Epson TW6000 een review met gemengde gevoelens

Gestart door J.A.F._Doorhof, oktober 27, 2011, 17:19:10

Vorige topic - Volgende topic

J.A.F._Doorhof

De laatste paar jaren heeft Epson zich ontwikkeld tot een speler op Home Theater projectoren gebied waar je eigenlijk niet om heen kan.
Met hun TW5500 hebben ze volgens mij nog steeds een enorm sterke projector op de markt staan. Het ging echter vorig jaar enorm fout. Met enorm veel ongeduld was ik aan het wachten op hun nieuwe lijn LCOS projectoren, dit zou het worden voor de mensen die geen JVC wilde hebben, maar het duurde en duurde en ondertussen kwam Sony met een killer HT projector (de VW90), en het duurde en duurde, en daar kwam Sony met een projector in het prijssegment van de Epson waar ik zo op gehoopt had, en ondertussen heb ik eigenlijk alle hoop op die serie laten varen, aan de andere kant, de weg is nu open om het met 3D te doen.

Epson heeft dus een generatie over geslagen..... en daar zijn dan de nieuwe projectoren, met 3D en dat beloofd veel, want bij Epson betekend dit dat er veel opnieuw is opgebouwd. Vandaag in de review de TW6000.

De TW6000
Dit is de instapper van Epson.
Op zich is dat altijd een zeer grote markt die Epson eigenlijk in een soort van wurggreep heeft met gewoon enorm goede kwaliteit voor weinig geld, maw de TW6000 moet natuurlijk dat voortzetten.... toch ? Epson maakt toch met zoveel ervaring geen fouten meer ?.....

De specs zijn goed van de TW6000, een mooi hoog contrast op papier, alle aansluitingen die je je maar kan wensen en een mooi uiterlijk (zwart), en daarbij ook nog eens 3D voor die prijs, je zou zeggen dat is een super deal, dus laten we eens kijken......

Metingen
De grayscale is uit de doos redelijk met een gemiddelde DeltaC (let op geen DeltaE) van 4.6
Na de calibratie is dit rechtgetrokken naar alle waardes onder de DeltaC 1.5 wat gewoon zeer goed is (merendeel ligt onder de 1)

Gamma is uit de doos matig, en na de calibratie zeer netjes rond de 2.3

De kleurendriehoek is uit de doos om te janken, echt zeer matig voor een HT projector, maar gelukkig hebben we een CMS systeem en bij Epson is dat altijd goed, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik al een hele tijd niet meer zo een uit de doos kleurendriehoek heb gezien.... en jammer genoeg kan het CMS er ook niet enorm veel aan verbeteren, ok hij word een stuk beter (heel stuk zelfs) maar hij komt niet in de buurt van wat het zou moeten zijn, en dat is toch wel een enorme teleurstelling, helemaal omdat ik van Epson zo verschrikkelijk goed gewend ben.

Na dit geconstateerd te hebben was ik toch wel wat teleurgesteld en ben ik doorgegaan met de contrast metingen.
De native contrast meting van het paneel meet met 916:1 nu echt een spectaculaire contrast ratio.
Uit de doos is de full on full off meting met iris een totaal niet indrukwekkende 9346:1

ECHTER, na de calibratie komen we uit op een behoorlijk heftige 64166:1
Wow dat is een hele heftige uitkomst.
Maar laten we dat wel even in perspectief zetten.
De iris is behoorlijk agressief en maakt feitelijk van een 916:1 contrast ratio een 64166:1 ratio, en hoewel dit betekend dat donkere scènes er goed uitzien, en dat licht scènes er goed uit zien is er wel een "probleem" met scènes waar een combinatie van beide scènes is, denk aan een auto die met koplampen naar je toe komt rijden. Het menselijk oog kan trouwens veel verdoezelen en de prijs van de projector in ogenschouw genomen ben ik zeker niet negatief maar staar je niet blind op die wow factor van 64166:1.

De laatste meting is de ansicontrast meting, deze komt bij de TW6000 uit op 280:1 wat niet slecht is, maar ook niet goed. In zijn prijsklasse gewoon netjes.

Kijkervaring
Ik kan soms erg kritisch zijn, vooral op een bedrijf als Epson. De reden hiervoor is heel simpel. Ik verwacht van Epson gewoon een top product en ze hebben me tot nu toe nog niet vaak in de steek gelaten, mensen denken daarom nog wel eens dat ik een Epson-fan-boy ben, maar ik wil benadrukken dat ik puur en alleen meet en kijk en daar mijn conclusie op baseer, en tot nu toe heeft Epson gewoon altijd het beste plaatje voor het minste geld, zou dat deze keer ook zo zijn.... ?

De eerste film is altijd "from dusk till dawn" ik heb daar een aantal scènes waar ik altijd de vergelijking mee maak en de TW6000 doet het niet gek, hoewel je wel redelijk goed kan zien dat de kleuren niet helemaal goed zijn, echter een gemiddelde consument zal zijn ogen uitkijken, de TW6000 heeft een erg driedimensionaal beeld, iets wat ik tot nu altijd een beetje miste bij de LCDs in vergelijk met de LCOS panelen, en Epson zet hier wel weer een kleine stap richting LCOS kwaliteit, maar het is er nog niet... de TW6000 zet een duidelijk beter beeld neer dan de 2900 maar mis de "filmische" eigenschappen van bv de HW30.

Wal-E is ook altijd een goede test voor diepte en bovenal ruimte scènes, en hier verbaasd de TW6000 ENORM, het plaatje wat ik te zien krijgt is gewoon fantastisch, het spat van het scherm, er zit een enorme diepte en rust in het beeld en het geheel doet zeer "high-end" aan, toch zie je dan weer net even het gebrek aan native contrast ratio als je kijkt naar scènes die een donkere hemel bevatten en heldere stukken, maar storen doet het me niet.

De iris is wel goed te horen, voor mijn gevoel iets luider dan de TW2900, ik moet ook eerlijk zeggen dat de reacties van mensen ENORM verschillen. Ik stoor me er niet aan in mijn opstelling maar heb je de projector naast je staan dan kan ik me indenken dat je hem hoort in de rustige scènes, maar het is geen lawaai papegaai.

3D
Voor 3D schakelt de projector over naar een andere kleurmodus en ik moet eerlijk zeggen hij tovert er een flinke bult licht uit, zelfs met de bril op de low stand is het beeld nog zeer sprankelend op een 2.09 breed scherm (en dat heb ik wel anders gezien). Het 3D zelf oogt redelijk goed, bij geen een projector is het nog perfect (dat duurt nog wel een paar jaar) maar het is zonder twijfel weer een stapje voorwaarts. De HW30 geeft ik nog net betere papieren op 3D maar de TW6000 zet wel een erg mooi beeld neer met effecten die letterlijk goed op je af komen. Crosstalk etc. is en blijft te zien maar het is wel beter dan ik verwacht had. Het is enorm moeilijk om hier een 100% uitslag over te krijgen omdat het letterlijk per scène verschilt tussen de projectoren, wat er op een VW90 verschrikkelijk uit ziet heb ik op een JVC goed gezien maar zeer zeker ook anders om, uiteindelijk vind ik de Sony een beter 3D beeld geven in mijn testen met meer diepte de Epson ligt er ergens tussen in, hij haalt het beeld niet zo "uit elkaar" als de Sony (iets minder 3D als het ware) maar tovert wel een iets rustiger plaatje met meer licht op het scherm als mijn VW90, maar verliest het enigszins van de HW30.

Wel heb ik een vreemd probleem met 3D via een mediaspeler.
Je moet echt de projector op 2D zetten en dan de film starten, als de film draait kun je pas overschakelen, doe je dit niet valt het beeld weg en knippert het gemiddeld 1x per 2 seconden even terug om meteen weer zwart te worden. Dit moet wel opgelost worden aangezien veel mensen via een mediaspeler kijken, maar het is snel op te lossen via de bovengenoemde methode.

Conclusie
Tja daar gaan we dan.
Naar aanleiding van de review tot nu toe verwacht je natuurlijk een "RECOMMENDED" met een kanttekening bij het CMS systeem en een kleine kantekening bij het native contrast..... en inderdaad het plaatje is mooi, heb je een TW2900 is het een zeer goede upgrade in beeld en je krijgt 3D erbij.... ware het niet.....

En ik moet me echt inhouden om dit niet in HELE grote letters en vetgedrukt font te posten.....
Dat ik niet snap welke idioot besloten heeft om geen lensshift op de projector te plaatsen, echt serieus... ik snap dat mensen een ipod aansluiting willen, een speaker in een projector, een beweegbare lensafsluiting, voor mijn part een camera voor facetime maar ik zie het nut er niet van in, maar ok.... maar echt waarom Epson in eens de lensshift verwijderd van hun projector is me echt een absoluut raadsel. En dit zorgt er ook voor dat ik de TW6000 gewoon niet een goed verkoop advies kan geven, het spijt me verschrikkelijk...... en ik snij mezelf er waarschijnlijk mee in de vingers maar dit is gewoon idioot (heb er geen andere woorden voor, en nogmaals sorry). Een lensshift kan nooit zoveel geld kosten dat het daarom verwijderd is, wat de reden wel is is me echt een absoluut raadsel, heeft iemand het antwoord enlighten me please.

Je zou er bijna nachtmerries van krijgen.
We hebben hier een fantastische projector (met wat foutjes) voor een zeer goede prijs met een zowaar goed functionerende 3D optie met een flinke hoeveelheid licht, binnen dit segment is gewoon ALLES er om het een absolute winnaar te laten worden, sterker van deze TW6000 zou ik zonder problemen er 10-20 op voorraad durven te zetten, die verkopen makkelijk.... ware het niet dat er geen lensshift op zit....

Nu zal ik het antwoord krijgen dat er toch een keystone correctie is ?
Wel, laat ik het zo zeggen, om het beeld met keystone correctie aan te passen gooi je pixels weg, maw je maakt van je fantastische 1920x1080 projector een projector die geen full HD meer is, in extreme gevallen kom je simpelweg zelfs ver er onder uit. Maar er is meer.
Door keystone correctie verlies je niet alleen aan de zijkanten pixels, door de keystone word er ook gescaled en daar gaan je fantastische pixels, het hele scherm word er door aangetast wat leidt tot : resolutie verlies, scherpte verlies, moiré effecten en in extreme gevallen gewoon simpelweg vervormingen.

Misschien snap je het al, ik heb echt enorm de pest in.
Ik hoopte stilletjes dat de projector gewoon zwaar zo tegen vallen en dat ik een review kon schrijven in de trend van :
Leuk voor de Wehkamp kopers en dat zie je ook want er is geen lensshift, waar ik echter mee over blijf is een hele leuke projector die gewoon in mijn optiek moedwillig om zeep word geholpen.....

Beeld : zeer goed
3D     : zeer goed (in vergelijk met tijdsbeeld)
aansluiting : zeer goed
prijs / kwaliteit : zeer goed

Aanbeveling : ALLEEN , en lees ALLEEN als je hem zo kan plaatsen dat je geen lensshift hoeft te gebruiken. Maar dan heb je ook een hele mooie projector voor het geld.
ITC zal de TW6000 wel leveren maar alleen op bestelling.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

J.A.F._Doorhof

De metingen:
eerst uit de doos, dan gekalibreerd.
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

RonG

thnx, mooie review,

maar geen lens shift is een dealbreaker voor mij. Ben benieuwd naar je review van de TW9000

Marsh

Heel bizar dit. Inderdaad een vreemde beslissing om lensshift achterwegen te laten. Het zal wellicht een budget reden hebben. Maar maak dan geen projector of wacht langer.
Epson TW5000 | JAMO E660 + E6CEN5 + E600 | Marantz SR-6005 | Playstation 3 40GH | BK XXLS 400 SUB | Nordost WyreWizard Spellbinder

SeriousCinema

J.A.F._Doorhof

Budget lijkt me de domste beslissing ooit.
Als je zo groot produceert dan gaat het hier om misschien maximaal 20-50 dollar (waarschijnlijk minder) voor een simpele lensshift.
Custom installer

evilniek

Deze, of de TW9000, werkt ook goed met een BDII?
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

Kjelt

Ik vermoed dat inproduct range kanibalisme een mogelijk antwoord is, als er lensshift op had gezeten waren er veel mensen die voor het dubbele bedrag de 9000 hadden laten staan denk ik.
Zelfde vind ik bij JVC, de goedkoopste projector krijgt gewoon geen CMS terwijl dit alleen maar een software feature is (dus kost nog niet eens iets op de BOM (Bill of Material)).
De marketing mensen zullen er wel een goede verklaring voor hebben.

papaleo

Citaat van: Kjelt op oktober 27, 2011, 20:42:55
Ik vermoed dat inproduct range kanibalisme een mogelijk antwoord is, als er lensshift op had gezeten waren er veel mensen die voor het dubbele bedrag de 9000 hadden laten staan denk ik.
Zelfde vind ik bij JVC, de goedkoopste projector krijgt gewoon geen CMS terwijl dit alleen maar een software feature is (dus kost nog niet eens iets op de BOM (Bill of Material)).
De marketing mensen zullen er wel een goede verklaring voor hebben.

+1
je vat de koe bij de horens...
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

J.A.F._Doorhof

Kon dat niet testen bij deze, bij de 9000 gaan we ook draaien op de BD.
Custom installer

bmateijsen

Citaat van: Marsh op oktober 27, 2011, 18:45:55
Heel bizar dit. Inderdaad een vreemde beslissing om lensshift achterwegen te laten. Het zal wellicht een budget reden hebben. Maar maak dan geen projector of wacht langer.

<brainstorm modus aan>
De markt voor een hobbyist is bijzonder klein denk ik, maar de massa-markt voor groot beeld is enorm. En wat is er nu mooier dan film kijken met de projector die je neerzet, wireless hdmi gebruikt en gewoon lekker groot film kijkt. Veel groter dan de (max 65 inch die je nu voor normaal geld koopt ;) )

En dan moet het gewoon makkelijk en snel neer te zetten zijn voor een mooie prijs.
<brainstorm modus uit>

Als je er op die manier naar kijkt, dan wordt het product in een ander daglicht gezet. De HT enthousiast is überhaupt beter uit met de TW9000. Maar alle anderen die op bovenstaande manier van groot beeld willen genieten, daar kan de TW6000 juist de projector voor zijn die zij zoeken.

Bottom line, als HT liefhebber wordt ik er ook niet vrolijk van, maar ik begrijp de insteek wel als je ziet dat Epson juist groot beeld voor een veel grotere markt beschikbaar wil maken, tegen een mooie prijs.

Groet,

Bjorn

J.A.F._Doorhof

Tja,
Juist die groep zet de projector zo maar ergens neer en heeft dus juist lensshift nodig. En daarbij nogmaals de prijs van laat zeggen de simpelste lensshift heeft amper impact op de prijs.

Misschien dat je de markt anders beleefd dan wij ;) De grootste groep koopt toch echt onder de 2000,00, en daar zitten echt super HT liefhebbers bij.

En ja ik wil ook liever een highend unit, maar feit is dat veel mensen gewoon dat geld niet hebben maar wel een mooie projector willen, Epson was daar in mijn optiek heer en meester dit is een zgn schot in eigen voet. Want verder is er weinig mis.
Custom installer

RonG

Citaat van: J.A.F._Doorhof op oktober 28, 2011, 00:10:53
De grootste groep koopt toch echt onder de 2000,00, en daar zitten echt super HT liefhebbers bij.

En ja ik wil ook liever een highend unit, maar feit is dat veel mensen gewoon dat geld niet hebben maar wel een mooie projector willen, Epson was daar in mijn optiek heer en meester dit is een zgn schot in eigen voet. Want verder is er weinig mis.
Precies, ik ben ook een HT liefhebber maar nog nooit een PJ boven de €1400,- gekocht. Was daarom blij dat Epson mooie PJ's heeft in die prijscategorie.
Als je een normaal inkomen hebt en veel te veel hobby's :D moet je keuzes maken.

Echter de volgende wordt een PJ in de range van de 9000 (niet euro) :D

daxie

Dag Frank,

wat beschouw je dan momenteel als het beste alternatief in die prijsklasse (tot pakweg 2k€)?

J.A.F._Doorhof

Ik zal moeten gaan zoeken Daxie.
Ik heb hier gewoon gemengde gevoelens bij, qua beeld vind ik hem erg leuk en zeker beter dan de 2900.
Als je zonder die lensshift hem kunt plaatsen is het een absolute aanrader, misschien dan maar een HEEL KLEIN beetje keystone. In die prijsklasse is er gewoon weinig dat met Epson mee kan komen.

Voor het eerst zal ik klanten dus echt waarschijnlijk gaan adviseren om maar iets duurder te gaan kopen en bv een 4400 (voor zolang die er nog is) of zometeen de 9000.
Maar blij ben ik er niet mee.

Custom installer

neptune

misschien eens wat nieuwe pana's en mitsubishi's testen als mogelijk alternatief?
ook wel weer eens leuk te lezen wat die momenteel kunnen :)
zet hier iets neer

Kjelt

Citaat van: daxie op oktober 28, 2011, 08:40:07
Dag Frank,

wat beschouw je dan momenteel als het beste alternatief in die prijsklasse (tot pakweg 2k€)?
Ik zou dan zelf eerder een top 2e hands projector nemen, de meeste high-enders switchen ieder jaar / iedere 2 jaar en dan heb je voor een leuke prijs een wel hele goede projector in huis.

DVDmartinDVD

Toch mooi dat Epson met een "instappertje" een heel heftig plaatje weet neer te zetten. Dat het voor een echte liefhebber niet handig is dat er geen lensshift op zit is dan wel weer jammer.
Nu denk ik dat ze met het 9000 model wel hoge ogen zullen gooien??

Dat een bedrijf wat langer de tijd neemt om iets goeds op de markt te zetten is ook wel wat van te zeggen, zeker als je al een topper heeft op 2D gebied zoals de TW-5500.

Kijk eens naar de echte High-End bedrijven die met hun audioapparatuur op surround gebied hopeloos achterblijven tegenover b.v Denon of Onkyo die de markt maar blijven overspoelen met net niet producten.
Dit gevoel heb ik ook met JVC die prijzen hanteert zoals 6000,- en 9999,- euro als of het niks is, na 6 maandjes komen ze alweer met een nieuwe line projector's die dit alles weer doet verbleken.
Sony doet het hiermee alweer een stuk beter naar mijn gevoel.

Voorlopig blijf ik nog lekker genieten van mijn Epson TW-5500, al ben ik wel benieuwd naar de Sony 95 en de Epson TW9000

Groet Martin.
Samsung 82Q950R / NAD M17.2 M27 / Luxman L590x / Mola Mola Tambaqui / Grimm MU1 /
OPPO UDP205 CM Final / Melco S100 / Dynaudio Confidence 20 / Contour 20i 25ci / Velodyne DD15+ /
M-Way 3DW ref kabels en Purecable MSTR

Nahpets

[noob]Wat is lens-shift? Waarom zou ik dat willen hebben\nodig hebben?[/noob]

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

rbormans

Citaat van: Nahpets op oktober 28, 2011, 11:27:43
[noob]Wat is lens-shift? Waarom zou ik dat willen hebben\nodig hebben?[/noob]
de mogelijkheid om je projector wat naar boven/beneden/links/rechts te verplaatsen en toch nog op je scherm te projecteren

WickedGame

Citaat van: Raf (B) op oktober 28, 2011, 11:32:02
de mogelijkheid om je projector wat naar boven/beneden/links/rechts te verplaatsen en toch nog op je scherm te projecteren

Als je projector altijd op 1 plek hangt is dan die lensshift nog wel een echte must?

Nahpets

OK. In een situatie waarbij je de projector 'perfect' op kunt hangen is die dus niet nodig, right?
I love everybody!
some I love to avoid,

Kjelt

Citaat van: Nahpets op oktober 28, 2011, 11:38:42
OK. In een situatie waarbij je de projector 'perfect' op kunt hangen is die dus niet nodig, right?
Ja maar:
1) de perfecte positie is theoretisch, als je in de praktijk wel eens een projector hebt opgehangen weet je dat dit niet haalbaar is.
2) bij sommige projectoren is die perfecte positie erg onhandig en stoot je bv iedere dag je hoofd aan dat ding omdat ie ergens op 1/3 van het scherm moet hangen (projectorafhankelijk zie 3)
3) die positie is voor (bijna) alle projectoren anders, en aangezien je na 3 projectoren al 12 gaten in je plafond hebt  ;)  :D

Nahpets

I love everybody!
some I love to avoid,

WickedGame

Laat ik het eens in een ander perspectief stellen. Stel nou dat je max. 1500,- euro hebt te besteden (zag dat die daar net onder valt). En je wil wel 3D zijn er dan uberhaupt alternatieven die toch nog zo goed presteren als de Epson.

Soms is het makkelijk roepen om duurder te gaan, maar als je nou niet duurder wilt. Is dan de TW-6000 nog steeds een "slechte" deal door het ontbreken van de lensshift.

Annewiek

waarom geen lensshift? heb ik aan Epson gevraagd.
antwoord:
concurentie heeft het ook niet
prijs
er moet verschil zijn met de tw9000

in onze demoruimte stond de TW6000 dus met zijn achterkant op een dvd doosje om het beeld fatsoenlijk op het scherm te krijgen.
onze demotafel is 1.35 hoog, we zullen het morgen eens met een lager (salon)tafeltje proberen
www.hometheater.nl
www.studioFD.nl