iRule review

Gestart door J.A.F._Doorhof, januari 13, 2012, 21:27:45

Vorige topic - Volgende topic

J.A.F._Doorhof

Een tijdje geleden was ik prive op zoek naar een vervanger van mijn Marantz afstandsbediening (Pronto Pro model), al snel gaan de gedachten dan richting de iPhone en iPad en hoewel daar inderdaad leuke oplossingen voor zijn was er altijd wel iets dat me tegenhield, een apparaat in je iPad stoppen, geen volledige vrijheid bij het ontwerp, geen goede RS232 ondersteuning etc. etc.

iRule kwamen we een paar maanden geleden mee in aanraking maar was toen nog in een fase waar ik niet direct mijn nek ervoor dorst uit te steken, maar de combinatie van Global Cache apparatuur (geen onbekende bij domotica) en een volledig vrije "wereld" van ontwerpen was toch wel iets dat mijn aandacht trok. Een paar weken geleden weer een testaccount aangemaakt en er was dermate veel verbeterd en de database was dermate gegroeid dat we besloten om als ITC eens contact te zoeken met de makers. En dit is zoals je al hebt kunnen lezen goed afgelopen en ITC Home Theater zet op dit moment goed in op iRule in combinatie met Global Cache.

Wat is het ?
We kennen het allemaal wel, een tafel vol met afstandsbedieningen en niemand kan eigenlijk snel doen wat hij/zij wil, sterker sommige gezinsleden weten zo slecht hoe het werkt dat ze maar helemaal geen TV meer kijken, of DVD/BD. Denk je maar eens in... Projector aan op input 1, receiver aan op BD input, BD aan en dan pas afspelen op zich klinkt het simpel maar in veel sets zijn er geen mooie labels, geen namen en kan het een oerwoud zijn van aansluitingen en afstandsbedieningen. Sterker veel afstandsbedieningen lijken ook nog eens op elkaar of zitten in elkaars vaarwater (hoewel dat gelukkig niet zo heel veel voorkomt).

One device to rule them all
En daar komt de multiremote om de hoek kijken, jaren lang hebben we de Pronto/Marantzen verkocht en later de logitechs (nog steeds) maar voor mij persoonlijk was eigenlijk alleen de Pronto interessant, daar kun je redelijk vrij alles mee maken wat je wilt, maar goed de prijzen van deze units zijn de laatste jaren explosief gegroeid en om eerlijk te zijn is het er niet beter op geworden. En als ik dan kijk naar de iPad dan moet je toch denken "daar zou wat mee kunnen".....

iRule at home (and beyond)
En dat kan.
iRule is een systeem waar je via een webinterface een volledig vrij in te delen afstandsbediening kan maken, het lijkt wat op Pronto edit maar is toch nog veel uitgebreider. En meestal bij veel uitgebreider hoort.... moeilijker... iedereen die ooit een AMX of Creston heeft geprogrammeerd weet precies wat ik bedoel (jammer genoeg), maar de iBuilder software is eigenlijk kipsimpel, je moet je wel even verdiepen in de basis functionaliteit, maar dit word goed uitgelegd op de website en via de help functie.

Het maken van je eerste afstandsbediening is letterlijk een paar minuten werk.

Layout
Qua layout ben je helemaal vrij (bijna helemaal vrij).
Je kan het ingewikkeld maken, simpel, effectief, creatief, star trek style of Simpsons style.
Als je het kan tekenen dan kun je het gebruiken, er is nagenoeg geen limiet.

PERSOONLIJK heb ik gekozen voor een zeer effectieve layout, gewoon mooie 3D knoppen op een zwart metalen achtergrond die er goed uitzien en duidelijk te vinden zijn.
Een goede tip bij het maken van de layout is om een vast patroon te kiezen, bij onze layout is bv de rechterzijkant altijd voorzien van volume up en down, een home toets en een mute knop, wat er aan de linker kant gebeurt verschilt per apparaat.

Op het hoofdscherm heb ik verschillende basis functies staan van veel gebruikte apparaten, bv de projector aan en uit en het menu, de lichten dimmen (hoog/laag), en bepaalde besturingen die snel toegankelijk moeten zijn. Daarnaast heb ik de "device" pagina's waar de hele apparatuur te vinden is.

Aansluitingen
iRule werkt samen met Global Cache apparatuur, wij hebben voor ons home theater gekozen voor de GC100-12 welke beschikt over 3 triggers, een netwerk aansluiting, 2 RS232 poorten en 6 IR kanalen. Alle apparatuur die in de kast staat word met oogjes aangestuurd die voor de apparatuur worden geplakt en een IR booster hangt buiten de kast gericht op apparatuur die te ver weg staan voor de oogjes. Onze projector en voorversterker worden via RS232 aangestuurd.

Binnen het Global Cache assortiment is er een veelvoud aan opties te krijgen van een wifi unit met alleen IR (of een bedrade versie), tot de units zoals wij die hebben staan en alles ertussen in.

Sorry, wat zegt u ?
Heb je een apparaat dat niet voorkomt in de database (die groeit trouwens continue) is er geen man over boord, via iLearn kun je met alle iTach apparatuur van Global Cache zelf de codes leren en in de database laden van iBuilder, gebruik je de GC serie zul je er een aparte learner bij moeten kopen. De learner pakt het volledige IR spectrum.

Te mooi om waar te zijn
Dat zeg ik ook meestal, maar in dit geval moet ik toch eerlijk bekennen dat ik echt verschrikkelijk enthousiast ben geworden de laatste week. Ondertussen hebben we ons hele home theater in de iPad zitten en het syncen van andere iPads gaat super snel (app installeren en sync).

Wat voor sommige mensen een nadeel is, is dat de iBuilder via internet werkt en niet via aparte software, ik zie dit echter als een enorm voordeel, waar ik ook ben ter wereld, ik kan verder werken aan mijn afstandsbediening, ik kan nieuwe graphics maken, nieuwe apparaten toevoegen etc. En laten we eerlijk zijn, de database groeit natuurlijk ook veel sneller op deze manier.

Het enige nadeel wat ik zo snel zie is het feit dat je de iPad moet unlocken voordat je kan gaan bedienen, aan de andere kant, hier komen vast wel oplossingen voor, een dedicated iPad als AB wil ik bv best jailbreaken voor die toepassing. En ik miste de eerste paar dagen een beetje de hardkeys van mijn Marantz maar ondertussen ben ik daar al gewend.

Leuke extra's
Gestures binnen een afstandsbediening zijn erg leuk om mee te spelen, scrollen door een lijst word bv een stuk leuker en handiger/sneller.
Ook is het mogelijk om meerdere commando's aan 1 key te hangen, inclusief delays, denk bv aan knop "Home Theater aan" welke verschillende handelingen uitvoert.
Tevens is het mogelijk om een repeat in te stellen bij hold, en zelfs de vertraging van de repeat.
Met RS232 is 2 weg communicatie mogelijk, denk aan het volume, kanaal etc.
Binnen de "undocumented" features zijn er ook nog opties waaronder bv de mogelijkheid om een app op te starten vanuit iRule, voor mensen die bv werken met een dreambox. Persoonlijk gebruik ik die optie niet, ik gebruik een dubbelklik om naar mijn lijst te gaan en selecteer daar de DreaMote app en ga op dezelfde manier weer terug naar iRule.

De toekomst
De toekomst van iRule zie ik helemaal zitten, er is verschrikkelijk veel mogelijk en de prijzen zijn zeer netjes, een licentie kost je rond de 50.00 (voor de meeste mensen meer dan genoeg) en de Global Cache units beginnen zo rond de 100-120.00 maw onder de 200.00 heb je een afstandsbediening die de Pronto Pro DIK het nakijken geeft.

Door het gebruik van de iPad en zijn apps voor andere apparatuur maak je niet alleen een afstandsbediening maar ook een hele "sandbox" met ongekende mogelijkheden voor de aansturing van je gehele huis.

Nu iRule ook voor Android geschikt is gemaakt zie ik eigenlijk alleen maar een positieve toekomst voor dit systeem.
Wil je meer informatie of bestellen mail dan naar [email protected] of kijk op onze webshop.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

CoSo

Mooi review Frank.

Hoe zit het met de IR kabeltjes, kan je hier gewoon mono kabeltjes voor gebruiken (net als bij de Pronto) of moet je dure Clobal Cache kabels gebruiken.
Want wat ik zo snel zie zitten er bij de GC-100 geen kabeltjes en bij de iTach wel.

Durk

daar kun je mono kabeltjes voor gebruiken. Ik kan me niet herinneren dat er geen kabeltjes bij zaten btw.

tav de learner; ik heb een stokoude pronto erbij gekocht om de onbekende IR signalen te leren. Kopieren van pronto edit naar de iRule database en klaar is Kees.
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

J.A.F._Doorhof

Je kan het ook via de pronto database doen inderdaad maar is duurder als een learner lijkt me ?

Er zitten oogjes bij de units, je kan ze gewoon verlengen of de oude oogjes gebruiken inderdaad.
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

blue-eyes

Kan je ook zonder oogjes werken, gewoon via de IR booster?
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Auralic Aries G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

CoSo

Citaat van: Blue-Eyes op januari 13, 2012, 22:27:14
Kan je ook zonder oogjes werken, gewoon via de IR booster?
dat bedoel ik dus ook, gewoon de IR kabels met 2 x mono mini jack

CoSo

Citaat van: Durk op januari 13, 2012, 21:47:55
daar kun je mono kabeltjes voor gebruiken. Ik kan me niet herinneren dat er geen kabeltjes bij zaten btw.

tav de learner; ik heb een stokoude pronto erbij gekocht om de onbekende IR signalen te leren. Kopieren van pronto edit naar de iRule database en klaar is Kees.
Heb gelukkig nog al mijn apparatuur in mijn Pronto database zitten, alleen niet de IP codes en RS232 codes.

J.A.F._Doorhof

Kan met ir kabels of de booster, geen probleem.
Custom installer

blue-eyes

ok, want als ik dat zou willen, wil ik GEEN kabeltjes, oogjes plakken op de IR sensor van de apparatuur.
Kabels aan de achterkant, no problem.
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Auralic Aries G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

diceman

Nou wil ik niet meteen een punaisepoetser zijn, maar eerst Jailbreaken, dacht dat we dit soort zaken niet echt promoten op het forum  ;) :nowink:

Want als het goed begrijp/lees kan het alleen werken als je een ge-jailbreakt device hebt  :( :notify:.
Let op ben niet roomser als de paus maar vind het wel een punt van aandacht.

Citeeraan de andere kant, hier komen vast wel oplossingen voor, een dedicated iPad als AB wil ik bv best jailbreaken voor die toepassing
Komt dit ook, een oplossing vanuit Irule of zeg je dit zelf/hoop dat het eraan komt/wordt ontwikkeld.
De review: uit functie van ICT of als JAF doornhof( want indirect promoot je jailbreaken, hetgeen niet echt "legaal" is)

Bedoel hiermee, er zitten dus wel haken en ogen aan, neem aan dat de klant zelf een unlock device moet hebben of doet ICT dit?

Durk

Jailbreak is geen noodzaak!! het enige is dat als je een ipad uitzet, je bij het aanzetten eerst moet unlocken. Ik gebruik een smartcover en dan is een unlock niet nodig.
Toegegeven: een AB die zelf aangaat op het moment dat je hem oppakt, is beter. Wellicht dat Irule dat nog kan inbakken. Scherm op zwart -> motionsensor -> scherm weer aan. Je kunt in Irule wel instellen dat hij de lock moet overrulen, de ipad blijft dan aanstaan.

@Frank. De pronto koste me minder dan de learner ;)..
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

J.A.F._Doorhof

Even goed lezen diceman.
Jailbreak ALLEEN als je de unlock wilt overslaan.
Custom installer

diceman

Citaat van: J.A.F._Doorhof op januari 14, 2012, 10:04:02
Even goed lezen diceman.
Jailbreak ALLEEN als je de unlock wilt overslaan.
Mijn excuses niet geheel goed gelezen

Matthieu

Is RF en Bluetooth ook mogelijk of alleen IR?
PS3 gebruikt Bluetooth en mijn projectieschermen zijn bv RF.

zappa

Scherm zou je kunnen vanuit de relais uitgangen, via tussen relais die 230V schakeld, aansturen.

J.A.F._Doorhof

RF en BT zijn alleen mogelijk als je een IR dongle kan gebruiken (bv PS3), HTTP of RS232.
Custom installer

Ralph71

Bij Logitech Harmony kan je activiteiten toevoegen, waarmee de juiste apparaten aangaan op de juiste ingang. Ook kan je zelf per activiteit de afstandsbediening instellen. Kan dit ook met iRule?
Arcam AV950 - Arcam P7 - Oppo UDP-205  - Linn Klimax DSM/2 - 2 x Wilson Benesch ACT - Wilson Benesch Center - 2 x M&K Sound S150T Tripole - Velodyne DD15 - LG Oled C65C7 - Nordost QB8 MKII - Nordost QRT Qx4 - Nordost Valhalla - Nordost Frey 1&2 (stroomkabels, analoge interlinks en luidsprekerkabels)  - Isotek Syncro

J.A.F._Doorhof

Als je de review leest zie je dat je dit kunt :D
Custom installer

jaco

Kan ik zo maar 2-weg RS-232 naar een Meridian unit komen bekijken ?

Dus volume, source en preset worden dynamisch geupdate (ook als je op het device een toets indrukt) ?
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

J.A.F._Doorhof

Ik Kan dat niet testen, mijn meridian is nog steeds niet terug.
Maar zou feitelijk moeten kunnen, ze hebben ook een 861 versie.
Ik weet niet wat de standaard unit ondersteund, 2 weg moet je wel programmeren of er moet een kant en klaar paneel zijn, maar het kan wel.
Custom installer

CoSo

Weet iemand of RS232 werkt op de Pioneer PDP-LX5090H, ip en KURO info app werkt iig niet.

Dit voor mij van belang om de iRule aan te schaffen, wil geen IR oogje op de TV.

jaco

Hmm, wordt interessanter. Een groter scherm van de ipad is wel mooi natuurlijk. Alles opnieuw programmeren lijkt me minder, maar als de logica wat gelijk is, mag het ook weer niet te veel werk kosten.

Ik heb de trail optie gevonden, en inderdaad is er een meridian RS-232 commando set aanwezig.
Ik kon zo snel niet een complete omgeving die 2-weg is vinden en laden. Alleen losse panelen en devices.
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

CoSo

Ja, software kan je 10 dagen proberen maar zit wel een max aan pagina's op etc.

jaco

er zijn youtube video's met uitleg :)

jasjenl

Het lijkt me best een mooi systeem dit, maar ben ik nou de enige die een a.b. met touchscreen eigenlijk helemaal niet handig vind? Een a.b. met fysieke knoppen kun je na enige gewenning blindelings bedienen, zoals ik ook blind kan typen. Dat werkt in de praktijk volgens mij toch altijd veel sneller en eigenlijk handiger dan steeds naar je ipad moeten kijken om simpelweg even te zappen...?
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5