Review Mitsubishi 9000D

Gestart door J.A.F._Doorhof, november 11, 2011, 19:43:40

Vorige topic - Volgende topic

J.A.F._Doorhof

Het is ondertussen wel bekend dat LCOS panelen in Home Theater land het mooiste beeld neerzetten.
Maar is het ook zo dat elke LCOS projector goed is ?
Jammer genoeg niet, vandaag de Mitsubishi HC9000D.

Specs
240hz 3D LCOS projector
15KG
480x197x528mm
1000 Ansilumen

Eerste indruk
Je moet niet schrikken als je de 9000D oppakt, want dit is een projector waar je U tegen zegt. Lekker zwaar en behoorlijk aan de maat. Dat beloofd voor mij meestal al heel veel goeds. De menu structuren zien er ook goed uit met veel opties en alle dingen die een calibrateur zich kan wensen.... dat word dus een gave review.

Metingen
De grayscale uit de doos kan ik niet meten aangezien de projector al een kleine 160 uur op de teller heeft staan.
De projector stond er alleen niet goed bij, de kleurendriehoek sloeg letterlijk nergens op en de grayscale had teveel groen.
Vol goede moet ben ik met de grayscale begonnen en zoals je in het grafiekje kan zien ging dat goed, de grayscale laat zich redelijk makkelijk kalibreren, met een kleine interactie tussen laag en hoog, maar dat is redelijk normaal.

Waar het echter RADICAAL misging is het bijna lachwekkende CMS systeem (sorry voor de uitdrukking, maar dit slaat echt flink de plank mis).
Het CMS heeft alles aan boord wat hoort, dus verzadiging, tint en helderheid. De perfecte calibratie is dus mogelijk.... ware het niet dat de HUE maar in een paar stappen in te stellen is en dat bij veel kleuren het veranderen van de instellingen gewoon bijna geen impact heeft ??? dit is iets wat ik wel nog ken van projector van een paar jaar geleden maar in een top model mag dit toch echt niet gebeuren. Uiteindelijk heb ik zitten twijfel of ik de review maar gewoon zou staken aangezien dit best een dure unit is, maar als ik ergens aan begin maak ik het af.

Het behalen van iets dat lijkt op de REC709 driehoek is onmogelijk dus ben ik overgestapt op calculated values, een stuk meer werk maar het levert in ieder geval een unit af die in balans is. Het grootste probleem is de zeer gelimiteerde CMS instellingen, let wel de range is er wel maar het werkt gewoon niet zoals het hoort, of anders het doet wel wat, maar je hebt er niets aan.

Na het kalibreren was het tijd voor de contrast metingen.
Native meet het paneel een CR van 4800:1
Met iris word dit opgetrokken naar een CR van 15846:1
Het ansicontrast van de 9000D zit op 300:1

Kijkervaring
Begrijp me goed, als dit een goedkope unit was zou ik best warm kunnen draaien voor het beeld uit de 9000D.
Maar voor een unit boven de 2000,00 verwacht ik VEEL meer.
Huidstinten zijn behoorlijk vaal terwijl bv een rode kleur er enorm uitspringt en ook groen is gewoon uitdrukkelijk aanwezig. Na wat handmatige correctie in het CMS systeem was dit wel iets beter in die scène, maar het probleem is dat een andere scène er weer radicaal anders uit ziet en weer anders moet worden ingesteld... dat is het grote probleem met een kleurendriehoek die erg afwijkt, je kan het vaak voor 1 film wel natuurlijk krijgen maar pak de volgende en je kan opnieuw beginnen, dus is het vaak verstandiger om maar gewoon de metingen aan te houden en er aan te wennen dat alles er niet super accuraat uitziet.

Maar is het dan slecht ?
Nee en ja.
Zet een tekenfilm op en je word letterlijk heel blij, door de oververzadiging van de kleuren knalt het er heerlijk vanaf maar je blijft een gevoel houden van "dit hoort niet zo, maar het is wel lekker", draai echter een redelijk gefilterde film en de 9000D gaat echt enorm de fout in, en bij redelijk natuurlijk ogende films komt de huidstint er wat vaal uit.

Wat wel opvalt is dat er een flinke scherpte in het beeld zit en dat pans bij vooral tekenfilms mooi soepel lopen en scherpte houden, een stuk beter dan de JVC's bv.

De diepte in het beeld valt me echter weer als negatief op, bij de tekenfilms zit wel wat diepte maar het is allemaal een stuk minder als de JVC en Sony.

3D
Ook hier kan ik kort zijn, bij de 9000D is er 3D aanwezig via een externe emiter.
De kwaliteit is echter niet om over naar huis te schrijven, het beeld is behoorlijk donker, helemaal in vergelijk met bv de HW30 die in dezelfde prijs zit.
Ook is er een behoorlijke hoeveelheid "shine" aanwezig, dit is een effect waarbij het lijkt alsof je naar een glanzend metalen object kijkt terwijl dit niet het geval is (weet ook niet het anders te omschrijven), hier had de VW90 ook iets last van en werd al minder bij de HW30 en VW95 maar hier is het wel een stuk erger, tot een punt waarop ik wat lichte hoofdpijn kreeg van het kijken naar het beeld.

Voor de zekerheid heb ik ook Annewiek laten kijken en die bevestigde mijn gevoel.

Wat vreemde dingen
Op de afstandsbediening is geen back toets aanwezig, dit betekend dat als je 2 levels diep zit en je wilt terug je op menu moet drukken, menu verdwijnt en je moet weer opnieuw naar waar je was. Tevens is er geen menu in 3D, maw je moet alles in 2D mode aanpassen en zodra 3D loopt en je drukt op menu gaat de projector terug naar een zwart beeld voor 4-5 seconden en geeft je dan pas een menu.

Conclusie
Zoals jullie weten ben ik altijd eerlijk bij mijn reviews, maar kijk ik wel anders dan iemand die hem aansluit en gewoon gaat kijken.
Begrijp me goed, als je geen Sony, Epson of JVC in deze klasse hebt gezien en dit is je eerste koop dan zul je me helemaal voor gek verklaren want het beeld is echt behoorlijk goed, maar daarbij teken ik wel aan. ALS je niets beters gewend bent. En jammer genoeg is de concurrentie op dit moment moordend.

Zowel Sony als Epson hebben in dit segment projectoren met goed werkende CMS systemen, en 3D. En ik moet eerlijk zeggen dat dan de Mitsubishi toch echt achterblijft. Zou hij rond de 1500.00 kosten zou ik hem als positief reviewen maar wel als sidenote dat het CMS systeem het onmogelijk maakt om een goede kleur weergave te krijgen, echter op dynamiek zou hij dan toch wel een goede review krijgen, echter zodra we richting de 2000.00 gaan vind ik hem al niet meer voldoen, en helemaal met een prijs rond de HW30 vind ik gewoon niet dat ik de 9000D een positieve beoordeling kan geven.

Wil je toch perse de 9000D kopen omdat je helemaal weg bent van Mitsubishi, of omdat je Epson, Sony EN JVC haat, dan koop je een leuke projector met een dynamisch en scherp beeld, maar je laat qua kleurechtheid en 3D ENORM veel liggen.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

muzikant

Hoe is het mogelijk en dat terwijl de HC7000 toch sterk uit de reviews kwam,zelf heb ik nog een HC6000 door U nog gecalibreerd.

J.A.F._Doorhof

Realiseer je wel dat ik nooit een oh Ah review schrijf. Maar de review baseer op metingen EN kijkervaring. En ik kijk vaak anders naar een projector dan iemand die er af en toe 1 ziet ;)
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

WimB

Toch een verschil met de HVT review die ik heb gelezen.
Die waren behoorlijk te spreken over deze projector en dan met name de 2D.
Hoe kan er zo'n verschil zitten in deze reviews?

J.A.F._Doorhof

Vind je het erg als ik daar geen mening over geef.
1 vraag, hadden ze ook metingen van de kleurendriehoek gedaan ?

En nogmaals, ik zie een veelvoud aan projectoren in vergelijk met een gemiddelde reviewer, klinkt misschien arrogant maar door de jaren heen heb ik keer op keer geleerd dat als ik het niet zelf zie ik gewoon geen review vertrouw, de meeste zijn vaak positief en als ik het dan zie is het radicaal anders.

Maar nogmaals, het beeld is niet slecht, begrijp me aub net verkeerd, als ik echter in zijn prijsklasse ga kijken dan veegt de concurrentie hem gewoon letterlijk weg.

Custom installer

WimB

Citaat van: J.A.F._Doorhof op november 13, 2011, 21:44:26
Vind je het erg als ik daar geen mening over geef.
1 vraag, hadden ze ook metingen van de kleurendriehoek gedaan ?

En nogmaals, ik zie een veelvoud aan projectoren in vergelijk met een gemiddelde reviewer, klinkt misschien arrogant maar door de jaren heen heb ik keer op keer geleerd dat als ik het niet zelf zie ik gewoon geen review vertrouw, de meeste zijn vaak positief en als ik het dan zie is het radicaal anders.

Maar nogmaals, het beeld is niet slecht, begrijp me aub net verkeerd, als ik echter in zijn prijsklasse ga kijken dan veegt de concurrentie hem gewoon letterlijk weg.

Geen idee of ze metingen doen of hoe ze die doen. Ze geven in 2 pagina's een review over de bediening, het geluid en het beeld. En, ik quote even uit de HVT:'Het beeld wordt scherp geprojecteerd, met een schitterende kleurweergave en een hoog contrast' 'Het contrast is hoog, de kleuren mooi en de beelden zijn vloeiend' 'De projector zorgt voor een hoog kijkplezier' 'projector zet ook in 3D goede prestaties neer' 'je moeilijk om deze projector heen kan'. "HVT aanbevolen". Ik ga zelf ook niet snel uit van reviews van anderen zonder zelf eerst te hebben gekeken (ben wel tegen die regel ingegaan bij de aanschaf van mijn Oppo), maar ik neem aan dat ze bij HVT toch ook weten waar ze op moeten letten bij het testen van spullen.

J.A.F._Doorhof

Mooie kleuren met een driehoek zoals in mijn grafiek ?
Dacht het niet.
Bij een beetje afwijking ok, maar dit is echt een driehoek die HEEL erg teveel naar rechts valt. De grafiek geeft dat niet zo duidelijk aan, maar geloof me het is slecht.

Scherp mee eens, beeld is nogmaals niet slecht. Maar zet het naast een tw5500 en hij verliest het, de hw30 is dan nog een paar stapjes beter.

Troep, nee zeker niet. Zeg ik Ook nergens.
Mooie kleuren ? Zeer zeker niet tenzij je houdt van overdreven rood groen en geel.
3D ? In vergelijk met de hw30 en jvc's ver beneden de maat v
Custom installer

J.A.F._Doorhof

Even als aanvulling. Ik gebruik de grafieken als ondersteuning voor mijn oordeel. Als je die kunt lezen kun je feitelijk al voorspelen hoe het beeld er qua kleur uitziet.
Cartoons waarschijnlijk mooi voor sommige, films duidelijk problemen in Huidstinten en puur groen en rood.
Custom installer

VlisChris

Frank, ik twijfel niet aan je kunde en je kennis hoor :) In tegendeel.
Wat ik me afvraag: kan het zo zijn dat je een slecht exemplaar hebt gehad, en dat andere exemplaren wel wat meer binnen de grafiek projecteren?
Heb je al contact gehad of gezocht met Mitsubishi naar aanleiding van je recensie?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

manta

Ik ga niet beoordelen over HVT, maar ik kan zeggen uit ervaring dat het gebeurd bij magazines of andere reviewers deze spullen thuis krijgen in de gewone huis omgeving en alleen maar hun versie van de review baseren op die periode dat ze het spul thuis hebben gebruikt zonder enige meting(en) of vergelijking(en).

J.A.F._Doorhof

In het verleden hebben we wel een eens slechte projector gehad, maar meestal is dit een projector die bv dodepixels heeft, of actieve. HEEL soms een iets mindere contrast meting, of bv minder lichtoutput. In de kleuren driehoek zelf hebben we eigenlijk nog nooit een projector gehad die slechter was dan de andere.
Helemaal gezien het feit dat het CMS systeem wel werkt maar gewoon niet afdoende, lijkt het me dus niet dat ik een slecht exemplaar heb gehad. Daarnaast baseer ik mijn review niet alleen daarop natuurlijk, ook vind ik het 3D gedeelte gewoon minder dan van bv de HW30.
Custom installer

VlisChris

Het ging mij vooral om die driehoek :)
Maar duidelijk verhaal :) Spijtig voor Mitsubishi dan. Wat meer slechte recensies, en hopelijk dat ze het voor in de toekomst aanpassen :)
Enigzins on/offtopic vraag: zo'n CSM, is dat met een software-update aan te passen? Of is dat echt pas mogelijk bij een volgende projector?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

J.A.F._Doorhof

JVC had ook een probleem met het CMS systeem en dat werd opgelost met een update bij de 750, echter ik moet wel eerlijk zeggen dat het probleem daar echt een STUK minder was, deze driehoek ligt er echt behoorlijk vanaf.
Custom installer

home@the movies

Hi

Ik wil toch even een kleine maar niet onbelangrijke aanvulling plaatsen, een tweetal maanden geleden hebben wij deze projector ook ter review gekregen, we hadden toen dezelfde opmerkingen als jou Frank, nl een niet te gebruiken CMS systeem en geen enkele preset die in de buurt kwam van een behoorlijke kleurenndriehoek.

We hebben deze opmerkingen doorgegeven aan Mitsubishi en ze hebben hier wel degelijk werk van gemaakt, ondertussen is er de HC9000 advanced, wat dezelfde projector is maar met een volledig nieuw CMS systeem, alle eigenaars van de "gewone HC9000D mogen hun toestel bij Mitsubishi aanbieden voor een upgrade die niet alleen softwarematig is maar ook een stukje hardware bevat. het is jammer Frank dat het toestel dat je hebt gekregen nog een oude versie is, hiermee doet Mitsubishi zichzelf geen plezier.
we hebben een HC9000A gereserveerd om zo spoedig mogelijk opnieuw te reviewen, ik hoop dan ook dat alles weer netjes op zijn plaats is te krijgen, ik vindt nl wel dat het voor de rest een zeer mooi toestel is met een zeer dynamisch plaatje.
CiteerC9000 Advanced

Mitsubishi Electric upgrades premium class HC9000 (Avanced), with additional smart features for the ultimate home cinema in 2D and 3D

September, 2011

At IFA this year, Mitsubishi Electric introduced the next generation of its highly successful HC9000 Cinema Projector – the HC9000 (Advanced) with Full HD 3D capabilities.

With the added features in the new advanced model that include state-of-the-art image analysis capabilities, Mitsubishi will further enhance the performance of the HC9000 premium range. The HC9000 series is already a top range premium product in 2D (with 3D capabilities), featuring active shutter technology and innovative 240 Hz technology.
The new 3D Frame Rate feature, along with the SXRD panel, provide a more fluent and authentic 3D image sequence, even at very high display speeds and fast colour changes. Depending on the source, the new software generates up to four times the number of available images per second.

The projector's Colour Management System has undergone fine-tuning. Established technologies such as colour management for individual single colour configurations are further enhanced by features such as the cinema filter, which optimises the projectors green display for a natural colour experience. As a result, the HC9000 (A) achieves consistent colour reproduction quality on a par with professional cinema.

At the optical core of the HC9000 (A) is also a 0.61"-3 SXRD panel, making three-dimensional content display in full HD possible (1,920 x 1,080 pixels). Additionally, the projectors new features allow for sharp, colour-intensive, fluent images in cinema quality. Its near record-breaking maximum contrast ratio of 150,000:1, at an image brightness of 1,100 ANSI lumens, creates particular image sharpness and brilliance as well as black values never before achieved.

The 1.8 times power zoom lens is far superior to traditional lenses with its light concentration, colour authenticity and reproduction. In order that images from different data sources are displayed at a consistent high quality, a high-performance HQV processor converts them for full HD reproduction. Even with projector installation, the lens shift function allows for maximum installation flexibility.
The HC 9000 (A) is available in high-gloss black or white casing.

J.A.F._Doorhof

Dat zou inderdaad mooi zijn.
We hebben dan alleen het 3D dat een stuk minder is dan de HW30 en Epson bv maar daar is mee te leven.
Zal het eens navragen bij de leverancier, dit is hun demo model, lijkt me toch wel erg vreemd dat ze het zo doen, ze weten hoe ik review.
Custom installer

home@the movies

Hi Frank,

Ik heb al even contact opgenomen met Mitsubishi, zij gaan je zo spoedig mogelijk contacteren om verder af te spreken.
Wat het 3D verhaal betreft heb je wel degelijk gelijk, daar scoren de anderen beter, verder vond ik hem wel een zeer dynamisch en scherp plaatje neerzetten, ik ben ook benieuwd naar de vernieuwde versie.

jaco

Citaat van: Christiaan S op november 13, 2011, 23:01:29
Frank, ik twijfel niet aan je kunde en je kennis hoor :) In tegendeel.
Wat ik me afvraag: kan het zo zijn dat je een slecht exemplaar hebt gehad, en dat andere exemplaren wel wat meer binnen de grafiek projecteren?
Gezien de 160 uur zal het wel dezelfde unit zijn (HVT), wellicht dat hij ook zo beroerd afgesteld was daarom ?  :devil:
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

DVDmartinDVD

Je zou zeggen dat je met een demo toestel de klanten naar je toe moet trekken  :popcorn:
Samsung 82Q950R / NAD M17.2 M27 / Luxman L590x / Mola Mola Tambaqui / Grimm MU1 /
OPPO UDP205 CM Final / Melco S100 / Dynaudio Confidence 20 / Contour 20i 25ci / Velodyne DD15+ /
M-Way 3DW ref kabels en Purecable MSTR

texmurphy68

Ik hoop dat Frank de Epson TW-9000 snel in handen krijgt. De 2 demomodellen die beschikbaar waren en van hot naar her hebben gezworven door Europa zijn nu weer terug in Japan of zo? Zou toch leuk zijn om te kunnen vergelijken met de recent geteste VW90, VW95, TW-6000 en HC9000. (en dan m'n TW-2900 ergens als leuke 2nd unit neerzetten)
Marants SR7010, Dolby Atmos 7.1.4 configuration.
front & center: DIY Visaton & Vifa, L & R surround and L & R back surrounds: ElectroVoice EVID 6.2, Atmos top: 4x ElectroVoice EVID 4.2, sub KEF PSW 2010, Nvidia Shield Pro, PS5, Xbox One Series X, JVC N5, projection size 3.00 m x 1.69 m

WimB

Naar een review van Frank over de Epson TW-9000 ben ik ook wel nieuwsgierig. Zeker omdat Frank de 3D van de 9000D zo matig vond ben ik benieuwd wat hij uit de Epson gaat krijgen en wat hij ervan gaat vinden. Ik vond de 3D demo in Utrecht van BB&G van de TW-9000 namelijk een drama.

Da-lite

Ik vind het spijtig dat Mitsubishi hier 180 euro voor aanrekent voor de update naar advanced . ( die 180 euro is zo in Duitsland , ik weet het niet voor Nederland of Belgie )
Een projector dat hun topmodel is , waarvan de cms niet naar behoren werkt .
Dit zouden ze gratis moeten aanbieden , als ze hun fouten hebben rechtgetrokken met hun model 9000 advanced .
En niet aanrekenen tov hun gewone HC9000 klanten .

"Advanced"-Upgrade für Mitsubishi HC9000

17.11.2011 (Wolfgang Schulz)
Besitzer eines 3D-Heimkinoprojektors HC9000 von Mitsubishi erhalten die Möglichkeit Ihren Beamer durch ein kostenpflichtiges Upgrade mit verbesserten Funktionen auszustatten. Zu einem Preis von 180 Euro wird die Technik des aktuellen Nachfolgemodells HC9000 Advanced implementiert. Diese beinhaltet eine intelligente Zwischenbildberechnung speziell für den 3D-Einsatz, die zusammen mit dem SXRD-Panel für eine flüssigere Bilddarstellung sorgen soll. Ausserdem wird das optimierte Colour Management des HC9000 Advanced integriert.

Wer das zeitlich befristete Update-Angebot in Anspruch nehmen möchte, muß seinen HC9000 mit dem Vermerk ,,Update" auf dem Lieferschein versehen und unter Angabe der vollständigen Rücksendeadresse an folgende Anschrift senden:

PST – Professional Support Technologies GmbH
Breitscheider Weg 117
40885 Ratingen
Sony 4K   150"Screen    Oppo UDP-203    Denon X7200    Focal Aria 948    Atmos 7.4.4

J.A.F._Doorhof

Heb er ondertussen hier 1 staan, ga er maandag naar kijken.
Custom installer

J.A.F._Doorhof

Ondertussen de nieuwe versie gekregen, zelfde afwijkende kleuren en problemen met het CMS.
Custom installer

DVDmartinDVD

Hoi Frank,

doe je met alle projectoren die je dit jaar in handen heeft gehad voor een test nog een soort "best off 2011" ?

gr, Martin
Samsung 82Q950R / NAD M17.2 M27 / Luxman L590x / Mola Mola Tambaqui / Grimm MU1 /
OPPO UDP205 CM Final / Melco S100 / Dynaudio Confidence 20 / Contour 20i 25ci / Velodyne DD15+ /
M-Way 3DW ref kabels en Purecable MSTR

J.A.F._Doorhof

Ik wil best een best off geven aan het eind van het jaar. Maar ik vrees dat de uitkomst gewoon in de reviews te lezen is :D

Custom installer