Aankoopadviezen HT, budget €3000,-. / Voor nu even geluid.

Gestart door Bas Akkerman, augustus 14, 2011, 12:51:23

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

S@m


Bas Akkerman

Citaat van: S@m op november  1, 2011, 12:15:25
Dat kan ik me voorstellen...
Haha, "stroomvoorziening" wordt zo ook wel een raar begrip. Maar het is duidelijk, een strakke bass vind ik wel "belangrijk" in de weergave.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

skyfox

Citaat van: Bas Akkerman op november  1, 2011, 12:01:08
Hey skyfox! Sinds gisteravond heb ik ook de luidsprekers binnen (foto volgt). De Lexicon betaal ik in stappen, dus die komt nog. Het scherm komt ook nog, ze zijn aan het kijken wanneer ze in de buurt van Den Haag komen.

Rest dus nog de eindversterking, subwoofer (beide begin volgend jaar) en kabels. Stroomvoorziening zal zo rond maart volgend jaar aangepakt worden.

Nu heb ik begrepen dat de Lexicon een vrij "vloeiend" en ruimtelijk geluid heeft. De vraag aan jullie is: welke luidsprekerkabel past hier goed bij? Ik wil geen al te scherp geluid noch een te "natte" Bass. Ik begrijp dat de eindversterking nog veel zal bepalen en de luidsprekers/bron de beperkende factor zullen zijn.
En voor de goede orde, het is puur bedoeld voor HT.
Het vlot dus best aardig :)

Ben benieuwd hoe de speakers het in je kamer gaan doen. Ben je al bezig geweest trouwens met een kwast om de ruimte donkerder te maken? En al wat voor verduistering uitgezocht? Als je eens een dagje iemand over de vloer wil hebben om mee te klussen dan hoor ik het wel ;)
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Bas Akkerman

Citaat van: skyfox op november  2, 2011, 10:59:32
Het vlot dus best aardig :)

Ben benieuwd hoe de speakers het in je kamer gaan doen. Ben je al bezig geweest trouwens met een kwast om de ruimte donkerder te maken? En al wat voor verduistering uitgezocht? Als je eens een dagje iemand over de vloer wil hebben om mee te klussen dan hoor ik het wel ;)

Nee, wat klussen betreft nog helemaal niet. Nu kom ik natuurlijk met de kwast niet zo hoog, laat staan tot het plafond. ;D
Ik wil ook wel even wachten tot het Stewart scherm hangt en wat dat nog doet met terugkaatsen van het licht naar het plafond. Nu is er duidelijk verschil tussen het zwart boven aan de projectie op de muur en beneden. Raamverduistering is nu even nog minder van belang met de korte avonden nu. Mijn vrouwelijke collega's vinden die vroege donkerte maar niets, ik vind het geweldig.

Idem voor de luidsprekers, eerst eens horen wat ze nu doen. Daarna aan de slag met bekleding, e.d.

Maar als je tijd en zin hebt, moet je binnenkort zeker eens langskomen!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bas Akkerman

Zo, even een kleine update.

Gisteren wat goedkope luidsprekerkabels en interlinks bij MM gekocht. Puur om alvast op gang te komen. Gisteren en vandaag de kabels aangesloten en speakers (provisorisch) opgesteld. Vandaag levels geprobeerd gelijk te krijgen.

Voor film voldoet het meer dan goed, voor muziek is het ok.
Nog even multikanaals Dark side of the moon en Music for the masses (DM) geluisterd. Tsja, wat zal ik zeggen? Het is een aparte beleving, maar moet er erg aan wennen.

De eerste G is nu goed, gelijke speakers. Nu de resterende G's voor elkaar zien te boksen.

Ben benieuwd...
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bas Akkerman

Ik ga op deze manier behoorlijk boven budget, maar zou deze meerkanaals eindversterker mooi matchen met de Lexicon? Misschien anders gewoon even geduld hebben en luisteren wat de Lexicon gaat doen met het geluid.  :satisfied:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

skyfox

Voor minder geld heb je een Emotiva xpa5 in huis. Nieuw en met garantie.

Ik begreep van het forum dat je eindversterking lang niet zoveel invloed heeft op de klank als je pre, dus dat moet wel goed zitten.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Bas Akkerman

Citaat van: skyfox op november 16, 2011, 16:16:48
Voor minder geld heb je een Emotiva xpa5 in huis. Nieuw en met garantie.

Ik begreep van het forum dat je eindversterking lang niet zoveel invloed heeft op de klank als je pre, dus dat moet wel goed zitten.
Daar hoor ik ook steeds iedereen over. Is dat zo bijzonder zo'n Emotiva??
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

skyfox

Bijzonder... niet direct. Kwalitatief is het wel goed spul. Parasound schijnt afnemer te zijn.

Dus bijzonder in de zeer goede prijs/kwaliteitsverhouding dus eigenlijk.

Zou je eens willen luisteren, misschien dat je bij Miesepies kan langsgaan? Hij woont in Voorburg, dus in de buurt.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Bas Akkerman

Zo, het Greyhawkscherm van Stewart is binnen! Nou ja, de velours zijkanten in plastic en het scherm in de koker. Eens aan mijn vader vragen of hij het in elkaar kan zetten en ophangen.

Maar misschien eerst een donkere kleur tegen die wand. Denk eerder stof dan verf. Iemand suggesties?

Een dezer dagen komt ook de Lexicon binnen en mag ik de Velodyne van skyfox lenen. Genoeg in te stellen dan dus. Ik zal trouwens binnenkort mijn luisterervaringen hier eens neerpennen. Dat zal dan wel voor film zijn, want muziek klinkt in verhouding een stuk minder uiteraard.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bas Akkerman

Weer eens een update, het wordt zo haast een showcase...

Gisteren bezig geweest het Stewartscherm in elkaar te zetten en op te hangen. Dat laatste was nog best lastig, dus mijn vader is vandaag nog langs geweest. Ik ben benieuwd (zit nu in de bus terug van het sporten), maar zal mijn ervaringen z.s.m. delen. Dan zal ik ook de geluidsimpressies opschrijven.

De NAD die ik te leen heb van skyfox gaat binnenkort weer naar zijn baasje. :'(
In januari ben ik jarig, dus dat wordt geld vragen voor een mooie eindversterker. Suggesties zijn nog steeds meer dan welkom!

De lexicon is nog steeds niet binnen en ik krijg de koeriersdienst niet te pakken. Ze waren namelijk verleden week langs geweest toen ik niet thuis was. Ik houd moed, ik bereik ze wel en hij komt vast snel binnen, maar ik ben gewoon erg benieuwd.

Edit: het scherm heeft nog steeds ingedeukte kreukels/halve cirkels, met name in de linker bovenhoek. Ik had gedacht dat dat nu wel weg zou zijn. Het doek heeft tot gisteren in de rol gezeten, daarna heb ik het meteen op de omranding gedrukt met de drukknopjes. Iemand ideeen of moet ik terug naar de winkel?? Baal er nu wel van dat ik het blind gekocht heb.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Marco66

Draai ook met emotiva eindbakken, mag altijd een keertje komen luisteren hoor.

Marco
Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Scansonic MB2.5
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

skyfox

Ik zou in ieder geval even de winkel bellen en vragen of dat bij hun ook al zo was. De "schade" stond niet vermeld in de advertentie, dacht ik. En misschien heb je nog emails met vragen over de staat van het scherm?

Balen dat de Lexicon vertraagd is door de koeriersdienst en de bereikbaarheid. Maar goed, die zal vast snel binnenkomen.

Heb je zelf al meer een idee wat voor eindbak je wil gaan gebruiken?
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Bas Akkerman

Drie soorten nieuws: goed, slecht en middennieuws.

Het goede nieuws: de Lexicon is binnen! :D
Het slechte nieuws: de NAD die ik te leen had van skyfox is weer terug naar hem. :'(

Kortom, ik heb nu wel een (prachtige) voorversterker, maar geen meerkanaals eindversterker. Op advies van skyfox ben ik nu op zoek naar een tijdelijke oplossing. Ik wil, tot de aanschaf van een eindversterker, een goedkope, tweedehands receiver kopen. Deze wil ik dan als eindversterking op de Lexicon gebruiken. Deels om uberhaupt te kunnen genieten van geluid. Maar vooral omdat ik eerst het geluid van de Lexicon wil leren kennen. Het laatste gedeelte, de eindversterking, wil ik namelijk wel eerst in de set testen voordat ik tot aanschaf overga. Om zo de klankkleur het laatste, juiste setje te geven.

Mijn vraag aan jullie is dus wat neutrale receivers zijn, zodat ik zo goed mogelijk het geluid van de Lexicon kan leren kennen? Budget voor de tijdelijke receiver is wat mij betreft €200,-.

Tot slot het middennieuws. De kreukels in het Stewartscherm zitten er nog steeds. Ik ga binnenkort het scherm opnieuw spannen naar de andere kant toe. Hopelijk helpt dat...
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

bmateijsen

Citaat van: Bas Akkerman op december 30, 2011, 18:03:06
Tot slot het middennieuws. De kreukels in het Stewartscherm zitten er nog steeds. Ik ga binnenkort het scherm opnieuw spannen naar de andere kant toe. Hopelijk helpt dat...

Geduld hebben... duurt zeker 1 tot 2 weken...

Bas Akkerman

Voor mijn gevoel hangt het veel langer, kan je nagaan wat voor impact het maakt...
Ik ben ook errrug benieuwd naar de resultaten van de Lexicon. Ook al staat de linker frontspeaker nog niet helemaal naar wens.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

S@m

Citaat van: Bas Akkerman op december 30, 2011, 20:20:33
Voor mijn gevoel hangt het veel langer, kan je nagaan wat voor impact het maakt...

Dan zal de aankoop van een stereo set voor je gevoel wel een heel leven duren vermoed ik... :satisfied:

Bas Akkerman

Citaat van: S@m op december 31, 2011, 08:09:39
Dan zal de aankoop van een stereo set voor je gevoel wel een heel leven duren vermoed ik... :satisfied:
Tijd is een raar iets. Als ik in de beleving van film of muziek zit, voelt het tijdloos. En ik ben nog maar een half jaar bezig. Ook al besef ik me goed dat ik er, in vergelijking met anderen, (extreem) lang over doe.
Ach, omgerekend heb ik nu maximaal twee dagen van mijn leven besteed aan luistersessies. Aan op het toilet zitten en tandenpoetsen heb ik veeel meer besteed. :lookaround:

Ik heb het hier over mijn stereoset. Mijn HT-set is razendsnel gegaan voor mijn gevoel.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

S@m


Bas Akkerman

Citaat van: S@m op december 31, 2011, 10:37:34
I know, vind het alleen leuk om je zo af en toe te prikken... ;)
Graag! Ik mis AbZ dan ook wel.
Zo aan het eind van het jaar ben ik sowieso wel meer met tijd bezig...

Anyway, jij ideetjes voor een zo neutraal mogelijke receiver die ik kan gebruiken als tijdelijke eindbak?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Jumping Jack

Citaat van: Bas Akkerman op december 31, 2011, 10:20:21
Tijd is een raar iets. Als ik in de beleving van film of muziek zit, voelt het tijdloos. En ik ben nog maar een half jaar bezig. Ook al besef ik me goed dat ik er, in vergelijking met anderen, (extreem) lang over doe.
Ach, omgerekend heb ik nu maximaal twee dagen van mijn leven besteed aan luistersessies. Aan op het toilet zitten en tandenpoetsen heb ik veeel meer besteed. :lookaround:

Ik heb het hier over mijn stereoset. Mijn HT-set is razendsnel gegaan voor mijn gevoel.

en ben je er al uit welke tandenborstel het gaat worden?  :devil:
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Bas Akkerman

Citaat van: Jumping Jack op december 31, 2011, 11:11:40
en ben je er al uit welke tandenborstel het gaat worden?  :devil:
Haha, de knoop zal ik ergens in februari doorhakken. Volgens mijn vrouw mag ik dan ook weer met haar zoenen. De aanschaf van een wcbril laat nog even op zich wachten, ik ben nog volop aan het testen.  :sly:

Lol, zelfs mijn HT-topic gaat off-topic. Ergens zit een gemene deler...
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten


Jumping Jack

Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Bas Akkerman

Ik weet het, sinds 30 november is daar niks meer gepost. Ik denk dan altijd meteen dat er iets is gebeurd...
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten