A Woman’s Nightmare….

Gestart door twani, juni 25, 2011, 16:21:10

« vorige - volgende »

0 leden en 27 gasten bekijken dit topic.

twani

Citaat van: Kingpin op april 18, 2012, 19:08:08
Ik denk eerder dat het verschil in mastering of uitgave is van de bron!
Hoeveel dezelfde cd's bestaan er wel niet met elk hun eigen mastering waardoor verschillen ontstaan.

Omzetting naar flac denk ik eerlijk gezegd dat daar niet zoveel grote verschillen onderling in zitten.
Ik heb toevallig de cd van Dream Theater "A dramatic turn of events" op gewone cd en die van hd tracks en daar zitten behoorlijke verschillen in ondanks dat het dezelfde nummers zijn (loudness war duidelijk te zien, want ik heb ze op de computer ingelezen om te kijken of er veel verschilen in zitten, schrikbarend).
Precies zoals ik het bedoelde, Flac of Wav maakt me niet zoveel uit, had ik het ook niet over.

Deleted Member 2

Jan, heeft de slee al een rondje gemaakt in je kamer?

twani

Zeg Henk! On topic vind ik niet belangrijk maar nu weet ik al niet eens meer waarover het gaat ;D Vertel eens Jan, slee? huiskamer? heb ik iets gemist? :P

Deleted Member 2

Citaat van: twani op april 19, 2012, 15:56:05
Zeg Henk! On topic vind ik niet belangrijk maar nu weet ik al niet eens meer waarover het gaat ;D Vertel eens Jan, slee? huiskamer? heb ik iets gemist? :P
Ik ben bang dat je inderdaad iets gemist hebt. Als je de slee al een keer gehoord zou hebben, vergeet je het nooit meer. Tipje van de sluier: Roger Waters...

Jan vertelt de rest wel. Wel de waarheid en niets dan de waarheid he. >:(

Bas Akkerman

Tsja, met die cd heb ik dus echt niets. Zijn "zang", nee dat wordt het niet voor mij. Evengoed is het natuurlijk wel cool als je zo'n diep geluidsbeeld thuis weet te krijgen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Deleted Member 2

Citaat van: Bas Akkerman op april 19, 2012, 19:43:14
Tsja, met die cd heb ik dus echt niets. Zijn "zang", nee dat wordt het niet voor mij. Evengoed is het natuurlijk wel cool als je zo'n diep geluidsbeeld thuis weet te krijgen.

Het gaat niet om de muziek Bas. uitsluitend om het effect in sommige tracks ::)

Bas Akkerman

Citaat van: Onder013 op april 19, 2012, 20:08:52
Het gaat niet om de muziek Bas. uitsluitend om het effect in sommige tracks ::)
Haha, ok. Stelletje audiofielen ;)
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

YamahaRXV

Citaat van: Onder013 op april 19, 2012, 17:21:36
Ik ben bang dat je inderdaad iets gemist hebt. Als je de slee al een keer gehoord zou hebben, vergeet je het nooit meer. Tipje van de sluier: Roger Waters...

Jan vertelt de rest wel. Wel de waarheid en niets dan de waarheid he. >:(

En de rest van de sluier wordt ''gelicht''........ ;) ;D

Het gaat in dit geval inderdaad om een nummer van Roger Waters; Too Much Rope.
In het begin van dit nummer zijn een aantal details te horen die misschien wel als ''psycho-akoestisch'' omschreven kunnen worden ;)
Zo is er een persoon te horen die met een bijl een blok hout aan het hakken is. De impact van de bijl die het hout splijt is te horen als een droge harde knal waarbij (als het goed is ;)) de houtsplinters hoorbaar op de grond vallen. Tijdens dit proces is duidelijk de aanzet tot ademhaling te horen van de persoon die aan het hakken is, maar ook zijn er op een gegeven moment belletjes van een arreslee te horen die eerst verfijnd te horen zijn linksachter de luisterpositie. De belletjes worden steeds beter hoorbaar en ook is er op een gegeven moment het paard die de arreslee voorttrekt hoorbaar.
De hoorbare belevenis van de naderende arreslee is een aparte; de slee nadert vanuit linksachter van de luisterpositie en komt in een cirkel voor de luisteraar langs en verdwijnt hoorbaar (als het goed is ;)) weer rechtsachter.

Het beluisteren van het omschreven eerste gedeelte van dit nummer bestaat grotendeels ook uit een aantal microdetails die (afhankelijk van de set) hoorbaar zijn op een bepaalde manier.
Toen ik een tijdje geleden bij Henk was hoorde ik dit ''typische'' nummer voor het eerst en merkte wel dat ''de slee'' hem aardig bezig hield ;) ;D en gezien werd als een soort van referentie nummer.
Ik moet toegeven dat het nummer (voornamelijk het begin) inderdaad wel goed is om de kwaliteit van het klankbeeld van de set te testen. Ook speelt de akoestiek in de luisterruimte hierbij een grote rol heb ik zelf  wel gemerkt. Het in-of uitdraaien van de speakers kan al van invloed zijn op de hoorbare belevenis van de ronddraaiende slee.

@Henk   Ik zal met ''klokstanden'' trachten aan te geven wat en waar ik dingen hoorde. de ''12 uur'' positie is uiteraard lijnrecht voor de luisterpositie tussen de speakers.

*Het hakken van het blok hout is goed te horen op 12 uur positie,opvallend is ook het horen vallen van de gespleten houtdelen op de grond (vooral bij de eerste drie a vier slagen) ;)
*De eerste hoorbare microdetails van de belletjes zijn bij mij te horen op ong. 8 uur positie, daarna is het paard voor het eerst te horen op de 9 uur positie waarbij ook de naderende slee hoorbaar is.
*dan begint eigenlijk de tour van de slee met op de 10 uur stand nog even goed het paard horend en daarna gaat het circus met een hoorbare radius voor de luisteraar langs om niet ! aan de zijkant (2 a 3 uur positie) te verdwijnen maar meer rechtsachter op 5 uur positie ;) Opvallend is dat op deze positie de verdwijnende slee nog even ''lang'' hoorbaar is....

Test geslaagd ? Ja,ik denk het wel ;) Wat wel opgemerkt dient te worden is dat een minimale wijziging in speakeropstelling (in of uitdraaien) al een redelijke invloed heeft op de hoorbare belevenis in detail.
Wat ook goed hoorbaar is, zijn de verschillen tussen interlinks. Mijn self made hoogwaardige koperen interlink met Bullet pluggen heeft een zeer goed stereobeeld met een goede plaatsing en detail, maar heeft een minder brede stage dan de Furutech FA 220 interlink. Door de zeer goede brede soundstage die de Furutech laat horen is het ook zo dat de slee nog beter hoorbaar in een cirkel om je heen draait :angel:

Correct me if i am wrong , maar ik denk dat ik het zo aardig heb beschreven.... ;D

O,ja het nummer ''Isn,t she lovely'' van Ink Livingston Taylor klinkt ook zeer lekker en is vanavond al een paar keer afgespeeld door mijn vriendin ;)
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Deleted Member 2

Je geeft een schitterende beschrijving Jan. Complimenten. Heb je ook gehoord dat een nagel in een van de hoefijzers los zit ;D

Qua muziek kan je je bedenkingen hebben, maar het laat wel heel goed horen of je luidsprekers goed geplaatst zijn en of je set in staat is om al di details en dynamiek kan produceren.

Zo te lezen zit het bij jou wel goed. Heb je de indruk dat als je opstelling optimaal is voor deze track, het ook optimaal is voor andere soorten muziek?

Hoe zou het bij Theo zijn? Lukt het de Harbeth's om zo'n 3D geluidsbeeld neer te zetten? 8)

Kingpin

Mooie omschrijving ... ga ik morgen ff testen hiero ...
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Bas Akkerman

Ik ben om. Na jouw fantastische beschrijving (leuk idee om de wijzers te gebruiken) ga ik de cd ook maar aanschaffen. Op Dark side of the moon heb je On the run waarbij er een jogger een ovaal rondje maakt voor je. Dat gebruik ik ook soms voor ruimtelijkheid en detailweergave (schoenen op vloer, broek tegen elkaar schuren, hijgen).
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Deleted Member 2

Citaat van: Bas Akkerman op april 20, 2012, 08:10:22
Ik ben om. Na jouw fantastische beschrijving (leuk idee om de wijzers te gebruiken) ga ik de cd ook maar aanschaffen. Op Dark side of the moon heb je On the run waarbij er een jogger een ovaal rondje maakt voor je. Dat gebruik ik ook soms voor ruimtelijkheid en detailweergave (schoenen op vloer, broek tegen elkaar schuren, hijgen).

Goed idee Bas. Schiet je al een beetje op met het samenstellen van je set voor stereo?

Kingpin

Ok, hier mijn versie van Roger Waters "Too Much Rope".
Om even in dezelfde termen te blijven wbt plaatsing:

De belletjes en tevens de paarden beginnen zachtjes linksvoor op 11uur naar harder worden op 9uur.
Daarna gaat de slee letterlijk precies van 9uur naar 3uur voor je langs precies in het midden tussen de luisterplek en speakers om vervolgens te verdwijnen op 5uur.
Hinneken van het paard ook op 5uur.

Net na 02:00 nog een mooi effect van een auto.
Deze gaat van rechts naar links van 2uur naar 11uur en in het midden meer uit de speakers alsof deze een bocht neemt, erg mooi.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Martin!!!

Mooie omschrijving Jan, ik heb de CD Amused to death op m'n wishlist van Amazon toegevoegd....

Ben ook zeer benieuwd hoe Too Muche Rope door Theo, weergegeven door de SHL5's, wordt ervaren!
mainly British stuff

twani

Ohhh die slee, natuurlijk ken ik die ;D  Zonder gekheid, ik heb de cd al een tijdje en de plaatsing van de diverse geluiden in mijn kamer is geweldig, alles heeft zijn plekkie!

Heb ik nou ook een goed setje? ;D

Jan, wat een beschrijving man, geweldig!  :clapping: Je bent een waar "poët"

Deleted Member 2

Citaat van: twani op april 20, 2012, 16:44:28
Ohhh die slee, natuurlijk ken ik die ;D  Zonder gekheid, ik heb de cd al een tijdje en de plaatsing van de diverse geluiden in mijn kamer is geweldig, alles heeft zijn plekkie!


jaja....








;D

YamahaRXV

Citaat van: Onder013 op april 19, 2012, 23:57:57
Je geeft een schitterende beschrijving Jan. Complimenten. Heb je ook gehoord dat een nagel in een van de hoefijzers los zit ;D

Zo te lezen zit het bij jou wel goed. Heb je de indruk dat als je opstelling optimaal is voor deze track, het ook optimaal is voor andere soorten muziek?


Dank je ;) (de loszittende nagel van de hoefijzers heb ik nog niet gehoord.......of toch wel ?  ;D)

De optimale speakeropstelling is bepaald na wat schuiven en draaien en op basis van klankbeeld met de muziek die ik het meest draai ;)
Het typische en daarom ook mooie van de PMC,s is dat ze redelijk ongevoelig zijn voor plaatsing en in - of uitdraaien, dus ik merk in verhouding weinig verschil.
Het zijn gewoon ''eerlijke'' en makkelijk plaatsbare speakers die het bijna overal goed doen. (aldus ook de uitspraak van Peter Thomas van PMC)
Het afstraalgedrag van de midlaag en hoog units is gewoon zeer goed te noemen; ik heb ze ook een keer haaks om (90 graden) naar buiten gedraaid en zelfs dan verwonder ik mij nog over de laagweergave en het hoorbare mid en hoog detail :clapping:

Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

twani

Citaat van: Martin!!! op april 20, 2012, 11:52:29
Mooie omschrijving Jan, ik heb de CD Amused to death op m'n wishlist van Amazon toegevoegd....

Ben ook zeer benieuwd hoe Too Muche Rope door Theo, weergegeven door de SHL5's, wordt ervaren!
Ga ik vanavond meteen doen, straight from the NAS "Surferd" :pompom:

YamahaRXV

Citaat van: twani op april 20, 2012, 16:44:28

Heb ik nou ook een goed setje? ;D

Jan, wat een beschrijving man, geweldig!  :clapping: Je bent een waar "poët"

Theo, dat kan ook niet anders met zulke mooie componenten ;) (Heb je er trouwens nog niet aan gedacht om er evt. een M1 CDT bij te nemen ;))
Ik zit er wel aan te denken, de performance van de M1 CDT en M1 DAC (die in de M1 Clic zit) zou zeker overeen moeten komen met die van de M6 CD ;)

