Harbeth speakers (incl LSkabel / versterking)

Gestart door Cyreg, juli 24, 2011, 14:57:21

« vorige - volgende »

0 leden en 13 gasten bekijken dit topic.

Alex Groningen

Citaat van: garmtz op november 16, 2012, 21:21:49
Uit de nieuwsbrief:

Gaaf!

Het is alweer een tijdje geleden dat ik dit merk heb mogen beluisteren en op de één of andere manier laat dit merk me ook niet meer los. Het is dat ik nogal een muzieksmaak heb die nogal divers is, anders hadden ze hier ook gestaan. Maar wat nog niet is kan nog komen. ;)

Persoonlijk zou ik dan voor de mooie witte kasten gaan. Al zijn de zwarten ook erg mooi om te zien, maar heb nogal een hekel aan stof en met zwart weet ik nu al zeker da ik ze wel 5x per dag zal afnemen met een doek.

A90

Citaat van: twani op november 18, 2012, 08:12:11
Er zijn toch ook Harbeths met een grotere bassproductie? Of is er meer aan de Harbeth waar je niet helemaal "lekker mee bent"?
Een SHL5 bijv. "puft" er nog aardig wat uit hoor ;)

Ze bevallen me eigenlijk prima en ik ben beperkt door mijn luisterplek aan een geringe  afmeting. Het enige dat ik mis is een stuk laag, daar heb ik nu een sub voor staan en dat gaat best aardig maar ik vroeg me af of de PMC's een alles in een speaker is.
Accuphase 308 + DAC 30, Harbeth P3ESR, Sony XA5400 ES, Velodyne SPL-800i

twani

Citaat van: A90 op november 18, 2012, 09:26:52
Ze bevallen me eigenlijk prima en ik ben beperkt door mijn luisterplek aan een geringe  afmeting. Het enige dat ik mis is een stuk laag, daar heb ik nu een sub voor staan en dat gaat best aardig maar ik vroeg me af of de PMC's een alles in een speaker is.
Ah ja, ik begrijp je, de vraag was eigenlijk meer waarom je dan gelijk naar een ander merk kijkt terwijl er Harbeth opties zijn....
Mooie spullen in je profiel trouwens :clapping:

A90

Citaat van: twani op november 18, 2012, 09:30:33
Ah ja, ik begrijp je, de vraag was eigenlijk meer waarom je dan gelijk naar een ander merk kijkt terwijl er Harbeth opties zijn....
Mooie spullen in je profiel trouwens :clapping:

Ik begrijp je vraag. Het is namelijk voornamelijk ingegeven door de vorm van de genoemde PMC. Deze zijn smal en hoog. Ongeveer even hoog als de Harbeth's nu op stands zijn alleen wat dieper. Andre Harbeths zijn gelijk breder en dat past niet goed.

Dus met eenzelfde afmeting als een Harbeth op stans een transmissielijn PMC dat is mijn overweging.
Accuphase 308 + DAC 30, Harbeth P3ESR, Sony XA5400 ES, Velodyne SPL-800i

Robiwan

Citaat van: Alex Groningen op november 18, 2012, 08:25:32
Gaaf!

Het is alweer een tijdje geleden dat ik dit merk heb mogen beluisteren en op de één of andere manier laat dit merk me ook niet meer los. Het is dat ik nogal een muzieksmaak heb die nogal divers is, anders hadden ze hier ook gestaan. Maar wat nog niet is kan nog komen. ;)

Persoonlijk zou ik dan voor de mooie witte kasten gaan. Al zijn de zwarten ook erg mooi om te zien, maar heb nogal een hekel aan stof en met zwart weet ik nu al zeker da ik ze wel 5x per dag zal afnemen met een doek.

dus met een witte speaker komt er geen stof op? :D
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | Rega P2+Carbon mm | Naim Stageline N + Flatcap 2x | Neat Motive SX2

garmtz

De overweging tussen PMC en Harbeth zal absoluut niet alleen door het laag bepaald worden. De merken klinken namelijk compleet verschillend.

A90

Wil je er wat over vertellen Garmt ?
Accuphase 308 + DAC 30, Harbeth P3ESR, Sony XA5400 ES, Velodyne SPL-800i

twani

Citaat van: garmtz op november 18, 2012, 09:46:27
De overweging tussen PMC en Harbeth zal absoluut niet alleen door het laag bepaald worden. De merken klinken namelijk compleet verschillend.
Dat probeerde ik er inderdaad al even uit te vissen....... Als hij verder wel blij is met de Harbeth sound zal een switch naar de PMCees nu niet direct de oplossing zijn....
Als ik de spullen in zijn profiel zo zie moet het toch mogelijk zijn om een goede bass te verkrijgen?
Enfin, de sub plaatsing en integratie kan Garmt je beter uit de doeken doen, de juiste spullen heb je volgens mij al namelijk......

vanzomereng

Citaat van: twani op november 18, 2012, 09:53:14
Dat probeerde ik er inderdaad al even uit te vissen....... Als hij verder wel blij is met de Harbeth sound zal een switch naar de PMCees nu niet direct de oplossing zijn....
Waarom, zou iemand met een andere klanksignatuur ook niet gelukkig kunnen zijn  :butbut:

Zet bij mij een Magnepan neer en ik ben zeer tevreden...
Zet bij mij een Monitor Audio PL100 neer en ik ben zeer tevreden
etc...

Ik ben een gelukkig mens  ;)
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Alex Groningen

Citaat van: LPlover op november 18, 2012, 09:39:19
dus met een witte speaker komt er geen stof op? :D

Dat hoor je mij niet zeggen. Het is gewoon minder zichtbaar, dus voor mij dan ook minder ergernis. ;)

twani

Citaat van: VANZOMERENG op november 18, 2012, 09:58:45
Waarom, zou iemand met een andere klanksignatuur ook niet gelukkig kunnen zijn  :butbut:

Zet bij mij een Magnepan neer en ik ben zeer tevreden...
Zet bij mij een Monitor Audio PL100 neer en ik ben zeer tevreden
etc...

Ik ben een gelukkig mens  ;)
Precies, waarom zou je dan switchen......

vanzomereng

Switchen gebeurt globaal om 3 redenen
- mensen hebben negatieve kritiek gehad of ergens gelezen en uiteindelijk gebeuren er vreemde dingen tussen
  de oortjes waarom e.e.a niet meer klinkt, ondanks dat ze eerst altijd tevreden waren
- gewoon normale upgrade kriebels naar wat beters
- gewoon eens wat anders proberen  side-grade

Ik zelf zou gewoon om mijn hobby een nieuwe impuls te willen geven, best om de ca. 3 a 4 jaar
gewoon compleet andere speakers willen nemen (van ca. 3 tot 7 duizend euro p/paar nieuw)
en al je muziek nieuw willen "ontdekken"

Probleem is alleen, wat je voor je oude speakers terug krijgt, zijn barre tijden nu  >:(
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

tompj

Herkenbaar. Sidegrades heb ik zelf genoeg gedaan en dat houdt de hobby levendig. Op een bepaald moment werd ik te onrustig en begon het luisteren naar geluid i.p.v. Naar muziek teveel de overhand te krijgen. Ik weet niet of het een mentale switch is geweest of dat het puur te maken heeft met mijn huidige set, maar ik luister weer muziek en veel minder geluid. Ben nu blij dat ik niet meer het gevoel heb steeds wat anders te moeten.
Speakers: QLN Signature 3 (binnenkort vervangen door Devore Orangutan 0/Baby)
Versterking: Luxman LX 380
Bronnen digitaal: CD: Accuphase DP-55V. Streamer: Naim ND5 XS2.
Bron analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Transfiguration Spirit mk3 mc element

vanzomereng

Citaat van: tompj op november 18, 2012, 11:30:47
Herkenbaar. Sidegrades heb ik zelf genoeg gedaan en dat houdt de hobby levendig. Op een bepaald moment werd ik te onrustig en begon het luisteren naar geluid i.p.v. Naar muziek teveel de overhand te krijgen. Ik weet niet of het een mentale switch is geweest of dat het puur te maken heeft met mijn huidige set, maar ik luister weer muziek en veel minder geluid. Ben nu blij dat ik niet meer het gevoel heb steeds wat anders te moeten.

Een side-grade van om de minimaal 3 a 4 jaar schaar ik niet onder "onrustig"  ;)
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

tompj

Citaat van: VANZOMERENG op november 18, 2012, 11:38:13
Een side-grade van om de minimaal 3 a 4 jaar schaar ik niet onder "onrustig"  ;)
Onrustigjes dan....
Speakers: QLN Signature 3 (binnenkort vervangen door Devore Orangutan 0/Baby)
Versterking: Luxman LX 380
Bronnen digitaal: CD: Accuphase DP-55V. Streamer: Naim ND5 XS2.
Bron analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Transfiguration Spirit mk3 mc element

twani

Citaat van: tompj op november 18, 2012, 11:30:47
Herkenbaar. Sidegrades heb ik zelf genoeg gedaan en dat houdt de hobby levendig. Op een bepaald moment werd ik te onrustig en begon het luisteren naar geluid i.p.v. Naar muziek teveel de overhand te krijgen. Ik weet niet of het een mentale switch is geweest of dat het puur te maken heeft met mijn huidige set, maar ik luister weer muziek en veel minder geluid. Ben nu blij dat ik niet meer het gevoel heb steeds wat anders te moeten.
Gelukkig gaan we maandag muziek en geen geluid draaien Tom ;D

tompj

Citaat van: twani op november 17, 2012, 14:40:28
Nuchter is ook de verkeerde omschrijving voor Alan Shaw,  "Raarrrrrrrrrrrrrrrrrrrr" klopt veel beter.
Laatste omschrijving van Harbeth door Alan Shaw:

A Harbeth is the quiet girl in the corner, understated, modest and with huge inner depth that will last a lifetime of exploration. You approach her only when you are ready - that's not a process we can, or want to, or need to accelerate.
:clapping:
Speakers: QLN Signature 3 (binnenkort vervangen door Devore Orangutan 0/Baby)
Versterking: Luxman LX 380
Bronnen digitaal: CD: Accuphase DP-55V. Streamer: Naim ND5 XS2.
Bron analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Transfiguration Spirit mk3 mc element

twani

#1542
Citaat van: tompj op november 18, 2012, 11:58:30
Laatste omschrijving van Harbeth door Alan Shaw:

A Harbeth is the quiet girl in the corner, understated, modest and with huge inner depth that will last a lifetime of exploration. You approach her only when you are ready - that's not a process we can, or want to, or need to accelerate.
:clapping:
Zeer plastisch omschreven. Gezien zijn eigen uitstraling kan ik me overigens wel voorstellen dat hij juist "dat stille meisje in de hoek" tot zijn werkterrein rekende :D

tompj

Citaat van: twani op november 18, 2012, 12:30:49
Gezien zijn eigen uitstraling kan ik me overigens wel voorstellen dat hij juist "dat stille meisje in de hoek" tot zijn werkterrein rekende :D
Volgens Shaw is er, gesteld dat je de volumeniveaus matched, geen verschil tussen mannen.
Speakers: QLN Signature 3 (binnenkort vervangen door Devore Orangutan 0/Baby)
Versterking: Luxman LX 380
Bronnen digitaal: CD: Accuphase DP-55V. Streamer: Naim ND5 XS2.
Bron analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Transfiguration Spirit mk3 mc element

YamahaRXV

@ A90  Zoals hier door een aantal mensen aangegeven wordt zijn er toch wel aardige klankverschillen tussen Harbeth en PMC.
PMC ken ik qua klank inmiddels wel erg goed (draai er zelf ook nog mee  ;)) en Harbeth heb ik nu een paar keer kunnen beluisteren.
Persoonlijk vind ik Harbeth een speaker die lekker muzikaal, ritmisch en vooral gemoedelijk klinkt en waar je m.i. niet snel een verkeerde keus mee kan maken, of de match met je bron en versterker zou totaal niet goed moeten kunnen zijn......  Eerlijk gezegd vind ik het wel speakers die niet geheel vrij zijn van een stukje ''kleuring'', maar als dit aan je wensen of voorkeur voldoet is daar natuurlijk weinig mis mee.

PMC vind ik persoonlijk meer een wat neutraal klinkende speaker die eigenlijk niets verhullend (beter gezegd ''confronterend'') alles laat horen wat er in de audio keten (voor de speakers) aan klanksignatuur te vinden is bij de ingezette componenten. Neutraal vind ik eigenlijk een moeilijke definitie bij een speaker, want wat is eigenlijk een ''geijkte'' referentie ?
Het is maar net wat je zelf gewend ben en uiteraard ook de voorkeur aan geeft. Een Harbeth eigenaar zal waarschijnlijk PMC in het algemeen als fel en pittig bestempelen, terwijl een fervent PMC eigenaar Harbeth als te gemoedelijk en te weinig gedetailleerd zou kunnen beschouwen.
Feit is dus dat beide genoemde merken een compleet andere klanksignatuur hebben  ;)

Ook qua concept een andere speaker: de één uitgevoerd met een bass reflex systeem, terwijl de andere het transmissionline systeem toepast op al z,n speakers.
De laagweergave van PMC wordt in het algemeen vaak geroemd en ze staan redelijk bekend als ''relatief'' makkelijk te plaatsen.
Uiteraard zijn er ook tegenhangers van het transmissionline principe; volgens sommigen zou het labyrinth van het transmissionline principe ervoor zorgen dat de laagweergave qua timing achter zou lopen t.o.v. de weergave van het mid en hoog.
Deze problemen heb ik zelf nooit kunnen horen of mogen ervaren.....

Wel heb ik in mijn bass vretende ruimte inmiddels toch de ervaring dat de PMC,s ondanks de zeker niet slechte laagweergave mij niet bieden wat ik prefereer op dit gebied.
Binnenkort switch ik naar een merk wat hier zeer aangenaam en goed klonk (tijdens een aantal testweken) en een betere laagweergave gaf.

Verder zag ik dat je de Burson HA-160 D dac hebt.  Lijkt mij een hele mooie combi tezamen met je Accuphase versterker  ;)
Kan je mij vertellen wat je hebt doen besluiten om voor deze dac te gaan ?
Ik heb hem zelf namelijk ook een aantal weken mogen beluisteren en was er zeer tevreden over.

Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

A90

Beste YamahaRXV, dank voor je uitvoerige beschrijving. Het is nou niet zozeer dat de PMC's mij zijn aangeraden of zoiets maar ze vielen me op door zowel het slanke formaat als de andere manier van basweergave. Ik heb nog geen idee van het verschil in geluid dat ze weergeven, dat moet ik nog gaan beluisteren.

Ik speel relatief op laag volume met de Harbeth's en dat gaat uitstekend al is de laagweergave dan navenant minder. Dat is geen tekortkoming van de Harbeth's maar een gebrek aan volume om de beschikbare basweergave tot beweging te laten komen. De sub helpt daar wel bij overigens maar er is best een gat te overbruggen. Voor de beeldvorming ik heb de installatie om mijn bureau heen gebouwd en dat is dan ook mijn luisterplek. De speakers staan naast de beeldschermen en zo kan ik de hele dag van de muziek genieten (ik doe voornamelijk beeldschermwerk)

Na een aantal jaren zonder muziek installatie te hebben gezeten (kom af van Martin Logans Ascent-i's, Classe ca 201, Sony TA-E1 en SCD1) vanwege de te kleine kids ben ik eind vorig jaar begonnen met de Burson en de Sennheiser. Dat was al weer een goede start. In de loop van dit jaar is de Accuphase erbij gekomen en de Harbeth's omdat ik toch ook graag zonder hoofdtelefoon wilde werken en luisteren.

De Burson en de Sennheiser staan op het punt om verkocht te worden. Ik heb ze al een tijd niet gebruikt en ze mogen weg, ik zal er eens een advertentie voor maken. De Accuphase is voorzien van een DAC-30 van Accuphase zelf, een geweldige DA converter met ook een USB aansluiting (die ik overigens niet gebruik).

Michael 
Accuphase 308 + DAC 30, Harbeth P3ESR, Sony XA5400 ES, Velodyne SPL-800i

tompj

#1546
Citaat van: YamahaRXV op november 18, 2012, 12:58:01
Eerlijk gezegd vind ik het wel speakers die niet geheel vrij zijn van een stukje ''kleuring'', maar als dit aan je wensen of voorkeur voldoet is daar natuurlijk weinig mis mee.

PMC vind ik persoonlijk meer een wat neutraal klinkende speaker die eigenlijk niets verhullend (beter gezegd ''confronterend'') alles laat horen
Je hoort wel vaker dat mensen Harbeth wat gekleurd vinden. Ik ben het daar niet mee eens. Ik kan me voorstellen dat je zo denkt, omdat Harbeth een andere afstemming heeft dan de meeste mensen gewend zijn. Ze zijn echter juist zeer neutraal. Vandaar ook dat ze vooral voor reproductie van stemmen in studios worden gebruikt. Als een luidspreker dan kleurt, hoor je dat onmiddelijk.

Het zijn echter inderdaad geen 'niets verhullende' luidsprekers. Die ballon gaat veel meer voor de PMC's op. Dat kan ik zelf ook wel waarderen, ik vind de PMC's die ik heb gehoord zeker indrukwekkend. Harbeth klinkt in de oren van sommigen misschien soms wat terughoudend. Noch hoog, noch midden of laag vraagt aandacht. Geen geluid om even stoer aan je vriendjes te demonstreren. Veel moderne luidsprekers maken op een onderdeel in het begin misschien indruk en verkopen zich zelf omdat ze bijvoorbeeld een indrukwekkend hoog hebben. Een Harbeth is meer voor de lange termijn. Ieder z'n ding en smaken verschillen, maar gekleurd.....no way.
Speakers: QLN Signature 3 (binnenkort vervangen door Devore Orangutan 0/Baby)
Versterking: Luxman LX 380
Bronnen digitaal: CD: Accuphase DP-55V. Streamer: Naim ND5 XS2.
Bron analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Transfiguration Spirit mk3 mc element

garmtz

Helemaal eens met tompj...

YamahaRXV

@Tompj  Die andere afstemming is juist waar ik op doel. Als je de div. testen/reviews met frequentie respons metingen er op na leest zie je vaak dat de meeste Harbeth,s een piek(je) hebben in voornamelijk het middentonen frequentie gebied. Uiteraard een stukje bewuste filtering en afstemming waardoor Harbeth,s juist daarom zo lekker vol en muzikaal in het gehoor liggen en mogelijk wat vergevingsgezinder zijn qua weergave als er een kwalitatief minder goede opname beluisterd wordt.
Dit bedoelde ik eigenlijk met het stukje kleuring  ;)
PMC en bv. Adam Audio claimen zelf neutraal te klinken (beide zijn merken die een rijke studio en monitor historie kennen) maar tussen deze genoemde merken zit toch ook wel een wezenlijk verschil in weergave waarbij ik bv. een Adam Audio met lange luistersessies in het algemeen een fijnere en gemoedelijkere speaker vind waar veel langer relaxed naar te luisteren valt.
Iedereen blijkt een verschillende referentie te hebben als het om de definitie ''neutraal'' gaat, vandaar ook mijn vraag/opmerking wat nou de referentie van neutraliteit bij een speaker moet zijn.


Het onderstaande citaat van 6Moons geeft eigenlijk aan wat ik trachtte aan te geven  ;)

Harbeth had very specific design goals for their monitoring loudspeakers like the 30. They wanted a high level of clarity, a sense of spaciousness and low coloration. They also wanted a natural sound that'd be easy to live with during long studio sessions, and a well- balanced frequency response. Finally, Harbeth wanted their monitors to have high value for their price. That's a pretty ambitious list of goals. How does the report card turn out? I'd say Harbeth largely accomplished their goals. The Harbeths possess clarity, but perhaps not über-alles resolution. They are slightly colored by being somewhat warm but serve the music and beat lean-sounding every time in my book. They are distinctly easy on the ears during long-term listening. As an important bonus, they convey the entire musical message convincingly at low listening volumes, something few loudspeakers seem to manage but which is an important factor for me. Frequency response? You'll have to listen for yourself to decide whether or not you think the Monitor 30s are truly balanced. They can put out prodigious bass for what is essentially a small two-way loudspeaker. I find them cannily balanced in the bass, and a little careful positioning during setup can get them dialed to your tastes.
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

tompj

#1549
Citaat van: YamahaRXV op november 18, 2012, 16:16:21
Iedereen blijkt een verschillende referentie te hebben als het om de definitie ''neutraal'' gaat, vandaar ook mijn vraag/opmerking wat nou de referentie van neutraliteit bij een speaker
Daar zit zeker wat in. Ik geloof echt dat we door de veelheid aan 'hifi' die we luisteren langzaam steeds meer luisteren naar 'meer' in plaats van natuurlijker. Hoe meer je hoort, hoe beter. Als ik live naar een vleugel luister hoor ik enorm veel warmte die ik bij vrijwel geen luidspreker terug hoor. Live klinkt altijd warmer dan weergegeven door de meeste moderne luidsprekers. Bij Harbeth heb ik dat niet. (hoewel die de schaal van een vleugel niet kunnen benaderen)
Speakers: QLN Signature 3 (binnenkort vervangen door Devore Orangutan 0/Baby)
Versterking: Luxman LX 380
Bronnen digitaal: CD: Accuphase DP-55V. Streamer: Naim ND5 XS2.
Bron analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Transfiguration Spirit mk3 mc element