Imac met 16 , 24 of 32gb geheugen ? advies gevraagd

Gestart door Vik, januari 26, 2012, 22:03:00

Vorige topic - Volgende topic

Cyrus·

Maar ik kan dus "gewoon" een 2,5" SSD in mijn MBP steken zonder bijzondere aanpassingen of handelingen? (even afgezien van backup - restore verhaal, dat met Time Machine een relatief eenvoudig klusje is)
Groeten,
Edwin

mijkie

kijk eens naar TRIM in lion ........en lees je ff in op google ....
* Focal Alpha 50 * Auralic Altair G1 * Auralic Altair G1.1 * ik moet nog een keuze maken *

Cyrus·

Groeten,
Edwin

AnubisNefer

Mocht je je geheugen willen upgraden, dan kan je goedkoop, betrouwbaar en snle via CRUCIAL.COM bestellen.

Vaak binnen 2 dagen geleverd en het scheelt je behoorlijk!
Mea mihi conscientia pluris est quam omnium sermo

Audiofiel

Citaat van: CyrusOne op januari 29, 2012, 00:14:21
Maar ik kan dus "gewoon" een 2,5" SSD in mijn MBP steken zonder bijzondere aanpassingen of handelingen? (even afgezien van backup - restore verhaal, dat met Time Machine een relatief eenvoudig klusje is)

Nee, dat kan dus niet. Je moet 100% zeker zijn dat dat type SSD in jouw type machine gaat werken. Het is niet universeel uitwisselbaar (zonder problemen).
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Cyrus·

Citaat van: Audiofiel op januari 30, 2012, 21:54:59
Nee, dat kan dus niet. Je moet 100% zeker zijn dat dat type SSD in jouw type machine gaat werken. Het is niet universeel uitwisselbaar (zonder problemen).

OK, dank voor je antwoord. Zal het binnenkort eens in de Apple-store navragen dan. Tenzij jij het zo uit je mouw schudt... (MBP mid-2010, 8GB, 13", SATA-2, OSX Lion)
Groeten,
Edwin

Vik

Ik heb mij nog even zitten verdiepen op buitenlandse fora over achteraf inbouwen van een SSD.

De Imac 2011 heeft als ik het goed heb begrepen een zegel op het scherm voor garantie. Geen optie dus en wat Audiofiel schreef klopt allemaal. Veel te veel gezeur.

Dat gaat hem dus zeker niet worden.

Nu kwam ik deze aanbiedingen tegen op Tweakers :

http://tweakers.net/pricewatch/295920/apple-imac-27-inch-cto-(i7-2600-16gb-256gb-ssd)-(mei-2011).html

Gem.prijs : 2369 euro.

Als dit een 3.4 ghz i7 is lijkt het mij wel een mooie aanbieding.  Ik heb 2 winkels benaderd met de vraag wat hij zou gaan kosten incl. 1 TB schijf.

Wel een mooie aanbieding lijkt mij?
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

Adeo Screens - Arcam - Ascendo - Barco - CineMike - Denon - JL Audio - JVC- Kef - Lyngdorf - Lumagen - M&K Sound - Marantz - REL - Screen Research - Sony - Stewart - Trinnov

Audiofiel

Als je naar dat grafiekje van de prijsontwikkeling kijkt, zie je dat hij van €3200 (ook nu nog 1de CTO prijs bij de online AppleStore) ineens een week geleden is gezakt naar die €2273,33. Vreemd.

Ook vreemd vind ik dat er een EAN-code aanhangt en het is voor het eerst dat ik dat heb gezien met een niet-standaard iMac. Bij distributeur Five4U komt dit model ook niet voor, alleen de standaard 3.4 GHz (dan ook als CTO zonder EAN). Kennelijk komt dit nummer dan via de andere Apple-distributeur Tech Data. En ik denk dat die een foutje hebben gemaakt of ooit een partij hebben gekocht en kwijt willen.

Anyway, een wijziging aan zo'n CTO-model is niet mogelijk. De dealers kunnen niet alsnog hem bestellen met een extra interne harddisk (de plek van de 3.5" is hier leeg). Dat zou dan achteraf moeten en daarvoor zul je diep in de buidel moeten tasten (als het al mogelijk is dat de dealer los aan die harddisk met speciale firmware kan komen).

Maar mocht je een dealer vinden die het wel wil regelen, laat het mij dan ook even weten. Mijn iMac 24" is aan vervanging toe.

Oh ja, een speciaal zegel op het scherm in de iMac 2011 zit er niet. Ik heb er laatst nog eentje open gehad.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Vik

Citaat van: Audiofiel op januari 31, 2012, 12:22:48
Als je naar dat grafiekje van de prijsontwikkeling kijkt, zie je dat hij van €3200 (ook nu nog 1de CTO prijs bij de online AppleStore) ineens een week geleden is gezakt naar die €2273,33. Vreemd.

Ook vreemd vind ik dat er een EAN-code aanhangt en het is voor het eerst dat ik dat heb gezien met een niet-standaard iMac. Bij distributeur Five4U komt dit model ook niet voor, alleen de standaard 3.4 GHz (dan ook als CTO zonder EAN). Kennelijk komt dit nummer dan via de andere Apple-distributeur Tech Data. En ik denk dat die een foutje hebben gemaakt of ooit een partij hebben gekocht en kwijt willen.

Anyway, een wijziging aan zo'n CTO-model is niet mogelijk. De dealers kunnen niet alsnog hem bestellen met een extra interne harddisk (de plek van de 3.5" is hier leeg). Dat zou dan achteraf moeten en daarvoor zul je diep in de buidel moeten tasten (als het al mogelijk is dat de dealer los aan die harddisk met speciale firmware kan komen).

Maar mocht je een dealer vinden die het wel wil regelen, laat het mij dan ook even weten. Mijn iMac 24" is aan vervanging toe.

Oh ja, een speciaal zegel op het scherm in de iMac 2011 zit er niet. Ik heb er laatst nog eentje open gehad.

Bedankt voor de info.  ;)

Ik laat wel iets weten als ik wat hoor van deze shops.

Adeo Screens - Arcam - Ascendo - Barco - CineMike - Denon - JL Audio - JVC- Kef - Lyngdorf - Lumagen - M&K Sound - Marantz - REL - Screen Research - Sony - Stewart - Trinnov

Vik

Citaat van: vik op januari 31, 2012, 10:34:48
Ik heb mij nog even zitten verdiepen op buitenlandse fora over achteraf inbouwen van een SSD.

De Imac 2011 heeft als ik het goed heb begrepen een zegel op het scherm voor garantie. Geen optie dus en wat Audiofiel schreef klopt allemaal. Veel te veel gezeur.

Dat gaat hem dus zeker niet worden.

Nu kwam ik deze aanbiedingen tegen op Tweakers :

http://tweakers.net/pricewatch/295920/apple-imac-27-inch-cto-(i7-2600-16gb-256gb-ssd)-(mei-2011).html

Gem.prijs : 2369 euro.

Als dit een 3.4 ghz i7 is lijkt het mij wel een mooie aanbieding.  Ik heb 2 winkels benaderd met de vraag wat hij zou gaan kosten incl. 1 TB schijf.

Wel een mooie aanbieding lijkt mij?

Deze aanbiedingen zijn erg vaag. Ik krijg vage reakties dus ga ervan uit dat het waarschijnlijk oude modellen zijn of iets dergelijks.

Andere vraag aan de experts:

Wat is wijsheid:  Wat ik al eerder aangaf, de Imac gaat gebruikt worden voor videobewerking en Photoshop.

Opties die ik in mijn hoofd heb:

Imac met enkel een TB harde schijf (programma's en OS) en laat de keuze SSD varen en eventueel kijken voor een externe raid oplossing als deze :

http://store.apple.com/nl/product/H5184ZM/A/Thunderbolt?mco=MTY3ODQ5OTY

Ik weet dus niet wat sneller zou werken.

Sneller opstarten van OS boeit mij niet, daar zal een SSD wel sneller in zijn.

Verder heb ik een offerte gehad en weet niet of het goedkoper kan:

Imac 27 3.4 ghz (i7)
16 GB geheugen (Samsung original)
Mercury 256 SSD en 1TB schijf
AMD Radeon HD 6970M met 2 GB

Apple Draadloos keyboard
Apple Draadloos Magic Mouse
OS X Lion 10.7
iLife '11

Meegeleverde software:
OS X Lion.
Bevat Mail, Adresboek, iCal, de Mac App Store, iTunes, Safari, Time Machine, FaceTime, Photo Booth, Mission Control, Launchpad, AirDrop, Hervatten, Automatisch opslaan, Versies, Snelle weergave, Spotlight, QuickTime en meer.

Wereldwijde Apple garantie van 1 jaar en gratis 3 maanden telefonische ondersteuning

2.907,90 inclusief B.T.W

Senna

Citaat van: vik op februari  3, 2012, 10:33:25
Deze aanbiedingen zijn erg vaag. Ik krijg vage reakties dus ga ervan uit dat het waarschijnlijk oude modellen zijn of iets dergelijks.

In de regel bij SKU staat het artikelnummer en wel Z0M7. Dit is wel degelijk het huidige CTO-model. En Audiofiel je hebt gelijk .... deze is via Techdata te krijgen en er is nog maar 1 exemplaar van. Ik denk dat ze het zsm van de hand willen doen. Daarna zul je hem niet meer krijgen.
Mac Mini mid 2011, Primare i32, Scan-Speak Reference Plus, AudioQuest DragonFly, AudioQuest Gibraltar, AudioQuest Angel, AudioQuest NRG-10, AudioQuest NRG-1.

Vik

Ik krijg net bericht van iemand die mij vertelde dat Apple 2 merken SSD schijven levert in de Imac 2011, een Samsung en een Toshiba.

De Toshiba schijnt slecht te presteren t.o.v. de Samsung en je kan niet aangeven bij Apple welk type je erin zou willen bestellen, beetje jammer dit.

Ik heb ook even wat gezocht op internet maar de meeste mensen vinden SSD bij een Imac geen toegevoegde waarde (al helemaal niet voor het geld)  OS en apps starten sneller, erg leuk maar de meeste laten de Imac´s in een soort stand-by staan waarbij het grootste voordeel van een SSD al eigenlijk snel bekeken is.

Een winkel gaf mij het advies om gewoon een Imac met 2 TB schijf te nemen i.p.v. een SSD+ 1TB.

Ik ben nog steeds aan het twijfelen...  :hmmm:

Thunderbolt raid oplossingen worden in de toekomst vrijwel zeker ook wel goedkoper, en dan schijnt er ook de keuze te zijn om het o.s. op te laten starten vanaf een externe Thunderbolt schijf.

CineSmurf

JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Vik

arjann

De originele apple geheugen modules kan je hier kopen www.macramdirect.com
Je bespaart ongeveer de helft aan kosten.

Ik heb zelf ssd in m'n iMac zitten en ik vind het in zekere zin een aanwinst.
Zelf doe ik veel video bewerking en met ssd gaat het zeker sneller.
Een minpunt is dat de schijf snel vol is en dan de taak voortzet op de hdd.
Je kan het beste dit in een winkel testen ( Amac,iFactors bv.) want, €600 voor een 256 gb ssd is een smak geld!

Wil je je Mac (en kosten) zelf in de hand houden mbt zelf inbouwen dan,moet je naar een Pro versie (Macbook Pro,Mac Pro)
Want met de iMac kan je alleen later het geheugen nog uitbreiden.

Vik

Citaat van: arjann op februari 10, 2012, 10:44:05
De originele apple geheugen modules kan je hier kopen www.macramdirect.com
Je bespaart ongeveer de helft aan kosten.

Ik heb zelf ssd in m'n iMac zitten en ik vind het in zekere zin een aanwinst.
Zelf doe ik veel video bewerking en met ssd gaat het zeker sneller.
Een minpunt is dat de schijf snel vol is en dan de taak voortzet op de hdd.
Je kan het beste dit in een winkel testen ( Amac,iFactors bv.) want, €600 voor een 256 gb ssd is een smak geld!

Wil je je Mac (en kosten) zelf in de hand houden mbt zelf inbouwen dan,moet je naar een Pro versie (Macbook Pro,Mac Pro)
Want met de iMac kan je alleen later het geheugen nog uitbreiden.

Geheugen koop ik niet bij Apple inderdaad. 16 GB Kingston is al voor 90 euro te krijgen.

Werk jij met MTS files van een AVCHD HD camcorder? Ik heb de HS 900 van Panasonic en wil deze gaan gebruiken met de Imac. Mijn idee is Adobe Premiere CS5. (werkt op de pc)

Ik wil ook nog oude Video8 opnames gaan overzetten plus VHS. Op de PC gebruikte ik een Matrox RTX2 kaart. Ik zie dat Matrox ook externe oplossingen heeft voor de Mac.

Nu we het toch over video bewerking hebben: wat is dus de beste oplossing op een Mac qua software?

arjann

Zelf gebruik ik een Sony hd camcorder.
Deze werkt net als Panasonic met avchd en werkt prima met de mac.

Ik gebruik voor bewerking Final Cut Pro en Compressor.
Een zeer goed programma maar vreet prosessor kracht en werkgeheugen dus,minimaal 16gb werkgeheugen is een must.
Een leuk alternatief is iMovie ( dit staat standaard op de mac)
Je kan voor de zekerheid op de apple site even kijken of je camcorder word ondersteund door deze programma's.

Let wel dat je niet een mts file kan inlezen in deze programma's want apple werkt met mp4 en mov files.
Je moet camcorder aansluiten op de mac en met de camcorder aan de video importeren.
Anders moet je de mts file omzetten naar mp4 of mov en dat is een heel gedoe.

Met adobe premiere heb ik helaas geen ervaring.