A Woman’s Nightmare….

Gestart door twani, juni 25, 2011, 16:21:10

« vorige - volgende »

0 leden en 35 gasten bekijken dit topic.

YamahaRXV

Citaat van: Onder013 op mei 23, 2012, 23:32:52
Dat wordt een spannende strijd tussen volgens mij nogal verschillend klinkende dac's als ik de North Stars er uiteraard bij neem.  :o

Dat denk ik ook Henk ;)  Ben net als de betreffende dealer zelf eerlijk gezegd wel erg benieuwd naar de uitkomst.
Helaas wordt op dit adres geen Northstar Design verkocht anders kon er ter plaatse een mooi vergelijk plaatsvinden tussen 3 mooie dacs :P
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Deleted Member 2

Citaat van: YamahaRXV op mei 23, 2012, 23:56:08
Dat denk ik ook Henk ;)  Ben net als de betreffende dealer zelf eerlijk gezegd wel erg benieuwd naar de uitkomst.
Helaas wordt op dit adres geen Northstar Design verkocht anders kon er ter plaatse een mooi vergelijk plaatsvinden tussen 3 mooie dacs :P

Dus dat betekent dat je uit de Noth Stars al een keuze hebt gemaakt?
Laat me raden: de meer pittig klinkende?

YamahaRXV

Citaat van: Onder013 op mei 24, 2012, 00:02:50
Dus dat betekent dat je uit de Noth Stars al een keuze hebt gemaakt?
Laat me raden: de meer pittig klinkende?

Ik neig meer naar de Essensio idd.  ;)
Met name de prijs/kwaliteit verhouding vind ik beter, ook niet geheel onbelangrijk 8)
Mocht het uiteindelijk een Essensio gaan worden, dan volstaat de versie zonder voorversterker functie want deze is klankmatig exact gelijk.
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

twani

Jan, ben je gezien de nogal enerverende uitkomst van bijv de toepassing van de Metrum Dac in jouw set, niet heel bang dat wat bij een dealer straks lekker klinkt bij jou thuis helemaal niet "goed gaat"? Ofwel de implementatie geschikheid van bijv. de Wadia Dac in jouw set, hier op het forum vaak "match" genoemd wel oké is dan?

Bas Akkerman

Citaat van: twani op mei 24, 2012, 12:50:11
Jan, ben je gezien de nogal enerverende uitkomst van bijv de toepassing van de Metrum Dac in jouw set, niet heel bang dat wat bij een dealer straks lekker klinkt bij jou thuis helemaal niet "goed gaat"? Ofwel de implementatie geschikheid van bijv. de Wadia Dac in jouw set, hier op het forum vaak "match" genoemd wel oké is dan?
Even het gras voor de voeten van Jan maaien (sorry Jan!).
Je zal toch ergens moeten beginnen en je kan helaas niet alles thuis beluisteren. Maar ik denk dat Jan wel in kan schatten of dat wat hij daar hoort kans van slagen heeft bij hem thuis.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Deleted Member 2

Citaat van: Bas Akkerman op mei 24, 2012, 12:54:29
Even het gras voor de voeten van Jan maaien (sorry Jan!).
Je zal toch ergens moeten beginnen en je kan helaas niet alles thuis beluisteren. Maar ik denk dat Jan wel in kan schatten of dat wat hij daar hoort kans van slagen heeft bij hem thuis.

Daarom heb ik jan aangeboden de mertum in mijn set te beluisteren zodat hij weet welk klankkarakter ook mogelijk is. Het klankkarakter van de metrum is absoluut anders - ik zeg niet beter - dan de North star of de clic. je krijgt dan weer wat referentiemateriaal om te kunnen bepalen wat je voorkeur heeft: heel grof rustig/vloeiend vs pittig/helder.

ik weet dat jan er best uit gaat komen en hij ongetwijfeld zo slim zal zijn een deal te maken waarbij bij "no match" de koop ongedaan wordt gemaakt. ;)
Groet,

Henk

twani

Citaat van: Onder013 op mei 24, 2012, 16:23:49
Daarom heb ik jan aangeboden de mertum in mijn set te beluisteren zodat hij weet welk klankkarakter ook mogelijk is. Het klankkarakter van de metrum is absoluut anders - ik zeg niet beter - dan de North star of de clic. je krijgt dan weer wat referentiemateriaal om te kunnen bepalen wat je voorkeur heeft: heel grof rustig/vloeiend vs pittig/helder.

ik weet dat jan er best uit gaat komen en hij ongetwijfeld zo slim zal zijn een deal te maken waarbij bij "no match" de koop ongedaan wordt gemaakt. ;)
Groet,

Henk
Mmmm... heb ik `t nu goed als ik zeg dat ná de speakers de DAC een goede 2e is in het bepalen (veroorzaken :blink:) van het uiteindelijke klankbeeld.
Hiervan weet ik natuurlijk best dat dit door de hele ketting word bepaald, ik spreek hier dan ook over "een goede 2e"

YamahaRXV

Citaat van: twani op mei 24, 2012, 20:19:38
Mmmm... heb ik `t nu goed als ik zeg dat ná de speakers de DAC een goede 2e is in het bepalen (veroorzaken :blink:) van het uiteindelijke klankbeeld.
Hiervan weet ik natuurlijk best dat dit door de hele ketting word bepaald, ik spreek hier dan ook over "een goede 2e"

Met bovenstaande uitspraak kan ik het zeker eens zijn ;)
Mijn dac ''luisteruurtjes'' in het altijd gezellige Breda zijn door een uitlopend schema op m,n werk in duigen gevallen ???
Aankomend weekend een herkansing denk ik en is de Wadia misschien een beetje ingespeeld bij de desbetreffende dealer ;)

Vanavond nog even telefonisch contact gehad en de Wadia stond vanaf vanmorgen af tot vanavond te spelen.
De eerste indrukken waren al goed, volgens zeggen. Er waren al wat klanten geweest die de Wadia hebben gezien en deze gaven de Wadia geen kans van slagen tegen de M51 dac van NAD.
Het mooie van het verhaal was dat deze klanten de Wadia totaal niet hadden horen spelen, maar hem al ''afserveerden'' op basis van het ielige uiterlijk en vedergewicht :o
De M51 dac lijkt trouwens overal hoge ogen te scoren, want ik hoor telkens niets dan lovende woorden over deze dac.
Ook als voorversterker schijnt hij het enorm goed te doen. Jammer dat hij alleen in het zilver te verkrijgen is..... :-X
Ook werd tijdens het contact vanavond nog een component van NAD erg positief aangehaald; de C390 DD digitale versterker :angel:
Deze schijnt het erg goed te doen en een externe dac zou niet meer nodig zijn :angel:





Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Deleted Member 2

Citaat van: twani op mei 24, 2012, 20:19:38
Mmmm... heb ik `t nu goed als ik zeg dat ná de speakers de DAC een goede 2e is in het bepalen (veroorzaken :blink:) van het uiteindelijke klankbeeld.
Hiervan weet ik natuurlijk best dat dit door de hele ketting word bepaald, ik spreek hier dan ook over "een goede 2e"

Je behoort te zeggen dat de dac niet klinkt, geen eigen klank mag hebben. Ik ben het daar totaal mee oneens. Net zoals je een element uitzoekt voor de draaitafel, zoek je ook naar een bepaalde klank die je aanstaat. Ben het dus volledig met je eens dat de dac zeer bepalend is voor de klank: een goede 2e ;D

Groet,

Henk

Deleted Member 2

Citaat van: YamahaRXV op mei 24, 2012, 20:45:41
Met bovenstaande uitspraak kan ik het zeker eens zijn ;)
Mijn dac ''luisteruurtjes'' in het altijd gezellige Breda zijn door een uitlopend schema op m,n werk in duigen gevallen ???
Aankomend weekend een herkansing denk ik en is de Wadia misschien een beetje ingespeeld bij de desbetreffende dealer ;)

Vanavond nog even telefonisch contact gehad en de Wadia stond vanaf vanmorgen af tot vanavond te spelen.
De eerste indrukken waren al goed, volgens zeggen. Er waren al wat klanten geweest die de Wadia hebben gezien en deze gaven de Wadia geen kans van slagen tegen de M51 dac van NAD.
Het mooie van het verhaal was dat deze klanten de Wadia totaal niet hadden horen spelen, maar hem al ''afserveerden'' op basis van het ielige uiterlijk en vedergewicht :o
De M51 dac lijkt trouwens overal hoge ogen te scoren, want ik hoor telkens niets dan lovende woorden over deze dac.
Ook als voorversterker schijnt hij het enorm goed te doen. Jammer dat hij alleen in het zilver te verkrijgen is..... :-X
Ook werd tijdens het contact vanavond nog een component van NAD erg positief aangehaald; de C390 DD digitale versterker :angel:
Deze schijnt het erg goed te doen en een externe dac zou niet meer nodig zijn :angel:

Heb je het verslag van Nick gelezen over de Naim. ik moest direct aan je denken en dan niet als het gaat om de North star van Nick..... ;D

YamahaRXV

Citaat van: Onder013 op mei 24, 2012, 16:23:49
Daarom heb ik jan aangeboden de mertum in mijn set te beluisteren zodat hij weet welk klankkarakter ook mogelijk is. Het klankkarakter van de metrum is absoluut anders - ik zeg niet beter - dan de North star of de clic. je krijgt dan weer wat referentiemateriaal om te kunnen bepalen wat je voorkeur heeft: heel grof rustig/vloeiend vs pittig/helder.

ik weet dat jan er best uit gaat komen en hij ongetwijfeld zo slim zal zijn een deal te maken waarbij bij "no match" de koop ongedaan wordt gemaakt. ;)
Groet,

Henk

Henk, je mag er gerust van uit gaan dat ik alle mogelijke kandidaten hier thuis wil beluisteren.
De situatie met jouw Metrum dac hier heb ik nog vers in m,n geheugen staan 8)
Een mooier voorbeeld was niet denkbaar; een dac die door bijna iedereen zeer gewaardeerd wordt door zijn klankeigenschappen en hier totaal niet klonk :o

Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Deleted Member 2

Citaat van: YamahaRXV op mei 24, 2012, 20:53:15
Henk, je mag er gerust van uit gaan dat ik alle mogelijke kandidaten hier thuis wil beluisteren.
De situatie met jouw Metrum dac hier heb ik nog vers in m,n geheugen staan 8)
Een mooier voorbeeld was niet denkbaar; een dac die door bijna iedereen zeer gewaardeerd wordt door zijn klankeigenschappen en hier totaal niet klonk :o

Dat bedoel ik.

Het is nog steeds een raadsel Jan. Hij speelt hier weer de sterren van de hemel terwijl ik juist had verwacht dat deze in jouw set het beter zou gaan doen dan bij mij (ivm het toch al pittige karakter van de Elacs)

YamahaRXV

Citaat van: Onder013 op mei 24, 2012, 20:51:57
Heb je het verslag van Nick gelezen over de Naim. ik moest direct aan je denken en dan niet als het gaat om de North star van Nick..... ;D

Uhhh, ja heb het even snel tussen de drukke activiteiten vandaag kunnen lezen.
Maarrre, wat is de link dan tussen Nick z,n luistersessie met de Naim uniti en mijn persoontje.....? :angel:
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Deleted Member 2

Lekker opgeruimd op je meubel met een superklank (volgens Nick; zelf heb ik deze nog nooit gehoord).

YamahaRXV

Citaat van: Onder013 op mei 24, 2012, 21:01:16
Lekker opgeruimd op je meubel met een superklank (volgens Nick; zelf heb ik deze nog nooit gehoord).

Aha,dat bedoelde je dus, had al zo,n idee  ;) ;D
Één voordeel heeft Naim wel.........het is allemaal in het zwart :pompom:
Maar zonder dollen, ik ben best wel benieuwd naar de klank van Naim. (heb al veel gehoord, maar tot op heden nog geen Naim)
De bekende veel gehoorde uitspraken dat het zeer ritmisch en vol ''pace'' zou klinken spreken mij zeker wel aan ja.
Waar ik wel aan moet wennen is het wat sobere ingetogen uiterlijk met die ''typische'' groene verlichting :-[
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Bas Akkerman

Alles is 1e wat mij betreft, geen enkel onderdeel van de set het belangrijkste. Want elk onderdeel heeft zijn eigen karakter en bepaalt daarmee het uiteindelijke geluid. Synergie, zo "simpel" is het. Wat de bron niet heeft, kan de rest niet weergeven. Wat de versterker/kabels niet versterken, hoor je niet via de weergever. En wat de luidspreker niet weergeeft, maakt de kwaliteit van de keten ervoor onhoorbaar.

Jan, wat houd je naast het groene display tegen? Gewoon proberen!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

twani

Citaat van: YamahaRXV op mei 24, 2012, 21:14:12
Aha,dat bedoelde je dus, had al zo,n idee  ;) ;D
Één voordeel heeft Naim wel.........het is allemaal in het zwart :pompom:
Maar zonder dollen, ik ben best wel benieuwd naar de klank van Naim. (heb al veel gehoord, maar tot op heden nog geen Naim)
De bekende veel gehoorde uitspraken dat het zeer ritmisch en vol ''pace'' zou klinken spreken mij zeker wel aan ja.
Waar ik wel aan moet wennen is het wat sobere ingetogen uiterlijk met die ''typische'' groene verlichting :-[
Groen is in Jan ;D

YamahaRXV

Citaat van: twani op mei 24, 2012, 22:49:28
Groen is in Jan ;D

;D ;D Een audio component wat in zo,n groene (zuinige) energie klasse zit kan nooit goed presteren Theo  :angel:
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Deleted Member 2

Citaat van: Bas Akkerman op mei 24, 2012, 22:42:16
Alles is 1e wat mij betreft, geen enkel onderdeel van de set het belangrijkste. Want elk onderdeel heeft zijn eigen karakter en bepaalt daarmee het uiteindelijke geluid. Synergie, zo "simpel" is het. Wat de bron niet heeft, kan de rest niet weergeven. Wat de versterker/kabels niet versterken, hoor je niet via de weergever. En wat de luidspreker niet weergeeft, maakt de kwaliteit van de keten ervoor onhoorbaar.


Nog een paar dagen, dan ben je in ieder geval via je eigen topic al een jaar op zoek naar een set met een budget van €7000,-. Kan je hier eens aangeven wat nou volgens jou de ideale set zou zijn binnen het gestelde budget?
Lijkt me heel interessant om van iemand die zo intensief naar diverse componenten luistert een voorbeeld van een set-up te lezen met de argumentatie waarom de betreffende component deel uit maakt van de set.
Al houd je niet van koffie, is het een interessant onderwerp voor deze coffee corner. :coffee:

Groet,

Henk

YamahaRXV

Citaat van: Onder013 op mei 24, 2012, 23:32:58
Nog een paar dagen, dan ben je in ieder geval via je eigen topic op zoek naar een set met een budget van €7000,-. Kan je hier eens aangeven wat nou volgens jou de ideale set zou zijn binnen het gestelde budget?
Lijkt me heel interessant om van iemand die zo intensief naar diverse componenten luistert een voorbeeld van een set-up te lezen met de argumentatie waarom de betreffende component deel uit maakt van de set.
Al houd je niet van koffie, is het een interessant onderwerp voor deze coffee corner. :coffee:

Groet,

Henk

Net als Henk ben ik hier eerlijk gezegd ook wel heel benieuwd naar.
Het valt mij regelmatig op dat je zeer kritisch ben met het beoordelen van het klankbeeld van div. sets en componenten, op zich niets mis mee maar ik krijg wel de indruk dat je zoektocht naar de perfect klinkende set in het voor ogen houdende budget (en waarschijnlijk ver daarboven.......) een ''mission impossible'' gaat worden :angel:
Zoals al door vele personen hier op het forum aangegeven bestaat de perfecte set simpelweg niet.
Als ik zo door de vele luistersessies lees in je topic dan kan ik er niet echt uit opmaken dat je inmiddels echt gecharmeerd ben van een samengestelde set ?
Soms lijkt het een positieve kant op te gaan, maar uiteindelijk is er weer een argument waardoor de set in kwestie het net niet is of zou kunnen worden.
Persoonlijk zou ik hier denk ik niet tegen kunnen en het geduld (met mijzelf) verliezen.

Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Bas Akkerman

Natuurlijk wil ik dat doen!
Laat ik met een paar dingen beginnen. Ten eerste ben ik "maar" een half jaar bezig, van september tot maart had ik veel minder tijd en heb ik in die tijd slechts één luistersessie gedaan.
Dan nog heb ik er ruim de tijd voor genomen, dat zal ik niet ontkennen. Dat heeft zeker ook te maken met het feit dat ik nog geen noemenswaardige set had. Ik begon dus "from scratch" en moest alles nieuw kopen. Daarbij wist ik niet wat de verschillende apparaten te bieden hadden, wat hun invloed op de set was en ook wat ik zelf mooi vond.
Met luidsprekers ben ik begonnen, omdat die naar zeggen de grootste invloed hadden op de uiteindelijke geluidsweergave. Vele luidsprekers hadden eigenschappen die ik niet kon waarderen: te incoherent, te donker, te schel, zwabberige bas, te lief of juist te upfront. Uiteindelijk merkte ik dat twee luidsprekers deden wat wilde. Laten horen wat er in de keten ervoor gebeurde en zo min mogelijk zelf toevoegden. Dat klinkt technisch maar is voor mij een noodzakelijke eigenschap om muzikaliteit door te geven.
Daarom maak ik nu ook meteen de stap naar de bron. De overwegingen van de versterking vertel ik zo. Wat betreft de bron merkte ik dat ik op zoek was naar een combinatie van Naim en Linn. Daarmee bedoel ik het ruige en de slamm, het swingende van Naim. Tegelijkertijd de verfijning en de gelaagdheid, de flow van Linn. Ik wil namelijk alle muziek kunnen draaien en niet "veroordeeld" zijn tot alleen die muziek die lekker klinkt op de set. Een master of trades dus.

Moeilijk uit te leggen, maar één van de meest boeiende dingen in de muziek vind ik het samenwerken van de "inner notes" en de "outer notes". Met "inner notes" bedoel ik de nuances in een stem en instrument. Bijvoorbeeld een gitaar; de snaren die worden aangetrokken, losgelaten, trillen van de snaren, klinken van de kast, echo in de kast, terugkaatsen van die echo op de kast en snaren, uitsterven van de snaren en de kast. Allemaal details die een gitaar echt maken.
"Outer notes" is de samenhang tussen de "inner notes", de samenwerking, maar ook akoestiek in de opname en plaatsing. Dat zorgt voor flow, betekenis, drive. Het grotere plaatje dus.
Het moeilijkste en voor mij het belangrijkste is de balans tussen "inner notes" en "outer notes". Teveel van het eerste geeft teveel details en leidt af van de muzikale boodschap. Teveel van het tweede maakt de muziek te grof en leidt ook af.

