Wat klinkt beter, CD of LP?

Gestart door Martijn M, maart 15, 2012, 23:25:37

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wat klinkt beter?

CD
LP

S@m

#25
Citaat van: Peerless Monster op maart 16, 2012, 10:29:14
Geen verschil tussen CD en LP?
Gaaf. Dus je hoort op CD's ook het krassen van de naald en stofjes in de groef?



Schone plaat, dito naald...geen krasjes en stofjes hoorbaar.

Onlangs met wat mensen een lp direct vergeleken met cd (Rickie Lee Jones) resultaat: geen verschil...

Uiteraard ook niet gestemd want geen van beiden is beter  ;)

Was wel met een aardige draaitafel set-up vs Wadia.

AbZ

#26
Citaat van: S@m op maart 16, 2012, 11:31:54
Onlangs met wat mensen een lp direct vergeleken met cd (Rickie Lee Jones) resultaat: geen verschil...

Uiteraard ook niet gestemd want geen van beiden is beter  ;)
Waarom doe je dan nog aan vinyl?  Is dat voor de 'beleving' (fun), hoor je in andere gevallen wel interessante verschillen, of heb je sommige dingen alleen op vinyl?  Anders is digitaal toch wel veel handiger?

AbZ

't Schiet me te binnen dat er voor chansig nog een 5e optie moet komen:
fietsen  (wel analoog dacht ik zo)

S@m

Citaat van: AbZ op maart 16, 2012, 12:01:47
Waarom doe je dan nog aan vinyl?  Is dat voor de 'beleving' (fun), hoor je in andere gevallen wel interessante verschillen, of heb je sommige dingen alleen op vinyl?  Anders is digitaal toch wel veel handiger?

Ik heb o.a. door die waarneming enige tijd geleden besloten om al het vinyl de deur uit te doen, evenals de draaitafel en pre... Voor mij geen analoog meer  ;)

AbZ

#29
Citaat van: S@m op maart 16, 2012, 12:09:04
Ik heb o.a. door die waarneming enige tijd geleden besloten om al het vinyl de deur uit te doen, evenals de draaitafel en pre... Voor mij geen analoog meer  ;)
Ok, makes sense,
aangenomen dat je het verschil tussen een VPI en een LP12 (jouw voorbeeld) niet interessant vindt.

Zal ook eens de vergelijking maken met identieke opnamen.  Heb me daar eigenlijk nooit op die manier in verdiept, want koop op vinyl doorgaans gewoon andere dingen dan digitaal.  Voorlopig vind ik vinyl iig leuk genoeg om het nog uit te breiden.

Tube-freak

#30
Ik heb LP ingevuld,  zelfs van een goedkope platenspeler krijg je soms al kippenvel als je er naar luisterd.
Ben vroeger wel op zoek geweest naar een goede cd speler maar heb er nooit een kunnen vinden die het kippenvel effect geeft.
Zelfs die cd spelers van 5000 euro konden niet tippen aan mijn rega met benz.  En daarvan ben ik wel overtuigd dat die benz ace niet eens zo een goede combi is in mijn set dus dat het nog wel mooier kan ook.

kraakjes en plopjes hoor ik eigenlijk niet zo veel met een platenspeler.  Niet erg storend in elk geval.
Ik maak de naald natuurlijk regelmatig schoon en de platen daar doe ik meestal ff zo een antistatische borstel overheen als ik hem erop leg.

Je kan het als onhandig en bewerkelijk zien voor mij is het bijna een ritueel.

Ja zo af en toe zit er wel eens een plaat bij die wat tegenvalt qua opname maar meestal zijn dat nieuwere platen waarvan ze gewoon een digitale opname nog verder verneukt hebben en dan op vinyl geperst, maar ja dan klinkt het hooguit hetzelfde als een cd.



16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

AbZ

Citaat van: Tube-freak op maart 16, 2012, 12:38:50Je kan het als onhandig en bewerkelijk zien voor mij is het bijna een ritueel.
Yep platen spelen is voor een belangrijk deel ritueel gedrag.  Niets mis mee  :smile:

Peerless Monster

Citaat van: AbZ op maart 16, 2012, 13:01:13
Yep platen spelen is voor een belangrijk deel ritueel gedrag.  Niets mis mee  :smile:

Ritueel gedrag = Obesessief? ;D
Ik herken dat zeker ook wel.
Toen ik mijn Clearaudio nog had deed ik dat ook.
Op een gegeven moment was ik dat beu en heb echt in totaal 1200 LP's weggedaan.
Heb er nu een stapeltje van 20 stuks aan over gehouden.
En ik geloof een oude thorens platenspeler...
Voor mij voorlopig geen ritueeltjes meer daaromtrent.
Komt wellicht weer eens (denk het wel).

Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

chansig

Citaat van: AbZ op maart 16, 2012, 12:07:13
't Schiet me te binnen dat er voor chansig nog een 5e optie moet komen:
fietsen  (wel analoog dacht ik zo)

:clapping:

Ik ben van mening dat de cd beter klinkt en de lp meer plezier kan bieden. Al heeft het laatste mogelijk ook met leeftijd te maken. De huidige generatie (grootste groep) weet niet eens wat een lp is.

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

AbZ

#34
Citaat van: Peerless Monster op maart 16, 2012, 13:13:40
Ritueel gedrag = Obesessief? ;D
Ja, zou kunnen.  Obsessieve trekjes zie je enorm veel in audioland.  Obese weet ik niet.

Citaat van: Peerless Monster op maart 16, 2012, 13:13:40Voor mij voorlopig geen ritueeltjes meer daaromtrent.
Komt wellicht weer eens (denk het wel).
'Stoppen' betekent vaak 'verplaatsen' naar een ander object.  Subject blijft hetzelfde  :)

Bas Akkerman

#35
Citaat van: AbZ op maart 16, 2012, 13:26:46
'Stoppen' betekent vaak 'verplaatsen' naar een ander object.  Subject blijft hetzelfde  :)
Uiteindelijk houdt iedereen van zijn verlangen en niet van dat wat hij verlangt.

On-topic; eenzelfde, kwalitatief gelijke opname op zowel cd als lp vergelijken op twee gelijkwaardige sets, dat is wel een interessante test. Misschien ook wel noodzakelijk wil je iets kunnen zeggen over de (oorzaak van) klankverschillen tussen lp en cd. Als deze er zijn.

Jammer dat digitaal geen optie is om te kiezen. Dat is natuurlijk weer anders wat techniek betreft, maar is dat ook niet een beetje de discussie? De "perstechnieken" van cd en lp (en digitaal) en mogelijke weergaveverschillen die daaruit voort kunnen komen?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Peerless Monster

Citaat van: AbZ op maart 16, 2012, 13:26:46
Ja, zou kunnen.  Obsessieve trekjes zie je enorm veel in audioland.  Obese weet ik niet.
'Stoppen' betekent vaak 'verplaatsen' naar een ander object.  Subject blijft hetzelfde  :)

Sticky fingers... Ik ben ook aan het werk he ;).
Ik ben obsessief in het sparen van speakers had mijn vrouw het laatst over...
Ook een beetje lopen tellen en in huis hebben we zo'n 25 stuks staan momenteel...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Koen K

Mijn antwoord: in potentie even goed (c.q. niet hoorbaar meer/minder dan de ander), in praktijksituaties is CD vaak beter.

InSQ

CD en LP, technisch is CD beter maar een CD lijkt een producer of masterproducer wel meer mogelijkheden te geven om iets anders met het geluid te doen dat het in audiofiele zin goed te laten klinken. Loudness war verhaal waarbij veel compressie wordt toegepast zodat 't lekker luid uit de radio spuit. Bij LP zijn die mogelijkheden er minder.

