Harbeth speakers (incl LSkabel / versterking)

Gestart door Cyreg, juli 24, 2011, 14:57:21

« vorige - volgende »

0 leden en 10 gasten bekijken dit topic.

Dirk

Citaat van: Baardmannetje op april  6, 2016, 15:29:23
Ik zou lekker op zoek gaan naar een dealer die zijn klanten wel serieus neemt...

^^

als je een nieuwe set speakers bij de dealer koopt is dit gewoon een must, geen genoegen nemen met "dat wordt lastig"  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

chansig

Citaat van: Joris1971 op april  6, 2016, 15:32:03
niet mee eens, je moet naar de ruimte kijken..... mijn ruimte is zo een 3.5 x 3.5 m, daar is mij een SHL.5 veel te groot voor.
Zeker als je geen Space optimisation kan doen!

Ook dat zal je eerst moeten proberen....

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

twani

Citaat van: Joris1971 op april  6, 2016, 15:32:03
niet mee eens, je moet naar de ruimte kijken..... mijn ruimte is zo een 3.5 x 3.5 m, daar is mij een SHL.5 veel te groot voor.
Zeker als je geen Space optimisation kan doen!

De 2e helft van mijn post deed jouw opmerking onderbouwen Joris.  :)

Indien er de ruimte is doe je met de SHL5 toch echt een flinke upgrade.

Ik heb ze thuis naast elkaar gehad waarbij de C7 behoorlijk meer geknepen klonk. 

Heb je een kleinere ruimte, zoals jij met 3,5x3,5, zal een SHL nooit tot z`n recht komen. 

In mijn ruimte was het verschil best opvallend groot eigenlijk.

Dura

Ik ga nog eens goed nadenken en wellicht bij BGG aankloppen voor een thuisdemo. Maar dan moet ik toch eerst een beter idee hebben welke ik wil hebben; alle 4 kan ik denk ik qua ruimte wel kwijt, maar het zou best kunnen dat de 5+ niet supergoed tot z'n recht komt zo. Wellicht toch eens met de versterker o ppad. In de twee opstellingen die ik heb gehoord was veel gedaan aan optimalisatie van set en ruimte. Ook wel interessant dat de Exposure als donker omschreven wordt; dat is mijn versterker zeker niet, komt de 7 weer meer in beeld.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

twani

In een kleine ruimte is een P3 trouwens bijna onverslaanbaar, zou dán mijn absolute 1e keuze zijn.  Die klinken zo waanzinnig "real".

Die ga ik er ook absoluut nog bij halen als second room speaker, love it :inlove:

chansig

#4680
Komt ie weer...ik heb ooit een KEF 107 in een ruimte van 3,5 bij 3,5 gehoord....

...geen probleem hoor.

Het is geen wet van Meden en Perzen dat je voor een kleine ruimte kleine speakers moet gebruiken.

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

op eigen verzoek verwijderd.

Precies.

Veertig Hertz uit zoiets als die met klinkt hetzelfde als evenzoveel Hertz uit een monitor.

twani

'T verschil wordt ook meer gemaakt door de ruimte dan door de speakers......

Dura

Citaat van: twani op april  6, 2016, 19:02:16
'T verschil wordt ook meer gemaakt door de ruimte dan door de speakers......
Helemaal mee eens. Maar ik vraag mij af of mijn ruimte echt zo klein is; de kamer is weliswaar maar 3.70 breed, en dat is waar de boxen over spelen (staan dus aan de lange kant) maar de kamer is wel 8.5 meter lang, met daaraan nog een open keuken. Alles bij elkaar zo'n 40m2. Anderzijds, de set staat aan een kant van de kamer, buitenste speaker zo'n 1.30 van de zijwand, speakers ongeveer 2 meter uit elkaar. Je zou ook kunnen zeggen dat het een kamer is van 5x3.7 met een open zijwand, het is maar net hoe je het ziet...
Men houdt trouwens op het Harbeth forum vol dat de 5+ vergeleken met de 5 in een veel kleinere ruimte kan spelen. Maar eerlijk gezegd vraag ik me wel af of ik zo'n fanatieke muziekliefhebber ben dat ik zo'n bedrag uit wil geven aan in mijn ogen erg grote  kasten. Ik heb wel altijd de stereo aan, maar meer als achtergrond bij het lezen met lekker ambient, of pop bij huishouden/fitness (heb thuis wat spul).
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

op eigen verzoek verwijderd.

Citaat van: twani op april  6, 2016, 19:02:16
'T verschil wordt ook meer gemaakt door de ruimte dan door de speakers......

Huh..?

Heb ik ergens anders beweert dan? Er werd geschreven dat het nogal uitmaakt wat voor speaker je in een bepaalde ruimte neerzet, ik schrijf juist dat dat nogal meevalt...

Mitch--

Citaat van: Dura op april  6, 2016, 19:10:11
Helemaal mee eens. Maar ik vraag mij af of mijn ruimte echt zo klein is; de kamer is weliswaar maar 3.70 breed, en dat is waar de boxen over spelen (staan dus aan de lange kant) maar de kamer is wel 8.5 meter lang, met daaraan nog een open keuken. Alles bij elkaar zo'n 40m2. Anderzijds, de set staat aan een kant van de kamer, buitenste speaker zo'n 1.30 van de zijwand, speakers ongeveer 2 meter uit elkaar. Je zou ook kunnen zeggen dat het een kamer is van 5x3.7 met een open zijwand, het is maar net hoe je het ziet...
Men houdt trouwens op het Harbeth forum vol dat de 5+ vergeleken met de 5 in een veel kleinere ruimte kan spelen. Maar eerlijk gezegd vraag ik me wel af of ik zo'n fanatieke muziekliefhebber ben dat ik zo'n bedrag uit wil geven aan in mijn ogen erg grote  kasten. Ik heb wel altijd de stereo aan, maar meer als achtergrond bij het lezen met lekker ambient, of pop bij huishouden/fitness (heb thuis wat spul).

Ik speel met een 5 in een soortgelijke ruimte, klinkt als een klok! Meer nearfield dan in mijn oude huis en moet zeggen dat ik meer betrokken raak in de muziek!
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

Dura

Gek genoeg neig ik naar ofwel de kleinste, de 3, ofwel de 5+. De 30.1 was prachtig gedetailleerd maar wat te helder voor mijn smaak, de 7 miste juist wat detail. Maar dat kan best wel veranderen.

However staan ze bij jou van de achtermuur, Mitch?
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

Mitch--

Citaat van: Dura op april  6, 2016, 20:16:54
Gek genoeg neig ik naar ofwel de kleinste, de 3, ofwel de 5+. De 30.1 was prachtig gedetailleerd maar wat te helder voor mijn smaak, de 7 miste juist wat detail. Maar dat kan best wel veranderen.

However staan ze bij jou van de achtermuur, Mitch?

Ongeveer 45cm en ongeveer 2 meter uit elkaar
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

Bas Akkerman

Hier luister ik met de 30.1 in een ruimte van 7x3 met een open keuken erachter en een L-stuk aan de linkerkant van 3x3. Juist de wat heldere weergave in vergelijking vond ik fijn. De nieuwe 5plus was er destijds nog niet, maar had ook zomaar een kandidaat kunnen zijn. De P3 vond ik, net als Twani, juist op korte afstand heel magisch klinken. In jouw ruimte zou je wellicht ook nog een subwoofer kunnen toevoegen, maar dat moet je wel willen.

Ga echt thuis proberen, je gaat anders spijt hebben en blijft met de gedachte zitten 'Hoe had ... hier misschien geklonken?'. Dat thuis proberen is dus een must en een dealer die die service niet biedt, heeft wat mij betreft te weinig liefde voor zijn vak.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Dura

Goed argument Bas, die vragen die achteraf blijven.
Als het nu gelijk al duidelijk was, dat type wordt 't, had ik desnoods nog wel zonder thuisdemo gekund, en dan een inruilmogelijkheid bedingen voor het geval dat.
Maar nu heb ik nog zoveel twijfels, eerst denk ik een afspraak bij BGG met liefst mijn eigen versterker, en dan daar verder praten.

Jij gebruikt een subwoofer bij je 30.1s toch? Kan me voorstellen dat de klankbalans daardoor ook wat meer naar het laag verschuift. 
Daar heb ik in eerste instantie nog niet veel trek in, maar de NAD heeft een subwoofer-uitgang (met laag-pass filter voor de mains, dus wie weet, later).
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

Bas Akkerman

#4690
Mijn ervaring is vooral dat het wat ruimtelijker klinkt en het beeld wat volwassener en makkelijker klinkt. Uiteraard is er meer laag, maar dat valt op zich niet echt op. Het laag werd juist wat schoner met de subwoofer en meer een geheel met de rest. Alleen bij bepaalde stukken in muziek merk je het laag van de subwoofer soms wel. Kortom, het is een meerwaarde maar geen absolute must.

Ik zou proberen om de 3, 5+ en 30.1 thuis te beluisteren, waarbij ik zelf dan zou beginnen met de 5+ waar je nu het enthousiast over bent. Denk vooraf ook goed na over waar je de luidsprekers het liefst hebt staan en waar vooral ook niet. Dan weet je wat de speelruimte is wat plaatsing betreft en kan je nog wat spelen met fine tunen van de klankbalans (toe-in, laagweergave).
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Sopper

Ook ik heb de M30.1 thuis in een woonkamer van 5 x 6 meter, in de breedte opgesteld.
Luidsprekers ongeveer 2 meter uit elkaar en 50 cm van alle wanden.
Luisterpositie op 3 meter.

Het oog wil ook wat, dus de P3 net te klein en de 5+ net te groot, vandaar de M30.1 gekozen.
En juist in het middengebied (stemmen) vind ik de M30.1 uitblinken t.o.v. de andere modellen.
Draai veel Norah Jones, Eva Cassidy, Diana Krall etc...

Subwoofer op 70hz met het gehoor afgesteld.
Ik moet zeggen dat ik de subwoofer alleen mis bij bassterke nummers, de cd van Lorde bijvoorbeeld.
Veel muziek kan wat mij betreft zonder subwoofer, ik zet hem dus ook niet altijd aan.

De Harbeths i.c.m. Linn is hemels  :)

Zoals de anderen al adviseren: Thuis luisteren is een must, dus ga op zoek naar een dealer die dit mogelijk maakt!
# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

twani

Citaat van: Bas Akkerman op april  7, 2016, 11:19:58
Mijn ervaring is vooral dat het wat ruimtelijker klinkt en het beeld wat volwassener en makkelijker klinkt. Uiteraard is er meer laag, maar dat valt op zich niet echt op. Het laag werd juist wat schoner met de subwoofer en meer een geheel met de rest. Alleen bij bepaalde stukken in muziek merk je het laag van de subwoofer soms wel. Kortom, het is een meerwaarde maar geen absolute must.

Ik zou proberen om de 3, 5+ en 30.1 thuis te beluisteren, waarbij ik zelf dan zou beginnen met de 5+ waar je nu het enthousiast over bent. Denk vooraf ook goed na over waar je de luidsprekers het liefst hebt staan en waar vooral ook niet. Dan weet je wat de speelruimte is wat plaatsing betreft en kan je nog wat spelen met fine tunen van de klankbalans (toe-in, laagweergave).

Itt Garmt - die van mening is dat een SHL5 in sommige situaties óók "korter aan de wand" goed speelt - ben ik van mening dat de echte magie van een SHL5 pas tot volle wasdom komt zodra helemaal vér (min 75cm rondom) los van alle wanden gepositioneerd....

Dat is tenminste wel zoals ik het heb mogen ervaren..   


'T zal een beetje het verschil zijn tussen "goed" en "op z`n best" denk ik....

botsen

Citaat van: Bas Akkerman op april  7, 2016, 11:19:58
Mijn ervaring is vooral dat het wat ruimtelijker klinkt en het beeld wat volwassener en makkelijker klinkt. Uiteraard is er meer laag, maar dat valt op zich niet echt op. Het laag werd juist wat schoner met de subwoofer en meer een geheel met de rest. Alleen bij bepaalde stukken in muziek merk je het laag van de subwoofer soms wel. Kortom, het is een meerwaarde maar geen absolute must.

Ik kan bevestigen dat een goed ingeregelde subwoofer de klankbalans niet naar lager trekt. Het zal ruimtelijker klinken, maar niet zwaarder/bassier als het goed is. Als je het zou willen kan het natuurlijk wel, dan zet je het subwoofervolume gewoon nog iets hoger.

Mitch--

Citaat van: Bas Akkerman op april  7, 2016, 11:19:58
Mijn ervaring is vooral dat het wat ruimtelijker klinkt en het beeld wat volwassener en makkelijker klinkt. Uiteraard is er meer laag, maar dat valt op zich niet echt op. Het laag werd juist wat schoner met de subwoofer en meer een geheel met de rest. Alleen bij bepaalde stukken in muziek merk je het laag van de subwoofer soms wel. Kortom, het is een meerwaarde maar geen absolute must.

Ik zou proberen om de 3, 5+ en 30.1 thuis te beluisteren, waarbij ik zelf dan zou beginnen met de 5+ waar je nu het enthousiast over bent. Denk vooraf ook goed na over waar je de luidsprekers het liefst hebt staan en waar vooral ook niet. Dan weet je wat de speelruimte is wat plaatsing betreft en kan je nog wat spelen met fine tunen van de klankbalans (toe-in, laagweergave).

Ik vind in jouw opstelling de sub echt een prachtige toevoeging! Maakt het geheel af en de weergave schoner en ruimtelijker, tenminste dit is hoe ik het bij jouw heb ervaren!
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

Bas Akkerman

Citaat van: twani op april  7, 2016, 11:58:37
Itt Garmt - die van mening is dat een SHL5 in sommige situaties óók "korter aan de wand" goed speelt - ben ik van mening dat de echte magie van een SHL5 pas tot volle wasdom komt zodra helemaal vér (min 75cm rondom) los van alle wanden gepositioneerd....

Dat is tenminste wel zoals ik het heb mogen ervaren..   


'T zal een beetje het verschil zijn tussen "goed" en "op z`n best" denk ik....
Dat denk ik ook. Daarbij is iedere ruimte echt anders en gaat het ook om smaak. Cliché, ik weet het.

Citaat van: Mitch-- op april  7, 2016, 20:43:58
Ik vind in jouw opstelling de sub echt een prachtige toevoeging! Maakt het geheel af en de weergave schoner en ruimtelijker, tenminste dit is hoe ik het bij jouw heb ervaren!
Oh, nou dank je. :blush: Zoiets went snel moet ik zeggen, totdat je ergens anders zonder subwoofer gaat luisteren. Dus Dura, luister eerst gewoon lekker naar de Harbeths thuis. Ik hoop echt dat dat gaat lukken!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Dura

Gaat gebeuren Bas, maar ik ben ervan overtuigd dat ik met alle 4 de Harbeths zou kunnen leven en dat ik ze ook kan plaatsen. Dus echt fout kan het denk ik niet gaan.

@Twani, bedankt voor het pleidooi voor de PESR3. Ik hoef ook niet per se het beste, als ik er op van muziek kan genieten ben ik happy.  Qua5, ik heb een aantal keren gelezen in vergelijkende  reviews en grbruikerservaringen dat de 5+ vriendelijker is voor kleinere ruimtes dan de 5 die jij had.

Ik heb overigens de 30.1 en de 7 ook nog niet afgeschreven, beiden ook bijzonder.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

twani

Citaat van: Dura op april  7, 2016, 21:47:01
Gaat gebeuren Bas, maar ik ben ervan overtuigd dat ik met alle 4 de Harbeths zou kunnen leven en dat ik ze ook kan plaatsen. Dus echt fout kan het denk ik niet gaan.

@Twani, bedankt voor het pleidooi voor de PESR3. Ik hoef ook niet per se het beste, als ik er op van muziek kan genieten ben ik happy.  Qua5, ik heb een aantal keren gelezen in vergelijkende  reviews en grbruikerservaringen dat de 5+ vriendelijker is voor kleinere ruimtes dan de 5 die jij had.

Ik heb overigens de 30.1 en de 7 ook nog niet afgeschreven, beiden ook bijzonder.

Met een P3 koop je voor jouw ruimte wellicht zelfs de beste.

Is ook het type dat het meest stroom "vreet", waarvoor je ook nog eens de juiste versterker al in huis hebt :)

Is dan meteen ook een set waar ik zelf prima mee zou kunnen leven ;)

Fred Mulder

Dat denk ik ook :-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

vanzomereng

#4699
Ik hoor niemand over de Harbeth M20.1 Domestic ?  of is dit het zelfde model als de P3ESR ?

Verder heb je naast de M20.1-domestic, M30.1-domestic, M40.1-domestic ook nog de
M20.1-Pro, M30.1-Pro, M40.1-Pro   Wat zijn de verschillen, qua techn.specs zie ik geen onderscheid  ???

http://www.harbeth.co.uk/uk/index.php?section=products&page=monitor20.1pro&model=Monitor%2020.1%20Pro

Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD