Kosten voor een aparte groep voor stereo.

Gestart door Faker01, november 16, 2011, 17:14:03

Vorige topic - Volgende topic

Faker01

Weet iemand wat ongeveer de kosten zijn voor een aparte stroomgroep voor stereo apparatuur.
Dan heb ik het over het aansluiten van de groepenkast zelf.
Mag dat door iedereen gedaan worden of alleen door de Nuon.
Het aanleggen van buis en stopcontact kan ik zelf wel.
Maar in de groepenkast waag ik me er niet aan.
B.V.D.

dre73

door de nuon?

wat een onzin! :D

elke insallateur mag dat,dus een handige knutselaar krijgt dat ook prima en veilig voor elkaar.

een uurtje werk zeg maar.....
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

sphere

Citaat van: dre73 op november 16, 2011, 17:16:29
door de nuon?

wat een onzin! :D

elke insallateur mag dat,dus een handige knutselaar krijgt dat ook prima en veilig voor elkaar.

een uurtje werk zeg maar.....
Dan moet je wel een hoofdschakelaar hebben. Ik vind het ook niet zo verstandig om iemand die je niet kent zomaar aan te moedigen om met 220 te gaan klooien. Ik geef eerlijk toe dat het niet moeilijk is, maar een factuur voor de verzekering is ook wat waard  ;D
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

dre73

factuurtje is wel makkelijk inderdaad! :D

maar de nuon heb je in ieder geval niet nodig!
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

erik s.

als je alles zelf doet behalve het aansluiten van de kabel in de groepenkast en installatie van een aparte zekeringhouder, is een installateur ca. 15 minuten kwijt.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

erik s.

Citaat van: dre73 op november 17, 2011, 13:16:35
factuurtje is wel makkelijk inderdaad! :D

maar de nuon heb je in ieder geval niet nodig!
als je alles zelf wilt doen en geen hoofdschakelaar hebt, moet de gezekerde hoofdzekering los.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

sphere

laat maar. regel gewoon een monteur met zegelrecht of neem contact op met de netbeheerder als je geen hoofdschakelaar hebt.
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

dre73

Citaat van: erik s. op november 17, 2011, 13:18:24
als je alles zelf wilt doen en geen hoofdschakelaar hebt, moet de gezekerde hoofdzekering los.

er zit toch in ieder geval een aarlek tussen..........
dus de hoofdzekering is helemaal niet van belang!

erik s.

Citaat van: dre73 op november 17, 2011, 13:57:19
er zit toch in ieder geval een aarlek tussen..........
dus de hoofdzekering is helemaal niet van belang!
daar zou je zomaar gelijk kunnen hebben... :)

Faker01

Ik heb een foto geplaats van de bestaande situatie.

dre73

ik ben er al wat jaartjes uit,maar als ik het zo zie zal er een hoofdschakelaar en een extra aarlek moeten komen.
want volgens mij mag je nog maar 4 groepen achter 1 aarlek hebben.
tevens heb jij nog een groep buiten de aardlekschakelaar,da`s al helemaal achterhaald......

dan zal een hele nieuwe kast waarschijnlijk goedkoper zijn...........

zo iets denk ik....

Faker01

Dan zal het wel wat gaan kosten als ik de hele meterkastgroep moet gaan vervangen.
Geloof dat ik het maar laat zoals het is want dat word een beetje te gek.
Maar volgens mij is dat witte kastje de hoofdschakelaar toch.
Dat is er nog niet zolang geleden door de nuon geplaats.

dre73

die witte is een aardlekschakelaar.

misschien 2 matig belaste groepen bij elkaar steken. ;)

Faker01

Dus de onderste witte kast is de aardlekschakelaar.
Dacht altijd dat het de bovenste was met dat draaiknopje.

dre73

zit er onder de meter nog een automaat dan?

is niet te zien op de foto namelijk....

Faker01

Nee wat op de foto te zien is is alles.
Ik bedoel dat onderste witte rechthoekig kastje.
De nuon noemde dat toen een slimme meter.
Deze was op afstand uit te lezen maar om privacy redenen mag dat nog niet.

peterrr

Hoi,

Luister even niet naar Dre 73  ;)

Deze aardlek zet alleen de groene groepen uit, en twee groepen bij elkaar steken zonder uit te vissen wat er op staat en twee groepen onder 1 klem  :nowink:

Je mag tegenwoordig een hoop zelf, maar in geval van schade,brand ben je ook zelf aansprakelijk.
( je verzekering keert dan ook niet uit, en als je een huurhuis hebt krijg je je huisbaas op je dak)
De zekeringen die je nu in die kast hebt zou ik eruit halen en Nieuwe koppen + zekeringen  van 16 Ampere.

Deze oude automaten zijn niet zo veilig meer.
ze hebben de neiging  "vast "te blijven zitten in geval van sluiting.

Ik denk dat jouw kastje makkelijk uit te breiden is met een extra groep er naast.

Maar ga als zelf je geen ervaring hebt met elektra er niet aan zitten.
Er zitten hier op het forum wat elektromonteurs zoals ik, kijk of er anders eentje bij je in de buurt woont.
Maar ga niet op het advies van wat goedwillende medeforummers af.
( ik zit al wat jaren hier op het forum en ik heb al heel wat " gevaarlijke" situaties gezien)  ;)

En voor uitlezen van het kastje?   De nuon app in itunes store

Grt en kijk uit
Peterr
Primaluna Dialogue Two, Pro-ject 2Xperiance,Sonus Faber Cremona Auditors. RelT2

dre73

dus nog een groep er bij plaatsen achter dezelfde aardlek zonder hoofdschakelaar vind je wel goed advies?
terwijl je zelf wel weet dat dit ook niet officieel is.......

ik vind dat je moet oppassen met zulk advies......

en 2 groepen bij elkaar steken doe je in een lasdoos..........

wel moet ik zeggen dat alle adviezen,mits goed uitgevoerd wel veilig zijn!
dat het officeel niet mag......

peterrr

Nee,

Onder de witte groep met 6mm ( zoals deze oude kasten bedraad zijn)naar een Alamat 16 deze heeft de aardlek al in zich.
Dit is veilig in een 1groeps kastje ernaast te plaatsen ( kosten ongeveer  met installeren onder de E150)
En een groep combineren in een doos buiten de kast, kom je w.s over de maximale waarden voor het aantal aansluitpunten( wcd's)
Daar zijn strikte normen voor..

Sorry Dre...ik wilde je niet aanvallen, maar ik ben zeer fel op fout aangelegde dingen.
( te veel leed meegemaakt  o.a brand,dood,e.d dmv doe het zelf met stroom)

Grt peterr

dre73

ik ben ook niet kwaad! ;)

maar het is nou eenmaal lastig adviseren,dan krijg je:ja,maar jij.......

en geloof me je bent tegenwoordig zelf de klos!!

er zitten echt monteurs in de bak na dubieuze acties.....

je weet zelf ook wel wat er wel en niet verantwoord is..... ;)

advies:gewoon een paar offertes opvragen,of peter op de koffie vragen! :D

peterrr

Bied ik je bij deze vast . ;D

Grt peter

dre73

peterrr

Faker01

Mensen iedereen bedankt voor de reactie's.
Heb even rondgekeken maar ze vragen voor een nieuwe meterkast plaatsen toch gemiddeld €500
Dat vind ik voor de audiogroep want daar gaat het toch om een beetje teveel.
Kijk het nog wel even aan wat ik ga doen.
Groeten G.

CZ79

Kijk voor een tweedehands meterkast met groepen en laat deze zodra je hem hebt gekocht plaatsen door een installateur, ik denk dat je dan minder geld kwijt bent.
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika