanten en zangeressen in ons panel. Maar daarover volgen er binnenkort aankondigingen ondermeer op hifi.nl , audiovideo2day.be en de eigen site.
En dan vraagt meneer mij om on topic te blijven als ik het over digitale audio heb  :wacko:

FvP

Citaat van: AbZ op maart 24, 2012, 23:43:49
En dan vraagt meneer mij om on topic te blijven als ik het over digitale audio heb  :wacko:

Daarom is het een spoiler, die je nu hebt verpest door hem te quoten!
Had enkel als doel om aan te geven dat ethernetverschillen muggeziften is t.o.v. andere shootouts.

Maar laten we terug on topic gaan, wi-fi vs ethernet is ook prima eigenlijk om in de discussie te gooien, hoort allemaal bij het telecom/netwerkingenieur gebeuren :)

Perfectionist

Graag ophouden met dit gekift beiden, en nu waarschuwing voor Abz, heb het al eerder aangegeven.
Cambridge Audio CXN100 streamer / CXC CD loopwerk / Arcam FMJ A32 versterker / KEF R5 luidsprekers / Chord Shawline bekabeling

FvP

Wie heeft zin om de test eens te dupliceren ? Het gaat om deze waarde in de wireless chipset driver:

Test eens het verschil tussen de minimale stand en de maximale stand.
Sommige chipsets drukken dit uit in milliwatt, andere in dBm.

Indien in milliwatt uitgedrukt, probeer eens 1 milliwatt ipv e default die in de tientallen zoniet honderd milliwatt kan gaan.
Staat de waarde in dBm, probeer eens 0dBm = 1 milliwatt:

http://en.wikipedia.org/wiki/DBm

En zoek naar de verschillen, als die er al zijn. Dit is misschien een goedkopere tweak dan een dure netwerkkabel.

Raphie

Citaat van: Joris1971 op maart 24, 2012, 19:59:56
Mensen die een hoogwaardige set hebben, en op hoog niveau streamen gaan denk ik niet letten op 180 euro..

Stel je speelt met een Linn Akurate DS van 5500 euro... dan is onderstaande AQ Vodka UTP kabel wel gerechtvaardigt.

je bedoelt mensen die 5500 aan een MP3 uitgeven, kan je ook nog wel 5% extra omzet uit de zak kloppen  :D

Maar vind het fijn dat we het over netwerkkabels i.g.g. eens zijn
JBL PRX Power!

Bas Akkerman

Citaat van: garmtz op maart 24, 2012, 20:58:36
Ik ga het in ieder geval een keer testen voor mensen hier op het forum... ;)
Ik houd me aanbevolen om blind mee te testen. ;)

Citaat van: Klinkt Beter op maart 24, 2012, 22:48:53
Ik heb net de test gedaan met vriendin als proefkonijn die niet weet met wat ik technisch speel, wired was eerste keer éénmalig iets beter dan zogenaamd wireless, maar na steeds switchen kon ze het verschil niet meer horen. Gezien niet of moeilijk onderscheidbaar hecht ik er voorlopig weinig waarde aan totdat er meer resultaten bekend zijn via anderen. Het lijkt alsof wired net iets cleaner is. Maar het zijn waanzinnig kleine verschillen t.o.v. het andere dat we vandaag hebben getest. (...)
Ga je deze test ook met meerdere mensen doen?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Joris1971

Citaat van: Raphie op maart 25, 2012, 09:47:49
je bedoelt mensen die 5500 aan een MP3 uitgeven, kan je ook nog wel 5% extra omzet uit de zak kloppen  :D

Maar vind het fijn dat we het over netwerkkabels i.g.g. eens zijn

Ja Raphie, mensen met een serieuze streamer gaan hun collectie muziek naar mp3 rippen  :dry:

Raphie

Citaat van: Joris1971 op maart 25, 2012, 11:05:23
Ja Raphie, mensen met een serieuze streamer gaan hun collectie muziek naar mp3 rippen  :dry:
Laten we niet off-topic gaan.
JBL PRX Power!

Kjelt

Er is wel kwalitatief verschil tussen netwerk kabels alleen zul je daar in de praktijk of niet mee kunnen werken (zeer lage datarate) of het gaat goed en je merkt er niets van.
Het gaat hier om het materiaal waarvan de kabels gemaakt zijn. De chinezen hebben een aluminium koper verbinding genomen (CCA) omdat dit lekker goedkoop is bij de huidige koperprijzen.
Deze cat5e kabels zijn maar tot 40 a 50 meter geschikt bij 1gb/s netwerken tov 100m voor koper.  Het prijsverschil is er ook naar , 22 euro voor 100m voor CCA of 48 euro voor 100m voor koper.

Daarnaast heb je nog kwaliteitsverschillen in afscherming (cat5, cat 6, cat7) echter als je audio wilt streamen kun je toch net zo goed je netwerk op 100mb/s zetten om dat soort problemen te voorkomen?

Overigens al die verhalen over instraling: je Wifi zit op 2,4GHz dat zit dus 5 ordes van de audiofrequentie af  :o Als een frequentie van 5 ordes groter nog relevant is dan heb je wel een heel slecht ontworpen product oftewel ik geloof daar helemaal niets van.

Dit hele audiofiele netwerkkabel verhaal is overigens volgens mij een paar jaar geleden begonnen met Denon met hun Denonlink kabel van 700 euro. Dat was ook een gewone netwerkkabel die er zeer duur uitzag maar nog niemand ooit verschil heeft kunnen constateren in een dubbelblindtest met een gewone netwerkkabel.