The CinemaLounge

Started by high-q, July 18, 2011, 14:27:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 9 Guests are viewing this topic.

CoSo

Gaat vast een mooie HT worden als ik de plannen zo zie.

Rinus TrueHD

Als je zo iets ziet begint het bij ook altijd te kriebelen om mijn ruimte eens netjes te maken.
Goed bezig in ieder geval :clapping: :clapping:
Dune HD Smart D1 - QNAP869 pro - Ipad 3 - Samsung 50" plasma

high-q

#152
Even weer een update ...

Dit weekend ontzettende oorlog met mijn telefoon gehad. Op één of andere manier ben ik al mijn foto's kwijt geraakt die ik van vrijdag op zaterdag heb gemaakt. Wel jammer, want er waren wel een aantal stappen die ik graag had willen delen en voor mezelf later ook terug had willen zien. Maar ja, aan de andere kant puur detail. Ik denk dat het verhaal met de onder staande foto's in grote lijnen wel duidelijk genoeg over komt.

Aansluitend op Post#139 ben ik op zaterdag verder gegaan met het uitgraven van de schelpen uit de kruipruimte. Uiteindelijk ben ik hier een kleine 4u mee bezig geweest. Bij elkaar was het een halve aanhangwagen vol aan schelp wat ik onder de grond weg moest halen om aan de onderkant van de meterkast te komen, zodat ik daar de nieuwe kabels door de vloer heen kon halen. Na het aanleggen van de regenpijp in de geul (foto's ontbreken), konden de kabels daar doorheen getrokken worden zodat ze in de garage onder in de vloer uit kwamen.

Het trekken van de kabels was ook een heel gedoe, omdat het om vier verschillende kabels ging van een aanzienlijke lengte. Het was even lastig, maar we zijn er uiteindelijk uit gekomen. Gelukkig was de pijp dik genoeg, zodat we alle vier de kabels tegelijk aan één bundel konden trekken.



Kruipruimte uitgeschept en wat losse kabels, ik lig zelf ergens onder de vloer  :hehe:



Aanhangwagentje vol schelpjes uit de kruipruimte



Lengtes van de kabels uitgerold, zodat het gemakkelijker was om in te voeren



Vier kabels tegelijk door de pijp trekken



2x Draka 3x2.5mm2, 2x cat5 en 1x coax op de plek waar het uit moet komen


Nadat ik op zaterdagavond rond een uur of 10 in de regen de geul dicht had geschept vond ik het allemaal wel even prima geweest ... zondag weer verder

Zondag ben ik met mijn vader aan de slag geweest met de elektra. Hier hebben we alle stopcontacten in de ruimte naar de juiste plaats en hoogte geplaatst, een aantal stopcontacten afgedopt en de nieuwe punten voor de dedicated groepen bepaald. Daarnaast hebben we de leidingen gelegd voor de subwoofer, side surrounds en evt back surrounds. Toch voor de zekerheid leidingen voor 7.1 aangelegd. Lijkt op zich niet veel werk, maar ook hier zijn we een complete dag mee bezig geweest.



Leiding naar de side surround die door loopt naar de rear surround (grijs is waterleiding voor buitenkraan)


Vandaag mag ik weer lekker aan het shoppen voor bouw)onderdelen: twee binnendeuren, extra hout, etc. In de tussentijd gaat de timmerman verder met het afronden van de koof. Vanmorgen hebben we nog even snel doorgenomen hoe we het met het podium gaan doen en dat belooft ook weer leuk te gaan worden.


Einde update ...




Quote from: Xander32 on August  7, 2011, 10:07:36
Wat een stappen vooruit weer; je gaat hard!
Wordt steeds meer nieuwsgierig naar het eindresultaat.

Sander.


Thanks! Ben afhankelijk ban de beschikbaarheid van de mensen die me helpen, dus af en toe is het idd knallen!! 
Ben zelf ook erg benieuwd naar het eindresultaat. De tijd zal het leren, voorlopig nog wel genoeg te doen. ;D


Quote from: raptile on August  7, 2011, 21:30:02
Tot nu toe heb ik maar één woord: Wauw
en dan komt het beste nog...


Bedankt voor het compliment! Nog nog zorgen dat we aan de verwachting kunnen voldoen  ;)


Quote from: CoSo on August  7, 2011, 21:48:51
Gaat vast een mooie HT worden als ik de plannen zo zie.


Thank you!! De planning is één, tijdens de uitvoer loop je altijd wel tegen onvoorziene problemen aan. Tot nu wijkt het wat af, maar gelukkig nog geen ophoudende tegenslagen gehad :-X


Quote from: Rinus TrueHD on August  7, 2011, 23:55:50
Als je zo iets ziet begint het bij ook altijd te kriebelen om mijn ruimte eens netjes te maken.
Goed bezig in ieder geval :clapping: :clapping:

Ik had precies hetzelfde bij het lezen van andere topics hier op het forum  :D
Als de ruimte, tijd en geld er is ... waarom dan niet? Ik denk dat de meeste mensen met een dedicated HT wel zeggen dat het de investering meer dan waard is  :happy:


HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

Etiennevh

Ziet er supergaaf uit!

Ben je alleen niet bang dat voor luidsprekerkabel de buizen wat "klein in diameter" zijn? Die zitten gauw vol lijkt me..

Machtig mooi project dit!
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

clockwork

ik volg je project ook met open mond. Wat een snelheid! Het wordt vast prachtig.  :worship:
Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

Davey

Ziet er chique uit allemaal. Alles netjes recht en goed gemonteerd. Het is altijd een soort van zonde dat je al dat werk dadelijk niet meer ziet. Het meeste werk verdwijnt eigenlijk op niet zichtbare plekken. De wetenschap dadelijk dat alles perfect zit en ligt is wel een heel lekker gevoel  8)

Denon Focal

Wat een werk, mijn complimenten.\Ik neem aan dat die schelpen erin lagen ter isolatie? Heb ik nog nooit gezien, wel grappig.
Suuces met het werk.
Denon AVR4810; Denon DBP-4010UD; Musical Fidelity M6 500i; Auralic Altair G1 met Roon op Intel NUC10i7FNH; Focal: Sopra 2, Sopra Center, SW800V, IC706V, IW706V; Chord Carnival Silvercreen; Chord CrimsonPlus; Panasonic TX-P65VT60; Dune D1; Audio Quest Cinnamon HDMI, W&M Tornado netkabels, Audio Quest Red River en Big Sur interlinks

Madhouse

Als je toevallig een HTC telefoon hebt dan moet je ff de geheugenkaart ontkoppelen en dan weer koppelen, dan heb je de foto's weer terug.
Set: Sony 65XF9005 TV met Sonos ARC, One SL's & Sub

high-q

#158
Kleine update ...

Vanmorgen hebben we een aantal zaken tot in het detail uitgedacht. We hebben het onder andere over het podium gehad en hoe deze er uit moest komen te zien. Daarna nog eens naar de algemene planning gekeken en hoe we verder te werk gaan. Het plan is dat deze week o.a.: de verlichting in de koof komt, de koof dicht gebouwd wordt, de wanden en het plafond dicht gaan en dat de verhoging bij de ingang vanaf de keuken gemaakt gaat worden. Al met al nog redelijk wat werk.

Als het op deze snelheid verder gaat, zal het moeten lukken en zullen fase 3 en fase 4 grotendeels afgerond zijn. Note to self: Aanpassen planning in OP :P

De timmerman is vandaag grotendeels bezig geweest met het aanpassen van de koof. Het zinde hem niet helemaal en heeft een aantal dingen die hem dwars zaten aangepast, zoals bijvoorbeeld het frame van de koof. Op de foto's is te zien dat de koof van de zijkant nog open is voor het plaatsen van de verlichting. Wanneer de spotjes geplaatst zijn en de zijkant van de koof dicht gaat, zal deze ook wat meer "body krijgen".

Tevens is aan de achterkant van de koof een inbouwdoos geplaatst waar het stopcontact komt voor het elektrische masking-gordijn. Hiervoor hoefde er gelukkig niet veel voor gedaan te worden, aangezien het een kwestie was van het aanpassen van een lichtknop met de daarbij horende lamp.

Het hierboven genoemde idee (naast een aantal anderen) komt uit het topic van HTip die dit heel goed uitgedacht en uitgevoerd heeft, credits zijn dus voor hem. Geen idee of hij mee leest, maar bedankt voor het delen van de uitwerking! :)

Hierbij een aantal foto's van de uitgevoerde werkzaamheden van vandaag:



Aanpassing frame van koof projectiewand kant
Isolatieplaten lijken wat verzakt, komt goed na plaatsen Rigidur plafondplaten



Linkerzijde koof onderkant dicht gemaakt met Rigidur gipsvezelplaat
Zijkant gaat dicht na plaatsen spotjes, koof krijgt dan meer body en balken "verdwijnen" meer in koof



Detail onderkant linker hoek koof



Inbouwdoos achterkant koof voor het gordijnrail



Onderkant koof rondom helemaal klaar



End of update, nu even de planning in de OP bijwerken ...




Quote from: Etiennevh on August  8, 2011, 13:51:04
Ziet er supergaaf uit!

Ben je alleen niet bang dat voor luidsprekerkabel de buizen wat "klein in diameter" zijn? Die zitten gauw vol lijkt me..
Machtig mooi project dit!


Thanks, de basis is bijna klaar en de vormen worden steeds duidelijker!!
Ik heb voor de rears + sides 3/4 buizen gebruikt. Daar past wel 2x 2x2,5mm2 in als je het in één keer trekt. Voor de subwoofer heb ik een 5/8 buis gebruikt, de subkabel is niet zo dik.


Quote from: clockwork on August  8, 2011, 14:19:17
ik volg je project ook met open mond. Wat een snelheid! Het wordt vast prachtig.  :worship:


Bedankt voor het enthousiasme! Moet zeggen dat ik er zelf ook steeds van sta te kijken van hoe het met de dag verandert  :happy:
Het grootste "verschil" met het ontwerp wat ik gemaakt had is het plafond, maar nu die steeds meer af is zie ik pas dat het een erg groot "detail" is  ;D


Quote from: Davey on August  8, 2011, 14:46:38
Ziet er chique uit allemaal. Alles netjes recht en goed gemonteerd. Het is altijd een soort van zonde dat je al dat werk dadelijk niet meer ziet. Het meeste werk verdwijnt eigenlijk op niet zichtbare plekken. De wetenschap dadelijk dat alles perfect zit en ligt is wel een heel lekker gevoel  8)

Bedankt voor het compliment! Ik ben erg blij dat ik vak bekwame mensen tot mijn beschikking heb, zonder hen zou het echt niet zo lopen als het nu loopt. De kwaliteit van het werk dat ze leveren geeft me uiteraard ook een goed gevoel  :bigsmile:


Quote from: Denon Focal on August  8, 2011, 20:27:56
Wat een werk, mijn complimenten.\Ik neem aan dat die schelpen erin lagen ter isolatie? Heb ik nog nooit gezien, wel grappig.
Suuces met het werk.


Bedankt! Die schelpen lagen er inderdaad ter isolatie en tegen vocht. Het ligt in principe onder het hele huis, dus in principe is er relatief weinig weg gegooid. De vraag is nu alleen wat voor invloed het gaat hebben. Mocht ik er in de koude periode toch last van krijgen, kan het altijd weer aangevuld worden.


Quote from: Madhouse on August  8, 2011, 21:52:44
Als je toevallig een HTC telefoon hebt dan moet je ff de geheugenkaart ontkoppelen en dan weer koppelen, dan heb je de foto's weer terug.


Het is een samsung. Heb het geprobeerd, maar de foto's zijn echt weg  :(
Thanks anyway!
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

high-q

Beste mensen,

deze week zou ik aan de slag willen met het plaatsen van de spotjes in de koof. Hierbij loop ik tegen een probleem aan, namelijk de vorm van de kamer. In eerste instantie dacht ik dat het mooi zou zijn om de spotjes links en recht van de ruimte symmetrisch te plaatsen. Door een vervelende hoek in de ruimte krijg ik echter een soort van verspringing, waardoor de spotjes niet recht tegenover elkaar zouden komen maar eerder een beetje schuin.

Aan de linkerkant van de ruimte heb ik in de schets ook twee wandlampen getekend die gaan komen. Ook hier zit ik weer met een verspringing. Het is een beetje onlogisch om op dezelfde plek waar een wandlamp hangt ook een spotje te plaatsen in de koof.

Voor de projectie wand kant is het al bepaald: Eén spot in het hart van de koof, één spot in het midden van linkerhoek en hart en één spot in het midden van de rechterhoek en het hart.

Bij het plaatsen van de spotjes aan de zijkanten kom ik uit op een aantal opties:

1. Het plaatsen van de spotjes om de balk 2 balken - 7 spotjes aan elke kant en 3 bij de projectiewand
2. Het plaatsen van de spotjes om de 3 balken - 5 spotjes aan elke kant en 3 bij de projectiewand
3. Het plaatsen van de spotjes ter hoogte van het hart van de ramen en de deur - 4 spotjes aan elke kant en 3 bij de projectiewand


Hierbij de voorbeelden:



Optie 1 - Spotjes om de 2 balken, 7 spotjes per kant en 3 in het midden



Optie 2 - Spotjes om de 3 balken, 5 spotjes per kant en 3 in het midden



Optie 3 - Spotjes op hart ramen en hart deur, 4 spotjes per kant en 3 in het midden



Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar optie 3 omdat in deze situatie de ramen, shutters, deur en sierlijsten benadrukt worden. Ik heb geprobeerd lichtpunten in sketchup te maken, maar dat is me helaas niet gelukt. Eerder is het opstellen van een lichtplan genoemd, maar dat is nu even geen optie.

Wat vinden jullie?



HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

CoSo


Davey

Mijn voorkeur is optie 2 en dan uiteraard dimbaar. Het geeft toch meer symmetrie wat meer rust geeft.

high-q

Quote from: Davey on August  9, 2011, 22:02:11
Mijn voorkeur is optie 2 en dan uiteraard dimbaar. Het geeft toch meer symmetrie wat meer rust geeft.

Inderdaad dimbaar. Met optie 2 komt spotje nr.4 boven een wandlamp uit. Kan een nadeel zijn. Ik weet niet hoe warm die spotjes worden en of dat ook negatieve invloed gaat hebben op de kap van de wandlamp. Daarnaast weet ik ook niet wat voor effect het heeft als de spotjes en de wandlampen tegelijk aan staan.

Symmetrie is hier afhankelijk van wat je referentiepunt is. In optie 1 en 2 zijn dat de balken en in optie 3 zijn dat de ramen en de deur die ongeveer even ver van elkaar af liggen. Wat ik zelf bedoelde met symmetrie, zijn de spotjes aan de overliggende kant. Deze liggen namelijk in dezelfde rij (tussen de balken), maar ze liggen niet recht tegenover elkaar omdat de ruimte meer een ruitvorm heeft dan een rechthoekige vorm. Het is vrij lastig daar een foto van te maken.

Vandaar dat ik er even niet uit kom  ;D
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

LittleNinja

Optie 2...

Stel dat je ooit "attributen" gaat plaatsen tussen de raampartijen dan worden ze verlicht.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Dirk

optie 4 ;D
ik zou de balken en de spacing tov daarvan overboord gooien, maar 100% refereren naar de ramen en de muurpartijen daartussen.
als het goed is wordt het uiteindelijke doel van al die verlichting toch niet om de balken te accentueren, of begrijp ik dat fout ? (indien antwoord op die vraag = ja, vergeet dan de rest van mijn post :D)
als straks je ruimte af is, wil je met deze spotjes in staat zijn alles behalve de balken en het plafond aan te lichten, dus ik zie de logica niet om daarnaar te gaan refereren en dus je lampplaatsing te laten afhangen (cq op basis ervan te bepalen) vd positie van plafondbalken.

je zou volgens mij beter de spotjes mooi temidden van elk stukje muur wat tussen de ramen zit plaatsen, zodat je een perfect gecentreerd plafond- en/of wandlampje krijgt.
van plafondlampjes thv de raampartijen zelf zie ik om diezelfde reden het nut niet meteen, tenzij je daar straks echt iets specifieks voor wil gaan zetten en bijgevolg ook aangelicht wil zien ?

kleine kanttekening ; welk type lampwandje heb je in gedachten ?
het nut van een wandlampje ontgaat me even omdat je een volledige lichtkoof en (nog open) plafond hebt waarin alles nog haast mogelijk is.
wandlampjes gebruik je normaal alleen als je geen ander alternatief hebt qua plaatsing (vwb uiteindelijke "look" en/of eindresultaat qua aanlichting), maar dat lijkt me bij jou allesbehalve het geval...dus ik volg ff niet zo goed waarom je die zou gaan plaatsen en een perfect onbezoedelde muur gaat tenietdoen.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Davey

#165
Ik heb je plattegrond er is bijgepakt en optie 3 is niet eens zo verkeerd eigenlijk  ;). Op de korte wanden zou ik er geen 3 maar 2 plaatsen maar dat is persoonlijk natuurlijk. Met 3 stuks krijg je het lastiger recht tegenover elkaar.

Ik ben ervan uitgegaan dat er tussen de deur en het 1e raam en tussen de laatste 2 ramen wandlampjes komen.


high-q

#166
Morning early birds,

Jullie waren er vroeg bij vanmorgen ;D
Bedankt iig voor de reacties. Moet zeggen dat ik het nog steeds moeilijk vind. Dit is duidelijk een onderdeel waarover ik van tevoren minder goed heb nagedacht.


Quote from: LittleNinja on August 10, 2011, 06:54:18
Optie 2...
Stel dat je ooit "attributen" gaat plaatsen tussen de raampartijen dan worden ze verlicht.


Ik snap je punt. Zoals ik het zie komen op die plaatsen tot nu toe alleen maar speakers te staan, maar je weet idd maar nooit.


Quote from: Dynky on August 10, 2011, 07:18:27
optie 4 ;D
ik zou de balken en de spacing tov daarvan overboord gooien, maar 100% refereren naar de ramen en de muurpartijen daartussen.
als het goed is wordt het uiteindelijke doel van al die verlichting toch niet om de balken te accentueren, of begrijp ik dat fout ? (indien antwoord op die vraag = ja, vergeet dan de rest van mijn post :D)


Klopt, de balken worden idd niet geaccentueerd met spotjes


Quoteals straks je ruimte af is, wil je met deze spotjes in staat zijn alles behalve de balken en het plafond aan te lichten, dus ik zie de logica niet om daarnaar te gaan refereren en dus je lampplaatsing te laten afhangen (cq op basis ervan te bepalen) vd positie van plafondbalken.


De enige "logica" die erachter zit, is dat momenteel de balken en de koof nog erg in het oog springen bij binnenkomst van de ruimte. Mocht de kamer ingericht zijn en eventuele andere eye-catchers toegevoegd worden, dan gaat dat inderdaad veranderen.


Quoteje zou volgens mij beter de spotjes mooi temidden van elk stukje muur wat tussen de ramen zit plaatsen, zodat je een perfect gecentreerd plafond- en/of wandlampje krijgt


Dat is een variant op optie 2, zeker niet verkeerd.


Quotevan plafondlampjes thv de raampartijen zelf zie ik om diezelfde reden het nut niet meteen, tenzij je daar straks echt iets specifieks voor wil gaan zetten en bijgevolg ook aangelicht wil zien?


Dit heeft te maken met de verdeling die ik voor de verlichting heb gemaakt. De koof bestaat uit 3 lichtgroepen (links, midden, rechts) die apart geschakeld kunnen worden en als vierde lichtgroep de wandlampjes.


Quotekleine kanttekening ; welk type lampwandje heb je in gedachten?
het nut van een wandlampje ontgaat me even omdat je een volledige lichtkoof en (nog open) plafond hebt waarin alles nog haast mogelijk is.
wandlampjes gebruik je normaal alleen als je geen ander alternatief hebt qua plaatsing (vwb uiteindelijke "look" en/of eindresultaat qua aanlichting), maar dat lijkt me bij jou allesbehalve het geval...dus ik volg ff niet zo goed waarom je die zou gaan plaatsen en een perfect onbezoedelde muur gaat tenietdoen.


Het gaat om onderstaande wandlampjes. Deze zijn er puur voor het "huiskamer idee" (en voornamelijk WAF :D), aangezien het niet per sé een dedicated HT is. Met de wandlampen kan je ook een bepaalde sfeer creëren als de spotjes in de koof niet aan staan. Ik snap het punt waarin je aangeeft dat je een perfecte muur zou "verpesten". In het kader van alles strak houden heb je dan ook helemaal gelijk. Punt is dat we meer nadruk wil leggen op de sfeer die je krijgt als je de ruimte binnen loopt.

Aan de andere kant moeten we nog even zien hoe het eruit ziet als de wanden beplaat zijn. Misschien komen we dan wel tot dezelfde conclusie  ;)


De wandlamp zoals die ongeveer ook in de schets staat.


Quote from: Davey on August 10, 2011, 07:28:28
Ik heb je plattegrond er is bijgepakt en optie 3 is niet eens zo verkeerd eigenlijk  ;). Op de korte wanden zou ik er geen 3 maar 2 plaatsen maar dat is persoonlijk natuurlijk. Met 3 stuks krijg je het lastiger recht tegenover elkaar.

Ik ben ervan uitgegaan dat er tussen de deur en het 1e raam en tussen de laatste 2 ramen wandlampjes komen.


Super!! Niet eens aan gedacht om de plattegrond te gebruiken  :-[
Dat is bijna precies wat ik in gedachten had. Enige verschil is dat ik in het midden van de projectiewand nog een spotje extra in het midden wilde plaatsen en dat aan de kant van de scheidingswand (links op de tekening) de koof niet door loopt en dus geen spotjes geplaatst kunnen worden. Klopt idd met de plaatsing van de wandlampjes, precies zoals in de schets.

Zo te lezen zal ik hier toch nog even wat meer de tijd voor moeten nemen. Ik heb dan ook besloten om de verlichting later pas te gaan plaatsen. Nogmaals hartelijk bedankt voor het meedenken!!!


HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

Kjelt

mooi topic, heb geen tijd om het helemaal door te lezen, zal ik nog wel eens doen. Ik heb altijd grote vragen bij het plaatsen van spotjes in het plafond, wat is je doelstelling? Het wordt vaak (verkeerd) gebruikt. Spotjes zijn in eerste instantie bedoeld om iets op te lichten te accentueren, bv een beeld of een poster.
Je kunt spotlampen krijgen met verschillende hoeken waarbij hoe kleiner de hoek is hoe groter het accent (hoe kleiner en gerichter de lichtbundel)
Als je bedoeling is de ruimte geheel te verlichten zonder storende accenten dan zul je eerder indirecte koofverlichting dmv ledstrips of tl5 of tld buizen willen gebruiken. Dat ziet er voor het oog ook rustiger en gelijkmatiger uit.
Andere alternatieven is ook om de vloer te verlichten van onder uit. En zo kun je nog heel lang door gaan. Dus denk eerst goed na hoe je het er uit wilt laten zien.
Je kunt ook programma's vinden op het internet waarmee je een lichtplan kunt maken, wellicht nog tijd voor.

high-q

Quote from: Kjelt on August 10, 2011, 09:39:54
mooi topic, heb geen tijd om het helemaal door te lezen, zal ik nog wel eens doen. Ik heb altijd grote vragen bij het plaatsen van spotjes in het plafond, wat is je doelstelling? Het wordt vaak (verkeerd) gebruikt. Spotjes zijn in eerste instantie bedoeld om iets op te lichten te accentueren, bv een beeld of een poster.
Je kunt spotlampen krijgen met verschillende hoeken waarbij hoe kleiner de hoek is hoe groter het accent (hoe kleiner en gerichter de lichtbundel)
Als je bedoeling is de ruimte geheel te verlichten zonder storende accenten dan zul je eerder indirecte koofverlichting dmv ledstrips of tl5 of tld buizen willen gebruiken. Dat ziet er voor het oog ook rustiger en gelijkmatiger uit.
Andere alternatieven is ook om de vloer te verlichten van onder uit. En zo kun je nog heel lang door gaan. Dus denk eerst goed na hoe je het er uit wilt laten zien.
Je kunt ook programma's vinden op het internet waarmee je een lichtplan kunt maken, wellicht nog tijd voor.

Hi Kjelt,

Bedankt voor je reactie. Voegt zeker waarde toe en laat mij het doel van het plaatsen van de spotjes ook van een andere kant bekijken. Ik heb gekozen voor spotjes omdat ik ten eerste een laag plafond heb (2.40m) en er door het plaatsen van een hangende lamp (onder de balken en koof) imo optisch nog meer hoogte verlies. Ten tweede wordt het met de balken en de koof al druk. Ik denk dat door het plaatsen van een hanglamp of één of meerdere rails met lampjes het alleen nog maar drukker wordt. Misschien zijn er btw nog andere opties waar ik zo even niet op kom.

Bij optie 1 gaat het puur om het plaatsen van de spotjes voor het verlichten van de ruimte (valt eigenlijk al af als ik de meeste reacties lees). In optie 2 worden de objecten geaccentueerd die eventueel aan de wand hangen of voor de wand geplaatst worden en in optie 3 accentueer je de deur, de ramen plus de daarbij horende shutters, sierlijsten en siervensterbanken die naar mijn mening ook eye-catchers zijn (schetsen op pagina 2 of 3 van dit topic).

De mogelijkheid met indirecte koof verlichting had ik nog niet bekeken, ga ik ook zeker doen. Vanuit de vloer gaat ivm WAF denk ik niet gebeuren, maar kan het altijd wel even aankaarten.

Het is me nu in ieder geval wel duidelijk dat ik nog even de tijd moet nemen om dit onderdeel wat verder uit te denken. In principe brengt dat de voortgang van de bouw niet in gevaar. Zoals het er nu naar uit ziet maakt de timmerman de koof deze week dicht en heb ik, tot de stukadoor komt, nog een week of 2 de tijd om de verlichting te bepalen. Ik zal ook eens kijken naar de online lichtplan programma's.




HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

Kjelt

Quote from: high-q on August 10, 2011, 11:40:35
Vanuit de vloer gaat ivm WAF denk ik niet gebeuren, maar kan het altijd wel even aankaarten. 
Je leest mijn tekst niet zoals ik het bedoel. Ik doel op verlichting die de vloer aanstraalt, niet verlichting die in de vloer zit. Tenzij je een saturday night fever effect zou willen  :D naaaah.
Oftewel de lichtbronnen zijn zelf onzichtbaar voor het directe oog maar stralen wel de vloer gelijkmatig aan (lichtbron onder stoelen/bank of in plint weggewerkt).
Dit zie je vaak in bioscopen waar de trappen zachtjes verlicht zijn zodat het publiek de weg naar buiten nog kan vinden. Jij kunt dan dit helemaal uitzetten tijdens de film maar zachtjes laten opdimmen als je pauze hebt.

high-q

Quote from: Kjelt on August 10, 2011, 11:45:44
Je leest mijn tekst niet zoals ik het bedoel. Ik doel op verlichting die de vloer aanstraalt, niet verlichting die in de vloer zit. Tenzij je een saturday night fever effect zou willen  :D naaaah.
Oftewel de lichtbronnen zijn zelf onzichtbaar voor het directe oog maar stralen wel de vloer gelijkmatig aan (lichtbron onder stoelen/bank of in plint weggewerkt).
Dit zie je vaak in bioscopen waar de trappen zachtjes verlicht zijn zodat het publiek de weg naar buiten nog kan vinden. Jij kunt dan dit helemaal uitzetten tijdens de film maar zachtjes laten opdimmen als je pauze hebt.

LOL .... nu snap ik je in ieder geval! Die lichtslangen zouden dan lichtgroep nummer 5 worden, een beetje dit idee maar dan wat lager bij de vloer:



Op zich mooi om rondom achter de plinten weg te werken.
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

Roger Black

Mooi project! Die lichtslangen zijn wel gaaf!

Kjelt

Quote from: high-q on August 10, 2011, 13:24:54
LOL .... nu snap ik je in ieder geval! Die lichtslangen zouden dan lichtgroep nummer 5 worden, een beetje dit idee maar dan wat lager bij de vloer:
precies  :thumbs-up: gewoon eens mee spelen en kijken hoe het er uit komt te zien, als je maar zorgt dat er al spannings en aansturings kabels aanwezig zijn dan kun je het altijd nog wel of niet doen  ;)

Maurits

Quote from: Davey on August 10, 2011, 07:28:28
Ik heb je plattegrond er is bijgepakt en optie 3 is niet eens zo verkeerd eigenlijk  ;). Op de korte wanden zou ik er geen 3 maar 2 plaatsen maar dat is persoonlijk natuurlijk. Met 3 stuks krijg je het lastiger recht tegenover elkaar.

Ik ben ervan uitgegaan dat er tussen de deur en het 1e raam en tussen de laatste 2 ramen wandlampjes komen.



Ik stem optie 3.
Surround: HTPC Ubuntu en Kodi / Marantz SR-7011 Receiver / Meridian G57 & G55 / Tannoy Definition D700 Fronts / Tannoy Profile 638 Sides / Tannoy Profile 637 rears / Tannoy Definition D750 Center / SVS SB13 Ultra Subwoofer / Epson TW7200 Full HD Beamer
Stereo: Marantz SR-8002 met Dynaudio Focus 380

high-q

Zo ... dat is weer een boel info voor vandaag over het plaatsen van een paar spotjes  :P
Even een kleine tussenstand wat betreft de opties:


Optie 1: 0

Optie 2: LittleNinja, Dynky(?)

Optie 3: Me, Davey, Maurits

Ondertussen is er ook weer veel gebeurd aan de ruimte, de gipsvezel beplating zit zo goed als tegen alle wanden aan  :D
Straks maar weer een foto update doen.


Quote from: Roger Black on August 10, 2011, 14:06:41
Mooi project! Die lichtslangen zijn wel gaaf!

Thanks!! Ik weet niet of ik die slangen door de schoonheidscommissie krijg :sigh:

HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge