2 x 7 meter, dunne ls-kabel, verstandig of niet ?

Started by Alco, August 22, 2011, 14:53:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Alco

Hallo luitjes,

Ik zit in gedachten weleens te experimenteren met de opstelling van mijn set.
Deze staat nu opgesteld tussen de speakers, omdat die plek het meest voor de hand lag, ik niet echt een andere optie zag en omdat de ls-kabels die ik al jaren gebruik maar 2 x 2,5 meter lang zijn.

De ls-kabel die ik gebruik (en die zo dun is dat je 't amper 'kabel' kunt noemen) is merkloos, en zo'n 10 jaar geleden gekocht bij Rinsma HiFi. Heb daarna nog wel eens geëxperimenteerd met andere kabels (Transpartent, Van den Hul, Naim,etc) maar geen van die (veel duurdere) kabels klonk beter of net zo goed.

Het jammere is dat Rinsma die kabel al jaren niet meer levert, en ik 't nadien ook nergens meer ben tegen gekomen.
(is ook lastig te zoeken als er geen merknaam op staat)

Maar.... vorige week ontdekte ik bij toeval op de site van een HiFi-zaak een foto van door hen aangeboden ls-kabel, die 100% exact lijkt op die ik gebruik. Het gaat om deze kabel:


Heel simpel, goedkoop, dun en flexibel.

Nu vroeg ik mij het volgende af.  Klankmatig verwacht ik op zich wel een (kleine) verbetering als de set tussen de speakers verhuisd, naar een andere muur. (niet dat 't me daar voornamelijk om te doen is btw)
Maar... ik vraag me af, zal het een erg nadelig effect hebben als ik van die kabel 2x 7 a 8 meter gebruik ?
(doordat deze nogal dun is namelijk)

Ik overweeg dan van deze opstelling:


Naar deze te gaan:



Ben benieuwd naar jullie bevindingen/ervaringen...

bvd

cheers,
Alco :)
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Denon Focal

Ik zou bij die afstand 2,5 mm2 nemen (hoe verder hoed dikker).
Verder moet je zelf luisteren of je een merkkabel beter vind klinken
Denon AVR4810; Denon DBP-4010UD; Musical Fidelity M6 500i; Auralic Altair G1 met Roon op Intel NUC10i7FNH; Focal: Sopra 2, Sopra Center, SW800V, IC706V, IW706V; Chord Carnival Silvercreen; Chord CrimsonPlus; Panasonic TX-P65VT60; Dune D1; Audio Quest Cinnamon HDMI, W&M Tornado netkabels, Audio Quest Red River en Big Sur interlinks

bmateijsen


Alco

QuoteIk zou bij die afstand 2,5 mm2 nemen (hoe verder hoe dikker)
Ok thanx, zoiets vermoedde ik al een beetje.

QuoteVerder moet je zelf luisteren of je een merkkabel beter vind klinken
Het ging me er niet om of een merkkabel beter klinkt of niet, maar puur of een kabel met zo'n dunne diameter (1mm) een nadelige invloed heeft als ik van 2 x 2,5 meter naar 2 x 7,5 meter ga.
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Alco

QuoteOp Naim gewoon lekker NACA05 nemen... ;)

Haha,...dit antwoord verwachtte ik al. (wou eerst nog vermelden dat naca5 dus geen optie is)  ;D ;)

Juist met deze grote lengtes is Naca5 al helemaal geen optie. M'n huidige kabel is superflexibel, onopvallend en dun en daardoor makkelijk weg te (ver)werken.  Dat gaat me met die dikke kabel, zo stug als bamboe, van Naim helaas niet lukken.

edit; heb 't net nog even opgemeten, maar die van mij is 2 of 2,5 mm en geen 1mm, zoals vermeld op de site.
( http://www.hifistudio79.nl/home/details/96/57/bekabeling-van-de-rol/dls-sctc.html )

Het ziet er verder wel exact hetzelfde uit, maar bij 1mm en dan zo'n 7 a 8 meter lengte, lijkt me inderdaad toch niet zo verstandig. :mellow:
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Denon Focal

Ik heb voor mijn achterspeakers 4mm2 liggen, voldoen prima en lengtes zijn iets over 10 meter.
Denon AVR4810; Denon DBP-4010UD; Musical Fidelity M6 500i; Auralic Altair G1 met Roon op Intel NUC10i7FNH; Focal: Sopra 2, Sopra Center, SW800V, IC706V, IW706V; Chord Carnival Silvercreen; Chord CrimsonPlus; Panasonic TX-P65VT60; Dune D1; Audio Quest Cinnamon HDMI, W&M Tornado netkabels, Audio Quest Red River en Big Sur interlinks

bmateijsen

Quote from: Alco on August 22, 2011, 15:16:58
Haha,...dit antwoord verwachtte ik al. (wou eerst nog vermelden dat naca5 dus geen optie is)  ;D ;)

Juist met deze grote lengtes is Naca5 al helemaal geen optie. M'n huidige kabel is superflexibel, onopvallend en dun en daardoor makkelijk weg te (ver)werken.  Dat gaat me met die dikke kabel, zo stug als bamboe, van Naim helaas niet lukken.

Slecht excuus ;D

Quoteedit; heb 't net nog even opgemeten, maar die van mij is 2 of 2,5 mm en geen 1mm, zoals vermeld op de site.
( http://www.hifistudio79.nl/home/details/96/57/bekabeling-van-de-rol/dls-sctc.html )

Het ziet er verder wel exact hetzelfde uit, maar bij 1mm en dan zo'n 7 a 8 meter lengte, lijkt me inderdaad toch niet zo verstandig. :mellow:



Peerless Monster

Draai in mijn Ht op mijn electrostaten met 0,75 mm2 van de praxis aan 7,5 meter volgens mij. Prachtig! niks meer aan doen...
In mijn woonkamer ligt voor duizenden euro's aan nieuwwaarde...
Met beide ben ik net zo blij, want het klinkt ongelofelijk lekker.
Sommige interfaces gaan er goed mee om, sommige niet.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

musfed

QuoteDLS SCTC
Prijs: €2.95
€0.99

Wat rekende Rinsma eigenlijk voor die Kabel Alco. Weet je dat nog?
Dutch & Dutch 8c's

Raphie

Dit is idd gewoon "standaard" kabel dat iedere bruingoedzaak zo v/d rol verkoopt voor €2,00 /m o.i.d.
Zoals je zelf al aangeeft voldoet het prima. Laat je vooral niet gek maken door de kabelfetishisten hier. Dat de kabel van een bepaald merk moet zijn of een bepaalde dikte moet hebben, zit allemaal tussen de oren. 2 of 2.5mm koper voldoet prima
JBL PRX Power!

S@m

Quote from: Raphie on August 23, 2011, 07:35:26

Laat je vooral niet gek maken door de kabelfetishisten hier. Dat de kabel van een bepaald merk moet zijn of een bepaalde dikte moet hebben, zit allemaal tussen de oren.



Gaan we weer... ::)

bezoeker

Alco, Rinsma heeft als zijn huis "LS-kabel" ook een dunne variant liggen. Die is net zo dik als je huidige en gaat voor na genoeg dezelfde lage prijs per meter weg. Rinsma verkoopt zijn kabel in drie vormen. Als eerste de dunne versie, als tweede de wat dikkere variant en als laatste de dikke variant met een kous er omheen voor de looks plus montage van pluggen.

Greetz Dennuz

Raphie

JBL PRX Power!

Alco

QuoteWat rekende Rinsma eigenlijk voor die Kabel Alco. Weet je dat nog?
Ik geloof dat die € 4,50 p.m. was.

Quote2 of 2.5mm koper voldoet prima
Ok, maar die DLS SCTC van € 0,99 is slechts 1mm. :unsure:

QuoteAlco, Rinsma heeft als zijn huis "LS-kabel" ook een dunne variant liggen. Die is net zo dik als je huidige en gaat voor na genoeg dezelfde lage prijs per meter weg
Dennuz, bedoel je met dezelfde lage prijs, die € 4,50 per meter of € 0,99 per meter ?

Het is wel zo dat ik voor € 0,99 p.m. nauwelijks een buil kan vallen.
(zit alleen nog effe met de ruimte voor m'n set naast de bank... het kan er prima staan, maar als er een keer iemand aan de eettafel zit (gebeurt niet vaak, maar toch) en die schuift z'n stoel naar achteren, dan is 't al gauw... knal, beng! :unhappy:

goed, ik denk er nog ff over na... bedankt allen!  :smile:
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

bezoeker

zo ongeveer ja. Pin me niet vast op een euro.
Overigens vraag ik me af waarom je dit zou willen. Je hebt immers je tv en hifi al uitelkaar gehaald.
Vind het persoonlijk zo erg fraai. Maar goed das volstrekt persoonlijk

Alco

QuoteOverigens vraag ik me af waarom je dit zou willen. Je hebt immers je tv en hifi al uitelkaar gehaald.

Nou,... to be honest, het idee onstond zo...

(in een vlaag van verstandsverbijstering :laugh: ;)) dacht ik onlangs aan het aanschaffen van een draaitafel, maar daar heb ik in/op m'n huidige kleine kastje geen ruimte meer voor. Nou zou ik er een muurplateau boven kunnen ophangen, maar dat leek me visueel niet zo'n fraai gezicht. (met name als je vanaf de bank er van de zijkant tegenaan kijkt)

Toen kwam dus het idee om de set naast de bank te plaatsen. Dan zou ik ik daarboven een muurplateau kunnen monteren (en evt ook wat hoger plaatsen) + dat de set op deze plek nooit in de zon staat zomers.

Tussen de speakers zou ik dan voldoende ruimte hebben om een stuk of 4 bakken voor LP's te plaatsen.
(had liever een grote kast als een Ikea Expedit gewild, maar daar heb ik geen ruimte voor)

Maar... ik begin toch te twijfelen of 't optisch nou wel zo mooi is..., allemaal bakken tussen de speakers.
Ik denk dat ik 't toch nog maar even laat voor wat 't is... :blush:

Ahum,...ik kan natuurlijk ook voor € 40,- nog eenzelfde Ikea kastje kopen en er naast zetten, mocht ik m'n set willen uitbreiden.
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

bezoeker

alco alco, wanneer koop je nou gewoon eens een mooie draaitafel haha
in 7 van 10 posts van jou, twijfel je aan de aanschaf van een een draaitafel. Kortom wordt het niet eens tijd om...  8)

Alco

Quotealco alco, wanneer koop je nou gewoon eens een mooie draaitafel haha
in 7 van 10 posts van jou, twijfel je aan de aanschaf van een een draaitafel. Kortom wordt het niet eens tijd om.
I confess guilty, your honor. :blush: ;D

Ik geef toe dat ik nog steeds iets heb met vinyl/draaitafels, maar het muziek aanbod/diversiteit op vinyl valt me zo tegen. :-\ (en ook de prijzen voor veel nieuw vinyl!)  Ik heb nog maar zo'n 60 LP's.

Ben toevallig zaterdagmiddag weer eens bij Headline wezen kijken in Groningen. De grootste winkel daar met tweedehands vinyl.
Er zat weinig interessants tussen en de prijzen overschreden regelmatig de nieuwprijs van dezelfde titel op CD.

Op Marktplaats kom ik soms nog weleens een mooie LP tegen, maar dan komt er weer zo'n € 7,- bij op voor verzending, en dan is 't nog maar afwachten hoe de staat is, terwijl ik 'm dan voor die prijs al nieuw op CD kan kopen.

Dus,...m'n gevoel zegt nog regelmatig:"Go for it!", maar m'n verstand zegt:"Denk na... don't do it!"  :D
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

bezoeker

ja wat is duur. De prijzen voor vinyl is gestegen. Dat klopt. Maar ja ploaties draaien is momenteel ook weer helemaal "hot".
Dat lp`s iets duurder zijn dan cd`s valt gemakkelijk te verklaren gezien de productiekosten.
Zelf struun ik regelmatig op platenbeurzen rond waar je voor leuke prijzen nog volop kunt kopen. En op cdwow kun je voor leuk geld nieuwe lp`s kopen.
Je kunt toch streamen en vinyl mooi combineren?
Tis een suggestie natuurlijk ;)

garmtz

Als de DIAMETER 2 mm is, dan is de DOORSNEDE pi*r2 = 3,14 * 1 = 3,14 mm2.

Dus hoe dik is de binnenkern nou precies?

Als de kabel 2,5 mm2 of 4 mm2 is, dan is die lengte geen probleem. Het nadeel van zo'n 'QED 79 strand' kabel is wel de wat hogere capaciteit en lagere inductie t.o.v. NAC A5.

dre73

persoonlijk vind ik voor zo`n afstand 4mm2 minimaal....

geef anders forumlid chansig een pm,deze heeft pas in dezelfde situatie gezeten en heeft een wijze les geleerd! ;)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Rowdy

Quote from: garmtz on August 23, 2011, 21:21:13
Het nadeel van zo'n 'QED 79 strand' kabel is wel de wat hogere capaciteit en lagere inductie t.o.v. NAC A5.
Kun je me in eenvoudige taal uitleggen wat dat inhoud. Wat doet het met de klank?

musfed

Woon al jaren niet meer in Grunn maar vroehâh was Headline ook al peperduur.
En LP's zijn weer aan een revival bezig, dat maakt het ook duurder. Paar jaar geleden van een ex-collega nog voor twee flessen wijn alle lp's gekregen die ze nog had.
Alles van Bowie, veel Steely Dan etc etc. Prachtige verzameling die ze zo wegdeden.
Dutch & Dutch 8c's

bezoeker

Quote from: Musfed on August 23, 2011, 21:35:49
Woon al jaren niet meer in Grunn maar vroehâh was Headline ook al peperduur.

Eens! Er zijn alternatieven in Grun. http://www.zinnebeeld.info/, elpee en plato. Allen zijn goedkoper!

Alco

Bedankt voor je uitleg Garmtz. (al snap ik er geen hout van...wiskunde was nooit één van mijn sterkste punten op school) ::)

Ik heb besloten om 't voorlopig maar zo te laten.

QuoteDat lp`s iets duurder zijn dan cd`s valt gemakkelijk te verklaren gezien de productiekosten.
Het is inderdaad makkelijk te verklaren, en "iets" duurder vind ik niet zo'n punt, maar ik kom regelmatig LP's tegen die het dubbele of meer kosten, t.o.v. de CD, en dan wordt 't minder interessant.

QuoteZelf struun ik regelmatig op platenbeurzen rond waar je voor leuke prijzen nog volop kunt kopen
Dat is inderdaad leuk werk. Eigenlijk al een hobby op zich. :)  Wel jammer dat er hier in 't noorden zelden meer platenbeurzen zijn. Juist toen vinyl niet meer zo hot was (jaar of 10 geleden) werd er nog wel eens een grote beurs gehouden in Martiniplaza in Groningen of Van der Valk in Assen, maar... das war einmal.

Quoteop cdwow kun je voor leuk geld nieuwe lp`s kopen
Da's waar. :) Het aanbod is beperkt, t.o.v. CD, maar de prijzen zijn idd netjes, en... ook geen bezorgkosten.
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)