verzekering van audio apparatuur

Gestart door BOUBOU, november 11, 2003, 12:52:20

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kjelt

Citaat van: Audioloog op februari 23, 2010, 19:11:49
Enige wat ik moest doen was een lijstje met wat ik heb staan en wat de nieuwwaarde of 2de hands waarde was aanleveren.
En wat krijg je terug dan als het mis gaat? Ik heb al tig verhalen gehoord van mensen die av apparatuur tegen de nieuwwaarde * premie verzekeren (dus premie over het volle nieuwbedrag betalen) en dan de dagwaarde of nog erger de marktplaats waarde terug krijgen. Lees de kleine lettertjes!

hifiman

Citaat van: Kjelt op februari 23, 2010, 20:21:22
En wat krijg je terug dan als het mis gaat? Ik heb al tig verhalen gehoord van mensen die av apparatuur tegen de nieuwwaarde * premie verzekeren (dus premie over het volle nieuwbedrag betalen) en dan de dagwaarde of nog erger de marktplaats waarde terug krijgen. Lees de kleine lettertjes!
Ik citeer uit de voorwaarden:

Uitgegaan wordt van de nieuwwaarde, behalve voor zaken waarvan de dagwaarde minder dan 40% bedraagt van de nieuwwaarde.

Lijkt me redelijk toch?

Automaat

Redelijk?
Is er in de voorwaarden ook op de maken wie of wat bepaalt dat de dagwaarde minder is dan 40% van de nieuwwaarde?
Reading the HTForum is learning every day!!

hifiman

Citaat van: Automaat op februari 27, 2010, 10:17:36
Redelijk?
Is er in de voorwaarden ook op de maken wie of wat bepaalt dat de dagwaarde minder is dan 40% van de nieuwwaarde?
Ik vrees dat diegene niet de klant zal zijn  :-X

Kjelt

Ok maar wat is de premie dan?

Stel je hebt een av receiver uit 2007 van 5000 euro nieuwwaarde.
De dagwaarde is 35% dus 1750 euro.

Risico premie gebaseerd op av receivers is bv 3% per jaar.

Betaal je nu 150 euro per jaar of betaal je 52,50 per jaar?
Je krijgt tenslotte 1750 euro terug (het eerste jaar).

En wordt de premie dan ook ieder jaar geindexeerd, want de dagwaarde neemt af.

Een van de redenen dat ik mijn HT spullen voor een standaard bedrag heb verzekerd en niet gespecificeerd, mij veels te ingewikkeld allemaal.

hifiman

De premie is 2,30 promille per jaar, dus tov jouw voorbeeld valt dan wel mee  ;)


Kjelt

Citaat van: Audioloog op februari 27, 2010, 12:03:40
De premie is 2,30 promille per jaar, dus tov jouw voorbeeld valt dan wel mee  ;)
was maar een voorbeeld zat er alleen een factor 10 naast haha, maar dan nog weet je het antwoord welke premie je nu betaald dan?
Want waarom zou je voor 5000 euro premie betalen als je er 1750 terug krijgt dat deugt voor geen meter.

Zelfde probleem heb ik trouwens met autoverzekeringen, die berekenen de nieuwwaarde als basis voor de premie en keren dan vervolgens de dagpremie uit als er iets mis gaat (iin mijn geval bv nog maar 7% van het originele bedrag). Schandalig!  :devil:

hifiman

Citaat van: Kjelt op februari 27, 2010, 12:06:04
was maar een voorbeeld zat er alleen een factor 10 naast haha, maar dan nog weet je het antwoord welke premie je nu betaald dan?
Want waarom zou je voor 5000 euro premie betalen als je er 1750 terug krijgt dat deugt voor geen meter.

Zelfde probleem heb ik trouwens met autoverzekeringen, die berekenen de nieuwwaarde als basis voor de premie en keren dan vervolgens de dagpremie uit als er iets mis gaat (iin mijn geval bv nog maar 7% van het originele bedrag). Schandalig!  :devil:
Ik snap je punt Kjelt. Maar toch is het niet zo zwart wit, ik heb ook een aantal zaken voor de 2de hans aanschafwaarde verzekerd namelijk, zoals bijv mijn Avalon speakers die al lang uit productie zijn.

mimic

Even een oud topic oprakelen.

Ik heb zojuist gebeld met mijn verzekeringsmaatschappij ( ING ) aangezien ik toch eens wilde checken of dit goed zit. Standaard blijkt " men" tot slecht 5000 euro verzekerd te zijn voor audio apparatuur. Ik kan extra gaan verzekeren, maar dit kost veel! ( 40eu p maand? ). Dit moet vast beter kunnen, hebben jullie dit via de inboedel of een losse verzekering o.i.d. Ik zou de "vervangingswaarde" van het specifieke product willen verzekeren.

Tips?
KEF LS50W - Velodyne DD12

Kjelt

Citaat van: mimic op februari  7, 2011, 13:22:12
Even een oud topic oprakelen.
Ik heb zojuist gebeld met mijn verzekeringsmaatschappij ( ING ) aangezien ik toch eens wilde checken of dit goed zit. Standaard blijkt " men" tot slecht 5000 euro verzekerd te zijn voor audio apparatuur. Ik kan extra gaan verzekeren, maar dit kost veel! ( 40eu p maand? ). Dit moet vast beter kunnen, hebben jullie dit via de inboedel of een losse verzekering o.i.d. Ik zou de "vervangingswaarde" van het specifieke product willen verzekeren.
Tips?
Tja dat is niet zo makkelijk. Het is een kwestie van goed beveiligen van de woning, type en de lokatie van de woning.
Als je een bepaalde beveiligingscode hebt op je woning en je woont in een laag risico gebied dan zakt het percentage aanzienlijk.
Ik heb het meegenomen met de inboedelverzekering en heb daarna onderhandeld want ze wilden in eerste instantie ook niet hoger dan een bepaalde waarde. Ik heb de tussenpersoon toen opdracht gegeven een andere verzekeringsmaatschappij te zoeken waarna de desbetreffende verzekering alsnog akkoord ging  :D
Ik betaal nu ongeveer 0,3% per jaar geloof ik (moet ik nakijken). Dan lijkt mij 40 euro per maand wel heel erg veel. Dat zou betekenen dat je voor meer dan 100000 euro hifi hebt?

EJ

Ik heb het in een kostbaarheden verzekering zitten tegen vervangingswaarde bij Interpolis. Camera ook, maar die kan maar 3 jaar tegen nieuwwaarde verzekerd zijn. Iets van 30 euro per maand inclusief inboedel verzekering (en een hele stapel computers...).

Carlos

#61
Wat ouder topic maar aangezien er al een stuk of 4 topics over zijn leek het me beter het meest recente topic hiervoor maar te hergebruiken :)

Ik hou eens in de zoveel tijd mijn verzekeringen eens tegen het licht en kwam voor inboedel de volgende van SNS tegen:
https://www.snsbank.nl/particulier/verzekeren/verzekeren/inboedelverzekering.html

Bij woningen met een WOZ waarde tot 1.000.000 geldt:

  • Garantie tegen onderverzekering
  • Geen maximum voor audioapparatuur of kostbaarheden (alleen voor sierraden geldt een max van 6000)
  • Bij waarde van meer dan 40% van nieuwwaarde vergoeding van nieuwwaarde
  • Geen aanvullende beveiligingseisen
  • 9,10 euro per maand (obv Hilversum, 36 jaar, samenwonend zonder kinderen)

Voor de zekerheid nagevraagd of er echt geen limiet is voor audioapparatuur. Lijkt mij een goede, doe er je voordeel mee!
Of ziet iemand nog addertjes onder het gras?
Arcam, Linn, B&W, D-ILA, Synology

Faxe

Heb het bekeken en zie addertjes onder het gras. Heb van Hifi spul niet zo gek veel verstand maar van verzekeringen des te meer. Denk dat hetgeen SNS biedt redelijk standaard is tegenwoordig. Bij sommige verzekeraars wordt al niet eens meer gewerkt met een verzekerd bedrag voor de inboedelverzekering maar is de premie afhankelijk van bijvoorbeeld postcode, soort huis, gezinssamenstelling leeftijd etc.
Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Paradigm Persona 3F | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus | Degritter

Carlos

Citaat van: Faxe op januari  9, 2014, 21:01:39
Heb het bekeken en zie addertjes onder het gras. Heb van Hifi spul niet zo gek veel verstand maar van verzekeringen des te meer. Denk dat hetgeen SNS biedt redelijk standaard is tegenwoordig. Bij sommige verzekeraars wordt al niet eens meer gewerkt met een verzekerd bedrag voor de inboedelverzekering maar is de premie afhankelijk van bijvoorbeeld postcode, soort huis, gezinssamenstelling leeftijd etc.
Ok maar wat zouden dan voor mij in dit geval de addertjes kunnen zijn? De premie weet ik al, op welke specifieke voorwaarden moet ik letten?
Arcam, Linn, B&W, D-ILA, Synology

Faxe

Oops was in mijn eerste reactie het woord  "geen" vergeten. Er is dus niks mis met de verzekering van SNS wat betreft het verzekeren van audio apparatuur.
Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Paradigm Persona 3F | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus | Degritter

Michel8

Een paar weken geleden heb ik een inboedelverzekering bij ZLM afgesloten. Ik heb daarna ook een inboedelmeter ingevuld en gevraagd bij de helpdesk wat er wordt verstaan onder nieuwwaarde.

Volgens de medewerker de prijs die ik er voor had betaald - zeker voor beelddragers (dvd's) tikt het lekker aan, en als er 300 dvd's affikken, zal ik weinig van de nieuwwaarde terugzien.

Maar wat is nieuwwaarde? M.i. is dat de waarde die het product heeft zoals ik die nu nieuw zou willen kopen met dezelfde specificaties.

Bijv. mijn macbook pro uit 2008, die ik heb aangeschaft voor 1800 euro, daarvan is de nieuwwaarde misschien een paar honderd euro.

Of mijn 8 jaar oude Samsung LCD van 1800, nieuwwaarde lijkt mij ook een paar honderd euro.

De oude aanschafprijzen zorgen er wel voor dat ik gauw over de 12.000 euro heen kom. De huidige waarde is echter maar een fractie.

Weet iemand van jullie hoe dit behandeld dient te worden? Mijn vertrouwen in de helpdeskmedewerker is niet al te groot (misschien omdat ik het antwoord niet wil horen  ;D )

Faxe

Het staat naar mijn idee vrij duidelijk in de voorwaarden van ZLM: https://www.zlm.nl/brochuresvoorwaarden/voorwaarden/particulier/inboedelverzekering.pdf

Het gaat om bladzijde 13 onderaan en 14 boven aan.

Hoofdregel is dat ze uitgaan van de nieuwwaarde bij schade. In geval van audio apparatuur geldt dat ze uitgaan van de dagwaarde als de dagwaarde minder is dan 40% van de nieuwwaarde.

Aantal voorbeelden:

Je hebt net een nieuwe versterker gekocht van € 1.000. Deze gaat verloren omdat je huis afbrandt. Je krijgt dan € 1.0000 uitgekeerd.

Je hebt een 15 jaar oude versterker die toen € 500 heeft gekost. De waarde is nu nog € 100. Dit is minder dan 40% van de nieuwwaarde. Als het huis afbrandt wordt de schade betaald op basis van de dagwaarde wat in dit geval dus € 100 is.

Je hebt een 3 jaar oude versterker die toen € 750 heeft gekost. De waarde is nu nog € 400. Dit is meer dan 40% van de nieuwwaarde. Als het huis afbrandt wordt de schade betaald op basis van nieuwwaarde. In dit geval dus € 750.

Wat je eigenlijk dus wil weten is op welke manier ze afschrijven op audio apparatuur. Waarschijnlijk hebben ze hier gewoon een tabelletje voor waarin ze kijken wat het spul nog waard is op het moment van de schade.

De voorwaarden van ZLM zijn redelijk marktconform als ik het zo snel even bekijk.

Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Paradigm Persona 3F | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus | Degritter

Audiofiel

Citaat van: Carlos op januari  9, 2014, 19:12:51
Of ziet iemand nog addertjes onder het gras?

Dit lijkt mij wel een aardig addertje:

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

HaaVee

Citaat van: Audiofiel op november 12, 2014, 21:36:34
Dit lijkt mij wel een aardig addertje:
Daar kan je niet zoveel mee. Is dit van een studentenpolis o.i.d. Dan kan ik me dergelijke beperkingen voorstellen.

Op mijn inboedelverzekering bij Univé is een rubriek kostbare inboedel. Daar vallen onder meer audio onder, klokken, juwelen, verzamelingen, maar ook de racefietsen, mountainbikes van ons gezin. Een prettig idee dat die zaken onder een aparte rubriek genoemd staan als je een bovenmodale audio-installatie hebt.

Leon

Ik heb mijn audio apparatuur apart verzekerd bij Reaal.
Daarvoor heb ik destijds een afspraak gemaakt met de tussenpersoon en samen met hem een complete lijst opgemaakt. Ik heb al mijn apparatuur apart genoemd. Merk, type, aanschafprijs. Zelfs mijn zelfbouwluidsprekers zijn opgenomen in die lijst.
Het aantal c.d.'s is benoemd met een getal ( 450 stuks ).

Exact hetzelfde heb ik laten doen met mijn auto. Daar zitten namelijk nogal wat aanpassingen op en aan die normaal gesproken niet meeverzekerd worden.

Mijn maandbedrag is enkele Euro's hoger geworden dan voorheen, maar ik heb wel zekerheid en duidelijkheid over wat ik krijg als het tot uitkeren mocht komen.

Vaak werken verzekeringsmaatschappijen met een tabel. Ik heb dat mogen meemaken bij mijn bedrijfsverzekering. Mijn televisie in de zaak ging kapot bij waterschade. Prijzige televisie, 10 jaar geleden bij aanschaf dik over de 2.000 Euro.
Verzekering rekende als volgt. Elk jaar 10 % van de aanschafwaarde af. 10 jaar. Ik ontving 100 Euro. Lekker !!!!  :(
Groetjes Leonneke

Audiofiel

Citaat van: HaaVee op november 12, 2014, 23:16:00
Daar kan je niet zoveel mee. Is dit van een studentenpolis o.i.d. Dan kan ik me dergelijke beperkingen voorstellen.

Nee, natuurlijk niet.

Dit is uit de Voorwaarden van de genoemde SNS Inboedelverzekering. Gewoon gezocht op het trefwoord audio tot ik vond wat je terug gaat krijgen... Waarschijnlijk bedoelen ze een maximum pèr apparaat.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Faxe

Die maximum vergoeding van € 450 voor audioapparatuur bij SNS geldt alleen als de apparatuur buitenshuis is.
Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Paradigm Persona 3F | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus | Degritter

denoontje

Even dit topic weer omhoog halen.
Omdat we gaan verhuizen ben ik de verzekeringen weer tegen het licht aan het houden. In de loop der tijd is het bedrag aan audio/video apparatuur incl fotoapparatuur iig qua nieuwwaarde hoger geworden. (veel heb ik wel 2e hands gekocht of als demo etc, maar als je dvd's etc ook mee neemt, nas, tv, snoeren  etc  :-X ). Meeste waardevolle spullen zijn wel ouder als 5 jaar.
Je wilt dit verzekeren tegen met name evt brand en evt inbraak (al is er een alarm).
Nu kan ik dat meenemen in de inboedel maar dit geeft een behoorlijke premieverhoging per maand.

Hoe doen jullie dat?
Weet iemand een verzekering evt apart waar dit goed is te verzekeren tegen acceptabele premie. We hebben nu nat ned en die garandeert iig 5 jaar nieuwaarde, daarna dagwaarde).

Laan

NN is prima. Waarde verzekerde objecten en premie gaan altijd hand in hand. 😊
Woonkamer:  Atoll st 300 | Audiolab 8300 xp | GoldenEar Triton reference (verwacht)
Man-cave: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100

Peerless Monster

Citaat van: Faxe op november 13, 2014, 08:49:49Die maximum vergoeding van € 450 voor audioapparatuur bij SNS geldt alleen als de apparatuur buitenshuis is.

En kabels? Wordt dat ook gezien als apparaat? Volgens ben je gewoon altijd de sjaak. Hoe dan ook...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler