Optimaliseren Mac Mini (2010) als fileplayer

Gestart door jobozo, januari 22, 2012, 18:28:46

Vorige topic - Volgende topic

Spijkie

Vandaag ben ik erachter gekomen dat Puremusic na een update de settings op 24 bit zet, ik heb deze teruggezet naar 16 bit omdat het meeste toch 16 bit is. Wellicht een tip voor sommige PM gebruikers.

Ik speel zelf ook met een Vlink maar meer omdat ik die nodig had om gebruik te kunnen maken van de ingebouwde dac in de Atoll versterker. Ik geloof wel dat UpnP beter is puur vanwege de schakels die er tussen uit gaan. Aan de andere kant is dit ook een duurdere oplossing.

Groeten,
Spijkie
Lumin,T+A 1100e, Audiosolutions,Audes,plixir,cardas

jobozo

Citaat van: Isflicka op januari 25, 2012, 09:49:02
3 controllers: 1X low speed USB Cypress CY7C638 PS/2 en 2X USB SMSC USB2513B voor het 2011 model.

Slik,

en wat betekent dat precies?Dat het uitmaakt op welke poort aangesloten wordt?Of?
ik weet echt niks van dit soort dingen, vandaar de vraag

jobozo

Citaat van: Spijkie op januari 26, 2012, 18:12:08
Ik geloof wel dat UpnP beter is puur vanwege de schakels die er tussen uit gaan. Aan de andere kant is dit ook een duurdere oplossing.

Groeten,
Spijkie

Ik weet net niet, lees hierover verschillende berichten, als ik Linn DS v dac google.Vooral weer buitenlandse.
En daar ben ik op dit moment noch van afhankelijk kennelijk.
Op dit topic http://www.rdhworld.myzen.co.uk/smfcu/index.php?topic=9391.0 geeft iemand aan dat de Sonos/Dacmagic net zo klinkt als de Linn MDS.
en deze DAC is schril tov de Octave, dit zelf kunnen beoordelen, geen vergelijking , vind ik

Ik heb nu geen behoefte mijn DAC te wijzigen, en blijf toch de overtuiging aanhangen dat de DAC voor 99% het geluid bepaald.

De vraag blijft dan of een Linn DS een beter transport is dan een MM-PM-Vlink.ik kan daar geen antwoord op geven, zal toch alleen door ervaring gegeven moeten kunnen worden, en valt eigenlijk een beetje buiten dit topic, zou een eigen topic verdienen  inmiddels:UPnP vs streaming/computer-DAC bv?

raindog

@Jobozo

Volgens verschillende berichten op Computer Audiophile kunnen er per USB poort inderdaad hoorbare verschillen zijn. Volgens deze handleiding is bij een 2010 Mac Mini de meest linkse poort (vanaf de voorkant gezien) de beste poort.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

jobozo

Citaat van: raindog op januari 27, 2012, 00:31:14
@Jobozo

Volgens verschillende berichten op Computer Audiophile kunnen er per USB poort inderdaad hoorbare verschillen zijn. Volgens deze handleiding is bij een 2010 Mac Mini de meest linkse poort (vanaf de voorkant gezien) de beste poort.

he bedankt!, ga er het weekend eens voor zitten, bij mij staat de V link nu op de meest rechtse poort.

Isflicka

Citaat van: jobozo op januari 27, 2012, 08:08:34
he bedankt!, ga er het weekend eens voor zitten, bij mij staat de V link nu op de meest rechtse poort.

I told you so. Ben wel nieuwsgierig naar dit soort goedkope tweaks en of je het verschil merkt.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Spijkie

Citaat van: jobozo op januari 27, 2012, 08:08:34

Het moet niet gekker worden maar ik ga het wel proberen!  :nowink: :P

Iemand een technische verklaring hiervoor ?

paaj

Had daar in het begin problemen mee met de hiface, de USB poorten worden intern gedeeld met bijvoorbeeld wifi etc en hebben dus niet altijd voldoende bandbreedtei. Uitte zich dan wel in irritante plopjes, niet subtiel.

Dat is denk ik de 2009 versie nog, dus misschien dat die linker poort wel eigen ruimte kreeg in de nieuwere.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C3

Spijkie

Citaat van: raindog op januari 27, 2012, 00:31:14
@Jobozo

De 2010 versie is toch de versie met interne cdrom drive?

Groeten,
Spijkie

jobozo

Citaat van: Spijkie op januari 26, 2012, 18:12:08
Vandaag ben ik erachter gekomen dat Puremusic na een update de settings op 24 bit zet, ik heb deze teruggezet naar 16 bit omdat het meeste toch 16 bit is. Wellicht een tip voor sommige PM gebruikers.

Groeten,
Spijkie

Hoi
Hoe en waarom heb je dat gedaan?en maakt het wat uit?
Bij de Audio/Midi staat de Vlink dus op 24 bit.Ik zie geen instelling waarbij ik dit kan veranderen.
Heb PM ook in de Non-upsampling stand staan overigens, hoor geen verschil met Maximum Fidelity, maar bit zie ik niet.

Spijkie

Hallo Jobozo,

In PM kan je bij de settings bij Dithiring kiezen uit 16 24 of 32 bit en ik heb daar de settings op 16 bit gezet overigens zonder succes want ik vroeg me al af waarom ik in elk nummer een hikup kreeg. Ik heb toen het artikel gelezen over dat optimaliseren en bij de midi audio player staat de vlink inderdaad standaard op 24 bit en kan ik niet wijzigen dus ook maar zo gelaten in PM.

Nu kan er nog wel gekozen worden voor 441 tm 96khz/? in de midiplayer en daar heb ik niks mee gedaan.

Wel heb ik verschillende programmas op de mac uitgeschakeld volgens dat artikel maar kan nog niks daarover zeggen voor wat betreft de kwaliteit ook niet het wisselen van de USB poort maar mischien moet de poort nog inspelen ;)  :devil:

jobozo

Gisteravond dus direkt maar de USB van de V-link op de andere poort gezet, de meest linkse van achter gezien,was verder te moe om te luisteren.

Ook de poort daarnaast geprobeerd, verschil is te horen maar de meest links van voren gezien, waar ik al maanden over draai heeft mn voorkeur.

Verder blijft voor mij alleen nog de vraag:zal het verplaatsen van muziekbestanden naar een externe HDD, daarvan afspelen nog verbetering gaan geven?
als ik dit mag geloven zou het verschil drastisch zijn: http://www.artsexcellence.nl/pdf/arts-Excellence-iTunes-en-computer-audio-ontrafeld.pdf.
en SSD nog beter dan HDD.

Ze geven aan:

"Het mechanisch ontkoppelen van de Music Server/Computer die de bestanden afspeelt en de harde schijf of NAS waarop de bestanden staan verbetert de kwaliteit van computer audio aanzienlijk. Computers, externe harde schijven, routers en een grote hoeveelheid randapparatuur die aan je computer audio systeem gekoppeld zijn maken gebruik van 'vervuilende' schakelende voedingen. Het ontkoppelen van deze voedingen van je audio systeem is erg belangrijk" .

Channel D spreekt dit echter weer tegen, is juist weer voorstander van interne SSD voor alle besturingszaken , en een externe HDD voor muziek.

Hoe dan ook, bij uitblijven van ervaringen van anderen , die een HDD aan de MM gekoppeld hebben,zal ik er niet aan ontkomen, dit dan maar zelf op te pakken,

benieuwd naar hoe groot die beschreven verschillen zijn blijf je altijd .

Twijfel nog of ik dit werkelijk ga aanpakken, daar andere tweakjes nou ook niet zoveel verschil brachten, en er idd al snel in superlatieven wordt uitgepakt.

klopt, de totale optelsom zal het resultaat bepalen

denk toch dat ik het maar best ga vinden zo,voorlopig, en me weer op de muziek ga storten

Spijkie

Ik heb zojuist PM op 16 bit ,44.1 khz gezet ipv 24 / 96 hij geeft nu ook in het scherm van PM aan dat ik op 44.1/16 draai. Op dit moment aan het luisteren en nog geen hikups gehoord . Het lijkt me zo beter omdat upsamplen niet hoeft, kost geheugen en volgens mij als ik cds importeer is dit 9/10 keer 16 bit.

Je kan dit aanpassen bij de audiosettings in PM.

Groeten,

Spijkie

tomaat

Mijn interne HD van mijn Macmini begon vol te raken, reden waarom ik me aan het oriënteren ben geslagen over uitbreiding van capaciteit, intern of extern.
Uiteindelijk heb ik gekozen ,na wat gelees her en der, voor een externe HD met firewire. Itunes over gezet en klaar.

Tot mijn verbazing kwam ik er afgelopen tijd achter dat "het" beter klinkt hierna! Opvallend meer open en gedetailleerd, een verbetering waar ik echt geen rekening mee had gehouden, maar er wel degelijk is., en die ik dit forum niet wil onthouden.

daarom post ik maar eens een keer hier, kon me herinneren dat e.e.a eerder ter sprake is gekomen.

daarna heb ik toch ook maar besloten de interne Hd voor een SSD van 120 gb te vervangen, want ook daarvan wordt aangegeven dat dit een geluidsverbetering zou geven, en ook dat is zo.Ik kan er echt niet om heen.
De moeite zeker waard, vergelijkbaar met bv een andere interlink.

LaughingStock

Citaat van: tomaat op september 21, 2013, 13:34:23
Mijn interne HD van mijn Macmini begon vol te raken, reden waarom ik me aan het oriënteren ben geslagen over uitbreiding van capaciteit, intern of extern.
Uiteindelijk heb ik gekozen ,na wat gelees her en der, voor een externe HD met firewire. Itunes over gezet en klaar.

Tot mijn verbazing kwam ik er afgelopen tijd achter dat "het" beter klinkt hierna! Opvallend meer open en gedetailleerd, een verbetering waar ik echt geen rekening mee had gehouden, maar er wel degelijk is., en die ik dit forum niet wil onthouden.

daarom post ik maar eens een keer hier, kon me herinneren dat e.e.a eerder ter sprake is gekomen.

daarna heb ik toch ook maar besloten de interne Hd voor een SSD van 120 gb te vervangen, want ook daarvan wordt aangegeven dat dit een geluidsverbetering zou geven, en ook dat is zo.Ik kan er echt niet om heen.
De moeite zeker waard, vergelijkbaar met bv een andere interlink.

Interessant! Ik zit er zelf ook aan te denken om er een externe firewire schijf aan te hangen. Ik twijfel nog tussen een USB bus powered of een schijf met eigen voeding. Eigen stroom lijkt me theoretisch de betere optie, maar aan de andere kant zijn dit vaak wel de schijven die meer lawaai maken vergeleken met de kleinere 2.5" usb powered schijfjes. Waar heb jij voor gekozen?
Harbeth 40.2 Anniversary LE | Accuphase E-460 + DAC-40 | Accuphase DP-510 | Aurender N10

WillyP

Als ik het goed begrepen heb, gaat de geluidskwaliteit omhoog als je de beschikbare aansluitingen spreidt en dat stemt overeen met wat Tomaat beschrijft.

Als dus je Mac mini via USB is aangesloten op je DAC, win je aan kwaliteit als de muziek op een firewire hard disk staat. Omgekeerd, heb je een van de zeldzame firewire DACs, dan gebruik je juist een USB hard disk.

Als je dus twijfelt tussen een USB hard disk of een firewire hard disk, kan het uitmaken hoe de Mac mini is aangesloten op de DAC.

Groet,

Willy

LaughingStock

Citaat van: WillyP op september 21, 2013, 15:06:55
Als ik het goed begrepen heb, gaat de geluidskwaliteit omhoog als je de beschikbare aansluitingen spreidt en dat stemt overeen met wat Tomaat beschrijft.

Als dus je Mac mini via USB is aangesloten op je DAC, win je aan kwaliteit als de muziek op een firewire hard disk staat. Omgekeerd, heb je een van de zeldzame firewire DACs, dan gebruik je juist een USB hard disk.

Als je dus twijfelt tussen een USB hard disk of een firewire hard disk, kan het uitmaken hoe de Mac mini is aangesloten op de DAC.

Groet,

Willy

Ik heb het verkeerd beschreven zie ik nu. De keuze voor firewire heb ik al gemaakt, aangezien mijn DAC met USB aangesloten is. Dus dat sluit ook aan op wat jij zegt. De vraag is welke optie tot betere geluidsprestaties leidt: een externe schijf met eigen voeding (vaak 3,5") of een zonder eigen voeding (vaak de wat kleinere 2,5" schijfjes).
Harbeth 40.2 Anniversary LE | Accuphase E-460 + DAC-40 | Accuphase DP-510 | Aurender N10

tomaat

Citaat van: hertebek op september 21, 2013, 14:57:12
Interessant! Ik zit er zelf ook aan te denken om er een externe firewire schijf aan te hangen. Ik twijfel nog tussen een USB bus powered of een schijf met eigen voeding. Eigen stroom lijkt me theoretisch de betere optie, maar aan de andere kant zijn dit vaak wel de schijven die meer lawaai maken vergeleken met de kleinere http://tweakers.net/pricewatch/294118/western-digital-my-book-studio-fw800-usb-20-1tb-zilver.html powered schijfjes. Waar heb jij voor gekozen?

Ik heb gekozen voor de WD MybookStudio for Mac 1 tb met firewire 800,
http://tweakers.net/pricewatch/294118/western-digital-my-book-studio-fw800-usb-20-1tb-zilver.html
en deze maakt absoluut geen lawaai, kan ik je verzekeren.
Fanloos, en mijn 3 jr oudere buspowered Toshiba 2.5 schijfje die ik voor de backup gebruik maak meer herrie.

Om de door Willy P genoemde reden heb ik , daar ik al een USB poort gebruik voor audio, voor firewire gekozen.

Ik heb de proef op de som genomen door eerst een USB schijfje voor iTunes te gebruiken, kijken of dit allemaal wel werkte,voordat ik besloot een externe schijf definitief te gebruiken, toen meende ik al verschil te horen, en nu ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de firewire oplossing toch nog beter klinkt dan de USB.

Ik zit nu bv Brendan Perry te luisteren, van Dead can Dance, maar dat gaat absoluut dieper en breder dan voorheen!

Een onverwachte , maar welkome upgrade dus!

LaughingStock

Citaat van: tomaat op september 21, 2013, 15:26:51
Ik heb gekozen voor de WD MybookStudio for Mac 1 tb met firewire 800,
http://tweakers.net/pricewatch/294118/western-digital-my-book-studio-fw800-usb-20-1tb-zilver.html
en deze maakt absoluut geen lawaai, kan ik je verzekeren.
Fanloos, en mijn 3 jr oudere buspowered Toshiba 2.5 schijfje die ik voor de backup gebruik maak meer herrie.

Om de door Willy P genoemde reden heb ik , daar ik al een USB poort gebruik voor audio, voor firewire gekozen.

Ik heb de proef op de som genomen door eerst een USB schijfje voor iTunes te gebruiken, kijken of dit allemaal wel werkte,voordat ik besloot een externe schijf definitief te gebruiken, toen meende ik al verschil te horen, en nu ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de firewire oplossing toch nog beter klinkt dan de USB.

Ik zit nu bv Brendan Perry te luisteren, van Dead can Dance, maar dat gaat absoluut dieper en breder dan voorheen!

Een onverwachte , maar welkome upgrade dus!

Mooi  :)
Ik had dezelfde schijf al op mijn shortlist staan. Ga ik dan zeker even proberen.
De interne schijf vervangen voor een SSD staat ook nog op het verlanglijstje, maar is nog een precies werkje als ik de instructiefilmpjes zo zie.

tomaat

Citaat van: hertebek op september 21, 2013, 15:41:25

De interne schijf vervangen voor een SSD staat ook nog op het verlanglijstje, maar is nog een precies werkje als ik de instructiefilmpjes zo zie.

het is zeker een " leuke " klus, maar wel te doen zelfs voor een noob met leesbril als ik 
als je het gaat doen,wees voorzichtig met het loshalen van de connectoren, daar gaat wel eens wat mis als ik het lees,en bij het terugplaatsen van de schijf eerst kijken of alles goed zit ,voordat het moederbord wordt teruggeschoven .Daar heb ik het meest mee lopen klooien...als je het dan eenmaal begrijpt loopt het wel .
er zijn idd genoeg youtube filmpjes en stap voor stap handleidingen bv van ifixit waarop alles goed wordt uitgelegd, en dan is het eigenlijk een kwestie van de juiste schroefjes gebruiken, uurtje werk .

vandaag uitvoerig muziek gedraaid maar de veranderingen in klankbeeld zijn toch echt wel opmerkelijk te noemen, te meer daar ik er werkelijk niet op gerekend had  , dat het zowiezo een verschil zou opleveren, daar was het me dus helemaal niet om te doen .

Gerrit RSV Mille

Niet vergeten om TRIM te enablen nadat je de SSD hebt geinstalleerd. Google even hoe dat moet voor jouw osx versie.

tomaat

Citaat van: Gerrit RSV Mille op oktober 26, 2013, 19:57:41
Niet vergeten om TRIM te enablen nadat je de SSD hebt geinstalleerd. Google even hoe dat moet voor jouw osx versie.

bedankt voor de tip, en gedaan.