Stereoset Kingpin "Zolder"

Gestart door Kingpin, december 8, 2011, 14:31:00

Vorige topic - Volgende topic

Kingpin

Citaat van: Marino op februari 27, 2012, 21:56:55
Totaal nieuw voor mij(metingen) maar wel stoer om zo de kamer te meten, daar wil ook wel eens naar gaan kijken.
Heb je ook het gevoel dat het rustiger klinkt in de kamer omdat er zoveel luidsprekers weg zijn? De luidsprekers zien er schitterend uit!
Het grappige is dat ook tijdens mijn 5.1 setup als deze 2.1 de speakers niet zijn aan te wijzen, dat vind ik wel een sterk voordeel van AP en hun plaatsings filosofie erachter.
Wel vind ik dat er bar weinig goede 5.1 mixes zijn die het volle benut uit een 5.1 systeem halen, ik betrapte mij er dan ook op dat ik steeds meer neigde om naar stereo te luisteren.
Gezien de komst van een kind en de overige speakers het veld moesten ruimen voor een box (kinderbox dan he  ;D) etc was het moment natuurlijk daar om ook daadwerkelijk over te gaan naar stereo.
Tot nu toe helemaal geen spijt, alleen met films kijken nu over de tv ... oefff das wel ff wennen (maar ook daar komt verandering in).

Citaat van: AbZ op februari 27, 2012, 22:33:44
Ziet allemaal prachtig uit!  Goeie foto's ook.

(Ik neem maar ff aan dat het dan ook zo klinkt :) )

Zo'n tapijt zal wel megaveel goeds doen voor de akoestiek.

Dank je !

Denk dat het tapijt idd wel wat toevoegd aan het geluid (misschien best wel meer dan ik denk).

De set klinkt voor mijn gevoel "live", iets waar ik eigenlijk wel naar streef, een beetje tegen warm aan, gedetaileerd en muzikaal (swing).
Een cleane set met erg veel detail waar iemand naar streeft om elk detail goed te laten weergeven is niets voor mij.
Ik heb zelden op zulke sets lekkere blues/rock gehoort, iets waardoor veel sets gelijk door de mand vallen, het wordt een brei van de hoeveelheid informatie.
Het grappige is dat de set "relatief" helemaal niet zo gek duur was, een bewijs dat je door goed zoeken toch op een "aardig" niveau kunt spelen.
Ja ben er nog steeds heel blij mee (en daar gaat het natuurlijk om).
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Marino

Ik moet het merk nog steeds een keer beluisteren maar het verdwijnen is een mooie eigenschap. Het mooiste is dat je geniet zonder veel te investeren en in te leveren qua ruimte, de monitoren staan lekker vrij opgesteld.

Reken behalve de box ook maar op een aantal kinderaccessoires zoals een 'junglejumper'. Ik ben nu 6 maanden pappa maar ik verbaas mij nog steeds over alle accessoires die er te koop zijn en gekocht zijn!
Versterking \ bron: Linn Majik DS-I \ Rega P2 \ Sony UHP-H1
Luidsprekers: IMF CM2

AbZ

Citaat van: Kingpin op februari 27, 2012, 23:10:43Wel vind ik dat er bar weinig goede 5.1 mixes zijn die het volle benut uit een 5.1 systeem halen, ik betrapte mij er dan ook op dat ik steeds meer neigde om naar stereo te luisteren.
Bij welke producties vond je de 5.1 nog wel een 'echte' meerwaarde geven?

Kingpin

Citaat van: Marino op februari 28, 2012, 00:05:55
Ik moet het merk nog steeds een keer beluisteren maar het verdwijnen is een mooie eigenschap. Het mooiste is dat je geniet zonder veel te investeren en in te leveren qua ruimte, de monitoren staan lekker vrij opgesteld.
Wbt de monitoren blijf ik me verbazen hoe goed dat kan klinken (mits ondersteunt door een goede sub).

