Set van cz79

Gestart door CZ79, januari 6, 2012, 20:49:55

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

CZ79

Goede vraag, staat nets van in de manual en ik zie ook geen lampje
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

CZ79

Ik heb de curve wel al iets naar beneden bijgesteld, volume moet dan war verder open op de voorversterker...meer merk ik er niet aan qua geluid o.i.d.
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

CZ79

Ik zit even te google'n, maar kan iemand mij in Jip en Janneke taal uitleggen wat headroom is en waarrom dat zo belangrijk is?
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

erik s.

Citaat van: cz79 op januari 29, 2015, 19:16:46
Ik zit even te google'n, maar kan iemand mij in Jip en Janneke taal uitleggen wat headroom is en waarrom dat zo belangrijk is?
das zeg maar de ademruimte, wat je over hebt tot de maximale uitsturing.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

CZ79

En wat is die maximale uitsturing? Ofwel hoeveel dB?

De curve heb ik op 0dB gezet echt de algemen uitsturing va de TaCT naar de voorversterker staat op -6dB, op het scherm van de TaCT staat er dan 93.9dB in paats van 100dB. Creeer ik daarmee ook niet extra headroom?
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Raphie

nee, de EQ en DA zijn 2 aparte stages als je EQ clipt dan stuur je al clippend signaal de DA stage in.

Die 8dB lager doen ze niet voor niets, wanneer je alleen maar cut kan je misschien met -4dB af, maar ook dan blijft het nog oppassen omdat de meeste cut filters op de flank nog steeds een kleine boost hebben.
ik zou me gewoon aan de door de TACT geadviseerde curve houden. dBFS is logaritmisch die 1 of 2dB die je nog boven de peaks uitkan, gaan het verschil niet maken, is toch niet zo erg om je pre op 12.00 te moeten zetten ipv 9.00?  die knop heeft niet voor niets 360gr. zo lang je geen volume te kort komt.
JBL PRX Power!

John Wx

Chris had het zo gelaten  :notify:


Lekker bezig man  :thumbs-up:
Versterking: Kenwood /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC - Nokia 8000
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

CZ79

Citaat van: Raphie op januari 29, 2015, 20:27:18
nee, de EQ en DA zijn 2 aparte stages als je EQ clipt dan stuur je al clippend signaal de DA stage in.

Die 8dB lager doen ze niet voor niets, wanneer je alleen maar cut kan je misschien met -4dB af, maar ook dan blijft het nog oppassen omdat de meeste cut filters op de flank nog steeds een kleine boost hebben.
ik zou me gewoon aan de door de TACT geadviseerde curve houden. dBFS is logaritmisch die 1 of 2dB die je nog boven de peaks uitkan, gaan het verschil niet maken, is toch niet zo erg om je pre op 12.00 te moeten zetten ipv 9.00?  die knop heeft niet voor niets 360gr. zo lang je geen volume te kort komt.
DA bedoel je digitaal anloog? Is niet van toepassing want de TaCT stuurt het signaal ook digitaal uit.
Er isgeen voorgestelde curve, die dien je zelf te bepalen en vervolgens te bewerken tot hetgeen je wilt.
Ik heb de curve al lager gezet, en ga daarmee nog wel spelen. Volgens TaCT is er geen probleem de curve naar boven te verplaatsen, althans ik lees daar nergens iets over terug. Ik kwam zeker volume te kort, op 100% van de voorversterker was het volume niet harder dan 85 a 90dB.

Ik zet dus het volume van de TaCT op 93.9dB wat neerkomt op -6dB Master gain (zoals het heet in de software) en vandaar wordt het dus digitaal uit naar de DAC gestuurd
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

CZ79

Citaat van: John Wx op januari 29, 2015, 20:51:43
Chris had het zo gelaten  :notify:


Lekker bezig man  :thumbs-up:

Heb je een punt :D maar het klinkt zo verdomd veel lekkerder nu met deze TaCT dat het naar meer smaakt. Het geluid komt soms echt van naast je vandaan, de bulb (om het zo maar even te noemen) is zo veel grootser en de bas is mooier en daarom ook htpet mid en het hoog.
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

CZ79

Zit nu naar Buxtehude te luisteren en dat is op laag volume ook een groot verschil, verfijning en gelaagdheid is echt toegenomen. Ik hoor zelf op zeer laag volume een diepte en breedte die ik niet eerder heb gehoord, dus vooralsnog ben ik erg happy met de TaCT.

We zijn er nog niet, eerst luisteren en leren wat er gebeurt en of er nog wat te verbeteren valt, wellicht de curve naar beneden brengen maar dat zie ik nog wel even.
Plaatsing is, zoals eerder, gezegd ook echt mooier geworden. Rechts klonk het allemaal iets harder, of het beeld leek iets naar rechts te trekken maar ook dat is gecorrigeerd. Een cello klinkt magerder maar meer 'live'.

Begin te vermoeden dat de bas veel roet in het eten gooide, nu ik een referentie heb lijkt dat het issue te zijn geweest (wat nooit een issue is geweest tot ik hoor wat ik nu hoor).
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

CZ79

Op dit moment een beetje lastig dat de AB niet wekt, dan kun je makkelijk schakelen tussen de correctie en de bypass. Eens bedenken wat het kost om de AB te laten repareren en of dat de moeite waard is.

Iemand tips?
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Nahpets

Universele AB en vragen of een andere bezitter er zijn AB even naast wil houden?
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

CZ79

Ja kan, ik heb geen flauw idee wat een reparatie van de huidige AB kost
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Nahpets

Op remotecentral staat zo te zien ook een bestand voor een tact 2.0.

Ik heb hier nog een Pronto liggen. Mijn vader is hier zondag, kun je hem evt vanaf maandag bij hem ophalen.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

)p(

Citaat van: cz79 op januari 30, 2015, 00:09:48
Zit nu naar Buxtehude te luisteren en dat is op laag volume ook een groot verschil, verfijning en gelaagdheid is echt toegenomen. Ik hoor zelf op zeer laag volume een diepte en breedte die ik niet eerder heb gehoord, dus vooralsnog ben ik erg happy met de TaCT.


Met klassiek zul je niet vaak tegen het clippen aanlopen die opnames zijn meestal niet keihard uitgestuurd.
Ik vermoed dat de setting die je gebruikt om -6 db te krijgen niet relevant is voor het mogelijke digitaal clippen maar alleen als digitaal volume na de correctie is bedoeld. Dus ik verwacht dat je de tact waarschijnlijk gewoon net beste op 100 kan laten staan.

CZ79

Die 93.9dB wordt aangeraden door TaCT zelf op het moment dat je hem als doorgeefluik en niet als voorverster zelf gebruikt (mits je de juiste modules hebt).

Ik heb van rock tot jazz tot pop geluisterd en ook op hoog volume en ik hoor geen gekke dingen. Clippen zou je toch moeten horen? Wellicht weet iemand hier een album of muziekstuk welke hard wordt uitgestuurd zoda ik aan de hand daarvan eens een en ander kan proberen?

Als dat dan niet gaat zet ik de curve stapje voor stapje omlaag net zolang totdat het goed gaat en ik niet de voorversterker vol open hoef te zetten voor een beetje volume
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

chansig

Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

CZ79

Citaat van: Nahpets op januari 30, 2015, 00:34:22
Op remotecentral staat zo te zien ook een bestand voor een tact 2.0.

Ik heb hier nog een Pronto liggen. Mijn vader is hier zondag, kun je hem evt vanaf maandag bij hem ophalen.

Top! Laat ik je nog een weten, heb gisteren nog contact gehad met iemand die ik ken die bij mij om de hoek woont en die gaat eens kijken naar de TaCT Ab
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

)p(

#1668
Citaat van: cz79 op januari 30, 2015, 07:40:07
Die 93.9dB wordt aangeraden door TaCT zelf op het moment dat je hem als doorgeefluik en niet als voorverster zelf gebruikt (mits je de juiste modules hebt).

Ik heb van rock tot jazz tot pop geluisterd en ook op hoog volume en ik hoor geen gekke dingen. Clippen zou je toch moeten horen? Wellicht weet iemand hier een album of muziekstuk welke hard wordt uitgestuurd zoda ik aan de hand daarvan eens een en ander kan proberen?

Als dat dan niet gaat zet ik de curve stapje voor stapje omlaag net zolang totdat het goed gaat en ik niet de voorversterker vol open hoef te zetten voor een beetje volume

Ok dan wordt dat dus in door de tact gebruikt ter compensatie. Je hoeft je curve dan denk ik ook niet aan te passen.  Met -6db zit je denk ik op het randje dat het soms nog clipt maar als je niets hoort gewoon zo laten staan. Als je zeker wil zijn zet je je tact op -9db ofzo.

CZ79

Die waarde is as je hem koppelt met een TaCT voorversterker lees ik net, denk da de waarde wel iets is NA de correctie. Ik ga we eens wa proberen, ik kan ook gewoon de curve naar beneden zetten dan is het waarschijnlijk ook goed.

Ik ga beide eens proberen
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

CZ79

De voorbeeld curves en de vooraf gedefinieerde curves in de TaCT manual zitten net iets onder de 0dB lijn, dan heb je nog losse level adjustment en daarna heb je de Master Volume control (de 93.9dB stand zeg maar).

Ik zou zeggen dat mijn curve goed staan, althans de goede waarde. Ten opzicht van het plaatje welke ik heb gepost gisteren heb ik de curve nog iets naar beneden gesteld zodat deze onder de 0dB lijn zit, net als alle voorbeelden in de TaCT manual
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

chansig

Op de AM kan je het ingangsvolume aanpassen 2,3 mV naar 6,3 mV als ik me niet vergis. Kan dat op de Tact toevallig ook ?

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

)p(

Citaat van: cz79 op januari 30, 2015, 08:15:57
De voorbeeld curves en de vooraf gedefinieerde curves in de TaCT manual zitten net iets onder de 0dB lijn, dan heb je nog losse level adjustment en daarna heb je de Master Volume control (de 93.9dB stand zeg maar).

Ik zou zeggen dat mijn curve goed staan, althans de goede waarde. Ten opzicht van het plaatje welke ik heb gepost gisteren heb ik de curve nog iets naar beneden gesteld zodat deze onder de 0dB lijn zit, net als alle voorbeelden in de TaCT manual

Toch begrijp ik nog niet helemaal waarom als the level adjustment om clipping te voorkomen al apart wordt gedaan dat ze adviseren om het volume daarna niet op 100 te zetten.

Xander32

Californication van de RHCP.

Citaat van: cz79 op januari 30, 2015, 07:40:07
Die 93.9dB wordt aangeraden door TaCT zelf op het moment dat je hem als doorgeefluik en niet als voorverster zelf gebruikt (mits je de juiste modules hebt).

Ik heb van rock tot jazz tot pop geluisterd en ook op hoog volume en ik hoor geen gekke dingen. Clippen zou je toch moeten horen? Wellicht weet iemand hier een album of muziekstuk welke hard wordt uitgestuurd zoda ik aan de hand daarvan eens een en ander kan proberen?

Als dat dan niet gaat zet ik de curve stapje voor stapje omlaag net zolang totdat het goed gaat en ik niet de voorversterker vol open hoef te zetten voor een beetje volume
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

CZ79

Wellicht heeft dat te maken met de matching tussen de TaCT componenten en is daarbij gebleken dat een bepaalde waarde het beste werkt met een TaCT voorversterker.

Ik kan hem dus gewoon op 100 zetten wat betekent dat dat +6dB op de master volume control is, volgens mij kan dat geen kwaad. Beter misschien om de curve naar beneden te zetten en de master volume nog iets omhoog
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika