Basstraps plaatsen

Gestart door CZ79, oktober 27, 2011, 15:07:53

Vorige topic - Volgende topic

Nahpets

Volgens mij zijn die meters identiek.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Nahpets

En volgens mij moet je er 16,5 dB bij op tellen  :'(
I love everybody!
some I love to avoid,

WonkaBar

Even tussendoor trouwens, het gaat erom een zo recht mogelijke frequentie verloop te krijgen, maar praktisch gesproken is de hoofdzaak de uitschieters te verkleinen. Akoestische panelen en bass traps hebben altijd nut, maar als je ze niet op de juiste plaats kan hangen is het effect natuurlijk minder. Effecten op zulke lage frequenties als 30-50 Hz zijn moeilijk te verhelpen. Beste is om de juiste plaats te bepalen waar de lijn al redelijk recht is. In jouw geval, en bij mij, kan dat niet. Ik heb een resonantie bij 31 Hz, maar die krijg ik er zelf met twee super chunks in de hoeken (60x50x220 cm) en 4 panelen van 100x60 aan de voorkant en 2 aan de achterkant niet helemaal weg.

Maar het klinkt nu wel aanzienlijk beter...
XTZ 99.26, XTZ W10.17p, Musical Fidelity M6i, CA DACMagic, Logitech Touch, JRiver, JPLAY, CA CD640MKII, Atlas Hyper 2.0, Atlas Equator Superior, Atlas Opus, Soundcare SuperSpikes

CZ79

Citaat van: Nahpets op oktober 28, 2011, 22:13:41
En volgens mij moet je er 16,5 dB bij op tellen  :'(

Ja inderdaad, bijan bedtijd...

Ik ga even kijken wat ik kan doen met de plaatsing van de luidsprekers (dichter in de hoek of verder weg, dichetr bij elkaar of juist niet...), als ik nu allemaal panelen in de woonkamer hang en traps ga plaatsen dan heb ik oorlog thuis (tenzij ze natuurlijk onzichtbaar geplaatst worden.)
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Nahpets

30 db bassboost ga je niet wegwerken met basstraps. Dan moet je echt eerst iets aan de plaatsing doen.
I love everybody!
some I love to avoid,

CZ79

Was ik al bang voor terwijl voor de rest de luidsprekers voor het gehoor perfect staan, maar goed wie weet wat voor opties er nog mogelijk zijn, ik moet er alleen wel even rekening mee houden dat het een woonkamer is en geen studio dus ik kan mijn luidpsprekers niet 2m de kamer in zetten en laten staan, maar goed ik ga nog wel even meten en draaien

WonkaBar

Een alternatief voor het wegwerken van pieken zou een (dure) DSP versterker kunnen zijn. Lyngdorf is er zo eentje...
XTZ 99.26, XTZ W10.17p, Musical Fidelity M6i, CA DACMagic, Logitech Touch, JRiver, JPLAY, CA CD640MKII, Atlas Hyper 2.0, Atlas Equator Superior, Atlas Opus, Soundcare SuperSpikes

Nahpets

Die kunnen ook een piek van 30 dB niet weg poetsen.

Been there, seen it, done it, and sold the Tact.
I love everybody!
some I love to avoid,

CZ79

Ik heb net weer een uur of twee een en ander geprobeerd nl.

Luidsprekers naar voren / achteren
Luidsprekers op de grond en op een tegel met rubbers
Kussens achter de luidsprekers en ervoor op de grond
Luidsprekers meer uitgedraaid en meer ingedraaid
Luidsprekers meer uit elkaar en meer naar elkaar

etc etc

Ik krijg het wel iets minder met de luidsprekers op de tegels met rubber eronder maar weg gaat het niet.
Pink Noise op 75 dB, de rest van de tonen zitten er bijna allemaal boven dus rond de 80 a 85 dB, maar wel consequent op een paar dipjes na, het gebied van de 30-35 Hz heb ik mede met de bass instelling op de versterker (-2 nu) kunnen terugbrengen naar ca 95dB in plaats van 106dB.

Ik merk als ik twee meter naar voren ga dat de bas echt minder is maar goed dat is niet zo realistisch aangezien ik dan de tafel en het kleed moet weghalen, een stoel moet pakken en de luidsprekers anders moet neerzetten. Ik zit normaliter gewoon op de bank en daar luister ik, als ik er echt voor ga zitten dan zet ik de luidsprekers een 50cm meer naar voren omdat ik daar (behalve de bas) het mooiste geluid heb (muzikaal gezien).

Ik weet niet wat ik nog meer kan doen zonder dat de woonkamer op een studio gaat lijken?

PS mijn bank staat redelijk dicht op de achtermuur, hoe verder ik naar de muur ga hoe slechter de bas), kan ik misschien iets achter de bank plaatsen zodat dat beter wordt of zou dat geen zin hebben?

Ik zal binnenkort eens een plattegrond maken en laten zien hoe het bij mij thuis is.

CZ79

Misschien toch een paar basstraps plaatsen in de hoeken achter de bank, wellicht dat ik daar nog een paar dB bespaar?

Werken tempex (piepschuim) platen hier?

WonkaBar

Geen tempex. Beter Rockwool steenwol platen gebruiken. Die heeft een veel hogere dichtheid, en dat is nodig, zeker als je de bas wil aanpakken. Typ bass traps in Google dan kan je zien hoe je het zelf kunt maken. Heb ik ook gedaan en dat werkt wonderen. Maar verwacht niet dat je bas problemen daarmee verdwenen zijn - maar het wordt wel beter.

CZ79

Dat zijn die tube traps die je dan kunt maken van rockwool toch?
Ik heb ook gelzen hoe groter de diameter hoe lager de frequentie die de trap gaat dempen, dus bijv 70cm doorsnee dempt 30Hz en 50cm doorsnee dempt 45Hz.
Wel lastig want ik zou niet weten waar ik die tube traps onzichtbaar kan plaatsen, datzelfed weet ik ook niet bij bass traps (panelen), wellicht achter de bank?

CZ79

Ik vond op een US site ook plaatjes van een soort houten kast(aan alle kanten open) die helemaal volgestopt is met Rockwool, daarna is en een stof overheen gespannen, wellicht is dit een relatief eenvoudig uit te voeren klus? Maar dan kan ik die kast alleen maar achter mijn bank kwijt :nopompom:
Ik heb wel door dat het een zeer lastige frequentie is om wat tegen te doen aangezien de meeste basstraps en tubes gemaakt zijn voor 45Hz en hoger.

Is er geen andere oplossing zoals een Behringer Ultracurve of is dat helemaal niet slim?

@ Wonkabar, heb je zin om eens een bakkie te komen doen, wellicht kun je je traps en panelen meenemen, zodoende kunnen we er achter komen of dit iets gaat verhelpen op de plaatsen waar dit geplaatst kan worden.

Panelen achter mijn luidsprekers zou wel kunnen maar na een aantal rondjes gelopen te hebben in de woonkamer lijken de meeste problemen achter in mijn woonkamer te zijn (dus bij de bank en de luisterplek).

S@m

Al geëxperimenteerd met demping in de basreflexpoorten..?

CZ79

Dat zal moeilijk gaan aangezien ik PMC luidsprekers heb dat zijn transmissielijn luidsprekers en die maken geen gebruik van baspoorten o.i.d.
De 'vent' dempen heb ik al geprobeerd maar dat komt het geluid ook zeker niet ten goede (mid en hoog).

S@m

Citaat van: cz79 op oktober 29, 2011, 21:25:41
Dat zal moeilijk gaan aangezien ik PMC luidsprekers heb dat zijn transmissielijn luidsprekers en die maken geen gebruik van baspoorten o.i.d.
De 'vent' dempen heb ik al geprobeerd maar dat komt het geluid ook zeker niet ten goede (mid en hoog).

Da's jammer...

CZ79

Mijn vorige luidsprekers (MA) gingen niet zo diep dus heb ik dat probleem ook nooit echt ervaren, maar deze luidsprekers beginnen al te 'zingen' vanaf een 25 Hz en dan merk je dus de lagere regionen (en de problemen daarin) ook sneller

CZ79

En kan ik iets met de MiniDSP, dit is een klein apparaatje waarmee je ook 'room-correction' kan toepassen, wellicht haal ik daarmee een gedeelte van de pieken weg...Of het dit ook weer nadelen op het geluid???

yorkie13

Er zijn mensen die hiermee hele goede resultaten bereiken, en niet al te duur.

CZ79

Zijn er forumsponsor die deze te koop hebben of is er iemand waarvan ik hem even kan lenen om eens te kijken of het iets uithaalt.

1:Wat is een MiniDSP anders dan een soort van Equalizer?
2:Ik sluit de MiniDSP aan tussen de bron en versterker of alleen op de versterker?

WonkaBar

Met een miniDSP heb je 2 ingangen en 4 uitgangen. Deze kun je of tussen de source en de versterker knopen of op de pre out van de versterker naar een aparte versterker als je alleen de bas wilt corrigeren. Dan moet je luidspreker wel biwiring aankunnen. Het laatste is wat ik heb gedaan. Is er geluidsverschil als je ' m ertussen knoopt, afgezien van het egaliseren van de pieken (waar je 'm uiteraard voor wilt gebruiken)? Ja, er is verschil in geluid. Hen je daar last van. Dat kunt je aan maar zelf bepalen. Als je het alleen voor de bas gebruikt zal het minder opvallen dan als je het tussen source en versterker knoopt. In dit geval kan het goed zijn dat de winst die je ermee behaald de nadelen overtreffen.

Voor de rest is de miniDSP een mooi apparaatje, vooral dat je het op een laptop/PC kan aansluiten en de karakteristiek kan aanpassen. En niet duur - interconnects zijn veelal duurder.

HTip

Het effect van absorptie (en dus ook basstraps) is niet plaatsafhankelijk. Dit in tegenstelling tot diffusie, die moet op de reflectiepunten worden toegepast. Absorptie gaat om oppervlak en volume. Commerciële basstraps bestaan vaak uit akoestisch schuim met een hoge densiteit en dus vermogen om energie in op te slaan. Cornertraps zijn effectief omdat vaak in hoeken de meeste energie gevangen kan worden. Ik heb bijv. een RPG Modex die uitziet als een designradiator en dus prima in een interieur kan worden geïntegreerd. Kan vertikaal of horizontaal opgehangen en plaats maakt eigenlijk niets uit.

Zelfbouw basstraps zijn in bijna alle gevallen lattenabsorbers gebaseerd op de Helmholzresonator. Die zijn ook prima te integreren in een interieur. Alleen wordt de kamer daardoor wel kleiner. Ik heb deze gebouwd op advies van Toine en volledig geïntegreerd in een voorzetwand die daarnaast ook mijn projectiescherm herbergt. Het ontwerpen van deze basstraps vereist wel enige kennis van akoestiek ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

CZ79

Citaat van: WonkaBar op oktober 30, 2011, 13:59:59
Met een miniDSP heb je 2 ingangen en 4 uitgangen. Deze kun je of tussen de source en de versterker knopen of op de pre out van de versterker naar een aparte versterker als je alleen de bas wilt corrigeren. Dan moet je luidspreker wel biwiring aankunnen. Het laatste is wat ik heb gedaan. Is er geluidsverschil als je ' m ertussen knoopt, afgezien van het egaliseren van de pieken (waar je 'm uiteraard voor wilt gebruiken)? Ja, er is verschil in geluid. Hen je daar last van. Dat kunt je aan maar zelf bepalen. Als je het alleen voor de bas gebruikt zal het minder opvallen dan als je het tussen source en versterker knoopt. In dit geval kan het goed zijn dat de winst die je ermee behaald de nadelen overtreffen.

Voor de rest is de miniDSP een mooi apparaatje, vooral dat je het op een laptop/PC kan aansluiten en de karakteristiek kan aanpassen. En niet duur - interconnects zijn veelal duurder.

Wel lastig want de verbidning tussen pro en poweramp is nu XLR en die manier van verbinden zorgt voor het mooiste geluid, dan zal ik in geval van de miniDSP weer terug moeten naar RCA.......mmmmmm wellicht een Behringer?

jowi

Realiseer je je wel het principiele verschil tussen een basstrap en een dsp oplossing? Bij de eerste pak je de fysieke ruimte/akoestiek aan, bij de dsp achtigen pas je het geluid aan op de akoestische problemen... je voelt op je klompen dat het laatste eigenlijk geen echte oplossing is maar een workaround en eigenlijk een laatste redmiddel, en niet perse een vervanging voor het eerste... al kun je er natuurlijk mooie resultaten mee bereiken. Niet iedereen wil of kan tenslotte fysiek de ruimte aanpassen.

CZ79

Exact en dat is precies waar ik mee zit, dat ik de ruimte niet teveel kan aanpassen. Ik ga me van de week nog eens verdiepen in luidsprekeropstelling en dan nogmaals eens proberen, wellicht kan ik een stoel op de plek zitten waar de bas wel goed is (na een meting uiteraard), maar dan moet de tafel ook uit de weg.....linksom of rechtsom het is concessies doen ofwel ik plaats basstraps e.d. of ik zoek een andere luisterplek en ga daar zitten als ik 'echt' ga luisteren.

mmmmmmmm lastig allemaal