Nieuwe anti download wet, rechten, plichten wat wel en wat niet?

Gestart door Kjelt, oktober 13, 2011, 10:22:59

Vorige topic - Volgende topic

Kjelt

Nav de nieuwe wet die volgend jaar in gaat vraag ik me serieus af wat er nu nog wel en niet kan.
Er wordt gesproken van downloaden uit een evident-illegale-bron. Dat zou heel usenet kunnen beslaan.
Een eerste verklaring van staatssecretaris Teeven laat nog veel in het onzekere.
Aangezien de bewijslast bij de downloader komt te liggen lijkt het me vrij nuttig om exact te weten wat wel en niet mag en wat de boetes zijn (kan flink oplopen als je per film wordt aangeslagen).

Zomaar enkele vragen:
-hoe zit het met films die de afgelopen jaren zijn gedownload en op een hdd staan, zijn die opeens ook illegaal en vallen die onder deze wet?
-hoe zit het met downloaden van Regio A Blurays die niet in regio B zijn uitgekomen?
-hoe zit het met downloaden van HDTV series uit de USA, die kun je nergens legaal bekijken of kopen, oftewel zijn die nog wel binnen de wet te downloaden?

Wie is er hier juridisch helemaal van op de hoogte en wil zijn/haar kennis met ons delen?

Jinsu

CiteerDaarom wil ik een bepaling in de wet opnemen die enkel het downloaden uit een evident illegale bron onrechtmatig maakt.

Onrechtmatig, m.a.w. schadevergoeding en geen straffen.
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

Kingpin

Teeven heeft het alleen over websites met illegale content en niet over nieuwsgroups.

De afbakening is van belang, omdat de verantwoordelijkheid straks bij de consument komt te liggen. Als de gebruiker 'op grote schaal' van zo'n bron gebruikmaakt, kunnen onder omstandigheden zelfs zijn naam en adresgegevens door rechthebbenden worden opgevraagd.

Lekker vaag? Hoe groot is die schaal?

evident illegale bron:  Volgens mij bedoelt Teeven dat dit een daadwerkelijk aanwijsbare website met illegale content is.

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Raphie

beetje vragen naar de bekende weg: denk dat als er een NFO file bij zit met ASCII art, je wel weet hoe laat het is  :D

m.a.w. de content zal denk ik leading zijn, niet de site waar het vandaan komt, jouw verblijf/download gedrag op sites kan aanleiding zijn om eens te komen kijken.
ISP hebben nu al 5 jaar logfiles van IP verkeer. en dit is gewoon op te vragen. De vraag is dus niet of men je kan vinden, maar wanneer er voldoende aanleiding is om jou surfgedrag verder te onderzoeken. 10GB per week binnentrekken is dan een mooie threshold  :D
JBL PRX Power!

Jeroen V

Citaat van: Kjelt op oktober 13, 2011, 10:22:59
-hoe zit het met films die de afgelopen jaren zijn gedownload en op een hdd staan, zijn die opeens ook illegaal en vallen die onder deze wet?

Het lijkt me niet dat die opeens illegaal zijn. Nu mag je films kopieren omdat we de thuiskopieheffing hebben, het lijkt me raar dat we nu verplicht worden om voor een recht te betalen en dat dat later ingetrokken zou worden.

-hoe zit het met Regio A Blurays die niet in regio B zijn uitgekomen?

Dat heeft hier toch niets mee te maken? Het gaat hier om downloads, niet om een aanschaf.

-hoe zit het met HDTV series uit de USA, die kun je nergens legaal bekijken of kopen, oftewel zijn die nog wel binnen de wet te downloaden?

Waarschijnlijk niet. Overigens las ik laatst dat HBO plannen heeft om via IPTV hun series hier aan te gaan bieden.

Wie is er hier juridisch helemaal van op de hoogte en wil zijn/haar kennis met ons delen?

Kijk eens op iusmentis, daar staat veel interessant leesvoer.

Citaat van: Kingpin op oktober 13, 2011, 10:38:22
Teeven heeft het alleen over websites met illegale content en niet over nieuwsgroups.

De afbakening is van belang, omdat de verantwoordelijkheid straks bij de consument komt te liggen. Als de gebruiker 'op grote schaal' van zo'n bron gebruikmaakt, kunnen onder omstandigheden zelfs zijn naam en adresgegevens door rechthebbenden worden opgevraagd.

Lekker vaag? Hoe groot is die schaal?

evident illegale bron:  Volgens mij bedoelt Teeven dat dit een daadwerkelijk aanwijsbare website met illegale content is.

Volgens mij bedoelt Teeven ook het aanbod wat nu op usenet te vinden is. Zijn woorden: "Iets is evident onrechtmatig als voor eenieder aanstonds duidelijk is dat het werk onrechtmatig is verspreid" Hij geeft verder nog wat voorbeelden wat naar zijn mening hieronder zou vallen. Dat betekent niet dat alles wat hij niet genoemd heeft spontaan legaal zou zijn.

Kjelt

Citaat van: Jeroen V op oktober 13, 2011, 10:46:29
Dat heeft hier toch niets mee te maken? Het gaat hier om downloads, niet om een aanschaf.
Ik doel hier ook op een download van zo'n bluray, voor duidelijkheid heb ik de tekst aangepast  ;)

CiteerWaarschijnlijk niet. Overigens las ik laatst dat HBO plannen heeft om via IPTV hun series hier aan te gaan bieden.
Prima als er een betaalbaar en kwalitatief goed alternatief is ben ik daar alleen maar voor.

CiteerKijk eens op iusmentis, daar staat veel interessant leesvoer.
Thanks, ik zal eens kijken wat er allemaal staat.

AbZ

Citaat van: Kjelt op oktober 13, 2011, 10:22:59Aangezien de bewijslast bij de downloader komt te liggen
Ben niet zo bezig met downloaden maar wel nieuwsgierig:  Wat kan of moet je bewijzen?  Dat je onschuldig bent?  Lijkt me principieel een heel vreemd idee.  Straks moet ik ook het bonnetje bewaren van een pak melk om te bewijzen dat ik het niet gejat heb of zo.

Raphie

op downloads berust auteursrecht en op software zit een licentie overeenkomst
je dient dus aan te tonen dat de software die je in je bezit hebt rechtmatig is verkregen (licentie overleggen, factuur overleggen)
en bij auteursrecht gaat dat exact gelijk, hologram zegel, orginele verpakking factuur etc.

Dit doe de BSA op de zakelijke markt al jaren
inventarisatie engine erover en trek de administratie maar open.
Dit kan op particulier niveau met in het oog springende grootverbruikers natuurlijk net zo makkelijk
JBL PRX Power!

jowi

Citaat van: AbZ op oktober 13, 2011, 10:51:50
Wat kan of moet je bewijzen?  Dat je onschuldig bent?  Lijkt me principieel een heel vreemd idee.  Straks moet ik ook het bonnetje bewaren van een pak melk om te bewijzen dat ik het niet gejat heb of zo.
Daar komt het wel op neer. Dat soort regelgeving valt niet dus te handhaven, dat kun je op je downloadklompen aanvoelen lijkt me...

Raphie

Citaat van: jowi op oktober 13, 2011, 11:00:28
Daar komt het wel op neer. Dat soort regelgeving valt niet dus te handhaven, dat kun je op je downloadklompen aanvoelen lijkt me...
ach dan komt er toch gewoon een nieuwe uitvoerings/handhavings stichting betaald door de industry?
je hoeft er maar een paar een boete van 10K te geven o.i.d. of misschien wordt het wel de vervanger van de flitsserivce, dit is ook echt zo'n burgelijke ongehoorzaamheids terrein waar je flink kan harken met geautomatiseerde processen.

Zie het als een digitale trajectcontrole, meer dan 1TB per maand? automatisch een onderzoek :D
komen donkere tijden aan  :D
JBL PRX Power!

AbZ

Citaat van: Raphie op oktober 13, 2011, 10:55:35Dit kan op particulier niveau met in het oog springende grootverbruikers natuurlijk net zo makkelijk
Ja, als er een 'evidente aanleiding' is voor nader onderzoek wel.  Lijkt me op zich niet eens onterecht, maar wie ga je dan aanpakken?  Toch unfair voor die anderhalve persoon die dan min of meer willekeurig/toevallig uit de downloadende mensenmassa wordt gepikt en financieel uitgekleed of zo.  Als er praktisch totaal geen gelijkheidsbeginsel meer in zit moet je zoiets anders aanpakken denk ik.  Bij het invoeren van een wet moet je toch rekening mee houden met de concrete werking (handhaving) ervan.

Raphie

Citaat van: AbZ op oktober 13, 2011, 11:04:49
Ja, als er een 'evidente aanleiding' is voor nader onderzoek wel.  Lijkt me op zich niet eens onterecht, maar wie ga je dan aanpakken?  Toch unfair voor die anderhalve persoon die dan min of meer willekeurig/toevallig uit de downloadende mensenmassa wordt gepikt en financieel uitgekleed of zo.  Als er praktisch totaal geen gelijkheidsbeginsel meer in zit moet je zoiets anders aanpakken denk ik.  Bij het invoeren van een wet moet je toch rekening mee houden met de concrete werking (handhaving) ervan.
dat is toch zo met alles? ook die ene ding dat aan een boom hangt die de traject controle vergeet, omdat die (niet handsfree) aan het bellen was.....

digitaal beleid is BIJ UITSTEK geschikt om dit soort gedrag aan te pakken. Misschien nieuwe taak erbij voor het CJI, UWV of belastingdienst, krijg je een "download alert", moet je met je hele digitale hebben en houwen naar je lokale "consulent"
JBL PRX Power!

jowi

Gezien de succesverhalen rondom de huidige IT projecten bij de overheid maak ik me écht geen zorgen :D

Raphie

Citaat van: jowi op oktober 13, 2011, 11:12:36
Gezien de succesverhalen rondom de huidige IT projecten bij de overheid maak ik me écht geen zorgen :D
ligt eraan of BE de klus krijgt  :D
JBL PRX Power!

AbZ

Citaat van: Raphie op oktober 13, 2011, 11:06:04
dat is toch zo met alles? ook die ene ding dat aan een boom hangt die de traject controle vergeet, omdat die (niet handsfree) aan het bellen was.....
I get your point, maar toch...  :-\

LoL  :D

Raphie

En vergeet het buurtje klik niet hé? rapporteren voor gedeelte van de opbrengst (klokkenluider principe)
JBL PRX Power!

AbZ

Citaat van: Raphie op oktober 13, 2011, 11:18:18
En vergeet het buurtje klik niet hé? rapporteren voor gedeelte van de opbrengst (klokkenluider principe)
Ga ik jowi vast aanmelden, dan loop ik binnen   :D

roland p

Gewoon zeggen dat je alles uit de videotheek hebt gekopieert: thuiskopie :P
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

VlisChris

Of juist wel.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

roland p

Deze las ik op tweakers:

Citeerdus bij deze aan alle uploaders even vragen of ze onder username SONY en in de bestandsnaam: this is a free gift zetten, en het is niet evident illegaal

:D
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

AbZ

free gift  :blink:
Voor welke cadeautjes moet je wel betalen dan?
of bedoelen ze dat downloads anders eigenlijk niet geheel cadeau zijn?

Kingpin

Ik vraag me altijd af of die gasten vroeger ook nooit iets/alles op cassettetape hebben gecopieerd toen ze met hun hele gezin in de auto naar Oostenrijk reden genietend van hun gecopieerde muziek  ;)
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

alexander2

Ik wil toch is een vraag stellen en heel graag een duidelijk antwoord hierop.
Vrijwel elke provider biedt de gelegenheid aan via eigen nieuwsgroepen films te downloaden.

Vraag 1: Wie zet dat bestand/file erop?
Ik denk niet dat een Provider zal zeggen dat doen wij, dus op naar de volgende vraag.

Vraag 2: Stel dat bijv. Ziggo/Upc zegt wij zijn enkel een doorgeefluik dan zijn ze even schuldig als Usenet Service Provider,zonder upload geen download het gaat dus met name om de auteursrechtelijke beschermd materiaal wat niet meer mag.

Vraag 3: Betekent dit dat Providers die dit aanbieden ermee moeten stoppen?

jowi

Alexander, ik moest je nog antwoorden, maar niemand die serieus download, doet dat direct bij de nieuwsgroepen van de ziggo's en de upc's. De usenet providers waar echt wat te halen is, zijn onafhankelijke bedrijven zoals giganews (usa) of eweka (nl) etc. Daar moet je apart een abbonnement op nemen. De ziggo's en upc's verzorgen alleen maar het transport van de data als je je eigen usenet provider neemt, en niet de opslag.

Ze hebben natuurlijk zelf ook wel nieuwsgroepen, maar dat is van een zodanig baggerkwaliteit dat je dat niet serieus kan nemen.

Hanky Panky

Ik zie de oude Twilight CDrom's (zullen wel DVD's or BR's worden) weer opkomen  :D

Dichttimmeren wordt kansloos maar dat zal in de praktijk wel blijken.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.