Van gebalanceerde +4db naar -10db aansluiting

Gestart door Bart_Celis, februari 27, 2012, 17:14:20

Vorige topic - Volgende topic

Bart_Celis

Beste mensen, ik zit met een vraag waar ik geen duidelijk antwoord op vind.

Ik schets even de situatie. Ik werk als professioneel geluidstechnicus en sounddesigner voor verschillende nationale en internationale klanten. In mijn studio maak ik gebruik van een A/D - D/A convertor met 24 gebalanceerde analoge in/outs op D-sub25 stekkers en 24 digitale in/outs via ADAT.

Nu wil ik mijn D/A convertor aansluiten op een hifi meerkanaals amp met cinch aansluiting.

Dus wanneer mijn D/A "O dB" aangeeft stuurt hij een bepaald voltage naar de gebalanceerde uitgangen van de convertor op +4dB niveau. Deze wil ik aansluiten via cinch (ongebalanceerd) op een        -10dB ingang van de versterker. Hoeveel dB moet ik mijn convertor verzwakken om de ingang van de amp niet te oversturen ?

Ik heb al allerlei verschillende dingen hierover gelezen en gehoord ... ik weet dat het "dB" verhaal niet zo eenvoudig is maar kan er iemand op dit forum mij een simpel antwoord geven ? Hoeveel dB's moeten er af om de input van de amp niet te oversturen ?

-6dB / -10dB / -14dB / -18dB .....   

Alvast enorm bedankt voor de hulp

Groeten
Bart Celis

Raphie

gewoon erin steken, is de inlet TRS dan heb je een balanced verbinding, is de inlet TS dan is het unbalanced, kan niet makkelijker
JBL PRX Power!

AbZ

van +4dBu naar -10dBV is een verzwakking van bijna 12dB

Raphie

cinch is altijd unbalanced, 2 aders, je ingangs signaal zal dus ook unbalanced zijn, dus aan de ontvangende kant hoef je niks aan te passen
JBL PRX Power!

Raphie

cinch is altijd unbalanced, 2 aders, je ingangs signaal zal dus ook unbalanced zijn, dus aan de ontvangende kant hoef je niks aan te passen
aangezien je soundcard dat al automatisch doet omdat hij voelt dat de output niet balanced verbonden is
JBL PRX Power!

AbZ

Citaat van: Raphie op februari 27, 2012, 17:18:15
gewoon erin steken, is de inlet TRS dan heb je een balanced verbinding, is de inlet TS dan is het unbalanced, kan niet makkelijker
Citaat van: Raphie op februari 27, 2012, 17:23:10
cinch is altijd unbalanced, 2 aders, je ingangs signaal zal dus ook unbalanced zijn
Klopt...  en sluit totaal niet aan bij de vraag.

Citaat van: Raphie op februari 27, 2012, 17:23:10dus aan de ontvangende kant hoef je niks aan te passen
Dit klopt niet.  Het referentievoltage is anders.

AbZ

Citaat van: Raphie op februari 27, 2012, 17:23:53aangezien je soundcard dat al automatisch doet omdat hij voelt dat de output niet balanced verbonden is
TS geeft niet aan welke DAC hij gebruikt (behalve eentje met pro level balanced uitgang).

Misschien doet deze DAC dat niet (waarom stelt ie anders de vraag).

AbZ

Citaat van: AbZ op februari 27, 2012, 17:19:02
van +4dBu naar -10dBV is een verzwakking van bijna 12dB
11.78 dB, om meer precies te zijn.

Dat is vast wel ergens te vinden  :google:

AbZ

Zoekopdracht op "11.78 dB" geeft dit als eerste hit:  http://www.controlbooth.com/wiki/dBV+and+dBu
met mooie formules:
CiteerdBV is a type of decibel measurement, referenced to one Volt (V). dBu is also a type of decibel measurement, referenced to 0.775V. Measurements in dBV and dBu can be converted to and from Volts and each other, but not power or current without knowledge of the load impedance (see Ohm's Law).

To convert a value x, in Volts, to a value, y, in dBV:
y = 20 * log_10(x / 1)

To convert a value y, in dBV, to a value x, in Volts:
x = 10^(y / 20)

To convert a value x, in Volts, to a value, y, in dBu:
y = 20 * log_10(x / 0.775)

To convert a value y, in dBu, to a value x, in Volts:
x = 0.775 * 10^(y / 20)

To convert a value x, in dBu, to a value, y, in dBV:
v = 0.775 * 10^(y / 20) [Convert dBu to Volts]
y = 20 * log_10(v / 1) [Convert Volts to dBV]

To convert a value y, in dBV, to a value x, in dBu:
v = 10^(y / 20) [Convert dBV to Volts]
y = 20 * log_10(v / 0.775) [Convert Volts to dBu]

Common Values:
-10 dBV is 0.316V, or 316 mV.
+4 dBu is 1.228V.
The difference, in dB, between +4 dBu and -10 dBv is -11.78 dB, or about -12 dB.
These values can be derived with the equations above.

Bart_Celis

Dankuwel Abz, dit simpele maar nauwkeurige antwoord had ik nodig.

Ik gebruik niet zomaar een "soundcard" - het is een SSL Alphalink MADI-AX gekoppeld aan mijn DAW via MADI - door een RME HDSPe MADI PCIe kaart. High-end spul met een nog meer High-end prijskaartje. Ik wil gewoon ter referentie mijn mixen laten lopen door een 5.1 Yamaha receiver met 6 cinch ingangen. En deze ingangen wil ik zo nauwkeurig mogelijk aansturen ...

Nogmaals dank

Greetz
Bart Celis

AbZ

Raphie

ik gebruik ook de Alphalink MADI AX samen met RME HDSPe MADI, die unbalanced zelf www.solidstatelogic.com
JBL PRX Power!

AbZ

Citaat van: Raphie op februari 27, 2012, 17:59:24
ik gebruik ook de Alphalink MADI AX samen met RME HDSPe MADI, die unbalanced zelf www.solidstatelogic.com
Wat maakt dat uit als je hem sowieso alleen single-ended aansluit?
Of bedoel je dat het referentievoltage ook automatisch wordt aangepast?
(Maakt trouwens niet uit voor het rekenkundige antwoord op de TS, behalve dat het niet nodig is.)

Raphie

klopt, hij normalized zelf op in en out, qua voltage, dus TS hoeft niet na te denken over input levels van z'n Yamaha, het zal niet te heet binnen komen
JBL PRX Power!

AbZ

Citaat van: Raphie op februari 27, 2012, 18:09:12
klopt, hij normalized zelf op in en out, qua voltage, dus TS hoeft niet na te denken over input levels van z'n Yamaha, het zal niet te heet binnen komen
in dat geval is het weer eens een geheel overbodig topic  :D

Bart_Celis

Citaat van: Raphie op februari 27, 2012, 18:09:12

En waar vind je dat ? Handleiding ? Installation guide ? Ik gebruik hem al jaren en dit is het eerste dat ik daar over hoor ??

Ik deed net de test ...

Gebalanceerd aangesloten - sinus uitsturen op 0 dB - op mengtafel afregelen op 0 dB - meters geven 0 dB
Hierna heb ik net hetzelfde gedaan maar ongebalanceerd aangesloten - resultaat - NET HETZELFDE ....

Dus als ik mijn outputs niet aanpas komt het wel degelijk te heet binnen op m'n Yamaha ...
Abz, uw antwoord en enkel uw antwoord is correct - waarvoor dank ...

Groeten
Bart Celis

Raphie

ehm hoe sluit je dan ongebalanceerd aan? als beiden TRS zijn zal je altijd een balanced verbinding hebben?
wat voor tafel heb jij dat die ook TS input heeft? wat voor kabel? digisnake?
JBL PRX Power!

AbZ

Graag gedaan  :smile:

Het leek me al vreemd dat de DAC zou kunnen 'weten' wat de output zou moeten zijn.
Voor ADC input levels ligt dat natuurlijk anders.
Apogee Rosetta kan output wel aanpassen aan input levels.

AbZ

Citaat van: Raphie op februari 27, 2012, 20:05:30
ehm hoe sluit je dan ongebalanceerd aan? als beiden TRS zijn zal je altijd een balanced verbinding hebben?
wat voor tafel heb jij dat die ook TS input heeft? wat voor kabel? digisnake?
Als je ongebalanceerde output wil hebben sluit je gewoon alleen de hot pin en ground aan op TR of RCA.

Raphie

uit de handleiding

Performance
Quantisation 24bit, fixed point
Sample Rates 44.1kHz, 48kHz, 88.2kHz and 96kHz
Sample Rate Converters Conversion Range 4kHz – 212kHz
(AES port A input only) Dynamic Range (A-wtd): 128dB
THD+N (1kHz @ –60dB): –125dB
Analogue I/O Level +22dBu ≈ 0dB FS (AX / MADI-AX / MADI-SX)
Balanced, +18dBu maximum (EUR Alpha-Link LIVE)
Balanced, +24dBu maximum (US Alpha-Link LIVE

• The nominal analogue I/O level of each Alpha-Link is +22dBu ≈ 0dB FS (is Full Scale)
JBL PRX Power!

Raphie

Citaat van: AbZ op februari 27, 2012, 20:07:53
Als je ongebalanceerde output wil hebben sluit je gewoon alleen de hot pin en ground aan op TR of RCA.
klopt, maar het lijkt me niet dat je daarvoor je digisnakes gaat slopen, dus vandaar m'n vraag.
JBL PRX Power!

Bart_Celis

Simpel, via een adaptor - XLR naar MONO 6,3mm jack - ground en pin 3 liggen dan aan elkaar - je krijgt dan een ongebalanceerd signaal - en dit is precies even sterk dan wanneer ik een adaptor gebruik van XLR naar STEREO 6,3mm jack - gebalanceerd dus ...

Waar heb je dat gevonden dat hij normalized wanneer je hem ongebalanceerd aansluit ?

Greetz
Bart

AbZ

Citaat van: Bart_Celis op februari 27, 2012, 20:11:56ground en pin 3 liggen dan aan elkaar
NIET doen  :notify:

Cold pin en ground alleen verbinden als je van unbalanced naar balanced gaat.
In de andere richting moet je de cold niet verbinden.

AbZ

@Raphie,
ik weet niet zeker of ik snap waar je op doelt met dat citaat uit de manual.
Citaat van: Raphie op februari 27, 2012, 20:09:54Analogue I/O Level +22dBu ≈ 0dB FS (AX / MADI-AX / MADI-SX)
Balanced, +18dBu maximum (EUR Alpha-Link LIVE)
Balanced, +24dBu maximum (US Alpha-Link LIVE

• The nominal analogue I/O level of each Alpha-Link is +22dBu ≈ 0dB FS (is Full Scale)

Raphie

dat was mijn ervaring met standaard TRS digisnakes, maar wel inputs nu ik er over nadenk, anyway, Je kan natuurlijk ook zelf even kijken met RME digicheck dat kan je namelijk naar iedere input of output mappen
JBL PRX Power!