Wat betreft de beschrijving.....dank je voor het compliment (ik was het Henk min of meer verschuldigd ;D)
Het is wel grappig dat je het noemt. Mijn collega,s worden soms helemaal gek van mij als ik op de zaak bepaalde dingen zeer kritisch onder de loep neem en uitvoerig beschrijf :angel:
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

twani

I`ve heard the sledge passing by, it faded away.............
Wonderbaarlijk wat een redelijk rudimentaire set allemaal kan weergeven als de opname goed is :crazy: 

Deleted Member 2

Citaat van: twani op april 21, 2012, 08:43:33
I`ve heard the sledge passing by, it faded away.............
Wonderbaarlijk wat een redelijk rudimentaire set allemaal kan weergeven als de opname goed is :crazy:  

Valse bescheidenheid Theo ;D
Een prachtige set.

Ik vraag me wel eens af waarom dit soort opbouw van het geluidsbeeld (het 3D plaatje) zo weinig voorkomt bij bijvoorbeeld live opnames.

Neem opnames van een groot symfonie-orkest in een specifieke concertzaal: de akoestische werking (de reflecties, maar ook het kraken van een stoel of kuchen door het publiek) wordt weggewerkt. Terwijl dit soort geluiden het effect van een live opname nou juist kunnen versterken.
Bij van Medevoort hoorde ik laatst een door hem gemaakte opname waarin de galm van het concertgebouw in 020 wel aanwezig was. Schitterend zoals daar de soloviool bijna tastbaar aanwezig was (Op 12 uur  ;D en heel veel ruimte daar om heen).

Groet,

Henk

twani

Citaat van: YamahaRXV op april 20, 2012, 19:50:09
Theo, dat kan ook niet anders met zulke mooie componenten ;) (Heb je er trouwens nog niet aan gedacht om er evt. een M1 CDT bij te nemen ;))
Ik zit er wel aan te denken, de performance van de M1 CDT en M1 DAC (die in de M1 Clic zit) zou zeker overeen moeten komen met die van de M6 CD ;)

Wat betreft de beschrijving.....dank je voor het compliment (ik was het Henk min of meer verschuldigd ;D)
Het is wel grappig dat je het noemt. Mijn collega,s worden soms helemaal gek van mij als ik op de zaak bepaalde dingen zeer kritisch onder de loep neem en uitvoerig beschrijf :angel:
Grappig weer Jan....Ja ik heb over een CDT nagedacht, vraag me alleen af of twéé M1 componenten dan net zo breed zijn als één M6 component, in dat geval zou ik het alleen al voor het uiterlijk doen........

Deleted Member 2

Eén M1 module is 23 centimeter. De M6 is 44 centimeter.

YamahaRXV

Citaat van: twani op april 21, 2012, 08:43:33
Wonderbaarlijk wat een redelijk rudimentaire set allemaal kan weergeven als de opname goed is :crazy: 

Op de vroege ochtend al van die anatomische termen........ :o
Als we het maar niet over avatisme gaan hebben hé ;D

Om even maar weer in de normale terminologie te spreken: de slee reed dus keurig netjes zijn rondje op de manier als dat het zou horen ?  ;) ;D
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

YamahaRXV

Citaat van: twani op april 21, 2012, 09:41:03
Grappig weer Jan....Ja ik heb over een CDT nagedacht, vraag me alleen af of twéé M1 componenten dan net zo breed zijn als één M6 component, in dat geval zou ik het alleen al voor het uiterlijk doen........

;) Dat dacht ik eerlijk gezegd wel, weer die overeenkomsten hé :clapping:
Het front van de M1 Clic is overigens 22 cm, dat van de M1 CDT moet dan ook dezelfde breedte hebben ;)

Ik las overigens een review ergens op internet over een redelijk gemodificeerde M1 CDT waar ze zeer lovend over waren :tongue2:
Ook las ik een recensie op hifi.nl over jouw ex Linn DS streamer; blijft ook een niet te versmaden streamer :headbanging: Grappig was dat de recensent het ook nog even had over het aansluiten van de Linn op een........jawel de hier op het ht forum (en elders) bejubelde Metrum acoustics Octave dac.

http://www.hifi.nl/artikel/7201/Linn-Majik-DS-streamer.html
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8