A Woman’s Nightmare….

Gestart door twani, juni 25, 2011, 16:21:10

« vorige - volgende »

0 leden en 27 gasten bekijken dit topic.

chansig

Ik denk dat in een goede akoestische kamer met eventueel DSP etc het erg lastig gaat worden om uberhaupt nog te kunnen horen of er een DALI, Kharma, Penta, ADAM, JSM speaker staat te spelen.

Zowww...dat ben ik ook weer kwijt.

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Hans47

#14401
Een natuurkundig gegeven is dat iedere materiaal klinkt zoals dat materiaal en dat staat los van of het "goed"of "slecht" is, met ieder materiaal mits met zorg ontworpen en geproduceerd vallen goed tot erg goede resultaten te halen, er is niet zoiets als als "het materiaal voor laag, midden, hoog etc"

Een "soft dome" tweeter kan erg mooi klinken en heel veel detail geven, maar ook net zo makkelijk scherp of dof klinken als de tweeter zelf slecht ontworpen is en slecht geproduceerd is, maar ook filter, kast en de rest van de speaker hebben grote invloed op de totaal indruk (akoestiek dan nog niet eens meegeteld).
Afijn klank staat niet helemaal los van materiaal, het eindresultaat wel........

Overigens zijn er van de Heil Air Motion Transformer veel uitvoeringen, sommige goed, sommige erg goed en sommige wat minder goed, ze zijn zeker niet allemaal hetzelfde (ondanks dat ze er bijna allemaal wel identiek uitzien met het gele harmonicatje)

Overigens is de mens en zijn of haar leeftijd ook een grote bepalende factor, als je boven de 40 komt mag je blij zijn als je nog 12 tot 14 Khz kan horen (zonder verzwakking) als je boven de 50 komt zakt het al snel naar 10 Khz zonder verzwakking, als je boven de 60 komt etc..... boventonen en harmonischen (die ook wel voor wat ruimtelijk effect kunnen zorgen) worden dan automatisch minder gehoord (ook hier weer niet "beter" of "slechter" maar anders) tel daarbij op dat de mens verre van lineair "hoort" en ook nog eens voor ieder mensdat anders is, dat maakt dat een perfecte weergever voor iedereen gewoonweg niet bestaat, of er moet een speaker komen met een DSP die de gehoorkromme van de eigenaar "leest" de akoestiek daarin verdisconteert dat berekent naar aanleiding van de smaak van de eigenaar en daar de ideale geluidsbeleving voor die eigenaar op los laat, maar de fysische eigenschappen van de weergever zijn nooit helemaal weg te sleutelen, hoe goed en complex een DSP ook mag zijn, te veel factoren om dat helemaal te DSPn.
Beter zou zijn: geen speakers meer maar elektroden in je hersenen in de gebieden die geluidsbeleving veroorzaken en die direct aansturen, ben je van het gedoe van een "hele keten" af, de meest directe vorm  ;) ;) ;) ;)



Pinda13

Citaat van: twani op mei 30, 2016, 20:36:13
In retour op een eerdere vraagstelling hóe de actieve Adam zuiltjes zich klankmatig verhouden tot de Majestueuze Beolab Penta's heb ik ze vanavond om twee redenen toch maar aangesloten.

Ten eerste zijn ze goed als verkocht en wil de klant morgenavond nog even luisteren hetgeen toch echt alleen lukt als je ze aansluit  :D


Ten tweede kan ik m'n eigen nieuwsgierigheid ook nog even gauw bevredigen....

Eerste indruk is er al.  Theo wil GEEN bandtweeter maar gewoon zo'n ouderwetse softdome.

Op een of andere manier klinkt het mij té klinisch en onécht.

Verrassenderwijs kunnen ze wél bass die tengere zuiltjes... Vreemd ik had alles van tevoren precies andersom ingeschat.  Namelijk een sophisticated hóóg en een wat mager(der) laag.....

It's all about the Acoustics zo blijkt nog maar weer eens




Vanmiddag trouwens nog even korte luistersessie bij Pinda gehad met de Canor/Concept en Design eigenbouw speakers/Burson DAC.  Dat zat heel niet ver weg bij wat ik zelf ook mooi vind.  Iets meer resolutie dan mijn B&O's, iets dunner míd en een mooi afgepaste hoeveelheid laag.

Al bij al een mooie set, heerlijk aan de rustige kant van het klankspectrum musicerend.

Dit alles geregistreerd door mijn oren uiteraard...

Leuk dat je er was en even naar mn set heb geluisterd. Zat nog te denken, er zit aan achterkant een impedantie correctie. Als die uit staat neigt hij wat meer naar de transistor sound en heb je gelijk wat meer midden. Voorkeurs kwestie natuurlijk;).
Hopelijk is de kast of auto heel thuis gekomen  8) :clapping:
" no loss of fine detail "

Dura

Die afval in het hoog op leeftijd, daar moet je nu ook weer niet te zwaar aan tillen; het is immers een logaritmische schaal, mensen horen ongeveer 10 octaven, een terugval van 20.000 naar 15.000 Hz lijkt een verlies van 25% maar is in in feite zeg 40% van de bovenste octaaf (die van 10.000-20.000 loopt), dus 4% als je alle octaven gelijk telt (hetgeen discutabel is, de middenoctaven zijn het belangrijkst). Grappig is dat ik ooit eens in een studieboek las dat pianostemmers deze afval niet hebben, en een vriendin van me die pianolerares is en 57 hoort ook nog tot boven de 20.000. Hoe dat kan snap ik niet.

Hoe dan ook, trek je niet te veel aan van die getallen, op mijn 58-ste hoor ik nog steeds prima verschillen in het hoog tussen verschillende speakers. De gebruikte techniek hoor ik daarbij altijd minder, zat speakers met een metal dome tweeters die toch een mooi zacht hoog hebben zonder scherpte, zoals mijn Harbethjes. En ook heb ik speakers met een zijden dometweeters nogal scherp horen klinken. Het is toch de afstemming en de accentuering van bepaalde frequentiegebieden die de kleur bepalen.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

Siddartha

Hebt u deze al eens gehoord, heer T?



Vast wel [emoji6]
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Staaled

#14405
Citaat van: YamahaRXV op mei 30, 2016, 22:22:58
Opmerkelijk want ik heb exact tegenovergestelde ervaringen met de keramische tweeters in mijn 3.2 CE,s op alle facetten die je noemt.
Heb lange tijd met de AMT units gespeeld (Adam), maar de ruimtelijkheid en meer holografische weergave die ik hier ervaar met de Kharma,s heb ik met de Adam,s nooit kunnen ervaren  ;)
Ruimtelijkheid is veel meer dan enkel de tweeter.
Als voorbeeld : de toename van ruimtelijke ervaring bij goed gebruik van subwoofers.

Afstraalgedrag en ruimterespons zijn veel belangrijker.

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Oud lid

Op mijn 56e hoor ik nog bijna net zo goed als mijn Border Collie van 3 jaar ;D

Erwin B

DofN

Citaat van: chansig op mei 31, 2016, 08:00:40
Ik denk dat in een goede akoestische kamer met eventueel DSP etc het erg lastig gaat worden om uberhaupt nog te kunnen horen of er een DALI, Kharma, Penta, ADAM, JSM speaker staat te spelen.

Zowww...dat ben ik ook weer kwijt.

Gr Hans

Dat hoor je zeker. Ik kan het weten want heb het geprobeerd. Je hoort ook het verschil tussen grote en kleine luidsprekers die gedspt zijn.
Citaat van: Staaled op mei 31, 2016, 10:34:58
Ruimtelijkheid is veel meer dan enkel de tweeter.
Als voorbeeld : de toename van ruimtelijke ervaring bij goed gebruik van subwoofers.

Afstraalgedrag en ruimterespons zijn veel belangrijker.



Dat bedoelde ik inderdaad.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

YamahaRXV

Citaat van: Staaled op mei 31, 2016, 10:34:58
Ruimtelijkheid is veel meer dan enkel de tweeter.
Als voorbeeld : de toename van ruimtelijke ervaring bij goed gebruik van subwoofers.

Uiteraard... ;)

Citaat van: Staaled op mei 31, 2016, 10:34:58
Afstraalgedrag en ruimterespons zijn veel belangrijker.

Als we over afstraalgedrag en ruimterespons praten dan spelen juist deze facetten i.m.o. een niet te onderschatten rol bij de keuze van een tweeter.
Pak als voorbeeld een dome tweeter (die een veel wijdser (off-axis) afstraalgedrag heeft als een bandtweeter) i.c.m. een harde luisterruimte; het afstraalgedrag van een dome tweeter zal voor beduidend meer reflectie (door velen ervaren als ruimtelijker klinkend) zorgen als een bandtweeter die een meer on-axis afstraalgedrag laat horen en waar een harde luisterruimte doorgaans minder reflectie (ruimterespons) problemen zal geven.
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

twani

Wie kan er trouwens zien welk merk tweeter dit is?  Zit in de Penta's...








twani


twani

Zal overigens een niet al te bijzondere tweeter zijn.  De 8 middrivers bijv. zijn van het merk ITT.

Is volgens mij een ramsmerk uit de seventies toch?

YamahaRXV

#14412
Citaat van: twani op mei 31, 2016, 21:41:55


Ik zeg: een Seas made unit uit de Vintage serie  ;)
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

YamahaRXV

Citaat van: twani op mei 31, 2016, 21:43:27
Zal overigens een niet al te bijzondere tweeter zijn.  De 8 middrivers bijv. zijn van het merk ITT.

Is volgens mij een ramsmerk uit de seventies toch?

ITT is inderdaad een vintage merk. BMW heeft ook lange tijd drivers van hun gemonteerd gehad als OEM drivers  ;)
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Siddartha

Bmw drivers? Dat is een ander topic toch? 😄
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

YamahaRXV

Citaat van: Siddartha op mei 31, 2016, 21:56:23
Bmw drivers? Dat is een ander topic toch? 😄

Klopt helemaal, maar het zal twani (als BMW liefhebber) zeker wel aanspreken  :D
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Siddartha

Ik denk dat ie vandaag de hele dag bij de appie heeft gestaan, niet? 😉
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

twani

Citaat van: Siddartha op mei 31, 2016, 22:04:04
Ik denk dat ie vandaag de hele dag bij de appie heeft gestaan, niet? 😉


:D.  Echt niet, daar heb ik collega's voor :tounge2:

Core business is trouwens Citroen :)

twani

Citaat van: YamahaRXV op mei 31, 2016, 21:47:28
Ik zeg: een Seas made unit uit de Vintage serie  ;)

Wauw, indrukwekkende parate kennis :worship:


Trouwens, de Adams zijn verkocht en de Beolabs staan weer op de plek.

Ongelooflijk wat een verschil :wacko: 

(in het voordeel van de Penta's dan toch zeker, voor de grapjurken onder ons :tounge2:)

op eigen verzoek verwijderd.

Citaat van: doorofnight op mei 31, 2016, 18:59:47
Dat hoor je zeker. Ik kan het weten want heb het geprobeerd. Je hoort ook het verschil tussen grote en kleine luidsprekers die gedspt zijn.
Dat bedoelde ik inderdaad.

Meen je dit, Abel?

Ik dacht dat jij 'verstandig' genoeg was om subjectiviteit en objectiviteit te scheiden.

DofN

Wat zeggen twee experimenten die ik heb gedaan versus de schier oneindige testkennis die sommigen onder ons ook hebben? Ik weet dat getest is met verschillende luidsprekers (ook in formaat) die gelijk getrokken ware met een DSP en dat verschillen daarna heel moeilijk of niet te horen waren, of dat men niet meer kon zeggen naar welke luidspreker ze luisterden. Ik heb ook begrepen dat een van die luidsprekers een scheurtje in een conus had. Ook dat was niet te horen.

Thuis hoorde ik de Kharma's toch anders klinken dan de DALI's terwijl ze beide achter een DSP zaten. Misschien inbeelding. Ik hou dat open. Toch lijkt het me haast evident dat je verschillen hoort tussen luidsprekers, ook met een DSP in de keten.



You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

op eigen verzoek verwijderd.

Ik durf zo stellig niet te zijn...

Komt bij dat er bij jouw DSP niet zichtbaar is waar en hoe deze heeft bewerkt. Materiaal van drivers, overgangsfrequenties enz leveren volgens mij geen hoorbare verschillen op. Wat dat natuurlijk wel kan doen is bijvoorbeeld de afstraling van een speaker. Een andere power response levert in een luisteruimte met bijhorende akoestische eigenschappen een ander geluid op.

Staaled

Citaat van: YamahaRXV op mei 31, 2016, 21:24:43
Uiteraard... ;)

Als we over afstraalgedrag en ruimterespons praten dan spelen juist deze facetten i.m.o. een niet te onderschatten rol bij de keuze van een tweeter.
Pak als voorbeeld een dome tweeter (die een veel wijdser (off-axis) afstraalgedrag heeft als een bandtweeter) i.c.m. een harde luisterruimte; het afstraalgedrag van een dome tweeter zal voor beduidend meer reflectie (door velen ervaren als ruimtelijker klinkend) zorgen als een bandtweeter die een meer on-axis afstraalgedrag laat horen en waar een harde luisterruimte doorgaans minder reflectie (ruimterespons) problemen zal geven.
Ik zie dat eerder als een na- dan een voordeel.

Bij een reflectieve zijwand is de reflectie dan namelijk verstoken van een groot gedeelte van de frequentieband en daarmee nog grilliger/afwijkender tov het directe geluid.

Constant directivity heb ik hoog zitten.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

twani


Siddartha

Had je die Haxan Cloak nu al es gehoord? (Er kwamen ineens allerlei andere Posts overheen [emoji6])
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2