Nieuwe eindversterker / stereo versterker?

Gestart door woutjeeh, december 20, 2011, 14:56:27

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

woutjeeh

Hallo allemaal,

Ik ben afgelopen week met m'n ouders naar de Media Markt geweest om voor hun te kijken naar een leuke stereo opstelling voor niet al teveel geld. Daar heeft de verkoper mij het verschil tussen een receiver en stereo versterker laten horen. Volgens mij ging het tussen een Onkyo NR-609 en een Marantz versterker van rond de 600 euro dacht (!) ik. Ik vond dat het verschil best wel groot was, en aangezien ik zelf 95% muziek luister en amper films kijk had ik zoites van, misschien is het wel verstandiger om een stereo versterker te nemen i.p.v. een receiver.

Momenteel heb ik een Marantz SR5004 met Focal Chorus 826V speakers en een Epik Empire subwoofer. Ik heb een erg lastige kamer waar het lijkt dat de bass erg uitdooft, ik weet niet hoe ik het moet zeggen maar de speakers komen bijvoorbeeld in de woonkamer veel meer tot hun recht, vooral kwaar laag, dit wil me maar niet lukken in m'n kamer, daarom heb ik er destijds een Epik Emipre bijgekocht met een Antimode om de speakers op mijn kamer aan te vullen, wat de subwoofer prima doet.

Zou het erg veel schelen als ik er bijvoorbeeld een Marantz PM7400 bijkoop en die als eindversterker gebruik? Is het ook mogelijk hier m'n subwoofer op aan te sluiten? Of kan ik die beter op m'n receiver aansluiten i.v.m. met het instellen van crossover freq. e.d.?

Als bron gebruik ik een Logitech SB met Spotify premium. Ik zou dan de SB eventueel analoog aan kunnen sluiten met eventueel een leuke DAC erbij?

Wat raden jullie mij in deze situatie aan om te doen?

Wat ook een optie zou zijn is de SR5004 en m'n centerspeaker verkopen en dan een mooie stereoversterker kopen, maar ik weet dus niet of m'n Epik Empire goed te combineren is met een stereo versterker. Deze optie doe ik ook liever niet, omdat ik mijn center speaker nog maar heel kort heb en dus zowat nog nieuw is, en ik volgend jaar op kamers ga en dan vind ik het wel fijn dat ik een 3.1 setup heb als ik bv. af en toe een keer tv kijk of een film.

Mvg,

Wout
Focal Chorus 826V Ebony - Advance Acoustic MAA 406 - Advance Acoustic MPP 506DA - Sunfire HRS-12 + Antimode - Squeezebox Touch - W&M LS-01

rexp

Een PM7004 gaat je basprobleem niet oplossen.
Yamaha - Oppo - Focal - BK - Epson

Henk Risch

Citaat van: woutjeeh op december 20, 2011, 14:56:27
Hallo allemaal,

Ik ben afgelopen week met m'n ouders naar de Media Markt geweest om voor hun te kijken naar een leuke stereo opstelling voor niet al teveel geld. Daar heeft de verkoper mij het verschil tussen een receiver en stereo versterker laten horen. Volgens mij ging het tussen een Onkyo NR-609 en een Marantz versterker van rond de 600 euro dacht (!) ik. Ik vond dat het verschil best wel groot was, en aangezien ik zelf 95% muziek luister en amper films kijk had ik zoites van, misschien is het wel verstandiger om een stereo versterker te nemen i.p.v. een receiver.

Momenteel heb ik een Marantz SR5004 met Focal Chorus 826V speakers en een Epik Empire subwoofer. Ik heb een erg lastige kamer waar het lijkt dat de bass erg uitdooft, ik weet niet hoe ik het moet zeggen maar de speakers komen bijvoorbeeld in de woonkamer veel meer tot hun recht, vooral kwaar laag, dit wil me maar niet lukken in m'n kamer, daarom heb ik er destijds een Epik Emipre bijgekocht met een Antimode om de speakers op mijn kamer aan te vullen, wat de subwoofer prima doet.

Zou het erg veel schelen als ik er bijvoorbeeld een Marantz PM7400 bijkoop en die als eindversterker gebruik? Is het ook mogelijk hier m'n subwoofer op aan te sluiten? Of kan ik die beter op m'n receiver aansluiten i.v.m. met het instellen van crossover freq. e.d.?

Als bron gebruik ik een Logitech SB met Spotify premium. Ik zou dan de SB eventueel analoog aan kunnen sluiten met eventueel een leuke DAC erbij?

Wat raden jullie mij in deze situatie aan om te doen?

Wat ook een optie zou zijn is de SR5004 en m'n centerspeaker verkopen en dan een mooie stereoversterker kopen, maar ik weet dus niet of m'n Epik Empire goed te combineren is met een stereo versterker. Deze optie doe ik ook liever niet, omdat ik mijn center speaker nog maar heel kort heb en dus zowat nog nieuw is, en ik volgend jaar op kamers ga en dan vind ik het wel fijn dat ik een 3.1 setup heb als ik bv. af en toe een keer tv kijk of een film.

Mvg,

Wout

Je zult toch eerst moeten beslissen wat je nou echt wilt,je zegt zelf al
95% muziek te luisteren,dan heb je mss zelf het antwoord gegeven.

Groet,Richard

woutjeeh

Citaat van: richard51 op december 20, 2011, 15:27:57
Je zult toch eerst moeten beslissen wat je nou echt wilt,je zegt zelf al
95% muziek te luisteren,dan heb je mss zelf het antwoord gegeven.

Groet,Richard


Ik hoef toch niet een keuze te maken voor stereo of surround als ik de SR5004 hou en er een PM7004 aan toe voeg? Dan heb ik toch beide?

Citaat van: rexp op december 20, 2011, 15:21:06
Een PM7004 gaat je basprobleem niet oplossen.

Dat snap ik, dat hoeft ook niet dat doet de subwoofer. Het gaat me om het totaalbeeld. Of een PM7004 veel toevoegd en of dit te combineren is met een Epik Empire.
Focal Chorus 826V Ebony - Advance Acoustic MAA 406 - Advance Acoustic MPP 506DA - Sunfire HRS-12 + Antimode - Squeezebox Touch - W&M LS-01

Thesqualer

Citaat van: woutjeeh op december 20, 2011, 15:32:55
Ik hoef toch niet een keuze te maken voor stereo of surround als ik de SR5004 hou en er een PM7004 aan toe voeg? Dan heb ik toch beide?

Dat snap ik, dat hoeft ook niet dat doet de subwoofer. Het gaat me om het totaalbeeld. Of een PM7004 veel toevoegd en of dit te combineren is met een Epik Empire.

Ik heb zelf een Marantz PM7003 gehad.
En deze was erg goed in stereo en vond het  een mooi apparaat maar na de aanschaf van mijn wharfedales toch de deur uit gedaan vanwege de warme combinatie.
De PM7003 gaf een mooi hoog en erg leuk laag (met mijn speakers toch wat rommelig).
Het stereo-beeld klopt goed. Ik ken verder die subwoofer niet maar je zou gebruik kunnen maken van de HIGH-LEVEL aansluiting en bij de speakers voegen.
Voor speakers bi-wire of biampen scheelt ook al veel.
McIntosh MA5200 Quadral Platinum M5 Harman kardon DVD49 Akai AP-001C Goldring G820 Bluesound Node 2i LG OLED65GX Qed Silver Anniversary XT Biwire Audioquest Cinnamon USB

Still under construction

HTip

Het mooie van de PM7004 is dat je stereo en HT keurig kan combineren. Dan hoef je niet te kiezen ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

woutjeeh

Citaat van: Thesqualer op december 20, 2011, 15:47:01
Ik heb zelf een Marantz PM7003 gehad.
En deze was erg goed in stereo en vond het  een mooi apparaat maar na de aanschaf van mijn wharfedales toch de deur uit gedaan vanwege de warme combinatie.
De PM7003 gaf een mooi hoog en erg leuk laag (met mijn speakers toch wat rommelig).
Het stereo-beeld klopt goed. Ik ken verder die subwoofer niet maar je zou gebruik kunnen maken van de HIGH-LEVEL aansluiting en bij de speakers voegen.
Voor speakers bi-wire of biampen scheelt ook al veel.

Ok dat is mooi. Zou ik ook gewoon mijn subwoofer aangesloten kunnen houden op m'n Marantz SR5004, m'n SB touch aansluiten op de SR5004 en dan de fronts door de PM7400?

Citaat van: HTip op december 20, 2011, 15:52:31
Het mooie van de PM7004 is dat je stereo en HT keurig kan combineren. Dan hoef je niet te kiezen ;)

Hier bedoel je mee dat ik deze gewoon aansluit op de SR5004?
Focal Chorus 826V Ebony - Advance Acoustic MAA 406 - Advance Acoustic MPP 506DA - Sunfire HRS-12 + Antimode - Squeezebox Touch - W&M LS-01

HTip

Citaat van: woutjeeh op december 20, 2011, 15:53:29
Hier bedoel je mee dat ik deze gewoon aansluit op de SR5004?
Klopt! Pre-out (L/R) van de SR5004 sluit je aan op de Power Amp Direct in van de PM7004. De bron sluit je in stereo aan op de PM en een eventuele andere bron in surround aan op de SR5004. En klaar!

Zo doe ik het ook met een SR9600 en PM-15 en dat werkt/klinkt perfect :thumbs-up:
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

woutjeeh

Citaat van: HTip op december 20, 2011, 15:57:11
Klopt! Pre-out (L/R) van de SR5004 sluit je aan op de Power Amp Direct in van de PM7004. De bron sluit je in stereo aan op de PM en een eventuele andere bron in surround aan op de SR5004. En klaar!

Zo doe ik het ook met een SR9600 en PM-15 en dat werkt/klinkt perfect :thumbs-up:

Ok, klinkt goed!

Wanneer ik bijvoorbeeld een stereo bron aansluit op de PM, dan werkt de subwoofer toch niet? Dus in het geval dat ik muziek zou willen luisteren met de subwoofer erbij moet ik de SB Touch aansluiten op de SR5004 of niet?
Focal Chorus 826V Ebony - Advance Acoustic MAA 406 - Advance Acoustic MPP 506DA - Sunfire HRS-12 + Antimode - Squeezebox Touch - W&M LS-01

Thesqualer

Citaat van: woutjeeh op december 20, 2011, 16:02:45
Ok, klinkt goed!

Wanneer ik bijvoorbeeld een stereo bron aansluit op de PM, dan werkt de subwoofer toch niet? Dus in het geval dat ik muziek zou willen luisteren met de subwoofer erbij moet ik de SB Touch aansluiten op de SR5004 of niet?

Subwoofer high level aansluiten op de pm7004.

McIntosh MA5200 Quadral Platinum M5 Harman kardon DVD49 Akai AP-001C Goldring G820 Bluesound Node 2i LG OLED65GX Qed Silver Anniversary XT Biwire Audioquest Cinnamon USB

Still under construction

woutjeeh

Focal Chorus 826V Ebony - Advance Acoustic MAA 406 - Advance Acoustic MPP 506DA - Sunfire HRS-12 + Antimode - Squeezebox Touch - W&M LS-01

Thesqualer

McIntosh MA5200 Quadral Platinum M5 Harman kardon DVD49 Akai AP-001C Goldring G820 Bluesound Node 2i LG OLED65GX Qed Silver Anniversary XT Biwire Audioquest Cinnamon USB

Still under construction

woutjeeh

Citaat van: Thesqualer op december 20, 2011, 16:30:40
Zo te zien niet.
Dan zou je inderdaad de cross over handmatig moeten instellen.

Ik heb mijn subwoofer nu aangesloten op een uitgang waar ''LFE'' bijstaat. Een precies dezelfde uitgang is er ook nog waar ''Crossover'' bijstaat. Zou ik dan de ''Crossover'' uitgang moeten pakken, die aansluiten (als dat kan) op de PM7400, en dan vervolgens de crossover handmatig instellen? Is dit het verschil tussen de LFE ingang en de Crossover ingang van mijn subwoofer?
Focal Chorus 826V Ebony - Advance Acoustic MAA 406 - Advance Acoustic MPP 506DA - Sunfire HRS-12 + Antimode - Squeezebox Touch - W&M LS-01

yorkie13

Kijk eens in de manual

LFE lijkt me dat dan de Marantz de x-over bepaald.

Met de crossover input op de subwoofer stel je daar het filter in.

Nadeel is dat de subwoofer helaas geen High level input heeft.

H&C Hifi

Beste Woutjeeh,


Ik heb meerdere klanten in de winkel gehad met dezelfde gedachte.
De PM7004 is een leuke versterker, maar ik denk persoonlijk dat het verschil te klein zal zijn met de sr5004...
Jou Marantz zal zeer waarschijnlijk op stereo beter presteren dan de Onkyo die je bij de MM hebt beluisterd.

Je zult de subwoofer trouwens voor het bas ''probleem'' nog altijd moeten aansluiten, en op de pm7004 kan dit
zowel via hi als low level (hij heeft namelijk ook een stereo pre-out)

Mvg,

Marcel
Home&Car Hifi




woutjeeh

Citaat van: RA SUBS op december 20, 2011, 17:46:51
Kijk eens in de manual

LFE lijkt me dat dan de Marantz de x-over bepaald.

Met de crossover input op de subwoofer stel je daar het filter in.

Nadeel is dat de subwoofer helaas geen High level input heeft.

Ik heb helaas geen handleiding. Maar wat je zegt lijkt me inderdaad het meest logische. Bedankt.

Citaat van: HcHifi.nl op december 20, 2011, 18:27:40
Beste Woutjeeh,


Ik heb meerdere klanten in de winkel gehad met dezelfde gedachte.
De PM7004 is een leuke versterker, maar ik denk persoonlijk dat het verschil te klein zal zijn met de sr5004...
Jou Marantz zal zeer waarschijnlijk op stereo beter presteren dan de Onkyo die je bij de MM hebt beluisterd.

Je zult de subwoofer trouwens voor het bas ''probleem'' nog altijd moeten aansluiten, en op de pm7004 kan dit
zowel via hi als low level (hij heeft namelijk ook een stereo pre-out)

Mvg,

Marcel
Home&Car Hifi





Ok dus je denkt niet dat deze upgrade €650 waard is? Zou een upgrade het wel waard zijn als ik bijvoorbeeld voor een stereo versterker ga voor 1000 euro oid?
Focal Chorus 826V Ebony - Advance Acoustic MAA 406 - Advance Acoustic MPP 506DA - Sunfire HRS-12 + Antimode - Squeezebox Touch - W&M LS-01

H&C Hifi

Beste Woutjeeh,

Als je iets 2e hands van 500,00 euro gaat kopen is het een ander verhaal, maar 500,00 euro nieuw dan is naar mijn mening het verschil
niet echt groot.. als je net zo als Philip naar een Marantz uit de premium lijn gaat kijken dan is het wel echt een groot verschil.
Je moet dan alleen wel denken aan een prijskaartje van minimaal 1250,00 Euro.... heel ander bedrag dus....

Gr,

Marcel
H&C Hifi

HTip

En met de juiste speaker mis je dan ook de sub niet. Tenminste in mijn geval had ik ook een sub voor de aanvulling van het laag in stereo. Sinds ik de PM-15 heb waar Marcel op duidt, heb ik nog geen behoefte gehad om de sub aan te sluiten. Akoestiek speelt daar overigens ook een grote rol in...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

woutjeeh

Citaat van: HcHifi.nl op december 20, 2011, 22:20:01
Beste Woutjeeh,

Als je iets 2e hands van 500,00 euro gaat kopen is het een ander verhaal, maar 500,00 euro nieuw dan is naar mijn mening het verschil
niet echt groot.. als je net zo als Philip naar een Marantz uit de premium lijn gaat kijken dan is het wel echt een groot verschil.
Je moet dan alleen wel denken aan een prijskaartje van minimaal 1250,00 Euro.... heel ander bedrag dus....

Gr,

Marcel
H&C Hifi

Bedankt voor je advies. Een verkoper van een audio zaak had ook een keer gezegd dat voor mij de Marantz Ki Pearl lite (dat was hem volgens mij) een mooie aanvullen was. Die is dacht ik rond de 1200 euro. Zou dat wel echt een groot verschil maken? Of zouden jullie voor dat bedrag bij een ander mij kijken zoals bv. Rotel, Nad of ofzo?

Citaat van: HTip op december 20, 2011, 23:03:38
En met de juiste speaker mis je dan ook de sub niet. Tenminste in mijn geval had ik ook een sub voor de aanvulling van het laag in stereo. Sinds ik de PM-15 heb waar Marcel op duidt, heb ik nog geen behoefte gehad om de sub aan te sluiten. Akoestiek speelt daar overigens ook een grote rol in...

Dat geloof ik best. In de woonkamer was het waarschijnlijk niet nodig geweest, maar op mijn kamer is de akoestiek gewoon niet zo best helaas. De subwoofer weet dit nog in redelijke zin op te vullen.
Focal Chorus 826V Ebony - Advance Acoustic MAA 406 - Advance Acoustic MPP 506DA - Sunfire HRS-12 + Antimode - Squeezebox Touch - W&M LS-01

HTip

Even ter vergelijk een SR9600 (nieuwprijs €3500) die voor een receiver een heel acceptabel stereogeluid produceert werd weggespeeld door de PM-15. Helemaal met de Limited versie...

Kan heel goed zijn dat je in je kamer op de luisterplek een dip in de laagweergave hebt. Kan je schuiven met óf de speakers en/óf de luisterplek?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

H&C Hifi

Citaat van: woutjeeh op december 21, 2011, 16:25:12
Bedankt voor je advies. Een verkoper van een audio zaak had ook een keer gezegd dat voor mij de Marantz Ki Pearl lite (dat was hem volgens mij) een mooie aanvullen was. Die is dacht ik rond de 1200 euro. Zou dat wel echt een groot verschil maken? Of zouden jullie voor dat bedrag bij een ander mij kijken zoals bv. Rotel, Nad of ofzo?



De PM-KI lite word helaas een beetje overgewaardeerd vind ik.. in mijn ogen is het gewoon een ''opgevoerde''
PM7004 die alleen 2x zo duur is geworden :ph34r:.
Voor 1249,00 Euro heb je op het moment ook een NIEUWE PM-15S2 ! veel beter en ook veel mooier gebouwd.
Maar ik zou persoonlijk eerst eens met je acoustiek aan de gang gaan.. of zo als Philip zegt : schuif met je speakers  ;)

Mvg,

Marcel
Home&Car Hifi

woutjeeh

Het is onderhand alweer een tijdje verder en er is nog geen nieuwe versterker. Mn budget is denk ik maximaal rond de 1200-1300.

De Marantz PM-15S2 is een goede optie. Wat me ook een interessante optie lijkt is de Emotiva XPA-3 (3 x 200 watt) + een XDA-1 of een USP-1. De XDA-3 + USP-1 kost samen ongeveer €1350. Het nadeel is echter dat ik dan de DAC van de Squeezebox moet gebruiken. Deze schijnt niet denderend te zijn.

Een vereiste is dat ik m'n subwoofer (Epik Empire) er via een lowput op aan kan sluiten. Hier heb ik een olaatje van de achterkant van de USP-1:

Betekent het dan dat wanneer ik mijn Epik Empire dan aansluit op de unbal. ouput en dan de crossoverfreq. op 60 Hz instellen, dat m'n sub tot 60 Hz meespeelt en dat ik geen crossover freq op m'n subwoofer hoef in te stellen?

Heeft iemand nog suggesties voor een versterker? Ik hou van een stevig laag.
Focal Chorus 826V Ebony - Advance Acoustic MAA 406 - Advance Acoustic MPP 506DA - Sunfire HRS-12 + Antimode - Squeezebox Touch - W&M LS-01

HTip

Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

woutjeeh

Citaat van: HTip op maart 20, 2012, 18:44:40
Heb je nog iets aan mijn PM gehad?

Zeker. Heb Marcel nog een PM gestuurd daarna. Helaas kon de PM-15S2 niet in de winkel worden beluisterd. Ben namelijk wel erg benieuwd naar het verschil in praktijk. Er zit helaas geen sub in op en dat vind ik dan wel erg jammer. Vind de PM15 serie sowieso wel mooier ogen dan de artikelen van Emotiva en het matcht ook mooi bij mijn SR5004 maar de keuze is erg moeilijk.
Focal Chorus 826V Ebony - Advance Acoustic MAA 406 - Advance Acoustic MPP 506DA - Sunfire HRS-12 + Antimode - Squeezebox Touch - W&M LS-01

HTip

Mooi dat je iets aan mijn PM hebt gehad. De sub kan je aansluiten op de pre-out van de PM15 en de PM zoals eerder gezegd op de pre-out van de SR. Je kan zelfs de sub zowel op de PM als de SR aansluiten.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive