Accessoires/gereedschap voor platenspelers/vinyl

Gestart door Rowdy, januari 10, 2012, 19:09:14

Vorige topic - Volgende topic

Rowdy

Wat zijn nuttige accessoires/gereedschap voor platenspelers/vinyl?
Op dit moment heb ik een platenborstel, naaldborstel, Knosti en een testplaat in bezit.
'Het oor heeft het laatste woord in alles wat met muziek te maken heeft'.
Harry Olson (1901 - 1982)

dre73

een flesje naaldreiniger en een naalddrukweger mis ik nog! ;)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Jumping Jack

Een 'bubble level', rond waterpasje, is ook handig...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Jumping Jack

Antistatische binnenhoezen zijn ook onontbeerlijk!

Nu zijn we er.
Jumping Jack's set
Discogs

Arno P

Rowdy

'Het oor heeft het laatste woord in alles wat met muziek te maken heeft'.
Harry Olson (1901 - 1982)

Arno P

Citaat van: Rowdy op januari 10, 2012, 20:06:11
Die staat op het verlanglijst.

Dan ben je er volgens mij. De rest gaat in cycly van mooi vinyl kopen, veel genieten en afhankelijk van budget een elementje wisselen oid
(Maar de platenwasser is echt essentieel, heb je dat niet dan heeft de rest van upgrades m.i. weinig zin als ik voor de geest haal hoe snel door vervuiling een LP veel van zijn informatie verliest)

Deleted Member 2

een scope. Samen met een testplaat kan je dan bijvoorbeeld de dwarsdrukcompensatie nauwkeurig afregelen

Peerless Monster

Audio Research SP-11 of Audio Research SP-10 | ARC VT130SE, Classé CA-400 of PS Audio BHK 250 of Classe CA400 | PS Audio P10  | PS Audio Directstream  DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Michell of Dual CS510

Arno P

Lex Groningen

Citaat van: Peerless Monster op januari 12, 2012, 12:55:30
Een platen puck, zoals de CA Ceramic LP Puck HW of de LW versie:
http://www.crusade-audio.nl/?cat=pm_menu&m=CA Isolators&p=accessoires#prod4

Zo'n beetje een halve kilo voor een puck? Ben dan bang dat mijn draaitafeltje een beetje gaat doorbuigen.
Versterker: Yamaha A-S2100/ KEF R3 Meta notenhout/ 
Draaitafel: Technics SL-1210 MK2/ Phono-pre: ?/ Element: Ortofon Quintet Bronze/
Streamer: ?/ DAC: ?/  Kabels: ?/
Platenwasmachine: Okki Nokki

AbZ

Citaat van: Alex Groningen op januari 12, 2012, 21:30:12
Zo'n beetje een halve kilo voor een puck? Ben dan bang dat mijn draaitafeltje een beetje gaat doorbuigen.
1/2 kilo  :o 
lijkt me idd niet bevorderlijk voor het mechaniek  :-\  (snelheid?  duurzaamheid?) van de lichtere draaitafels.

Lex Groningen

Dat lijkt mij dus ook niet echt bevordelijk. Maar er staat toch echt het volgende,

•Gewicht: 510 gram
•Hoogte: 59 mm
•Doorsnede onderkant: 72 mm
•Doorsnede bovenkant: 80 mm

Ik vind dat dus een enorm gewicht om zomaar even op je draaitafel te leggen.
Draaitafel: Technics SL-1210 MK2/ Phono-pre: ?/ Element: Ortofon Quintet Bronze/

Jumping Jack

De puck op mijn pro-ject rpm zal toch ook zoiets geweest zijn hoor...
Jumping Jack's set
Discogs

Lex Groningen

Oke, maar ik zal het op die van mij echt niet durfen om daar zo'n gewicht op te zetten.

AbZ

Citaat van: Alex Groningen op januari 12, 2012, 22:18:18
Dat lijkt mij dus ook niet echt bevordelijk. Maar er staat toch echt het volgende,

•Gewicht: 510 gram
•Hoogte: 59 mm

Ik vind dat dus een enorm gewicht om zomaar even op je draaitafel te leggen.
Gewoon snel upgraden voordat de bearing versleten is  :notify:

Citaat van: Jumping Jack op januari 12, 2012, 22:23:19
De puck op mijn pro-ject rpm zal toch ook zoiets geweest zijn hoor...
Het hangt er natuurlijk wel vanaf of zoiets in het ontwerp is meegenomen.  Dan is de rest daarop berekend.  Er zijn trouwens ook pucks die je kunt vastklemmen/schroeven, zodat je de plaat met minder gewicht kan fixeren voorzover nodig.  (Bij mijn Avid is dat onderdeel van het ontwerp, maar het bestaat ook als losse accessoire.)

p.s. Heb eerlijk gezegd geen idee hoeveel een 'gewone' (lichte) draaitafel mechanisch kan verdragen, maar het lijkt me dat je het gewicht van een plateau niet zonder consequenties met tig procent kunt verhogen...

Jumping Jack

Mijn scout heeft ook een schroefbare puck, heel efficient!
Ik zou zo'n puck inderdaad niet zomaar op elke speler leggen.
Jumping Jack's set
Discogs

Peerless Monster

Hohoho jongens toch!
Dit is de HW versie. je hebt ook een LW versie:

http://www.crusade-audio.nl/?cat=pm_menu&m=CA Isolators&p=accessoires#prod7

•Gewicht: 225 gram
•Hoogte: 27 mm
•Gemaakt van speciaal geselecteerd en veredeld keramiek
•Een lager aan de onderkant verzekerd een goede passing op de spindle, en beschermd het keramiek

Pfjoe... Wel even goed lezen ;)
Audio Research SP-11 of Audio Research SP-10 | ARC VT130SE, Classé CA-400 of PS Audio BHK 250 of Classe CA400 | PS Audio P10  | PS Audio Directstream  DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Michell of Dual CS510

dre73

mijn plateau weegt 10kg,dus die 500gr voor een puck zal ie niet eens door hebben! :D

Lex Groningen

Citaat van: Peerless Monster op januari 13, 2012, 08:23:27
Hohoho jongens toch!
Dit is de HW versie. je hebt ook een LW versie:

http://www.crusade-audio.nl/?cat=pm_menu&m=CA Isolators&p=accessoires#prod7

•Gewicht: 225 gram
•Hoogte: 27 mm
•Gemaakt van speciaal geselecteerd en veredeld keramiek
•Een lager aan de onderkant verzekerd een goede passing op de spindle, en beschermd het keramiek

Pfjoe... Wel even goed lezen ;)

Waren we weer een beetje te snel met oordelen, Rens? ;D

Peerless Monster

Citaat van: Alex Groningen op januari 13, 2012, 13:39:35
Waren we weer een beetje te snel met oordelen, Rens? ;D

Geeft niet, ik ben er weer om te herstellen ;D
Hij is er ook in 225 gram. En dat lijkt me voor de lichtgewicht spelertjes wel ok ;).

Voor iemand die het wil proberen, ik heb de HW versie liggen voor een demo ;).

Lex Groningen

Zou hem graag willen proberen. Maar zie dat dit dus de zwaargewicht uitvoering is. Nee, dat durf ik niet aan.

Peerless Monster

Citaat van: Alex Groningen op januari 13, 2012, 13:56:10
Zou hem graag willen proberen. Maar zie dat dit dus de zwaargewicht uitvoering is. Nee, dat durf ik niet aan.

Dan zou ik het ook niet doen.
Zou zonde zijn.

Ik heb hem over nadat ik mijn platenspeler heb verkocht, maar gebruik hem nu als soort van trillingenbestrijder op een audiocomponent. Helpt hij ook tegen. (Keramiek is echt het toverwoord in de audio scene...). Voor sommigen voodoo, maar zelfs met een paar procent winst, kan je gewoon op een leuk niveau komen spelen met hele gewone componenten.

Cyreg

Alex, jouw TecnoDec werkt toch met zo'n aandruk/draaivast Michell clamp met 'n vilten ring eronder?
Is dat niet OK? Of vind je het mooier zo'n losse puck?

Ik denk dat het effect vd koppeling van LP aan plateau minder goed werkt met 'n losse puck  :unsure:

Bij mij werkt het prima en klinkt het ook beter met die clamp dan zonder  :D
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM Stereo Solid Core V3 Interconnects >> 
             Exposure 3010S2D INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-Way 2DW Gold > Furutech e-TP60E > BlackCable Ruhr18 (3010S2D), BC Ruhr18 (PSU1), BC Ruhr18 (8SE)