Citeer
Reken behalve de box ook maar op een aantal kinderaccessoires zoals een 'junglejumper'. Ik ben nu 6 maanden pappa maar ik verbaas mij nog steeds over alle accessoires die er te koop zijn en gekocht zijn!
Ja zal voor mij wel een hele verandering worden  :D

Citaat van: AbZ op februari 28, 2012, 00:19:46
Bij welke producties vond je de 5.1 nog wel een 'echte' meerwaarde geven?
Ik vond Blof - live 2004 een goede productie (bv nr.4) waarbij je je echt tussen het publiek waant, zulke afmixen mogen wat mij betreft wel meer zijn.
Jean Michel Jarre - Aero: Subliem uitgemixed.
Zucchero - Live At The Royal Albert Hall 2004: mooie 4.1 mix waarbij je niet het idee hebt dat de center gemist wordt.
Zulke producties vind ik dan wel wat hebben, maar als ik bv HiHats hoor op de achterkanalen dan haak ik af, ik moet wel een beetje het gevoel hebben dat je tussen het publiek staat bij live optredens.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

AbZ

Citaat van: Kingpin op februari 28, 2012, 00:28:36Ik vond Blof - live 2004 een goede productie (bv nr.4) waarbij je je echt tussen het publiek waant, zulke afmixen mogen wat mij betreft wel meer zijn.
Jean Michel Jarre - Aero: Subliem uitgemixed.
Zucchero - Live At The Royal Albert Hall 2004: mooie 4.1 mix waarbij je niet het idee hebt dat de center gemist wordt.
Zulke producties vind ik dan wel wat hebben, maar als ik bv HiHats hoor op de achterkanalen dan haak ik af, ik moet wel een beetje het gevoel hebben dat je tussen het publiek staat bij live optredens.
Ok bedankt, ga ik een keer wat van checken.  Ben een beetje aan het kijken of ik nog wel wat aan surround wil doen.  Het is ergens al raar dat je actief zou moeten gaan zoeken naar opnamen...

Kingpin

Citaat van: AbZ op februari 28, 2012, 00:37:41
Ok bedankt, ga ik een keer wat van checken.  Ben een beetje aan het kijken of ik nog wel wat aan surround wil doen.  Het is ergens al raar dat je actief zou moeten gaan zoeken naar opnamen...
Surround kan best een meerwaarde hebben, voor films sowieso ben ik nu wel achter  :D
Mijn ervaring is dat ik surround niet mis op muziekgebied, wel voor films.

Kingpin

Citaat van: Stefan S. op december  8, 2011, 17:55:20
Gefeliciteerd met je nieuwe verbeterde sound! Eerlijk gezegd was ik wel een beetje sceptisch tegenover deze monitoren, want het klonk namelijk al zo lekker met de Cayin en AP Sparkjes. Gevoelsmatig kon het gewoon niet beter klinken, dus met een beetje verbazing lees ik nu wel je topic.
En ?
Was je overtuigt afgelopen week  ;)

Kingpin

Om de Touch de finish in "Touch" te geven  :D heb ik een lineaire voeding gemaakt onafhankelijk van het lichtnet ... LiPo gevoed.
Deze boost al een zuivere dc spanning welke dmv een regulator op precies 5V wordt gehouden met een extreem lage ripple.
Dit gaat nog een stap verder dan de BOBW (Best Of Both Worlds) voeding die voor de Touch verkrijgbaar is.
Het verschil mag er wezen!

- Thread -

Prototype kastje

Stefan S.

Citaat van: Kingpin op maart 19, 2012, 10:37:03
En ?
Was je overtuigt afgelopen week  ;)

Hierbij alsnog mijn late reactie (druk...druk met andere zaken  :D) Eerlijk gezegd was ik ter plekke meer verbaast dan overtuigd, want hoe kan er in godsnaam zo'n geweldig geluid, soundstage en live gevoel uit zulke kleine luidsprekers komen. Natuurlijk zag ik ook wel de AP Luna subwoofer, maar deze klinkt niet als het grootste gros subwoofers. Ik heb al een paar keer geluisterd naar de Velodyne subwoofer, echter is de Luna toch van een andere klasse. Persoonlijk vind ik de Luna veel muzikaler en deze verdwijnt totaal in de muziek en gaat écht heel laag.

Ik zal jullie de audiofiele kretologie besparen (is al zoveel gebruikt in ander een topic  :P), maar wil toch benadrukken dat Kingpin wel een hele bijzondere en zeer goede setup heeft. Bij elk nummer die hij opzette, veranderde zijn ruimte in een exclusieve huiskamerconcert van de desbetreffende zanger/zangeres, TOP!  :worship:

Dus om antwoord te geven op je vraag: JA  :thumbs-up:

Bas Akkerman

Citaat van: Stefan S. op april  1, 2012, 21:09:10
Hierbij alsnog mijn late reactie (druk...druk met andere zaken  :D) Eerlijk gezegd was ik ter plekke meer verbaast dan overtuigd, want hoe kan er in godsnaam zo'n geweldig geluid, soundstage en live gevoel uit zulke kleine luidsprekers komen. Natuurlijk zag ik ook wel de AP Luna subwoofer, maar deze klinkt niet als het grootste gros subwoofers. Ik heb al een paar keer geluisterd naar de Velodyne subwoofer, echter is de Luna toch van een andere klasse. Persoonlijk vind ik de Luna veel muzikaler en deze verdwijnt totaal in de muziek en gaat écht heel laag.

Ik zal jullie de audiofiele kretologie besparen (is al zoveel gebruikt in ander een topic  :P), maar wil toch benadrukken dat Kingpin wel een hele bijzondere en zeer goede setup heeft. Bij elk nummer die hij opzette, veranderde zijn ruimte in een exclusieve huiskamerconcert van de desbetreffende zanger/zangeres, TOP!  :worship:

Dus om antwoord te geven op je vraag: JA  :thumbs-up:

:blush:
@Kingpin: Kom er nu niet meer aan toe, maar ik ga je topic nog op mijn gemak eens doorlezen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Kingpin

Citaat van: Stefan S. op april  1, 2012, 21:09:10
Hierbij alsnog mijn late reactie (druk...druk met andere zaken  :D) Eerlijk gezegd was ik ter plekke meer verbaast dan overtuigd, want hoe kan er in godsnaam zo'n geweldig geluid, soundstage en live gevoel uit zulke kleine luidsprekers komen. Natuurlijk zag ik ook wel de AP Luna subwoofer, maar deze klinkt niet als het grootste gros subwoofers. Ik heb al een paar keer geluisterd naar de Velodyne subwoofer, echter is de Luna toch van een andere klasse. Persoonlijk vind ik de Luna veel muzikaler en deze verdwijnt totaal in de muziek en gaat écht heel laag.

Ik zal jullie de audiofiele kretologie besparen (is al zoveel gebruikt in ander een topic  :P), maar wil toch benadrukken dat Kingpin wel een hele bijzondere en zeer goede setup heeft. Bij elk nummer die hij opzette, veranderde zijn ruimte in een exclusieve huiskamerconcert van de desbetreffende zanger/zangeres, TOP!  :worship:

Dus om antwoord te geven op je vraag: JA  :thumbs-up:

Mooi verslag Stefan.
Ik weet dat je een eerlijk mening hebt want bij het eerste nummer dat ik je liet horen gaf je al te kennen "eerlijk gezegd ... ik ben niet echt overtuig" wat een eerlijk antwoord is op een afgespeelde low res mp3  :D (instinker haha).
Je zult de aankomende maanden nog wel drukker worden  ;)

Bas Akkerman

Mooie set hoor, ik ben erg benieuwd hoe dat klinkt. Belangrijkste is dat je van de muziek geniet, ook de heftiger stukken.
Je hebt het in een eerdere post over de verandering in geluid toen je de center van de tv had gehaald. Ik denk dat je schrikt als je ook de tv weghaalt. Maar dat is misschien een te grote opoffering, het blijft een woonkamer.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Kingpin

Citaat van: Bas Akkerman op april  2, 2012, 10:08:10
Mooie set hoor, ik ben erg benieuwd hoe dat klinkt. Belangrijkste is dat je van de muziek geniet, ook de heftiger stukken.
Je hebt het in een eerdere post over de verandering in geluid toen je de center van de tv had gehaald. Ik denk dat je schrikt als je ook de tv weghaalt. Maar dat is misschien een te grote opoffering, het blijft een woonkamer.
Bedankt Bas.

De TV weghalen was in eerste instantie ook de bedoeling maar gezien de komst van een kind laten we deze lekker staan aangezien we dan alles moeten veranderen, nieuwe tv plasma/lcd, meubel etc en dan maar oppassen dat de kleine het heel houd, nee daar wachten we nog even mee  :D
Denk ook dat de diepte werking van het geluidsbeeld nog meer toeneemt als de TV weg is.

Ik lees met plezier je rubriek en bewonder je "uithoudingsvermogen"  :D om een set samen te stellen.
Je bent goed bezig maar ... je luistert heel veel bij hifi zaken ... thuis klinkt het zoveel "anders".
Dat is met AP ook, het kan goed uitpakken en slecht, en dan heb je natuurlijk nog "smaak" die voor iedereen anders is.
Volgens mij lig je wel op 1 lijn met Garmtz qua smaak wat ik zo lees, dan denk ik dat AP niets voor je is, vind het alleen jammer dat sommigen uitspraken doen die lijnrecht tegenover hoe AP "kan klinken", simpelweg omdat je bij de meeste speakers en zeker bij AP geduld moet hebben bij plaatsing.
Sommigen zeggen ook dat monitoren makkelijk te plaatsen zijn ... geloof me, op deze afstanden telt elke halve cm toe-in of out, ook voor deze AP monitoren, ik ben daar ook altijd zeer sekuur mee bezig waar een heleboel winst uit valt te halen.
En natuurlijk AP op een buis  :wub: dat is wel het beste wat ik in jaren heb gedaan.
De combi Touch met Metrum klinkt heel gedetaileerd met grote soundstage en in combi met de buis maakt het "levendig", ik zeg niet dat dit het beste is, maar muzikaal is het zeker en daar gaat het tenslotte om.
Sinds ik op dit forum rondhang was ik ook steeds op zoek naar "detail" op een gegeven moment heb je een set die alles laat horen maar niet muzikaal meer is, sommige nummers kun je of wil je niet meer afspelen omdat het opeens "niet meer klinkt" op je set, daar moet je voor oppassen.

Bas Akkerman

Citaat van: Kingpin op april  2, 2012, 11:18:38
Bedankt Bas.

De TV weghalen was in eerste instantie ook de bedoeling maar gezien de komst van een kind laten we deze lekker staan aangezien we dan alles moeten veranderen, nieuwe tv plasma/lcd, meubel etc en dan maar oppassen dat de kleine het heel houd, nee daar wachten we nog even mee  :D
Denk ook dat de diepte werking van het geluidsbeeld nog meer toeneemt als de TV weg is.

Ik lees met plezier je rubriek en bewonder je "uithoudingsvermogen"  :D om een set samen te stellen.
Je bent goed bezig maar ... je luistert heel veel bij hifi zaken ... thuis klinkt het zoveel "anders".
Dat is met AP ook, het kan goed uitpakken en slecht, en dan heb je natuurlijk nog "smaak" die voor iedereen anders is.
Volgens mij lig je wel op 1 lijn met Garmtz qua smaak wat ik zo lees, dan denk ik dat AP niets voor je is, vind het alleen jammer dat sommigen uitspraken doen die lijnrecht tegenover hoe AP "kan klinken", simpelweg omdat je bij de meeste speakers en zeker bij AP geduld moet hebben bij plaatsing.
Sommigen zeggen ook dat monitoren makkelijk te plaatsen zijn ... geloof me, op deze afstanden telt elke halve cm toe-in of out, ook voor deze AP monitoren, ik ben daar ook altijd zeer sekuur mee bezig waar een heleboel winst uit valt te halen.
En natuurlijk AP op een buis  :wub: dat is wel het beste wat ik in jaren heb gedaan.
De combi Touch met Metrum klinkt heel gedetaileerd met grote soundstage en in combi met de buis maakt het "levendig", ik zeg niet dat dit het beste is, maar muzikaal is het zeker en daar gaat het tenslotte om.
Sinds ik op dit forum rondhang was ik ook steeds op zoek naar "detail" op een gegeven moment heb je een set die alles laat horen maar niet muzikaal meer is, sommige nummers kun je of wil je niet meer afspelen omdat het opeens "niet meer klinkt" op je set, daar moet je voor oppassen.
Ik begrijp je volkomen en ben het er ook nog eens mee eens! ;) Thuis beluisteren is ook zeker belangrijk en ga ik ook zeker nog doen. Wat AP betreft, dat is ook gewoon mijn smaak hoor. Dat ik zoveel reacties kreeg op mijn bevindingen met AP, daar schrok ik ook wel van. Maar genoeg over mijn topic, we zitten op het jouwe. ;)

Mocht je het ooit leuk vinden als ik langs zou komen om jouw set te bewonderen dan hoor ik het graag! Ik vind het sowieso leuk om mensen te ontmoeten die ook genieten van muziek.

En detail... een haat-liefde-verhouding. Aan de ene kant vind ik dat je "in de muziek wil kunnen kijken", aan de andere kant moet je ook oppassen dat je niet "door de muziek" gaat kijken en alleen nog maar technisch aan het luisteren bent. Een balans dus en nog best lastig.

Martijn M

En dan maar hopen dat het OV meewerkt, Bas. Enschede is voor jou nog iets verder dan Almelo  ;) .
Dutch & Dutch

Bas Akkerman

Citaat van: keyser op april  2, 2012, 13:52:19
En dan maar hopen dat het OV meewerkt, Bas. Enschede is voor jou nog iets verder dan Almelo  ;) .
Haha, ja. Dat gemopper aan de telefoon van mij heeft blijkbaar indruk achter gelaten. :confused: Maar niet meer gaan als ze zulk weer voorspellen. Hoewel de treinen vast ook wel vertraging hebben als het zonnetje schijnt, iets met het uitzetten van de rails of zo...  :P
Ben nu trouwens bezig met mijn rijbewijs, dus in de toekomst wat mij betreft een hoop meer M&G's.

Kingpin

Gisteren m'n LiPo Touch voeding getest bij WonkaBar die ook een Touch heeft en deze wel wilde testen: het verslag.

Former member 78

Bas,

Als je in Enschede bent, ben je hier ook welkom :)
Als ik het goed onthouden heb, woont Kingpin vlak bij mij.

Kingpin

Citaat van: ArjanR1 op april  3, 2012, 22:53:20
Bas,

Als je in Enschede bent, ben je hier ook welkom :)
Als ik het goed onthouden heb, woont Kingpin vlak bij mij.
Dat zou je idd mooi kunnen combineren.

Former member 78

Citaat van: Kingpin op april  3, 2012, 23:07:21
Dat zou je idd mooi kunnen combineren.

Lijkt het jou misschien een keer leuk, om hier te komen met jouw Squeezebox?

Kingpin

Citaat van: ArjanR1 op april  3, 2012, 23:10:41
Lijkt het jou misschien een keer leuk, om hier te komen met jouw Squeezebox?
Dat lijkt me wel leuk ja, maar m'n vrouw loopt op z'n eind dus dan zul je wel even geduld moeten hebben, maar dat kunnen we wel een keer doen.

Former member 78

Heb geen haast, en die zaken gaan natuurlijk voor! ;)

Kingpin

Tja je zit in de ziektewet en wat doe je dan ... een filmpje monteren van je set:

LeonArdusS

Citaat van: Kingpin op mei 16, 2012, 13:38:59
Tja je zit in de ziektewet en wat doe je dan ... een filmpje monteren van je set:

Cayin A-55T, Audio Physic Brilon 2.0 and Audio Physic Luna I, Stereo System

Cayin A-55T, Audio Physic Brilon 2.0 and Audio Physic Luna I

Hoi kingpin, waar zoemde je nu op in onder je tv?
Ik zit ook in de ziektewet en heb sindsdien mijn hifif hobby weer opgepakt. Doe je de 1098 nu ook weg, en de andere HT spullen?
Gr,
Leon
HiFi: Naim Uniti STAR
Speakers: Monitor Audio Gold 200
Bronnen: Technics SL-120 + Stanton 681EEE, Phono Box DS
Kabels: LS - Ocos, SET - Sharkwire

Robbert54

Mooie set zeg! En hele mooie versterker!
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo