Epson TW6000 een review met gemengde gevoelens

Gestart door J.A.F._Doorhof, oktober 27, 2011, 17:19:10

Vorige topic - Volgende topic

Matthieu

Goede morgen Frank.

Verminder je alleen maar het licht, of word het beeld ook daadwerkelijk dieper en zwarter?

VIP

Hier nog wat foto's van iemand anders op het avs forum.

Zonder filter.

Met Filter.

Zonder filter.

Met Filter.

STEREO:B&W 803D, Rotel RMB-1095, kimber monocle xl, Kimber KS1030-102AG, KS1011-102CU
Rotel RSP-1098, MJ acoustics ref 1 mkII
VISION:Pioneer PDP 507XD, Rotel RDV-1092, PS3

J.A.F._Doorhof

Je verminderd alleen maar licht.
Daardoor lijkt het zwart (is ook feitelijk zo) veel zwarter, maar aan de bovenkant haal je hetzelfde weg.
MAW je haalt de helderheid van de projector met een ND1 filter PRECIES door de helft, dus beter zwart maar minder lightoutput.

Er zijn geen magische filters die alleen zwart verbeteren en de lightoutput gelijk houden.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

Matthieu

Dan komt het voor VIP wel mooi uit, omdat hij een 'kleiner' scherm heeft en anders toch teveel lichtoutput heeft.

VIP

Citaat van: Matthieu op juni 16, 2012, 20:54:26
Dan komt het voor VIP wel mooi uit, omdat hij een 'kleiner' scherm heeft en anders toch teveel lichtoutput heeft.

Wat is kleiner ?

Ik vind 2 meter bij 1 meter aardig groot ?  :o

Dit is vooral handig als je geen zwarte muren of plafon hebt, en zelfs geen grey screen.
hetgeen wat je krijgt zonder filter heeft met name te maken dat de omgeving incl.. het scherm teveel wit is.
Het filter zorgt ervoor dat over het gehele spectrum de lichtintensiteit wat naar beneden word gebracht waardoor ''washed out'' licht uitgesloten word,
waardoor je betere zwartwaardes krijgt.
Dit is zeer geschikt voor films in 2d die donkere scenes hebben (denk aan star wars)
Je kan het vergelijken met de 3D modus waarbij je de bril ophebt. (deze 3d bril is beetje hetzelfde idee, je ziet beter zwart door de bril heen)
Hetzelfde doe ik nu in 2d modus, waarbij de lens niet voor je ogen zit maar op de projector zelf. (het idee)

Ik vind deze 15 € oplossing best aardig :)
STEREO:B&W 803D, Rotel RMB-1095, kimber monocle xl, Kimber KS1030-102AG, KS1011-102CU

Matthieu

Ik denk dat ik voor dit bedreg toch maar eens ga kijken wat ik ermee zou kunnen doen.

Kjelt

Als ik die foto's zie kan ik maar 1 ding roepen: tijd voor plafond verduistering! Daar haal je tig keer meer winst mee dan welk filter dan ook.
EDIT: of het scherm lager hangen (of zit je in de bioscoop ook altijd het liefste vooraan? Normaal is ooghoogte op 33% van de onderkant van het scherm) maar het effect is bij plafond verduistering tig malen hoger.

VIP

Citaat van: Kjelt op juni 18, 2012, 12:04:44
Als ik die foto's zie kan ik maar 1 ding roepen: tijd voor plafond verduistering! Daar haal je tig keer meer winst mee dan welk filter dan ook.
EDIT: of het scherm lager hangen (of zit je in de bioscoop ook altijd het liefste vooraan? Normaal is ooghoogte op 33% van de onderkant van het scherm) maar het effect is bij plafond verduistering tig malen hoger.

Ja maar beste meneer, we kunnen toch niet allemaal in onze woonkamer ons plafon zwart schilderen ?
Wat moeten de buren of visite wel niet denken ? laat staan je partner.  :yawnee:

Kjelt

Schilderen? Naaah plafondverduitering, zie mijn topic. Partner wil niet anders meer, als ze tenminste filmfanaat is zoals die van mij  :D

VIP

Citaat van: Kjelt op juni 18, 2012, 23:08:18
Schilderen? Naaah plafondverduitering, zie mijn topic. Partner wil niet anders meer, als ze tenminste filmfanaat is zoals die van mij  :D

Citaat van: kjeltStof voor rechter rolluikbak en linker gordijn: 180 euro
De motoren voor de rolluikbak en de plafondtrekker: 100 euro
De rechter rolluikbak, buis, montagemateriaal etc. 150 euro

Schatting van de kosten van de plafondbak:
Bak met buis en montagemateriaal plafondgordijn: 150 euro
Bak met buis en montagemateriaal voor gordijntrekrol: 80 euro
Rolgordijnstof: 225 euro

Elektrisch gordijn van autogordijn ongeveer 250 euro.

Komt nog elektronica evt afstandsbediening etc bij, schatting nu 150 euro.

Totale kosten geraamd: ongeveer 1300 euro.

Hmm is 2 tientjes niet een betere oplossing ?

Kjelt

Citaat van: VIP op juni 18, 2012, 23:46:20
Hmm is 2 tientjes niet een betere oplossing ?
Dat hangt dus weer van je buren/visite/partner af (zie je eerdere post)  :D

J.A.F._Doorhof

En de kwaliteit van het beeld.
Voor 2 tientjes haal je feitelijk lightoutput weg, dus minder "punch" in het beeld.
Met verduistering breng je dat terug.
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

ferry34

Ik begrijp dat deze projector geen lensshift heeft. Hoe hang je zo'n ding dan op?
Hij moet sowieso precies in het midden? en hij mag dus ook niet hoger of lager?

Hij zal toch hoger moeten hangen, dan dat jezelf bent zittend op de bank?
LG 65 inch C1 OLED
Denon AVR X250 BT
Harman Kardon 5 1
Xbox series X

J.A.F._Doorhof

Zoals al eerder omschreven ;) projector in het midden van het scherm en de projector level met de bovenkant van je scherm.
Custom installer

Matthieu

Citaat van: ferry34 op juli  1, 2012, 21:17:49
Hij zal toch hoger moeten hangen, dan dat jezelf bent zittend op de bank?
WHUAAAHAHAHAHAHA!!!
Ik kom niet meer bij vanavond.
We zijn wel geestig op het forum vandaag. ;)

ejwsoeters

Ik ben ook aan het overwegen om een upgrade te doen naar de TW6000. Ik heb nu een TW3200 (met kapotte lamp, maar hoop op coulance van Epson). Er stond pas 540uur op.
Ik ben ben benieuwd wat een TW3200 (met nieuwe lamp) nog doet op de 2e hands markt.

Midcall

Citaat van: ejwsoeters op juli  2, 2012, 15:37:37
Ik ben ben benieuwd wat een TW3200 (met nieuwe lamp) nog doet op de 2e hands markt.
Daar heb je zelf alle invloed op nu  ;)
Stereo: GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator DAC + Gaia DDC - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Audioquest Dragon powercables - Audiolund True Silver i2s - Callas Audio Clamprack
HT (geïntegreerd met stereo): Sony VPL-VW590ES - Tonewinner AT-300 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - GoldenEar SuperCenter Reference (center) - 4x GoldenEar Supersat 60 Atmos - 2x GoldenEar Triton Reference subs - XTZ A2-400 - XTZ A2-300 - Korsun D9 - NBS Statement II XLR kabels.

ferry34

Citaat van: J.A.F._Doorhof op juli  1, 2012, 22:22:06
Zoals al eerder omschreven ;) projector in het midden van het scherm en de projector level met de bovenkant van je scherm.

Dan is dat geen probleem voor mij :)
LG 65 inch C1 OLED
Denon AVR X250 BT
Harman Kardon 5 1
Xbox series X

J.A.F._Doorhof

Custom installer

ejwsoeters

Ik zag overigens dat het mogelijk is (ook voor NL??) kopers om 3 gratis 3d shutter brillen bij je TW6000 te krijgen.

http://www.epson.co.uk/Explore-Epson/1228087253430

Nahpets

Citaat van: ejwsoeters op juli  3, 2012, 13:58:49
(ook voor NL??)

Linkje en formulieren zijn alleen voor UK en Ierland, denk het dus niet.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

LittleNinja

Er was wel een tijdelijke WK actie hier... Zou kunnen dat die nog loopt..

RonG

Ik heb gisteren op een 6000 een 3D film bekeken en wat me opviel is dat de ventilator dan erg hoorbaar was. Is dat normaal?

J.A.F._Doorhof

Ja, bij 3D gaat hij meer lightoutput forceren dus meer fans.
Custom installer

RonG

Citaat van: J.A.F._Doorhof op juli 10, 2012, 13:57:49
Ja, bij 3D gaat hij meer lightoutput forceren dus meer fans.

Ok,

Is dat bij de 9000 hetzelfde cq ook zo hard hoorbaar?