Sony HW30

Gestart door J.A.F._Doorhof, augustus 2, 2011, 19:09:00

Vorige topic - Volgende topic

J.A.F._Doorhof

Als je ITC een beetje kent weet je dat we altijd een keuze maken uit het assortiment projectoren dat op de markt komt en de merken voeren en actief promoten waarvan wij vinden dat het de beste zijn in hun klasse. Meestal is dit redelijk stabiel en veranderd er redelijk weinig.

In het verleden hebben we gezien dat langzaam aan Epson op kwam als "voorkeurs" projector voor ons, en in het hoge segment hebben we een voorliefde gehad voor JVC.
Er waren ook altijd die 2e keuzes... en eigenlijk is dat een verkeerde term, het waren namelijk verschrikkelijk goede projectoren maar net niet beter dan keuze nummer 1.
Denk aan bv Panasonic die sinds een bepaalde generatie gewoon net niet meer mee kon komen met Epson.

Sony was ook zo een projector, JVC was steeds net iets beter, net iets goedkoper of had net het zwaarte punt op een onderdeel liggen dat ik belangrijker vond. Meestal gaat de ontwikkeling langzaam en zie je dat onze voorkeur ook heel langzaam wijzigt, voor veel mensen was het dan ook een verassing (inclusief mijzelf) toen de laatste generatie Sony op de markt kwam. Op papier een stuk betere specs voor 3D (over de praktijk zijn mensen nog steeds oorlog aan het voeren, maar ik prefereer nog steeds licht de Sony), maar op 2D beloofde ze ook JVC aan te kunnen...... En in de praktijk bleek dit inderdaad waar te zijn, niet zo een hoge contrast ratio als mijn 990 maar meer dan genoeg voor onze batcave, maar bovenal geen motionblur meer van de panelen en een goed werkende motionflow op BD.

Onze voorkeur switchte dus van JVC naar Sony voor het topsegment, Epson bleef met hun 5500 netjes op het paard hoewel ik me onderhand zeer begin te frustreren aan het feit dat ze nog steeds geen nieuwe projector op de markt hebben met 3D of D-Ila/SXrd technieken, ik vind die panelen gewoon een stuk mooier dan LCD's. Maar goed met het prijspunt waarop de 5500 staat was er weinig concurrentie, helemaal gezien de kwaliteit. Maar alles veranderd.

Een paar maanden geleden kreeg ik bericht dat Sony met iets nieuws zou komen een xxxxx die nagenoeg hetzelfde zou doen als de VW90 maar dan voor de helft van het geld.... toe maar zei ik (had verdorie net een paar maanden de VW90 hangen), maar goed soms kunnen dit soort berichten een jaar voor de echte release gedaan worden, een paar weken geleden kregen we echter bericht dat het nu toch binnenkort echt zover was en dat de jongste telg de naam HW30 zou gaan dragen, dat ging dus snel.

Eerst waren er alleen de Sony demo's, en met alle respect voor alle merken maar op zo een demo zul je me niet snel zien.
De projectoren zijn ongecalibreerd, je mag nergens aan zitten en ze laten zien wat hun uitkomt, dus wij hebben netjes gewacht op ons demo model....... en vandaag...... was het zover.
Is dit de killer die we verwachten voor een lage prijs ?

Wolf in schaapskleren
Maar dan in een positieve benadering natuurlijk.
De nieuwe HW30 beloofd alles wat de VW90 heeft maar dan net iets minder, maar hoeveel minder ?
Wel ik laat je nog even in spanning....

Vormgeving en opties
Je moet er van houden (en ik doe dat wel) maar de vormgeving is niet veel anders dan de VW90, alleen is de projector beduidend kleiner.
Er is geen auto lens control maar de handmatige instellingen zijn zeer accuraat en fijn in te stellen met een ruime "loop".
Afstandsbediening is dik in orde en is volledig verlicht op de knoppen "licht" "input" "power" na.

Geluidsniveau
Eigenlijk hoeven we dit niet meer te vermelden aangezien de moderne projectoren allemaal erg stil zijn, maar goed we moeten ook wat leesmateriaal verzorgen voor jullie, dus vandaar dat ik er wel wat aandacht aan geef.... de geluidsproductie is zeer laag, fluisterstil is iets wat direct bij me opkomt. Of wel je zult je er niet aan storen gedurende de film.

Metingen
Uit de doos is de grayscale niet netjes, net als de CIE driehoek.
Wel zijn de kleuren goed in balans voor de "measured values" op zich is dat zeer belangrijk aangezien dit betekend dat de kleurendriehoek in balans is, dit zorgt voor een goede natuurlijke kijk ervaring ondanks dat de kleuren niet correct zijn, veel projectoren hebben dit niet en vallen direct op door een "er klopt iets niet ervaring" die zelfs een leek ziet. Bij een projector waar de "measured values" correct zijn is het meer een "er is een afwijking in het beeld maar het valt pas op als het goed is gezet" voor de leek.
De expert ziet wel duidelijk dat er iets niet klopt natuurlijk :D

De contrast metingen zijn als volgt voor deze sample :
Uit de doos :
Native contrast : 1926:1 (na tweaken settings wat de particulier kan doen met bv DVE of THX patronen) 2595:1

Na de calibratie kwamen de volgende waardes tevoorschijn :
Native contrast : 3156:1
Contrast ratio met iris : 26050:1
Ansi contrast : 363:1

Dit zijn zeer nette waardes waar je zonder twijfel meer dan genoeg aan hebt in zelfs een batcave. Tuurlijk is hoger altijd beter maar vooral ook gezien het ansi contrast en de goede native contrast ratio zul je dit herkennen als een zeer dynamische projector met een zeer goed beeld en veel "3D" in het beeld.

Calibratie mogelijkheden
De Sony's zijn altijd goed te kalibreren op grayscale en de HW30 is geen uitzondering.
Het CMS van Sony was altijd een verhaal apart, het werkte maar het was niet zoals het hoorde, of wel je kwam wel tot mooie resultaten maar er miste settings. Bij de HW30 zien we een nieuwe setting bij het CMS namelijk helderheid, de Sony heeft nu een volledig CMS systeem.

LET WEL !!!
bij veel reviews zie je een diagram van de CIE driehoek met de puntjes netjes op de juiste plek. Dit lijkt er dan op alsof de projector helemaal correct werkt. Niets is echter minder waar. In het diagram zie je namelijk niet de helderheid van de kleuren, sterker veel calibrateurs en review sites weten niet eens dat dit gedaan moet worden jammer genoeg.
Bij de HW30 is alles perfect in te stellen (of nagenoeg perfect) alleen heb ik iets te weinig speelruimte met de helderheid. Het eindresultaat is een calibratie die zelfs door het optische filter perfect lijkt maar waar ik op 3 kleuren net wat helderheid mis. In de praktijk valt dit niet op in het film kijken aangezien de waardes "wel meevallen" maar ik zou dit toch graag anders gezien hebben. Aan de andere kant kun je zeggen dat het werkt, en ook dat is waar. Echter het feit is en blijft dat er onderling verschillen zijn tussen projectoren en natuurlijk ook naarmate de lamp verouderd, de toekomst zal dus leren of dit verder afwijkt of niet. Echter gezien het feit dat mijn VW90 qua CIE driehoek nog steeds eigenlijk gelijk loopt aan de eerste calibratie zie ik geen problemen.

Ook de HW30 heeft weer een keur aan gamma mogelijkheden en je kan de onder en bovenkant van de gamma bijregelen.

Kijkervaring 2D
Elke reviewer heeft zo zijn favoriete scènes die bij elke review even gebruikt worden, zo ook ondergetekende :D
De algemene indruk van de HW30 is er een van WOW dit is leuk voor die prijs, sterker als ik moet kiezen tussen een nieuwe VW90 en de HW30 en mijn budget is van het type ruim de HW30 en voor de VW90 moet ik dingen laten staan dan ga ik zonder blikken of blozen voor de HW30.

LET WEL !!!
Ik zeg niet dat de HW30 beter is.....
Het beeld geeft echter een enorme diepte weer waarbij het een genot word om naar een film te kijken, de combinatie sXrd, ansicontrast en contrast waardes zorgen er voor dat het beeld niet alleen van het scherm spat maar ook een zeer hoog 3D gevoel heeft, materialen zien er echt uit (zacht is ook echt zacht en hout is echt hout) maar bovenal zit er weer een flinke rust in het beeld, iets wat me enorm aantrekt in de sXrd en D-Ila technieken.

Ik kan een heel stuk gaan schrijven over dat fragment x er super uit ziet en dat het water me uit de mond liep bij fragment y maar ik denk dat je ondertussen wel snapt dat het beeld gewoon extreem goed is en zeker in de buurt komt van het niveau van de VW90. Je moet ze naast elkaar zien om echt een waarde oordeel te geven, en ik durf dat nu niet eens, zo dicht licht het tegen elkaar :D

3D
De nieuwe sony bril is een stuk beter dan de oude.
Sterker als deze er bij de VW90 bij hadden gezeten had ik nooit gaan zoeken naar de Xpands, ik heb wel het gevoel dat de Xpands nog net iets beter zijn dan de Sony brillen, vooral met ghosting zie ik met de Xpands op de VW90 volgens mij nog iets minder dan met de Sony bril. Wel is ook hier het advies om met de Sony bril de helderheid zo laag mogelijk te zetten van de bril. Met de helderheid helemaal open komt er wel enorm veel dynamiek los maar is er ook wat meer last van ghosting en dit kan storend werken. Bij de laagste setting is het 3D beeld zeer netjes.
het is en blijft nog niet perfect, maar het is een leuke ervaring zullen we maar zeggen....
Neem dit niet als een negatief oordeel (in tegen deel) maar 99% van onze kijktijd kijken we 2D en 3D is op dit moment erg leuk om af en toe te zien maar het is nog lang niet volwassen, daarvoor is het nog te onderhevig aan wat negatieve artifacts zoals ghosting en onrust. En dit geldt voor ALLE 2D/3D top projectoren die ik tot nu toe heb gezien.

Is de HW30 beter dan de VW90 op 3D.
Ook hier geldt dat ik dit moeilijk vind om te zeggen, en eigenlijk zegt dat al genoeg.
Ze zitten voor mijn gevoel akelig dicht bij elkaar in de buurt, wel is de bril van de HW30 echt mijlenver beter dan die van de VW90 en heb ik volgens mij geen probleem meer met de afstandsbediening. Bij de VW90 kan ik eigenlijk alleen de projector fatsoenlijk bedienen, de rest van de apparatuur reageert zeer matig op mijn afstandsbediening als 3D actief is.

Wat wel jammer is, is dat er geen motionflow lijkt te zijn op de 3D standen.

Conclusie
Er zijn nog wat kleine dingen waar ik niet blij mee ben.
We zijn daar op dit moment mee aan het corresponderen met Sony, en ik weet zeker dat dit wel opgelost word.
Maar overall kan ik zeggen dat Sony met de HW30 een waanzinnige projector neerzet. Gezien het feit dat de prijs met emiter en brillen tussen de 3300-3500.00 zal komen te liggen maakt dit de HW30 waarschijnlijk de nachtmerrie van zowel JVC als Epson die beide in die prijsklasse gewoon helemaal niets hebben dat op 2D of 3D gebied ook maar in de buurt komt.

Of wel, HIGHLY RECOMMENDED.
De nieuwe koning van het home theater onder de 4K.

UPDATE 11 Augustus 2011
Eerder aangegeven dat ik motionflow opties niet zie in 3D weergave.
Dit blijkt correct te zijn, bij het aansluiten van een 3D BD speler op 1080P24 komt de optie wel in beeld, bij de andere bronnen niet.
Let daar dus goed op als je veel download. Ik koop sowieso de meeste 3D films gewoon op BD maar bij de review had ik mijn 3D speler niet aangesloten en draaide ik vanaf een mediaspeler, bij deze spelers is er dus geen motionflow.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

ArnoldV

Klinkt heel goed, ben wel benieuwd wat er nog verbeterd moet worden, maar ben vooral ERG benieuwd of hier op 'korte' termijn een antwoord voor komt. Ben (hopelijk) eind van het jaar weer in de markt voor een beamer, en hoewel deze eigenlijk boven budget is, moet ik misschien maar even 3x slikken en niet kijken bij het pinnen ;)

jowi

Ik vraag me af in hoeverre handmatige lenzenspul een gemis is? Als je hem altijd op een vaste plek hebt, is het toch 1x afstellen en nooit meer?

J.A.F._Doorhof

Correct.
Ik vind motor focus wel handig omdat je dan dicht bij het scherm de focus er perfect op kan leggen alleen maar verder mag al het motor gebeuren van de projector, kan het ook niet kapot gaan.

Het is trouwens wel handig voor mensen die met voorzet lenzen werken natuurlijk.
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jowi

Citaat van: J.A.F._Doorhof op augustus  2, 2011, 21:31:47
Het is trouwens wel handig voor mensen die met voorzet lenzen werken natuurlijk.
Dat begrijp ik niet? Je bedoeld van die lenzen voor constant image height enzo? Moet je die dan steeds scherpstellen?

J.A.F._Doorhof

Nee, maar soms wel zoomen of verschuiven.
Custom installer

raptile

zeer mooie review weer Frank!

En dit is goed nieuws voor mij aangezien ik geen groot budget heb en ik er dus zeker van kan zijn dat er over 3 jaar zeer betaalbare 3D projectoren zullen zijn :-) (en dan bedoel ik onder de 2k aangezien de prijzn door de jaren heen enorm zakken.) Momenteel wil ik geen 3D projector zien aangezien ik dan alleen maar verliefd wordt ben ik bang hahaha.

Voor de mensen die wel dit budget hebben lijkt het mij een zeer makkelijke keuze na het lezen van deze review!

jasjenl

Klinkt goed, ben benieuwd wat met name Epson hier tegenin weet te brengen.

Ik kan me trouwens herinneren dat de VW90 niet lekker werkte icm de Black Diamond schermen, is dat bij de HW30 ook weer het geval?
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

J.A.F._Doorhof

moeten we morgen testen, maar ik ga er wel vanuit.
Custom installer

Matthieu

Ik ben erg blij om je review te lezen Frank.
Is dit een projector die makkelijk een Matwit scherm van 2.80 breed, Gain 1.0, kan vullen, zlefs in 3D? (Wat ik ergens heb gelezen. Iets wat in 3D met een lamp-boost had te maken)
Kun je daar nog iets over vertellen.

J.A.F._Doorhof

Met de 3D weergave zal 2.80 voorlopig op alle projectoren wel wat aan de brede kant zijn.
Wij draaien zelf op die breedte met een VW90 en met de brillen van Xpand is het net te doen, maar meer gain is wel welkom (of kleiner scherm).
De HW30 zal met de nieuwe Sony brillen een soort gelijke performance neerzetten, tenzij je de brillen op maximale brightness zet maar dan zijn er wat meer ghostings artifacts te zien.

Custom installer

Matthieu

Dus wat ik las over de lamp die tijdens 3D steeds een pitch in brightness geeft, telkens als het linker of rechter beeld verschijnt, is waarschijnlijk een misvatting geweest.
(Ik weet ook niet meer waar ik dat gelezen heb.)

Heb je de Xpand brillen ook met de HW30 gebruikt?
Is het voor de overige extra brillen interresanter om de Xpands te bestellen, kwalitatief en prijstechnisch?

Zijn die Xpand YouNiversals er trouwens al, en hoe zijn deze?

J.A.F._Doorhof

Ik heb de Xpands er niet op getest.
De projector kwam gisteren binnen en ik ben direct met de review begonnen en heb me vooral gericht op het meten.
3D heb ik bekeken met de originele brillen aangezien die enorm verbeterd zijn.
Ik zal vanmorgen nog wat laatste dingen bekijken waaronder BD en Xpands.
Custom installer

maximus79

Thank you SONY!! en Frank natuurlijk. Wanneer is hij te koop bij jullie? :clapping:
Het 2d gedeelte, hoe vergelijkt dat 1 op 1 met de 5500? En heeft deze sony ook geen last van motionblur met 2d net zo als de vw90?
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC NZ500 | Adeo 120" | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: LG 77" | Bluesound Node 2

J.A.F._Doorhof

Ook de HW30 gebruikt panelen die geen/minder last hebben van motion blur.
In vergelijk met de 5500 is de HW30 wat rustiger, dynamischer en ik vind het beeld van de sXrd panelen gewoon een stuk mooier.
Daarnaast heb je een betere frame interpolatie bij de Sony, en natuurlijk 3D.
Custom installer

Annewiek

Brillen zijn oplaadbaar dmv meegleverde usb oplader
max 15m utp nodig om de Emitter onder het scherm aan te sluiten (wordt niet meegeleverd) (ITC kan ze in zwart, grijs of wit leveren, maar ook andere kleuren)
www.hometheater.nl
www.studioFD.nl

skyfox

Mooie review weer, Frank! Leest lekker weg. Het is dat mijn TW2000 zo bevalt, anders had ik graag eens komen kijken ;)

Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

pietnoeck

Waar situeert deze pj zich op 2d vlak ?
Evengoed als de Sony 90 of de JVC 990 ?

RonG

Mooi review en ben erg geïnteresseerd in deze PJ, zou deze probleemloos met een kingpin scherm kunnen werken?

Annewiek

jazeker, we hebben hem getest op een VFS210, vanmiddag gaan we hem testen met de Black Diamond
www.hometheater.nl
www.studioFD.nl

RonG

Mooi :),
Geeft Sony ook 3 jaar garantie net als de epsons?

papaleo

Citaat van: pietnoeck op augustus  3, 2011, 10:50:53
Waar situeert deze pj zich op 2d vlak ?
Evengoed als de Sony 90 of de JVC 990 ?

Ben ik ook wel nieuwschierig naar
Niet echt onbebelangrijk...,wellicht wel belangrijker dan het 3D verhaal. ;)
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

home@the movies

Citaat van: Matthieu op augustus  3, 2011, 00:12:03
Dus wat ik las over de lamp die tijdens 3D steeds een pitch in brightness geeft, telkens als het linker of rechter beeld verschijnt, is waarschijnlijk een misvatting geweest.
(Ik weet ook niet meer waar ik dat gelezen heb.)

Heb je de Xpand brillen ook met de HW30 gebruikt?
Is het voor de overige extra brillen interresanter om de Xpands te bestellen, kwalitatief en prijstechnisch?

Zijn die Xpand YouNiversals er trouwens al, en hoe zijn deze?

Dat heb je waarschijnlijk in mijn sneak (p)review toppic gelezen, het is zeker geen misvatting de lamp wordt met 30% geboost als de shutter opengaat om meer helderheid en minder crosstalk te genereren.

Groeten

werner

home@the movies

Citaat van: RonG op augustus  3, 2011, 11:19:43
Mooi :),
Geeft Sony ook 3 jaar garantie net als de epsons?

De Sonys komen met drie jaar premium garantie, maar dan enkel als je hem koopt via het dealer netwerk, dus niet via een of andere webshop.

Groeten

Annewiek

Ja, bij speciale partners krijgt u 3 jaar Prime support, na registratie met de speciale registratiekaart, die standaard niet in de doos zit.
www.hometheater.nl
www.studioFD.nl