audiofiele netwerkkabels van audioquest

Gestart door infonews, augustus 14, 2011, 11:43:28

Vorige topic - Volgende topic

VlisChris

Als iedereen dan zijn ding doet, en het bij het topic houdt, en niet op personen gaat spelen (dit is even een algemene opmerking overigens!) dan blijft die relaxte sfeer nog aanwezig ook op het forum ;)

Een beter forum begint bij jezelf mannen! 8)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Raphie

laten we het hebben van een mening nou niet verwarren met gebrek aan medicatie Twani. Ejorne, er zijn er voor minder aangemerkt als opruiend gedrag.
Ik laat het verder aan Chris over.
JBL PRX Power!

twani

Broner

Citaat van: Raphie op juni  1, 2013, 09:31:26
ach empirisch testen op een beurs:

Burgers, Boeren en Buitenlui!! komt dat horen, komt dat horen!!!
Beste mensen u gaat nu luisteren naar een dropveter, u weet wel die zwarte leliljke sliertjes, waarmee u de vuilniszak nog niet zou dichtbinden.....
klinkt niet helemaal zoals u zou mogen verwachten he?!?

niet verfijnd genoeg voor uw supernatural gehoor, u bent kritisch, u wilt het beste!, wij hebben het beste! Niet voor iedereen weggelegd, want weinigen zijn uitverkoren om dit te horen, maar bent u er zo een, dan bent u in voor een treat .....

Maaarrrrrrr..LET OP. Nu vervangen we dit scharminkel door deze superdeluxe Audioquest interlink (publiek fluistert ooowwwwhhhhhhhhh)
Luister allen goed, want de verschillen zijn niet gering (terwijl hij de volumekop stiekem ook 1dB harder zet).........

zo gaat het toch ongeveer? flessentrekkerij audio jewelry.....

bespeel je publiek, stop ze een paar veren in hun reet en je hebt weer wat kabels verkocht, audio jewelry is de kunst van het paaien, van de klant laten geloven dat ze het waard zijn, dat ze iets beters moeten hebben dan de rest, omdat ze beter zijn dan de rest.

:clapping: Dit zijn wel de reacties waardoor zo'n topic leuk wordt.

garmtz

Citaat van: Broner op juni 16, 2013, 09:51:23
:clapping: Dit zijn wel de reacties waardoor zo'n topic leuk wordt.

Mag best gelachen worden inderdaad... :). Voor mij was de reden van de test heel simpel: menigeen hoort verschil en Kjelt had een theorie die hij wilde toetsen. Die bleek niet valide, dus we weten weer iets meer (of juist niet). In ieder geval weten we nu dat de AudioQuest ethernet kabels maar aan 1 kant aan aarde liggen (ik vermoed aan de router/switch kant). Dit kan interessant zijn voor de zelfbouwers om mee te experimenteren.

Verder is ons opgevallen hoe groot de stap is van Cinnamon naar Vodka. Aangezien op die laatste andere/luxere connectoren zitten, kan dat misschien een goede indicator zijn voor een stap in de richting van verbetering. Doe er uw voordeel mee!

RalphH

Een tijdje geleden heb ik ergens gelezen dat deze kabels aldijd maar aan 1 kant geaard mogen zijn.
Zoek t even op als ik de pc aan heb, zit nu op de telefoon, nie zo handig.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Kjelt

En ik wil ook even vermelden dat er betere RJ45 connectoren zijn in de wereld die echt volledig afgeschermd zijn en trekontlasting hebben zoals bv deze Neutrik connectoren  8)  Dan wil je natuurlijk wel dat deze ook op de apparaten zelf gebruikt worden, wellicht nog een punt van verbetering aangezien ze backwards compatible zijn met de standaard RJ45.

Raphie

Een ieder is natuurlijk vrij in zijn beleving en goede connectoren helpen de tolerantie te vergroten, waardoor de kans onder de threshold van dataloss te komen langer wordt uitgesteld. Ik had in een HDMI kabel topic ook al eens uitgelegd over modulatietechnieken, hoe digitaal signaal is opgebouwd, en hoe je "bitjes" dus niet "op smaak" kán brengen met een kabel

want je wilt dat eff0000 aankomt als eff0000 en niet als eff0101, de topologie van het ontwerp staat überhaupt niet toe dat dit gebeurt want het protocol is"ik send ABC, ontvanger geeft aan ik heb ABC ontvangen. Als hij dit niet aangeeft, of aangeeft dat hij AB en ? heeft ontvangen, dan resend de zender ABC nog een keer, net zo lang totdat hij een signoff heeft, totdat de opgebouwde buffer bij de ontvanger leeg is en dan heb je gewoon het geluid van een skippende CD, of mute tijdens je weergave. Echt heren het protocol is inherent aan AAN of UIT. de digitale info kán niet mooier of beter worden gemaakt.
als er al enige kleuring plaatsvind dan gebeurt dit bij de DAC in de weergever NÁ de kabel. (zeg maar het "karakter" van de DAC)

Het enige verschil wat je dus met de kabel kan horen is of je wél of géén mutes of skipping artifacts hebt.  De rest zit écht tussen de oren.

Zie het als water naar de zee dragen, met een gouden of plastic emmer, zo lang ze beiden 10 liter zijn gaat het even snel, alleen de gouden is een stuk duurder en zwaarder.
JBL PRX Power!

RalphH

Vandaar mijn hypothese dat t m er in zit dat een cat7 kabel vanwege bijv betere afscherming, ergens minder/andere verstoring veroorzaakt op de apparatuur zelf, niet op t signaal dus.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Raphie

Citaat van: RalphH op juni 16, 2013, 11:32:39
Vandaar mijn hypothese dat t m er in zit dat een cat7 kabel vanwege bijv betere afscherming, ergens minder/andere verstoring veroorzaakt op de apparatuur zelf, niet op t signaal dus.
ja, maar goed is goed, het is rood of groen, je hebt geen "oranje" zone die anders klinkt en waar alle goedkope kabels last van hebben
tevens is een netwerkkabel geen digitale "smaakversterker" je kan een digitaal niet op "smaak" brengen.
JBL PRX Power!

Kjelt

Citaat van: Raphie op juni 16, 2013, 11:23:55
Een ieder ....................
Niemand die hier zegt dat de digitale informatie verandert. Het zit hem ergens anders in.
Dus je hele betoog is water naar de zee dragen. En nu weer verder.

Ejorne

Citaat van: Kjelt op juni 16, 2013, 11:12:20
En ik wil ook even vermelden dat er betere RJ45 connectoren zijn in de wereld die echt volledig afgeschermd zijn en trekontlasting hebben zoals bv deze Neutrik connectoren  8)  Dan wil je natuurlijk wel dat deze ook op de apparaten zelf gebruikt worden, wellicht nog een punt van verbetering aangezien ze backwards compatible zijn met de standaard RJ45.

Dat is misschien wel de oplossing voor mijn collega. Die sprak me laatst aan dat hij een lange netwerkkabel een stukje moest verlengen en had er een koppelstukje tussen gedaan maar daarmee kreeg hij geen ontvangst meer (iptv) Afzonderlijk werkte het wel, de lange kabel, de kleine kabel en ook twee kleine kabels met het betreffende koppelstukje.

Dat koppelstukje is volgens mij dan de boosdoener en zal waarschijnlijk op dat punt teveel storing opnemen? Zo'n afgeschermde neutrik zal het dan misschien wel goed doen. Ik heb hem nu aangeraden om de kabel opnieuw te leggen maar die heeft hij overal tussen en onder weggewerkt dus dat zag hij niet zo zitten. Ik zei toen om anders een switch te proberen maar ik weet niet zeker ofeen standaard (goedkope) switch overweg kan met iptv signalen?

Raphie

Citaat van: Kjelt op juni 16, 2013, 11:35:38
Niemand die hier zegt dat de digitale informatie verandert. Het zit hem ergens anders in.
Dus je hele betoog is water naar de zee dragen. En nu weer verder.
dit is juist, maar signaal overdracht volgens IP werkt zoals beschreven. ná signoff door de ontvanger, is de ontvangen data EXACT zoals verstuurd, dat is inherent aan IP communicatie, er KAN geen corrupte data hogerop de keten inkomen zonder software storing. Dat laat het protocol niet toe.
Dus er is CORRECTE DATA (speler speelt) óf géén DATA (speler skipt of mute)
JBL PRX Power!

Kjelt

Geen idee nooit verdiept in iptv netwerken, welke bandbreedtes en protocollen. Ik weet wel dat er verschillende kwaliteit RJ45 koppelstukjes zijn waarbij de betere volledig afgeschermd (meestal volledig van metaal ipv plastick) en CAT6 compliant maar dan zal je netwerkkabel zelf ook die shielding moeten hebben anders heeft het nog weinig nut.

Raphie

Citaat van: Kjelt op juni 16, 2013, 11:40:02
Geen idee nooit verdiept in iptv netwerken, welke bandbreedtes en protocollen. Ik weet wel dat er verschillende kwaliteit RJ45 koppelstukjes zijn waarbij de betere volledig afgeschermd (meestal volledig van metaal ipv plastick) en CAT6 compliant maar dan zal je netwerkkabel zelf ook die shielding moeten hebben anders heeft het nog weinig nut.
een signaal moet kunnen moduleren binnen een bepaalde frequency band, die moet de kabel dus aankunnen, knip een audioquest kabel doormidden en er zit gewoon CAT 5e of CAT6 in, kabel heeft een mooi kousje eromheen en gepimpte connectoren. that's it.
JBL PRX Power!

Kjelt

Citaat van: Raphie op juni 16, 2013, 11:38:56
dit is juist, maar signaal overdracht volgens IP werkt zoals beschreven. ná signoff door de ontvanger, is de ontvangen data EXACT zoals verstuurd, dat is inherent aan IP communicatie, er KAN geen corrupte data hogerop de keten inkomen zonder software storing. Dat laat het protocol niet toe.
Dus er is CORRECTE DATA (speler speelt) óf géén DATA (speler skipt of mute)
Ik ga er dan ook vanuit dat de data identiek is na de PHY en Netwerkstack in de firmware van de microcontroller.
Zelf zou ik het ook in de overgang van digitaal naar analoog dus de DAC sectie zoeken. Alleen melde Garmt dat een willekeurige andere streamer (Meridian, ....) eenzelfde verschil geeft en dan weet ik het ook niet want dat 1 firma een "foutje" maakt in de scheiding tussen digitaal en analoog kan ik me nog voorstellen maar dat drie high end firma's dit zouden doen  :nowink:

Kjelt

Citaat van: Raphie op juni 16, 2013, 11:42:25
een signaal moet kunnen moduleren binnen een bepaalde frequency band, die moet de kabel dus aankunnen, knip een audioquest kabel doormidden en er zit gewoon CAT 5e of CAT6 in, kabel heeft een mooi kousje eromheen en gepimpte connectoren. that's it.
Dat verklaart niet de waargenomen verschillen.

raindog

@Raphie, ik volg dit draadje nu al een tijdje omdat ik ook overweeg om mijn ethernet bekabeling aan te passen. Ik ken in inmiddels meerdere personen die wel degelijk verschil horen. Daarom vind ik het interessant wat de heren van BBG hier over te melden hebben evenals diegenen die de verschillen zelf hebben proberen vast te stellen. Jouw herhaaldelijke uitleg dat er geen verschil kan zijn, over enen en nullen en zo, begint mij nogal te irriteren en het komt dit topic niet ten goede. Je punt heb je 20 posts geleden al gemaakt, het wordt nu erg drammerig. Dat moet je zelf toch ook wel inzien.

Iets als onzin afdoen, louter omdat je het niet begrijpt, is helaas voor hele volksstammen een vaste reactie. Rowen Hèze heeft er ooit een mooi lied over geschreven. Probeer je oogkleppen nu eens af te gooien en een beetje stelligheid te verruilen voor nieuwsgierigheid. Dat maakt een rijker mens van je en dit topic een stuk vriendelijker.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

Raphie

Citaat van: Kjelt op juni 16, 2013, 11:44:20
Ik ga er dan ook vanuit dat de data identiek is na de PHY en Netwerkstack in de firmware van de microcontroller.
Zelf zou ik het ook in de overgang van digitaal naar analoog dus de DAC sectie zoeken. Alleen melde Garmt dat een willekeurige andere streamer (Meridian, ....) eenzelfde verschil geeft en dan weet ik het ook niet want dat 1 firma een "foutje" maakt in de scheiding tussen digitaal en analoog kan ik me nog voorstellen maar dat drie high end firma's dit zouden doen  :nowink:
klopt, verschil in klankt gebeurt hogerop in de keten
DA stage etc. maar na ontvangst IS de dat identiek aan verzonden, of dit nu via Wifi met broadcom of intel of wat vor merk dan ook, of qua kabel Belden, Belkin, of audioquest verzonden is.  De kabel is de fysieke laag, die moet geschikt zijn voor de beoogde communicatie protocollen. Is die dat niet dan werkt die niet, is die wat wel, dan werkt die wel. Maar zaken als "kleuring, stage, grain, verfijning, zwart en de andere usual suspects" zijn ECHT uit den boze.
JBL PRX Power!

Raphie

Raindog, ik denk dat zaken andersom liggen, je wilt graag iets horen en wordt daardoor niet gehinderd door enige vorm kan kennis.
Nogmaals ik vind dat niet erg, is voor de luisteraar toch niet interresant of het suggestie is, of op techniek berust? ik zeg ook niet dat JIJ niet IETS denkt te horen, ik vind dat prima. Ik leg alleen uit hoe de boel werkt, dat de feitelijke conclusies haaks staan op hetgeen jij denkt te horen, kan ik je verder niet mee helpen.
Maar alles is nu i.d.d. uitgelegd, voorheen nog niet in dit topic. Dus ik kan het hier bij laten, kunnen de gevoelsmensen weer verder praten over kousjes, connectoren, zwart, grain en stage....

Citaat van: raindog op juni 16, 2013, 11:45:37
@Raphie, ik volg dit draadje nu al een tijdje omdat ik ook overweeg om mijn ethernet bekabeling aan te passen. Ik ken in inmiddels meerdere personen die wel degelijk verschil horen. Daarom vind ik het interessant wat de heren van BBG hier over te melden hebben evenals diegenen die de verschillen zelf hebben proberen vast te stellen. Jouw herhaaldelijke uitleg dat er geen verschil kan zijn, over enen en nullen en zo, begint mij nogal te irriteren en het komt dit topic niet ten goede. Je punt heb je 20 posts geleden al gemaakt, het wordt nu erg drammerig. Dat moet je zelf toch ook wel inzien.

Iets als onzin afdoen, louter omdat je het niet begrijpt, is helaas voor hele volksstammen een vaste reactie. Rowen Hèze heeft er ooit een mooi lied over geschreven. Probeer je oogkleppen nu eens af te gooien en een beetje stelligheid te verruilen voor nieuwsgierigheid. Dat maakt een rijker mens van je en dit topic een stuk vriendelijker.
JBL PRX Power!

Kjelt

Citaat van: Raphie op juni 16, 2013, 11:50:04
klopt, verschil in klankt gebeurt hogerop in de keten
DA stage etc. maar na ontvangst IS de dat identiek aan verzonden, of dit nu via Wifi met broadcom of intel of wat vor merk dan ook, of qua kabel Belden, Belkin, of audioquest verzonden is.  De kabel is de fysieke laag, die moet geschikt zijn voor de beoogde communicatie protocollen. Is die dat niet dan werkt die niet, is die wat wel, dan werkt die wel. Maar zaken als "kleuring, stage, grain, verfijning, zwart en de andere usual suspects" zijn ECHT uit den boze.
In een perfecte wereld wel maar daar leven we niet in en kennelijk zijn er nog enkele kleine punten van aandacht bij het ontwerp van een digitaal naar analoog streamer waar momenteel nog geen aandacht voor is. 
Bij meetapparatuur voor veel hogere frequenties bijv. spectrumanalyzers van 5GHz zijn er slechts enkele firma's die de printplaat kunnen ontwerpen zodat het apparaat doet wat het moet doen. Kijk voor de lol eens op youtube naar eevblog #470 (http://www.youtube.com/watch?v=1QBFIfKlvHU) bv bij 45 min 47 secondes en zie hoe er voor de leek magische dingen op de printplaat zitten (piramides, vingers etc.) maar die hebben voor die frequentie een hele goede functie (capaciteit en inductie).
En nu komt het OOK OP JOUW SWITCH zitten (welliswaar minimaal) dat soort print layout zaken. Ik zal dadelijk eens een foto plaatsen van een standaard print van een switch van 8 jaar terug voor 10Mb/s daar zitten ook al allerlei vreemde printlayout zaken op waarbij je als leek echt denkt dat  iemand gek is geworden.
Daar is kennis en ervaring voor nodig iets dat sommige firma's nog niet hebben. Nu wil ik niet zeggen dat dit hier speelt maar wel dat er meer is dan 0 en 1 denken bij dit soort hoogfrequente datacommunicatie  ;)

Raphie

Kjelt, ik ben ff snel door dat filmpje heengeskipt maar weet niet zeker wat je er nu mee wilt vertellen, de presentator snapt de logica van ongeveer 1/3 v/d printplaat niet terwijl hij er in 45min in detail doorheen loopt, wat heeft een 20K$ analyser dan van doen met een dit topic?
JBL PRX Power!

Raphie

Als laatste dan ook nog maar wat leesvoer:

http://nl.wikipedia.org/wiki/TCP/IP

binnen OSI praten we over de LCC laag http://nl.wikipedia.org/wiki/OSI-model

en binnen LCC over multiplexing http://nl.wikipedia.org/wiki/Multiplexing

JBL PRX Power!

Kjelt

Citaat van: Kjelt op juni 16, 2013, 11:57:29
En nu komt het OOK OP JOUW SWITCH zitten (welliswaar minimaal) dat soort print layout zaken. Ik zal dadelijk eens een foto plaatsen van een standaard print van een switch van 8 jaar terug voor 10Mb/s daar zitten ook al allerlei vreemde printlayout zaken op waarbij je als leek echt denkt dat  iemand gek is geworden.
Hier twee foto's van een ATT patchpanel uit 1999 en eentje van een Roline (noname) uit 2013. Dit zijn CAT5e patchpanels en je ziet dat er daar dus ook allerlei capaciteiten zitten op de print (de inelkaar vallende printvingers en spinnewebben).

Citaat van: Raphie op juni 16, 2013, 12:03:25
Kjelt, ik ben ff snel door dat filmpje heengeskipt maar weet niet zeker wat je er nu mee wilt vertellen, de presentator snapt de logica van ongeveer 1/3 v/d printplaat niet terwijl hij er in 45min in detail doorheen loopt, wat heeft een 20K$ analyser dan van doen met een dit topic?
Dat hoogfrequente signaalverwerking plus ontwerpen van de pcb en rekening houden met alle mogelijke effecten een verschrikkelijk lastig onderwerp is waar maar weinigen echt verstand van hebben. Dus als je het simpelweg terug brengt naar snelle 1én en 0én dan sla je de plank volledig mis.
De overeenkomst tussen computerdata overdracht en muziek streamen volgens hetzelfde protocol is dat dit alleen opgaat in het digitale domein.
Zodra je overstapt naar het analoge domein zul je opeens veel meer uitdagingen tegenkomen waaronder dat bv de voedingen apart gescheiden moeten worden omdat je anders storing uit het digitale deel op je analoge deel krijgt, of zoals ik hierboven dus al laat zien zul je ook in het digitale domein de hoogfrequente signalen goed moeten afkoppelen en afschermen om enige beinvloeding naar het analoge deel te voorkomen.
Oftewel sta open voor een groot grijs gebied en kap met je zwart/wit denken want dan komen we geen stap verder.

garmtz

Raphie, niemand zegt dat de data verandert door een andere kabel. Je hoeft daar dus niet op te hameren. Als je blijkbaar zoveel kennis hebt van zaken, hoor ik graag wat jij denkt dat de verschillen veroorzaakt. Weet je dat niet, dan is jouw punt in deze discussie genoteerd en kunnen we verder gaan met de discussie over mogelijke oorzaken van verschillen (hoewel zinloos, ik denk met alle respect dat dit ieders pet te boven gaat).