De versterking is ten slotte de schakel tussen bron en luidspreker en moet letterlijk doen wat het zegt, versterken. De informatie van de bron versterken, zodat deze doorgegeven kan worden aan de luidsprekers. En tegelijkertijd de luidsprekers voldoende aan kunnen sturen om deze informatie daadwerkelijk te kunnen tonen. Een heel belangrijke schakel dus en naar mijn inziens vaak onderschat. Terwijl wat hier mis gaat de rest van de set teniet kan doen.

Interconnects, luidspreker- en stroomkabels ten slotte. Die zijn een verbinding tussen de componenten, het smeermiddel. Dat woord kies ik bewust, omdat het ook daar op mis kan gaan. De kabels moeten de sterke kwaliteiten van de set niet in de weg staan. Bijvoorbeeld door een scherpe klank toe te voegen, iets dat ik vaak heb met pure zilveren kabels.

De akoestiek, eigenlijk de tweede luidspreker. Bij mij nog een onderdeel waar ik nog aan met werken. Door middel van bijvoorbeeld een vloerkleed en akoestisch plafond ga ik daar in de toekomst mee aan de slag.

Als allerlaatste verreweg het allerbelangrijkste van de set, het ultieme setonderdeel en niet zomaar te koop; synergie tussen de onderdelen. Het is geen kwestie van de beste onderdelen bij elkaar en klaar. Het is uitproberen, testen, bijschaven, weghalen, toevoegen, nieuwsgierig zijn én je eigen oren vertrouwen in combinatie met smaak. Het is ook het onderdeel waar het minste aandacht aan wordt besteed naar mijn idee. Als er iets niet bevalt in de set, wordt er één onderdeel uitgepakt, als boosdoener afgedaan en vervangen. Er wordt dus niet getest, vergeleken of met de eigen oren gehoord binnen de eigen set. Voor mij is het ook dé reden om de set in een keer te kopen en niet eerst een goedkopere set om van daaruit te verbeteren.

Een flink inleidend verhaal, maar ontonbeerlijk voor de keuze van de set.

Set I

Bron:
Resolution Audio Opus 21 cd-speler
Resolution Audio Opus ps power station
Linn DSM

De DAC in de cd-speler geeft precies de juiste combinatie van "inner" en "outer notes". Een zinnetje, maar oh zo belangrijk.
De aparte voeding is feitelijk al onderdeel van de versterking. Dat deze apart van de speler is, heeft blijkbaar zijn positieve effect.
De Linn streamer lijkt een beetje teveel van het goede. Een sneaky DS was klankmatig echter beduidend minder, dus een duurdere streamer heeft zeker zijn meerwaarde. Ik zie streaming wel als luxe, dus dit komt er pas over een half jaar. Goed om uit te leggen: de streamer wordt aangesloten op de DAC van de cd-speler en dient dus puur als interface tussen NAS en DAC. Wel een erg fijne interface.

Versterking:
Resolution Audio Opus 21 s80

Feitelijk de eindversterker. Hij versterkt de kleur en kan de luidsprekers makkelijk aansturen. Dit zorgt voor een kleurrijk, soepel klankbeeld.

Bekabeling:
Cardas Quadlink
Interconnects zijn overbodig door het design van Resolution Audio.

De flow van de Resolution Audio-onderdelen wordt benadrukt net als een toegenomen ruimtelijkheid.

Luidsprekers:
Harbeth Monitor 30
Velodyne DD18

Een eerlijke, open en coherente weergever met een strakke bas.
De Velodyne zorgt niet alleen voor het bereik dat de Harbeth niet haalt, maar vooral voor een losser en grootser geluidsbeeld.

Set II

Bron:
Van Medevoort DA466
Linn DSM

De Van Medevoort heeft een mooie klankbalans, prima inner en outer notes en een prachtige ruimtelijkheid.

Versterking:
Lavardin IS Reference

De Lavardin betrekt me echt in de muziek, ook als het wat ruiger wordt. Op het gebied van ruimtelijkheid laat de versterker wat liggen. Vermoedelijk door de combinatie met de luidspreker. Geen afstandsbediening.

Bekabeling:
Nog te bepalen.

Luidsprekers:
Magnepan 1.7

Voor de prijs een luidspreker die zijn prijsgenoten makkelijk verslaat. Coherent, snel, enorm open en ruimtelijk. Zeer kritisch tegenover versterking, maar als dat eenmaal goed zit...

Zo wat afwegingen hoe ik gekomen ben tot de twee sets.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

T_I

Dat is een heel verhaal. Leuk om te lezen wat je beweegredenen zijn. Ik zou je haast uitnodigen voor een luistersessie en een bak koffie  :coffee:, alleen is m'n Jura vanochtend overleden, dus dat gaat nog even duren voor die weer testbaar is. (reparatie tijd 5 werkdagen, ik kan op z'n vroegst dinsdag inleveren)
Met vriendelijke groet,

The Insane
Stereo'tje

Deleted Member 2

Leuk om te lezen goed verhaal Bas. Inner en outer notes is heel herkenbaar en vaak genoemd met het begrip detail weergave en muzikaliteit. Of bedoel jij iets anders?
Als ik zo je lijstje zie, gaat het je zeker niet lukken om binnen budget te blijven.

Heb je de sets eigenlijk precies in die samenstelling al eens kunnen beluisteren? Ben dan zeer benieuwd naar je verslag.

Nick (jumping jack) omschrijft linn als (te) braaf: geeft je alle informatie maar maakt geen muziek. Ik voel dat ook zo. Jij denkt daar blijkbaar heel anders over. Waar zit dat in? ben jij zo braaf of komt dat door de samenstelling van de set? En dan komt weer de eerder gestelde vraag: heb je die set al eens kunnen testen?

Groet,

Henk

Bas Akkerman

Citaat van: Onder013 op mei 25, 2012, 09:43:43
Leuk om te lezen goed verhaal Bas. Inner en outer notes is heel herkenbaar en vaak genoemd met het begrip detail weergave en muzikaliteit. Of bedoel jij iets anders?
Als ik zo je lijstje zie, gaat het je zeker niet lukken om binnen budget te blijven.

Heb je de sets eigenlijk precies in die samenstelling al eens kunnen beluisteren? Ben dan zeer benieuwd naar je verslag.

Nick (jumping jack) omschrijft linn als (te) braaf: geeft je alle informatie maar maakt geen muziek. Ik voel dat ook zo. Jij denkt daar blijkbaar heel anders over. Waar zit dat in? ben jij zo braaf of komt dat door de samenstelling van de set? En dan komt weer de eerder gestelde vraag: heb je die set al eens kunnen testen?

Groet,

Henk
Ik heb die sets juist precies zo samengesteld, samen met de dealers en dus zo beluisterd. Het is dus geen set "vanaf" papier. Ook ik vind de Linn te braaf. De Linn streamer gebruikt in mijn set-up dan ook niet zijn eigen DAC, maar die van de RA cd-speler.
Ik kom inderdaad boven budget. Dankzij demo zo'n €1500,-. Dat is exclusief de Linn. Een flink bedrag, maar wat mij betreft wel de moeite waard.
Voor de rest verwijs ik je graag naar mijn topic. Niet dat ik hier niet wil vertellen, maar daar staan uitgebreide verslagen die één en ander nog veel beter verwoorden.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Deleted Member 2

ook als streamer is de linn mij veel te braaf. Ook van de M1 Clic vond ik dat. te gepolijst allemaal. Miles davis moet inderdaad in je oren tetteren als dat zo bedoeld is en zoals ik het gelukkig ook nog ken van concerten in kleine en grotere zalen.

Qua budget valt het mij dan nog mee.

Heb je al besteld? ;)

Groet,

Henk