EJ

Uhhh, juist bij lp's moest er veel meer compressie worden toegepast. Het dynamisch bereik van een lp is veel en veel kleiner dan van een cd. Dat bij een aantal cd's meer compressie lijkt te worden toegepast is maar ten dele waar, alleen voor een stukje van de pop muziek. Bij klassiek heb je daar geen last van, net zoals bij vele andere genres.

Raphie

CD is natuurlijk het enige technisch juiste antwoord, hoewel ik persoonlijk LP toch vaak wel betrokkener en minder steriel vind klinken.
JBL PRX Power!

neverywhere

Maar dat gekraak ,gespetter en gerommel van een elpee verpest voor mij de gehele muziek beleving....Ergerde ik me vroeger al groen en geel aan al die bijgeluiden toen ik alleen nog maar een platenspeler had.....cd is voor mij wat dit betreft een uitkomst....en nu dat streamen helemaal...

En laten we wel zijn: cd klinkt toch ook gewoon een stuk beter,eerlijker?
I'm perusing the tracks, now, and I can confidently say that it's a great listen, brother. Solid production, spot-on, honest and unapologetic playing, powerful vocals and some big, layered harmonies.Great work!
https://fervid.hearnow.com/

taaiewillem

Deze voor-tegen discussies zijn al héél erg lang aan de gang. In een gerenommeerd Engels HiFi-blad is in het begintijdperk van de CD een blind-proef genomen van opnames van brekend glas. In ca. 95% van de gevallen werd voor natuurlijkheid de voorkeur geven aan de plaat. De uitleg die werd gegeven betrof de fasefouten die ontstaan bij 'brickwall'-filtering bij de grensfrekwentie van de CD. Daarentegen was er nog 30 kHz aanwezig op de LP, maar wel op een zeer laag niveau. De toen gegeven verklaring was, als ik me het goed herinner: Door vervormingsrestanten ontstaan verschilfrequenties in het ultrasone uitgangssignaal die gehoord worden en die overeenkomen met de fouten die in onze eigen oren optreden, blah, blah, blah...Deze kunnen niet optreden in de CD-signalen.
Onkyo709/Pana42g10/PanaBD80/Marantz DV9600/Stax Lambda Pro/XXLS400/AM8033/Amphony100/ Dual1009+Orthofon/XTZ99.26's

LordoftheLints

Mijn Mcintosh MCD-201 klinkt beter dan mijn denon dp-1100 platendraaier. Maar ik denk dat deze vergelijk dan ook niet helemaal eerlijk is!  ;)
Mcintosh C42 & Mcintosh C2300 buizen voortrappen | Mcintosh MC252 & MC275 Buizen & MC206 Multichannel Eindversterkers| Mcintosh MCD-201 Sa-CD speler | Linn Akurate DS Netwerkstreamer | Atlas Hyper 3.5 Luidsprekerkabel | Atlas Hyper RCA Interlink | Linn Silver Balanced Interlink
Dynaudio Contour 3.4 LE Vloerstaand| Dynaudio Contour 1.4LE Monitors| Tannoy Definition DC8 monitors
Eigen topic: Mcintosh Mania!

Jumping Jack

Citaat van: neverywhere op maart 16, 2012, 18:45:18
gekraak ,gespetter en gerommel van een elpee verpest voor mij de gehele muziek beleving...

Dat is niet eigen aan vinyl maar aan jouw omgang ermee. Propere platen, propere naald en van bijgeluiden is geen sprake meer (sommige uitzonderingen daargelaten)...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

neverywhere

Nou, geloof maar dat zelfs mijn 30 jaar oude platen nog in nieuwstaat zijn. 
Maar toch meer bijgeluiden dan de cd.
En dat is niet meer dan logisch.

I'm perusing the tracks, now, and I can confidently say that it's a great listen, brother. Solid production, spot-on, honest and unapologetic playing, powerful vocals and some big, layered harmonies.Great work!
https://fervid.hearnow.com/

Jumping Jack

Nou, ik heb aardig wat platen ouder dan 30jaar en daar is geen plopje of kraakje op te horen. Bij sommige platen is dat natuurlijk wel zo, ook al was je ze 10 keer...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Tube-freak

Ik had eerst een hele berg 2e hands platen gekocht voor 2 euro per stuk.  Klonk goed hoor en bijna kraakloos.
Zo af en toe zal er misschien een tikje voorbij komen maar is nou echt niet zo dat dit de hele tijd is ofzo.

Ik had het overigens ook een keer met een nieuwe plaat van the eagles en die kraakte en plopte aan alle kanten toen even met mijn zelfgemaakte alcohol/zeepsop/gedistileerd water mix eroverheen gespoten en goed schoongemaakt en toen was het weg.  Zal wel een laagje van de persing zijn geweest wat er nog afgepoetst moest worden.

Ik zie een plaat schoonmaken niet als obsessief ofzo, niet zoals ik het doe in elk geval.

Ik weet nog wel ik een aantal jaar geleden op de doelen hifi show was en daar stond Jules Deelder plaatjes te draaien die importeur die stond echt de hele tijd elke plaat
10 minuten te poetsen of in elk geval heel lang.  Op gegeven moment deelder:   Joh zout toch op met je schoonmaakspullern ik wil plaatjes draaien, grist zo die plaat uit ze handen en begin lekker jazz te draaien.  lol.

Ja die importeur was wel obessessief ja als elke keer 5 of 10 minuten bezig ben je plsaat te poetsen.
Ik doe er gewoon 1 of 2 rondjes een antistat borstel overheen en spelen maar, 2 seconden werk.  Af en toe een stofje van de naald halen dat is ok in 3 seconden gebeurt dus ik zie dat nou niet als obsessief.

Had ook een keer zo een importeur gezien die stond echt heel lang die plaat schoon te maken zet die plaat op en ging helemaal met zijn ogen dicht zitten en helemaal net doen alsof het goede muziek was, terwijl ongeveer 3/4 van de zaal dacht dit klinkt voor geen meter we ggaan pleitte, dus die zat er meer voorzichzelf geloof ik dan voor de klant.




16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Han S

En toch............., we hadden een vergelijk tussen platen en CD's en iemand had zijn geweldig mooie set meegenomen en draaide een Direct Cut vinylplaat. Het was 'The James Version'  van de Harry James Bigband uit 1976. Opgenomen met één AKG C24 stereo buizenmicrofoon in een kapelletje nabij de studio waar de platensnijmachine stond. Daar zat 200 meter interink tussen en dat was alles. Terwijl de band speelde werd de plaat gesneden en daarvan werd een exemplaar afgespeeld bij mij in de grote ruimte.

Het was bijna bizar, het leek of de bigband daar voor ons zat te spelen, je kun ongeveer elk instrument gewoon aanwijzen en er was een dynamiek die gewoon ongewoon was. Ik heb gevraagd of John, de eigenaar die eigenlijk Hans heet, die plaat voor mij op een CD en op een DAT wilde zetten en dat heeft hij gedaan, met een Fostex CD brander en een of andere DAT recorder.

Maar als ik die CD draai heb ik niet de beleving welke ik had met de plaat, ik kan niet meer alles aanwijzen. Het klinkt nog steeds onbehoorlijk goed, maar ik heb niet hetzelfde als toen met die plaat.

AbZ

Citaat van: AbZ op maart 16, 2012, 09:12:10
Ik heb de vergelijking al eerder gemaakt en zal 'm hier even herhalen:
Centrale verwarming is technisch beter dan open haard, en toch...
Citaat van: Han S op maart 19, 2012, 12:01:50
En toch.............
:)